Nintendo påstår at de er for vilde - og er det til dels også
Posted: 24 Jan 2009, 12:48
Historie på Gamasutra om Nintendo vs. Sony vs. Microsoft ift. indtjening:
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=21967
Det interessante her er selvfølgeligt ikke hvem der har hvor mange procent, men at et firma (hvis man ellers kan klassificere en gigantisk entitet som Nintendo, for noget så banalt...) der satser på at gå imod den klassiske "AAA - more is more" strategi, alligevel klarer sig så godt.
PC, Xbox og Playstation spil-industrien er jo kendetegnet ved fokus på AAA titler, der sælger ved at have flottere grafik, lyd og mere cinematisk indhold, end forgængerne. Dette tunnelsyns-agtive AAA fokus har vi jo alle hørt om før, og mange større designere klynker jo også ofte over det. Men indtil nu er den ikke desto mindre blevet stemplet som en sandhed, med kun få undtagelser, grundet at "the sales-figures don't lie".
Indtil for nogle år siden, sad Nintendo på nogle stærke spil-brands, på Gameboy hardwaren samt på et par svigtende konsoller. Ikke noget at juble over, men de overlevede (tror dog også at de lavede en del elektronisk legetøj + arkade maskiner).
I løbet af de seneste par år, med fremkomsten af DS/DS-Lite og Wii, har de badet sig i succes og fremgang. -de har foretaget en genetablering af branded, der kan sammenlignes med hvad Apple foretog fra start 2000 og frem.
Jeg ved ikke hvor mange af jer der har spillet Wii og DS, men specielt DS'en kan jeg vidne for, er retro-gaming to the max. Jeg går bare og venter på at se en portering af "Megalomania" til DS'en, så meget lugter den af Amiga - på den gode måde.
Uden at forfalde til tidens "casual gaming is the new black" (hvilket er forkert, det er jo Obama der er "the new black" , så er det som om at der er sket et skred i brugernes præferencer/en ændring af demografien grundet gameres stigende alder, hvilket påvirker slagstallene, hvilket igen kommer til at rykke ved på branchens syn på markedet.
Gameboy / Colour / Advance blev overvejende spillet af 6-11 årige, men idag er DS'en (specielt DS-Lite) + Wii'en platforme, der både spilles af børnene og de voksne (hvor teenagere og unge overvejende spiller på konsol). Og da "more is more" strategien tilsyneladende overvejende virker på 12-25 års målgruppen, ja så er der jo øjensynligt et potentiale for andre tilgange...
Men hvorom alting er, lang rant som dels følger lidt op på diskussionen i "3 lives left" tråden om potentialet i retro-agtige spil, til dels blev ansporet af den omtalte artikel og til dels skyldes at jeg ofte fanger mig selv i at savle over, at der findes 87 mio. DS+DS-Lite derude...
Edit: fandt lige den her om at på en top 50 over salgstal for spiltitler i Japan, har DS'en 23, Wii 11, PS3 8, 5PSP 5, PS2 2, Xbox 360 1. Det er dog tal fra Japan skal det siges...: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=21983
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=21967
Det interessante her er selvfølgeligt ikke hvem der har hvor mange procent, men at et firma (hvis man ellers kan klassificere en gigantisk entitet som Nintendo, for noget så banalt...) der satser på at gå imod den klassiske "AAA - more is more" strategi, alligevel klarer sig så godt.
PC, Xbox og Playstation spil-industrien er jo kendetegnet ved fokus på AAA titler, der sælger ved at have flottere grafik, lyd og mere cinematisk indhold, end forgængerne. Dette tunnelsyns-agtive AAA fokus har vi jo alle hørt om før, og mange større designere klynker jo også ofte over det. Men indtil nu er den ikke desto mindre blevet stemplet som en sandhed, med kun få undtagelser, grundet at "the sales-figures don't lie".
Indtil for nogle år siden, sad Nintendo på nogle stærke spil-brands, på Gameboy hardwaren samt på et par svigtende konsoller. Ikke noget at juble over, men de overlevede (tror dog også at de lavede en del elektronisk legetøj + arkade maskiner).
I løbet af de seneste par år, med fremkomsten af DS/DS-Lite og Wii, har de badet sig i succes og fremgang. -de har foretaget en genetablering af branded, der kan sammenlignes med hvad Apple foretog fra start 2000 og frem.
Jeg ved ikke hvor mange af jer der har spillet Wii og DS, men specielt DS'en kan jeg vidne for, er retro-gaming to the max. Jeg går bare og venter på at se en portering af "Megalomania" til DS'en, så meget lugter den af Amiga - på den gode måde.
Uden at forfalde til tidens "casual gaming is the new black" (hvilket er forkert, det er jo Obama der er "the new black" , så er det som om at der er sket et skred i brugernes præferencer/en ændring af demografien grundet gameres stigende alder, hvilket påvirker slagstallene, hvilket igen kommer til at rykke ved på branchens syn på markedet.
Gameboy / Colour / Advance blev overvejende spillet af 6-11 årige, men idag er DS'en (specielt DS-Lite) + Wii'en platforme, der både spilles af børnene og de voksne (hvor teenagere og unge overvejende spiller på konsol). Og da "more is more" strategien tilsyneladende overvejende virker på 12-25 års målgruppen, ja så er der jo øjensynligt et potentiale for andre tilgange...
Men hvorom alting er, lang rant som dels følger lidt op på diskussionen i "3 lives left" tråden om potentialet i retro-agtige spil, til dels blev ansporet af den omtalte artikel og til dels skyldes at jeg ofte fanger mig selv i at savle over, at der findes 87 mio. DS+DS-Lite derude...
Edit: fandt lige den her om at på en top 50 over salgstal for spiltitler i Japan, har DS'en 23, Wii 11, PS3 8, 5PSP 5, PS2 2, Xbox 360 1. Det er dog tal fra Japan skal det siges...: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=21983