Voksenlærling

Mikkel Christensen
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 26 Jan 2009, 14:46
Location: KBH NV - Bjerget
Contact:

Voksenlærling

Unread post by Mikkel Christensen » 13 Feb 2009, 09:07

Hej

Jeg ville høre om man egentligt gør brug af voksenlærlinger i spil industrien?
Og hvis ikke - hvorfor?

Mvh. Mikkel Christensen
http://www.mikkel-christensen.blogspot.com

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Voksenlærling

Unread post by Zee » 13 Feb 2009, 10:09

Nu ved jeg ikke så meget om HR-ting i spilfirmaer... Men umiddelbart vil jeg da mene: Nej.
For at være lærling kræver det jo en elev-plads, og indenfor hvilket område tænkte du at man skulle kunne få en elevplads?

De fleste personer der er ansat i et moderne spilfirma er akademikere, ligesom i andre IT-firmaer.

Mikkel Christensen
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 26 Jan 2009, 14:46
Location: KBH NV - Bjerget
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Mikkel Christensen » 13 Feb 2009, 10:15

Jeg tænker i sammenhæng med den grafiske del - kreativitet er ikke en akademisk disciplin eller tager jeg fejl?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Voksenlærling

Unread post by Scurvy Lobster » 13 Feb 2009, 11:23

Hvis du er selvlært, og har et super portfolio at fremvise burde uddannelse ikke nødvendigvis være en hindring for at få foden ind et sted, men i dag er grafikere/animatorer i spilbranchen gerne uddannet fra f.eks. Danmarks Designskole eller Animationsskolen i Viborg - dvs. folk med 4-5 års specialiseret uddannelse bag sig. Desuden er konkurrencen hård fra ansøgere fra udlandet, og det faktum at meget grafisk arbejde outsources til udlandet.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Mikkel Christensen
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 26 Jan 2009, 14:46
Location: KBH NV - Bjerget
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Mikkel Christensen » 13 Feb 2009, 11:57

Det jeg havde i tankerne var om ikke det kunne have været et åbentlyst profitabel grundlag for firmaerne at bruge elever/lærlinge. Branchen mangler åbenbart kvalificeret mennesker herhjemme eftersom man benytter sig af udlandsk arbejdskraft. Det kunne der måske rådes bod på med relativ billig elev/lærlinges arbejdskraft, og samtidig flaske kompetencer op?
Svækker det i øvrigt ikke spilfirmaer med brugen af outsourceing, kontra spilstøtte?

Nu var tråden mest for at undersøge mine egne muligheder. Jeg må jo bare smøre ærmerne op og søge in på danmarks designskole.

User avatar
jussing
Level 3 - Infant
Posts: 37
Joined: 08 Mar 2008, 19:07
Location: 2870
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by jussing » 13 Feb 2009, 12:21

Scurvy Lobster wrote:Hvis du er selvlært, og har et super portfolio at fremvise burde uddannelse ikke nødvendigvis være en hindring for at få foden ind et sted
Hvis du har et super portfolio er manglende uddannelse ingen hindring whatsoever.

Hvis du er god, er du god. Bom. En dygtig ansøger bliver ikke afvist fordi han ikke har læst det rigtige sted.

En god uddannelse vil meget muligt øge kvaliteten af dit portfolio (og en uddannelse er derfor ikke nogen dårlig ting), men i sidste ende er det KUN kvaliteten af dit arbejde, der får dig ansat, ikke papiret fra uddannelsen.

- Jonas

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Voksenlærling

Unread post by petervesti » 13 Feb 2009, 12:47

Spilbranchen er vist devaerre uhyre gammeldags i den forstand at du sagtens kan faa et job hvis du kan noget...KUN!
Potentiale er ikke et begreb man arbejder med, da det jo bare betyder, at du ikke kan producere fra dag 1, ikk? =)

Ser frem til den dag, hvor spilvirksomheder bruger nogle af de samme metoder til at skaffe kvalificeret arbejdskraft, som mange andre virksomheder (trainee-forloeb og den slags). Det sker nok bare ikke saa laenge, at spilbranchen er saa populaer, som den er.

Mikkel Christensen
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 26 Jan 2009, 14:46
Location: KBH NV - Bjerget
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Mikkel Christensen » 13 Feb 2009, 13:04

Utroligt svært at vurdere om man selv er god eller ej. Et afslag på evt. jobsøgning er jo ikke en garant på om portfolie er nødvendigvis underlødigt, men også omhandlende om firmaets ansættelses politik i den givne situation.

Er det i øvrigt muligt at jeg kunne få noget ærlig (men ikke nødvendigvis blød) konstruktiv af mit portfolie på flg. link. http://www.mikkel-christensen.blogspot.com/
..Hvad mangler du at se jeg kan. Hvad kan jeg gøre bedre ect? Og skriv gerne hvilket firma du kommer fra.

