Jeg valgte at tage en universitets uddannelse i England og kom paa den maade ind i branchen. Jeg valgte England fordi da jeg gerne ville igang var der ikke mange muligheder i Danmark. Jeg er sikker paa at det har aendret sig og du idag kan finde en uddannelse i Danmark. Men uanset, hvor du vaelger at uddanne dig er det vigtigt at vide, hvor dine evner 'skillsets' ligger inden du starter paa din uddannelse. Jeg har set utrolig mange vaelge forkert fordi de ikke vidste, hvad de var gode til og hvad der interesserede dem. Jeg startede selv paa en uddannelse som spil designer men fandt senere ud af at jeg faktisk var mere interesseret i programmering og skiftede derfor uddannelse undervejs. Jeg kunne nok havde undgaaet dette spring, hvis jeg blot paa forhaand havde proevet forskellige ting. Det kan ofte vaere svaert at vaelge retning fordi ofte vil du syntes det hele virker interessant og at du kunne forestille dig selv arbejde med forskellige ting i fremtiden, saa tag endelig god tid til at proeve dig frem.
At starte et indie-studie selv er et helt andet emne. Du vil hurtig finde ud af at du ikke selv vil faa meget tid til spiludvikling. Du vil blive nodt til at bruge mere tid paa regnskab, hyre folk, lave forretnings modeller, analyserer markeder samt generel markedsfoering, finde fundings og penge til projekter, forstaa love og regler, osv. Det er vigtigt at du goer op med dig selv om du vil vaere udvikler eller forretningsmand. Jeg har selv vaeret selvstaendig saa jeg har lugtet lidt til den verden, hvilket har sine fordele men vaer klar over at det samtidig presser dig til at bruge tid paa nogle af de tidligere naevnte ting, saa hvis det ikke har din interesse saa ville jeg ikke overveje at starte selv.
Store firmaer i spil industrien er ofte kun er interesseret i folk der har specialiseret sig, paa den anden side, vil mindre firmaer ofte gerne tage imod folk med mere general erfaring, som kan baere flere hatte, men det er stadig godt at vide lidt om de grundlaeggende roller som man ofte finder i spil firmaer for der er faktisk en bred vifte af dem. Hvis du ikke er sikker paa, hvilken retning du gerne vil gaa endnu, saa vil jeg anbefale at du proever saa mange som muligt. Her er en liste forskellige roller i spilindustrien som er en god ide at stifte bekendskab til.
Paa den visuelle kreative front har vi Character Modelling, Environment/Content Artist, Level Designer, Rigger, Animator, Game Designer (blot for at naevne nogle stykker).
Mange er vilde med Character Modelling men der er faktisk ikke saa mange jobs, saa du skal vaere utrolig skarp og heldig med at faa et job, saa langt de fleste har flere portfolios, de kan fremvise afhaengig af hvilke ledige jobs de kommer forbi. Saa vidt jeg har hoert kan det faktisk vaere mere tilfredstillende paa laengere sigt at vaere environment artist, fordi spilleren vil naturligvis se mere af dit arbejde.
Level designeren fokuserer mindre paa det visuelle omraade og mere paa, hvordan man kan lave smarte fysiske udformninger af spil verdenen, som goer det sjovt for spilleren at spille spillet.
Nogle steder er riggeren og animatoren den samme person, men stoerre firmaer har opdelt dem i to, fordi riggerens job kan vaere utrolig teknisk. Animatorens job i spil branchen kan vaere meget forskellig, nogle gange animere de key-frames paa den traditionelle maade men de kan ogsaa vaere en del af et Motion Capture team, hvor de skal sortere or rette real-time data foer det kan anvendes i en spil motor. Den moderne animator har faktisk ogsaa mange tekniske udfordringer, jeg har faaet at vide at en professionel animator bruger mest tid paa at redigere kurve i foreksempelvis Maya.
Game designerens job kan varierer en del, nogle skriver historien bag et spil andre kommer op med det visuelle tema mens andre fokuserer mere paa det tekniske og virker naesten som en UX designer.
Store firmaer har ogsaa jobs saa som Technical Artist (hvilket ofte er shader udvikler og sfx artist) og Lighting/Rendering Artist (Belysning), Surface Artist (Specialisere sig i at faa materialer til at se trovaerdig ud og passe til det visusuelle tema). Der skal lige naevnes at der ogsaa bruges General 3D Artist, som egenlig bare betyder at de kan lidt af hvert. Ofte er disse job givet til folk som paa et senere tidspunkt skal specialisere sig og derfor er de ofte givet til studerende/interns eller nogle der ikke helt har saa meget erfaring endnu. Der er sikkert andre jobs jeg har overset.
