Freelance takster, hvad giver mening?
Posted: 03 Jun 2019, 12:38
Hey alle
I går skulle jeg udregne nogle timetakster for nogle opgaver til et projekt for en der skulle have et budget til det.
Det fik mig til at tænke på at det er utroligt svært at finde ud af hvad man skal tage per opgave for at få lavet noget (her I unity).
Der er alle mulige faktorer, såsom erfaring, uddannelse og alt muligt andet der kan spille ind på hvilken takst man kan "tillade" sig at tage.
...og så ved de fleste som har arbejdet med software projekter at det er sindsygt svært at give en estimering tidsmæssigt, da opgaverne kan variere.
Engang tog jeg alt for lidt for et projekt, som ikke havde rene definerede opgaver (så det blev ved med at trække ud med "lige et par ændringer ekstra") og andre gange har det været aftaler med antal af timer og så tage det hen af vejen med enten milepæle eller tjekke op hver uge for at se hvordan projektet skrider frem.
Man kunne også give et overslag på hver opgave og så sælge sig selv til X antal timer og så tjekke op hvor mange timer der er brugt efter hver opgave er færdig.
Hvad synes I der giver mest mening, eller hvad har I selv prøvet der fungerede?
Jeg spørger fordi jeg i går fik den idé at det måske kunne være sjovt at se om man kunne udvikle en guide med satser og/eller måder hvorpå man griber Freelance projekter an.
I går skulle jeg udregne nogle timetakster for nogle opgaver til et projekt for en der skulle have et budget til det.
Det fik mig til at tænke på at det er utroligt svært at finde ud af hvad man skal tage per opgave for at få lavet noget (her I unity).
Der er alle mulige faktorer, såsom erfaring, uddannelse og alt muligt andet der kan spille ind på hvilken takst man kan "tillade" sig at tage.
...og så ved de fleste som har arbejdet med software projekter at det er sindsygt svært at give en estimering tidsmæssigt, da opgaverne kan variere.
Engang tog jeg alt for lidt for et projekt, som ikke havde rene definerede opgaver (så det blev ved med at trække ud med "lige et par ændringer ekstra") og andre gange har det været aftaler med antal af timer og så tage det hen af vejen med enten milepæle eller tjekke op hver uge for at se hvordan projektet skrider frem.
Man kunne også give et overslag på hver opgave og så sælge sig selv til X antal timer og så tjekke op hvor mange timer der er brugt efter hver opgave er færdig.
Hvad synes I der giver mest mening, eller hvad har I selv prøvet der fungerede?
Jeg spørger fordi jeg i går fik den idé at det måske kunne være sjovt at se om man kunne udvikle en guide med satser og/eller måder hvorpå man griber Freelance projekter an.