Kan jeg programmere som ordblind?

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by margon » 15 Mar 2018, 22:35

jeg har altid gerne ville programmere, men som ordblind er det stort set umuligt.
så ville bare høre om der var nogen uddannelser eller bøger specifikt lavet for ordblinde?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3898
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by jonaz.dk » 15 Mar 2018, 22:47

Godt spørgsmål
Har ikke lige hørt om specifikke programmeringsuddannelser for ordblinde.

Tænker der er rige muligheder hvis du tager fat i visuel programmering i stedet for. Hvor det er teknisk umuligt at ikke kunne stave til en kommando.

Blueprint i Unreal Engine 4.
Bolt, PlayMaker eller en af de andre plugins til Unity.
https://godotengine.org har fået visuel programmering. Og er fuldstændigt gratis at benytte og udgive på.
GameMaker.. til mere simple 2D opgaver.

Der er endnu flere muligheder der ude. Og på Youtube kan du komme uhyggeligt nemt i gang med basal læring på feltet.

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by margon » 15 Mar 2018, 22:57

tak for hjælpen

User avatar
jk5000
Level 5 - Youngling
Posts: 55
Joined: 05 Jan 2017, 20:17

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by jk5000 » 15 Mar 2018, 23:02

Lad ikke ordblindhed forhindre dig i at gå efter dine drømme. Der findes i dag mange måder, at forbedre sine læse og skive evner på. Og hvis du gerne vil være programmør, så kan du bruge det, som motivation til at blive bedre til at læse og skrive.

Pixie3D
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 29 Jun 2016, 12:01

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by Pixie3D » 16 Mar 2018, 11:38

Jeg vil naesten tro med udviklings software som Visual Studio at ordblindhed ikke vil havde den store betydning. Normalt vil IDE'en hjaelpe dig med at finde navne paa klasser og objekter ved at komme med foreslag (lidt paa maade som Google og andre soegemaskiner) saa man vil i langt de fleste tilfaelde ikke behoeve at skulle skrive de fulde navne paa sine objekter. Pt. arbejder jeg med en som jeg tror er ordblind, blot ved at laese hans kode kommentar samt navnene paa de klasser han har skrevet har jeg ham mistaenkt for at vaere ordblind, men i praktis betyder det egenligt ikke saa meget. Jeg retter engang imellem hans stavelser men det er aldrig noget som nogen har naevnt som et problem.

Althia
Level 2 - Grain of sand
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2009, 18:15
Contact:

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by Althia » 17 Mar 2018, 21:57

Man kan som ordblind få forskellig støtte hele vejen op igennem uddannelsessystemet.
Det kan bla. være it-startpakke, længere tid til eksamen, hjælp til studieteknik og ligende.

Du kan for eksempel læse mere om det her på DTUs hjemmeside her http://www.dtu.dk/Uddannelse/Studieliv/ ... keligheder

Det er det samme for andre uddannelser.

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by Møkz » 18 Mar 2018, 02:28

Hej :)

Ville bare lige fortælle, at en af mine gode kammerater, som jeg gik på Universitetet med, idag arbejder for forsvaret som IT-arkitekt. Det var ham, som programmerede alle vores spil, da vi gik på uddannelsen sammen - og han er ordblind.

Så ja - du kan godt lære at programmere som ordblind. :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: Kan jeg programmere som ordblind?

Unread post by Christen » 19 Mar 2018, 14:27

Man kan være ordblid i forskellig grad. Hvis du er meget ordblind kan det selvfølgeligt være svært, men det er langt værre hvis du er "talblind" eller "logikblind".

To om programmere:
Ctrl +c, Ctrl +v :lol:

Jeg er selv ordblind og har været senior programmør, så det er ikke et problem. Min nuværende chef er meget ordblind og selv om han har svært ved at stave til projekt, er han chef for et team med projektledere i en større dansk virksomhed.

Jeg fik hjælp af nogle gode kurser da jeg var ung, og øvet mig meget igennem skolen. Jeg endte langt over middel i de sproglige fag.

Men det driller da stadig, men det er måske mest fordi jeg har boede i flere forskellige lande og er lidt sprogforvirret i tillæg.

Post Reply