Paa den tekniske front har du et hold af programoerer, som igen kan deles ind i mange grupper saa som: Core/Engine programmer (Low-level code), Rendering programmer, Sfx Programmer, Gameplay Programmer, AI Programmer, Physics Programmer, Audio Programmer, Network/Server/Backend Programmer, Optimization Programmer, Animation Programmer og faktisk er der ogsaa "General 3D Programmer" som ofte laver prototyper til at fremvise for resten af firmaet eller til inverstorer.
Og selvfoelgelig er der ogsaa Producer roller som igen kan varierer en del afhaengig af arbejdstedet men ofte skal de sikre at alt klapper og at ingen paa holdet mangler hjaelp og de skal ogsaa kommunikere med andre hold samt chefer/manager/board-members og sikre sig at alle holder deres deadline osv.
Ja, der er mange jobs (og mange flere end jeg har naevnt). Som tidligere naevnt, afhaengig af firmaets stoerrelse overlapper de ofte hinanden. Naar du har fundet ud af hvilken retning der passer dig bedst saa er her nogle forskellige tips til, hvordan du blandt andet kan forbedre dig selv og generelt goere dit liv nemmere for dig selv som spiludvikler.
1) At du sammen og efter din uddannelse arbejder paa et portfolio der viser dine evner, men vaer paa passelig med at kun vise relevante ting (der er eksempelvis ingen grund til at vise "3D Environment Art", hvis du gerne vil vaere Rigger eller Animator eller noget andet. Hvis du eksempelvis gerne vil vaere "Rendering Programmer", saa vis kun grafiske eksempler frem for andre irelevante projekter) og uanset hvad, saa vis KUN dine BEDSTE projekter du har lavet. Der er mange om buddet saa firmaer gaar igennem mange kandidater/ansoegerer og vil ofte kun se en broekdel af dit portfolio.
2) Med mindre du er god til at lave en hjemmeside, saa hold dig vaek fra at det og brug istedet populaere forums, saa som ArtStation til at vise dit portfolio, hvis du er programmoer saa brug gerne GitHub.
3) Vis gerne personlig projekter frem. Firmaer saetter ofte pris paa at du laver dine personlige projekter, da det viser at du har passion og elsker det du laver.
4) Gaa til konferencer og Spil jams og moed andre folk, det er godt at lave et netvaerk og den dag hvor du leder efter et job er der ofte folk fra dit netvaerk som kender nogen som kender nogen... (Brug ogsaa gerne LinkedIN)
5) Goer det til en rutine at tage tid paa dig selv. Find ud af hvor lang tid det tager for dig at udfoere en opgave og sammenlign med hvor lang tid det tager for andre at lave lign. opgaver du vil dermed kunne finde ud af om du boer finde bedre workflows.
6) Vis dine projekter til andre og opsoeg kritik. Selvom kritikken kommer fra en som ikke kender til faget, kan de ofte stadig sige om noget ser rigtigt eller forkert ud, vis ogsaa gerne dit arbejde til folk du ikke kender saa godt da de ofte er mere aerlige i deres bedoemmelser. Opsoeg eksperter i dit fag og se om du kan faa dem til at bedoemme dit arbejde, ikke blot vil de kunne sige hvad der i vejen med dit arbejde men ogsaa hvordan du kan forbedre det.
7) At vaere perfektionist i dit fag er ofte et godt tegn at du har oeje for detaljer men at vaere over-perfektionist vil stoppe din produktivitet. Hvis du oplever at du har rettet dit arbejde og kommet frem og tilbage til det samme resultat er det et tegn paa at du nok burde gaa videre til et nyt projekt. Andre gange vil du opleve at det hele ikke fungerer som du havde planlagt, vaer ikke bange for at droppe dit forsoeg og starte forfra.
8) Start et projekt fra bunden er en god maade at laerer paa. Naar jeg modellerer en karakter i 3D starter jeg altid fra bunden og, hver gang laerer jeg nye ting og jeg bliver ogsaa en smule hurtigere. Dette gaelder ogsaa programmering. For eksempelvis, har jeg personligt skrevet en grafisk API eller Math class mange gange og for hver gang finder jeg en lidt bedre og smarter maade at programmere det. Pt, er jeg ved at omskrive Pixie3D.
9) Men det aller vigtigste er at bare kloe paa, bliv ved med at forbedre dig. Kig paa andre folk som laver noget lign. og laer deres teknikker og workflows. Vaer aldrig bange for at laere nye software eller nye programmerings sprog. Teknikker aendre sig hele tiden i spil branchen. Find YouTube channels af folk som er i industrien og lyt til dem.
Held og lykke,
Soren Klit Lambaek
www.Pixie3D.com