Hvordan udvikler du et spil?

ZeroHero
Level 21 - Shamus
Posts: 215
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by ZeroHero » Yesterday, 17:07

Hej forum,

I håb om at starte en diskussion og muligvis udveksle ideer og teknikker vil jeg gerne åbne ved at stille spørgsmålet: "Hvordan udvikler du et spil?". Jeg er sikker på at alle udviklere har deres egen måde at gøre tingene på, og derfor har jeg bevidst stillet sådan et bredt spørgsmål.

Jeg har arbejdet for forskellige spilvirksomheder og arbejdet på forskellige kommercielle spil, men jeg har aldrig selv lavet et spil. Engang imellem udfordrer jeg mig selv ved at komme med en ide til et spil.

Jeg vil normalt skrive en historie først og derefter vælge et visuelt tema for spillet, der reflekter historien og endelig vil jeg fortsætte med de mere tekniske dele. Jeg vil skrive det hele ned og lægge det til side, og efter lidt tid læser jeg det igen, og hvis ideen stadig synes at være tiltalende, vil jeg redigere den og tilføje flere detaljer, indtil jeg har et solidt projekt.

Jeg vil lægge det i en bunke med andre ideer, når jeg får tid til det, vil jeg udvælge en og udvikle en lille prototype for at se om det rent faktisk virker som forventet, hvilket desværre ikke er ofte, og for dem, der gør det, vil jeg hurtig indse, at projektet er for stort til at færdiggøre.

Jeg er helt sikker på, at der er en meget bedre måde at gøre dette på. Jeg er derfor interesseret i at høre, hvordan I kommer igang med at udvikle jeres spil. Hvad fungerer bedst for jer? Står du også engang imellem fast i et projekt? Og i så fald er der teknikker eller løsninger, som kan hjælpe med at komme i gang igen?

Jeg er ikke kun interesseret i at lytte til succeshistorier, jeg finder det lige så interessant at høre om fejlede projekter.

... så tager vi den lige på Engelsk så alle kan være med...
_________________________________________________________________________________________________________________________

In hopes of starting a discussion and possibly exchanging ideas and techniques, I would like to open by asking the question: "How do you develop a game?". I am sure of that all developers have their own way to do things and that is why I have deliberately asked such a broad question.

I have been working for several of game studios and been working on various game titles but I have never made a game myself. Once in a while I challenge myself by coming up with an idea for a game.

I will usually write a story first and will then pick a visual theme for the game that will reflect the story and finally I will go on with the more technical parts. I will write it all down and put it aside and after some time I will then read it again and if the idea still seems appealing I will edit it and add more details until I have a solid project.

I will put it in a pile of other ideas when I get time for it I will pick out one and develop a small prototype to see if it actually works as expected, which unfortunately is not often and for those that do I will quickly realise that the project is too big to complete.

I am quite certain of that there are much better ways to do this. Therefore, I am interested in hearing how you get started developing a game. What works for you? Do you get stuck with a project as well? And if so, are there any techniques or solutions that can help getting started again?

I am not only interested in listening to success stories I would find it equally interesting to hear about failed projects.
Last edited by ZeroHero on 23 Jan 2019, 19:24, edited 1 time in total.

User avatar
JesperSB
Level 13 - Portal opener
Posts: 139
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by JesperSB » Yesterday, 18:37

God ide, men...
Kunne du starte med at lærer at lave afsnit i din tekster.?

Hver gang jeg læser noget af dit, (Også dine artikler), så dør jeg halvvejs igennem, fordi jeg misser et linje skift.

Maks 3 linjer tekst, og så en tom linje... så kan jeg læse det nemmere.
Teaching kids to make games, and dream (weird) dreams.

My page: http://jespersb.com/

Can be hired for (external) temp work.

ZeroHero
Level 21 - Shamus
Posts: 215
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by ZeroHero » Yesterday, 19:25

Tak Jesper,

det er noteret og hermed rettet.

Har du også nogle inputs til selve indlægget?

User avatar
JesperSB
Level 13 - Portal opener
Posts: 139
Joined: 31 Aug 2017, 13:08
Location: Hvidovre
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by JesperSB » Yesterday, 19:58


Det vigtigste for at lave spil, er at blive ved med det.

Hvis du vil være god til noget, så skal du bruge tid på det.

Jeg arbejder deltid i Butik, og bruge det meste af min fritid på at lave spil..
Jeg gør det fordi jeg syntes det er sjovt, og fordi jeg måske på et tidspunkt kan tjene penge på det.


Jeg har læst 2000+ bøger, og ca 2/3 var Adventure eller Sci-fi, så ideer er der nok af.

Mit største problem var at finde ét projekt, som jeg gad at arbejde med i længere tid.
Det problem kom jeg over, ved at deltage i Danmarks mesterskabet i Spiludvikling.
Jeg røg ud i første sortering, men jeg fik det op på steam...