Det ville være rasende flinkt af dig og på forhånd mange tak. :-)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Voksenlærling

Unread post by vonknut » 14 Feb 2009, 15:32

Dit portefolio ser umiddelbart fint ud.
-kan specielt godt lide dit mini-golf spil

Hvis du vil interessere folk, så skriv en kort tekst der beskriver, hvad det med voksenlærling går ud på.
-dvs. løn, arbejdstid, bindingsperiode, gensidigt ansvar etc.

Mange ved nemlig ikke præcist hvad det indebærer.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Pelle K » 15 Feb 2009, 11:59

Mht. dit portfolie, så synes jeg det fungerer helt efter hensigten, Det er nogle gode billeder, og det er godt at se dine modellerings og texture skills.

Det eneste som der mangler ifht. 3D er animation. Det er nok et område mange firmaer vil ønske at du kender noget til.

Desuden bør du nok smide noget kontaktinfo ind, så interesserede kan få fat på dig, og eventuelt lave et cv.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Zacker » 15 Feb 2009, 13:22

Pelle K wrote:Det eneste som der mangler ifht. 3D er animation. Det er nok et område mange firmaer vil ønske at du kender noget til.
Hvis han vil være grafiker, modeller, environment artist eller lign., så ser jeg da absolut ingen grund til også at have animation på plakaten. Det er jo en væsentligt anden type job.

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by spa » 15 Feb 2009, 13:41

Hvis jeg skal være ærlig så synes jeg du skal arbejde noget mere med dit indhold og være mere selvkritisk. Når jeg ser at du poster et billede af en modelleringsskitse der har taget en time så tænker jeg det er lidt underligt at fremhæve når du istedet kunne have vist noget du havde brugt lang tid på og så rigtigt lækkert ud.

Generelt viser du at du har en rimelig sund teknik, men det rent artistiske synes jeg du skulle arbejde med. Det er super at vise et textureret lowpoly miljø, men det er knapt så interessant når det meste bare en lidt kedelig mur med en phototexture. Vis noget mere! brug mere tid på de enkelte ting. Det er -meget- bedre at vise nogle få rigtig gennemarbejdede ting end en helt masse halvfærdigt. Folk bliver hyret på det bedste de laver og ikke gennemsnittet. Og en arbejdsgiver vil også gerne kunne se at du kan levere noget helt færdigt og gennemarbejdet.

Jeg ved godt at det måske lyder hårdt, men det er det bedste og mest ærlige råd jeg kan give dig - og jeg tror sagtens du kan gøre det for som sagt mener jeg du har en sund teknik.

GL med det!
::Søren P Andersen
::Showcase

Mikkel Christensen
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 26 Jan 2009, 14:46
Location: KBH NV - Bjerget
Contact:

Re: Voksenlærling

Unread post by Mikkel Christensen » 16 Feb 2009, 16:48

Efter at have lavet lidt research på arbejdsmarkeds styrelsens hjemmeside omkring mulighederne for en egentligt voksenlærling uddannelse i spilmiljøet, kan jeg se at det vil blive et problem eftersom der ikke er en reel fagskole tilknyttet branchen.
Der kræves et gyldigt diplom, uddannelses bevis ect. anderkendt af arbejdsmarkedsstyrelsen før det kan realiseres. Men måske skulle det overvejes hvordan det kunne blive implementeret i det danske uddannelses system?
Fordele ville være mulige time tilskuds ordninger fra a-kasser, gældende mindsteløns betalinger under uddannelsen og måske en blåstempling og anderkendelse af branchen inden for uddannelses miljøet?

Nuvel. Men så vil jeg prøve at sælge mig selv som Trainee, til en bindingsaftale på et års tid? En lønningsats omkring en voskenelevløn+.
Jeg syntes det kunne være meget interessant at arbejde med mobil marked, Iphone's spil salgs potentiale ser meget lovende ud. Og så understøtter den Unity så vidt jeg kunne læse mig frem til? Men ellers er jeg med på det meste.
Modellering, unwrapping, texturering, rendering. Photoshop, illustrator, z-brush, mudbox. Og prepress hvis det skulle blive aktuelt, jeg er uddanet reprografiker.
Jeg kan tappes for flere informationer på mikchr71(snabelA)gmai.com

Tak for kritikken Trenox, jeg bad selv om kritik uden filter så det er helt velfortjent. Jeg vil give dig ret i at måske kunne jeg godt bruge noget mere tid på mine screenshots. Ofte bære produktionerne præ af noget jeg har kunne stykke sammen på en aften eller to. Føler desværre ikke jeg har den tid der skal til at lave et nextgen miljø, så det bliver mindre produktioner fra min hånd. Men jeg skal tage det op, for du har ret i dine udtalelser.

Pelle K. Jeg har bevist undladt karakter animation, på trods af at jeg syntes det ville være meget spændende at arbejde med, men det er et meget omfattende kapitel hvis det skal se ordentligt ud. Jeg har lagt vægt på den grafiske del indtil videre.

Post Reply