Ja sgu! lad os holde den kørende! super fedt at høre lidt om hvad folk går og roder med.
@Dennis
Particles Lines ser cool. Kan helt sikkert bruges til noget fornuftigt med lidt finesse.
@fehaar
Sweet! Tillykke! Ser frem til hvad knapperne finder på.
Nå sidste uge, for at tage det med.
Nordic Game i Malmø. Det var en fed tur som sædvaneligt.
Minuspoint! til DSB fredag morgen! Syntes altid der går noget galt når der er Nordic. Også sidste år ved hjemtur efter festen. Heldivis var super heldige at Jakob fra GamePlus gav en taxi til Kbh.
Ellers tog jeg alle tre dage.
Onsdag
Tim Sweeney. Epic Games. The Future of Graphics & And game development & And everything else. Fed inspirationel talk med fokus på hvordan VR. Specielt AR kommer potentielt til at ændre vores samfund i fremtiden. Alle bliver content creators. Og om hvordan gamedevs spiller en central rolle i den transformation.
Tom Giardino. Valve. Tips for Successful Steam Release
Meget praktisk gennemgang af hvad man lige skal tænke på med Steam releases. Fx. at din trailers pointe ikke er gemt væk i latterlige publisher/developer logoer de første minut.
Hav en marketings plan!
Panel: The state of VR.
Ikke meget at blive klog på her. Snik snak. Ved ikke om jeg egentligt syntes at paneldiskussioner er så god en måde at videregive eksperters information på. Så hellere en fokuseret præsentation af et specifikt emne. Sjoveste takeaway var en irsk rødhåret pige der tog handicappede mennesker. manglende lemmer og rullestols brugere ind i deres overvejelser omkring accessibility af deres VR spil. Måske det dummeste eksempel på fokusering, på en målgruppe der udgører.. hvad? 0.00001%
af alle VR brugere. Ikke et ondt ord om handicappede. Naturligvis helt fint hvis det er specifik lavet til disse brugere at give dem særligt fokus i et separat produkt. Men det tror jeg ikke var en del af projektet. Virkede som overfokus der koster ressourcer på nærmest ikke-eksisterende marked.
Petter Sydow. Massive. Shipping Tom Clancy's: The Division. Structure = Creativity.
Meget Producer teknisk gennemgang af hvordan de har skabt den produktionsmæssige struktur omkring spillet. Når man arbejder med et team på 200+ mennesker lokalt. Always playable. Playtest playtest playtest var en del af deres mantra.
Og Snow Drop har ingen planer om at ramme udviklere ud over Ubisoft, ifølge Petter.
Så blev det til middag med nogle Simplygon folk og sådan. Og hjem relativt tidligt.
Torsdag
Hideo Kojima Q&A. Kojima Productions
Spørgsmål blev stillet af en gammel demoscener. Thomas Puha.
Ok.. jeg var lidt træt Torsdag morgen. Koncentrationen fadede lidt ind og ud. Det hjalp ikke at oversætteren var sådan lidt bop bop.
Men der var lidt snak om at hans fokus ville med sandsynlighed ville være en stor produktion på næste spil. Der var også det postede teaser billede på storskærmen.
Han var desuden glad for Mads Mikkelsen.
Han har begræset tid til at game nye spil. Familie, arbejde osv.
Jeg ved desuden at han er rundt og kigge lidt i norden på team og engines. Bla. en studio tour på Massive. Og kigge på Snow Drop motoren. Som er ret vild. Har kun arbejdet en lille smule med den.
Dario Luis Sancho Pradel. Crytek. Scaling New Heights in VR: How Crytek created The Climb.
Gennemgang af udviklingen af Oculus Rift spillet, The Climb.
Fokuseret på at give spilleren fornemmelse af vertigo.
Blanding af modelerede assets og photogrammetry. Hi-def assets er Cryteks trademark.
De preloaded hele scenen med 12000 entities. Textures streames.
Teknisk gennemgang med performance. VR controls osv. Og hiligt på klassiske VR issues. Hvordan leder man spilleren opmærksomhed.
David Luong. Blizzad Entertainment. The Evolution of Matte Painting: Supporting the Story, Past
Denne her mand er crazy! Han har maler ALT hvad Blizzard nogensinde har lavet.. NÆSTEN!