Jeg vil sige at det som driver mig er glæden.

Når jeg tænker på et spil jeg vil lave, så er spørgsmålet... "Har du Lyst til selv at spille dette spil/Denne type spil".?
Fordi du skal jo spille det igennem 100+ gange, før det er klart til at blive Alpha testet.

Det sidste projekt jeg opgav var, fordi den retning spillet gik i, ikke var noget som jeg selv gad a spille.
(Jeps, det lyder skørt, når det er mig selv som laver spillet...)

Så derfor valgt jeg et RTS, af den type som jeg selv syntes om. Ala "Command & Conquer".

Den plan jeg startede med var en "menneske" Hær, mod en cyborg-dyr hær.
Så tænkte jeg at når jeg skulle lave 1 AI, som kunne jeg jo lave 2 hære med hver deres evner og enheder...

Jeg læste om de "gamle" RTS'er, som faktisk var mere Real Time Taktik, end Real Time Strategy,
Så derfor tilføjet jeg et element fra RISK, så hvis du angriber de forkert områder, så taber du dine egne områder..
Men hvis du vinder, så har du flere penge til at bekæmpe næste fjende.

Det sidste jeg tænkte på var at, jeg hader når du har forskellige typer fjende hære,...
og så det er næsten nøjagtig samme Modus, de bruger.

Ja, hvis det var 3 forskellige Menneske hære, så burde de ligne hinanden,
men eks. i "Star Craft 1", er det forskellige racer, men de bruge næsten samme teknik. (Jeg har ikke spillet de senere.)

Så min første hær bliver en Zombie/undead hær, som er næsten hjernedød, og mest er offensiv ...
Anden hær bliver én Plante, som har et stærk forsvar, men samtidigt graver sig hen mod og rundt om player's enheder.

Tredje hær bliver Aliens måske i Mechs, fordi dem kan jeg lavet...
Teaching kids to make games, and dream (weird) dreams.

My page: http://jespersb.com/

Can be hired for (external) temp work.

User avatar
Christoffer
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Hvordan udvikler du et spil?

Unread post by Christoffer » Today, 11:42

ZeroHero wrote:
Yesterday, 17:07
Jeg vil normalt skrive en historie først og derefter vælge et visuelt tema for spillet, der reflekter historien og endelig vil jeg fortsætte med de mere tekniske dele. Jeg vil skrive det hele ned og lægge det til side, og efter lidt tid læser jeg det igen, og hvis ideen stadig synes at være tiltalende, vil jeg redigere den og tilføje flere detaljer, indtil jeg har et solidt projekt.
Det er meget subjektivt hvordan man kommer frem til idéer. Ofte bliver jeg selv inspireret af illustrationer og grafisk design og prøver at brainstorm hvilken slags gameplay der kan passe til den stil. Min telefon er fyldt med små idéer, som kan være alt fra lange beskrivelser til bare en enkelt linje såsom 'dead pixel escape platformer'. Jeg er kæmpe fan af små prototyper, så jeg smider idéen ind i Unity og laver et lille udsnit af dens mechanics eller lign. for at få en fornemmelse af om det er noget ved.

ZeroHero wrote:
Yesterday, 17:07
Jeg vil lægge det i en bunke med andre ideer, når jeg får tid til det, vil jeg udvælge en og udvikle en lille prototype for at se om det rent faktisk virker som forventet, hvilket desværre ikke er ofte, og for dem, der gør det, vil jeg hurtig indse, at projektet er for stort til at færdiggøre.

Jeg er helt sikker på, at der er en meget bedre måde at gøre dette på. Jeg er derfor interesseret i at høre, hvordan I kommer igang med at udvikle jeres spil. Hvad fungerer bedst for jer?
Jeg synes selv det er fedt at lave små spil, hvor gameplay og design er prioriteret over historie (jeg laver mobilspil til dagligt), så jeg kan ikke sige meget om det med at vende tilbage til en historie og skrive videre på den. Men det som fungerer bedst for mig og mit firma er helt sikkert fælles brainstorm og prototyper. Det er fedt at prøve noget af, få feedback på det og så se om det er noget som skal bruges mere tid på.

ZeroHero wrote:
Yesterday, 17:07
Står du også engang imellem fast i et projekt? Og i så fald er der teknikker eller løsninger, som kan hjælpe med at komme i gang igen?
Ofte! Det kan være svært at arbejde på det samme projekt i længere tid og ofte får jeg en ny idé som lige pludselig bliver mere spændende! Det er fint at variere sit arbejde og lave overspringshandlinger, og det er selv noget jeg synes kan inspirere mig til at vende tilbage til det andet projekt med ny energi!
Game Designer @ Set Snail

twitter: @honeyjawn
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

Post Reply