Dansk sommerlejr for unge spiludviklere har vokseværk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3944
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Dansk sommerlejr for unge spiludviklere har vokseværk

Unread post by jonaz.dk » 15 Jan 2009, 12:44

Unge danskeres interesse for computerspiludvikling og branchens karrieremuligheder kan mærkes på den årlige sommercamp for spiludvikling. Efter flere år med fuldt hus og afslag til flere ansøgere udvides Game Development Camp i år markant.

I sommerferien 2008 brugte 48 danske gymnasie- og HTX-elever en hel uge af deres sommerferie på at udvikle computerspil og på at lære mere om spilbranchen, men næsten lige så mange modtog et afslag, fordi den årlige Game Development Camp ganske enkelt ikke kunne følge med interessen. Det ændres, når den populære sommerlejr i disse dage åbner for tilmeldingerne til den kommende sommer.

Det er UNF (Ungdommens Naturvidenskabelige Forening), der de sidste fire år i sommerferien har samlet spilinteresserede unge fra landets gymnasiale uddannelser på Aalborg Universitet for at lære mere om spiludvikling. Med hjælp fra universitetsstuderende og professionelle undervisere har de engagerede unge modtaget en målrettet introduktion til 2D-grafik, 3D-animation og forskellige former for computerspilprogrammering. Campens gode ry og den succesfulde danske spilbranche har været med til at øge interessen for sommerlejren støt, og folkene bag Game Development Camp tager derfor konsekvensen og udvider kraftigt i 2009.

- Vi har været virkelig kede af at måtte afvise mange ansøgere de seneste år, og vi har derfor valgt at forøge optaget på sommerskolen med 50 procent, så vi nu har plads til 72 deltagere. Vi kan helt klart mærke, at der er en generel interesse for spiludvikling i den danske ungdom, og vi håber at kunne hjælpe fremtidens generation af spiludviklere godt på vej. Udover det faglige indhold giver campen jo også en suveræn chance for at etablere et godt netværk, forklarer Kasper Videbæk, der er UNF’s koordinator på Game Development Camp.

Valget om at udvide kommer ikke kun til at påvirke optaget af deltagere, men også varigheden af sommerlejren. Sommerlejren er udvidet fra syv dage til ni dage.

- De to ekstra dage giver deltagerne en chance for at fordybe sig ekstra i undervisningen og selvfølgelig udviklingen af deres eget spil. For at sikre at vi er på forkant med udviklingen har vi også sendt vores frivillige undervisere til messer og kurser rundt om i verden for at lære mere om spiludvikling. Desuden vil der som altid være professionelle grafikere og spiludviklere tilknyttet sommerlejren for at kunne rådgive og hjælpe deltagerne, fortæller campens undervisningsansvarlige Tim Garbos.

Årets camp finder sted på Aalborg Universitet fra den 25. juli til den 2. august, og tilmeldingen til
campen er netop åbnet på.
http://www.game.unf.dk

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Dansk sommerlejr for unge spiludviklere har vokseværk

Unread post by Wikzo » 15 Jan 2009, 15:32

Det er rigtig fedt. Jeg var selv med sidste år (Kasper Videbæk var vores mentor) og har allerede sendt en ny ansøgning af sted. Jeg lærte en helt masse og mødte samtidig en kæmpe flok unge med samme interesse som jeg selv. Det var alt i alt en supergod oplevelse, og jeg glæder mig til næste gang :)

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Dansk sommerlejr for unge spiludviklere har vokseværk

Unread post by Scurvy Lobster » 15 Jan 2009, 22:01

Jeg pitcher da lige arrangementet for mine 140 Kommunikation/IT elever på HTX Aalborg!
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Dansk sommerlejr for unge spiludviklere har vokseværk

Unread post by Zacker » 16 Jan 2009, 18:42

GDC plejer at være en fantastisk oplevelse for både deltagere og crew. Jeg er desværre ikke med så meget i år, men mon ikke om også det nye hold får stablet en fantastisk uge på benene:)

Det kan klart anbefales for dem, der er i gymnasiealderen. For dem der er nørdede på andre måder, så er der også op til flere andre UNF camps:
http://www.unf.dk/lejre.php

Post Reply