Lagde ud med en 5-10 minutters showreel af hans arbejde. 10år+ på Blizzard.
Og så ellers en historisk gennemgang af mattepaintings teknikker og deres rolle i både spil og flim produktion i dag.
http://www.davidluong.net/
Ste Curran. Double Tap.
Ste er som altid en super god speaker. Eller stage performer er vi nærmere over i.
Hans 6 og seneste talk fokuserede på. Eller stilte spørgsmålet om hvordan (specifikt) shooter games formede nutidens ungdom opfattelse af skyde våben og kynisme. Med et meget personligt og nærmeste moraliserede perspektiv.
Personligt hoppe jeg ikke helt med på den følelsesdrevene præmisse i talken. Men havde indtrykket af at han ramte noget i publikum generelt.
Ved award showet tog KnapNok prisen hjem for bedste Game Design! Woop woop!
Cities Skyline løb med hovedprisen.
Og så var der middag og fest! Super hygsomt!
Tog relativt tidligt hjem. Nogle dkfolk bliver og sover. Togene er lidt noget hø efter 00. Så er det hver time. Det burde man overveje hvis man bliver til fest osv.
Fredag
Mødte Stikbold drengene i (det MEGET forsinkede) tog.
Microsoft: The Future og Gaming on Windows & XBOX.
Meget rutineret amerikansk speaker/sælger. Hvordan Win10 / UWP platformen bliver og er det helt store.
Nordic Game 2016 Final Wrap-up.
Thomas 'Animated GIF' Vigild gav nogle humoristiske fortolkninger af de sessions han havde set.
Der blev efterfølgende givet "gratis" GearVR headset ud fra Oculus. Missede dem. Man skal så også lige have en ny fanzy Samsung Galaxy S6 for at være rigtigt med.
Men fin gesture fra Oculus.
Brugte det meste af dagen på at gå rundt og snakke og prøve indiedev spil. fx. Gearworks flyver adventure spil. Utopia 9. Fugl (bla. i VR). Svenske iPad Abe klappespil. Fransk Tower Defense Platformer.
Wartile havde jeg prøvet tidligere. Det er nice! Antegods.. et Hollandsk local multiplayer MOBA fra folkene bag ibb & obb.
Alpha Planet 31. Fin scifi puzzle platformer på vej.
Mechanic Miner! Steampunk bygge/survival spil.. spillet kræver i sin nuværende stund at Finn følger med for at man kan spille det.
Ellers interessant projekt potentiale for en mindre målgruppe.
Fik også kigget lidt på nye projekt, Figment fra Bedtime. Ret nice! Havde ikke forventet det var combat/puzzle orienteret.
Og ikke mindst fik jeg prøvet en version af HUPSI GALUPSI!!!! Elsker Hupsi! <3 <3
Ikke særligt meget spil. Meget ung målgruppe. Men mega nuser!
Fik spillet et nordic gamejam spil. Local multiplayer rumskibs halløj. Lav huller og fix huller fysik baseret. Meget interessant. Fik klø.
Jeg måtte tage afsted lidt tidligt. Min weekend med lillemanden. Så ingen indiefest her. :/
Var den god???
Massere af overraskelser skulle der have stået på programmet.. flere GearVR ting måske?
Og syntes jeg det er et SUPER godt indlæg fra Nordic Game at de har lavet IndieDay. Som er markant billigere end selve konferencen. 600SEK.
Wifi virkede fint hele konferencen. Jeg havde ingen probs!
Og tak til alle jeg mødte og gav sig tid til en lille snak. LOVE YOU GUYS AND GIRLS! Megahyggeren!
På vej hjem med tog/metro mødte jeg desuden en pige fra DR. Hun er nok mest vandt til mediebranchen.
Og var overrasket over hvor flinke og imødekommende folk er i spilbranchen. Det er sgu dejligt at høre!
Er helt enig! Spilbranchen fucking ROCKS! Der er en overflod at piv flinke og dejlige mennesker. Glad for at være en del af den!
Søndag stod den på Gamemaker hygge med lillemanden. Og lidt iPad gaming. Vi hygger megamax med gamedev! Han kom selv og ville lave spil med Far. Awww!
Meget sjovt at se og spillet nogle af hans små skøre leveldesigns på mit projekt.
Nogle weekend updates der ude? Fyr løs!