Kontrakt til stemmeskuespillere

skarregaard
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 12 Mar 2017, 18:09

Kontrakt til stemmeskuespillere

Unread post by skarregaard » 03 Aug 2017, 10:07

Hej seje spiludviklerer,

Vi er igang med at indgå aftaler med stemmeskuespillere til vores projekt. I den forbindelse er jeg nu flere gange støt på skuespillere, som spørge om rettigheder i forhold til platforme, publikum og tid. Er det normalt i spilbranchen et skrive en kontrakt med sine stemmeskuespillere, hvor der er begrænset rettigheder til matrialet (f.eks. 3 års rettigheder til matrialet)?

For mig virker det som noget der er taget med fra andre brancher i radio og reklame, hvor det er normalt. Men for et spil virker det helt sort.

Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med dette og evt. løsning. Er der mon nogen der ligger inde med et eksemplar på en kontrakt?

uluulu
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 18 Aug 2014, 16:27

Re: Kontrakt til stemmeskuespillere

Unread post by uluulu » 08 Aug 2017, 16:59

1!! Lav altid en kontrakt med folk som leverer ydelser (art/assets, udvikling, stemmer, musik, mocap etc) til dine spil, og sørg for at der i den kontrakt indgår vilkår om aftalen. Ikke bare "i har aftalt at du får xyz kroner for arbejdet"

2. Minimer aldrig dine aftaler til en bestemt platform. Lav et punkt i kontrakten som specificere at arbejdets art ikke er begrænset til en bestemt platform, og at rettighederne til produktet dækker alle platforme. Se lydsiden som et asset som indgår på lige fod med andre assets som er produceret til titlen. dvs. ubegrænset brug under titlen eller projektet (et projekt kan være flere titler)

3. Accepter aldrig royalty aftaler på voiceover, originalt musik eller mocap, og vær 110% sikker på at det bliver beskrevet i din kontrakt med dem. (Du laver forhåbentligt heller ikke royalty aftaler på 3D/2D game assets). Betal artisterne en gang for alle, ellers skal du til at lave en hulens masse administration gennem produktets levetid.

Lav generelt aldrig begrænsede aftaler (med mindre du snakker med AAA skuespillere), for det kan komme til at betyde, at hvis du om 3 år finder på at udgive en video på YouTube reelt ikke kan bruge stemmen til det, uden at du skal genforhandle aftalen, og kan også betyde at du evt, skal igennem genforhandlinger ved udgivelse på andre platforme end det der oprindeligt er tænkt, og kan ende med at koste dig et betydeligt beløb.

Det er ok at man nævner i kontrakten af deres arbejde kun bliver brugt under et bestemt produkt navn, eller evt. projekt navn hvis du ikke vil oplyse titlen og omfanget at det du arbejder på til kunstneren.

Der findes en del standard aftaler på skuespillerforbundets hjemmeside som åbenbart er aftalt med producent foreningen, men de er ret ubrugelige når det kommer til spil branchen da den ikke følger internationale normer, og den professionelle film & skuespiller branche i DK er generelt ikke forberedt på at levere ydelser til spilbranchen så....

Du kan se deres vejledende aftaler her http://skuespillerforbundet.dk/fileadmi ... t_2017.pdf

Du kan læse alle aftaler der er indgået her: http://skuespillerforbundet.dk/raadgivn ... ontrakter/


Husk at din kontrakt med dem skal indeholde følgende punkter:

Jobbeskrivelse: Beskrivelse af opgaven.

Løn: Hvor meget får de, og hvor mange timer dækker det.

Arbejdstid: Fra / Til.

Rettigheder: Hvem har hvilke rettigheder til arbejdets art.

Ansættelsesvilkår: Super vigtigt at der bliver skrevet i kontrakten at det er en tidsbegrænset opgave som ophører efter at den pågældende opgave er afsluttet, og at det ikke er en fast ansættelse - Altså med mindre det er.

Det er rigtig god ide at få en advokat til at lave en generel kontrakt for dig.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 804
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Kontrakt til stemmeskuespillere

Unread post by vonknut » 12 Aug 2017, 22:35

Jeps, deres egne standard kontrakter er lavet ift. Broadcast eller spillefilm.
Og de er håbløse ift. platforme, tidsbegrænsning etc.

Men de finder sig normalt i spil branche kontrakter, så længe de får tariffen (1200'ish for den første time, 500 per time derefter).
Men da man ofte bruger internationale sprog, så kan man lige så godt bruge internationale actors til voice over.

Så find nogle online, med acceptable priser. Med deres egne home recording setups.
Lad dem lave det fra deres location, mens du instruerer dem live, via skype e.l.
Mens de speaker.

Det er derved hurtigt, let og billigt at få det i stand.
Man kan lave voice acting allerede på demo stadiet og løbende, det er hurtigt at lave pickups i slut fasen.

Kan virke glimrende, i mange setupper.
Specielt til spil med små til moderate budgetter.

Hvis man så har en main character, der er meget vital, kan man evt. bruge en lokal skuespiller til det.
For at sikre kvaliteten af instruktionen, være sikker på at de ikke pludseligt "forsvinder of the radar" e.l.
Og så lade resten være "online folk".

renee
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 23 Feb 2011, 16:56

Re: Kontrakt til stemmeskuespillere

Unread post by renee » 19 Sep 2017, 11:42

Man kan lave et generelt buyout af rettighederne. Der er forskellige rettesnore for danske hhv. engelske stemmer (som er dyrere, fordi eksponeringen er større). Selvom Skuespillerforbundets kontrakter er noget bedagede, angiver de udmærket, hvilken type rettigheder der skal være på plads. Originalindspilninger er generelt dyrere end dubbing til andre sprog, så hvis I fx overvejer at lave flere sprog til spillet, kan det godt betale sig at shoppe lidt rundt i de billigere sprog til første indspilning og så dubbe derfra
Hvis der er tale om at lave lave flere optagelser over tid, måske med forskellige skuespillere, ville jeg anbefale at bruge et studie for at være sikker på, at lydkvaliteten er den samme hver gang - hjemmestudier kan godt være et ldit tilfædligt sammenbiks af udstyr og isolering :)
Hvis det kan være en hjælp, sender jeg gerne den skabelon, vi plejer at bruge til indtaling af stemmer - den er så grundlæggende, som det kan blive. Skrv evt. på renee@character.dk, hvis det er

Post Reply