Page 1 of 1

Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 14 Jun 2019, 16:03
by Henrik Kragh
Jeg er underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole.
Man lærer generelle begreber inden for emnet: Programmering, grafik, og designmetoder. Plus en masse løst.
Og så laver vi selvfølgelig en masse spil :)

Linjen har eksisteret de sidste 9 år, og har generelt haft stor succes.
Vi er dog begyndt at se en trend, som vi godt vil komme i forkøbet. Linjen falder en smule i antallet af tilmeldinger.
Stille roligt, år efter år (Eller rettere; hold efter hold).
Det er ikke fordi vi oplever dårlige tilbagemeldinger fra holdene, tværtimod. Men alligevel synes selve emnet at have fået mindre interesse over tid. Og det undrer mig helt vildt i en tid, hvor spil aldrig har været større. Alle spiller: Mor, far og unger. Piger, drenge.
Måske er konkurrencen blevet større?

Jeg er ny lærer (Har haft 1 hold, som nu er ved at være færdige), og vil godt lige undersøge nærmere. For jeg synes at selve Højskolen, som koncept, er vigtig. Også inden for vores elskede felt. Der er jo enormt legende/søgende rammer på Højskoler, og hvis ikke det kan fange spilinteresserede, så er der sgu gået noget galt. Enten i kommunikationen, eller andetsteds.

Overordnet set er der ingen tvivl om, at vi på linjen primært rammer "de søgende". Altså de, som endnu ikke helt ved hvad de vil i livet. Og det er fedt! Men vi får ikke så mange tilmeldinger fra egentlige udviklere.
Folk med programmeringserfaring. Tegneerfaring/3D erfaring. Animatorer. Matematikere. De enten fravælger os, eller overser os.

De er måske allerede så målrettede, at de søger mere specifikt. Viborg, Grenå, ITU, you name it. Udlandet, måske.
Men da de andre linjer (Journalistik m.m.) har masser af "de målrettede", så tænker jeg, at vi også må kunne appellere i den retning.

Jeg ville sætte stor pris på, at få lidt tilbagemeldinger fra branchen. Jeg går ikke udfra der er mange fra vores egentlige målgruppe, som læser det her. Men måske du var målgruppen for noget tid siden. Vi synes selv vi har en berettigelse.
Er højskolen, som koncept, usexet?
Er vi for diffuse i vores beskrivelse af faget?
Er der andre årsager til den nedadgående kurve?

Her er et link direkte til vores beskrivelse af faget:
Vallekilde Spiludvikling
Og en lille video fra to tidligere elever:

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 15 Jun 2019, 10:57
by JesperSB

Har I lavet reklame, som Youtube eller Facebook.? Måske med Hashtag Fortnight, eller CS:GO.

Jeg ved at hos os i Coding Pirates har vi en venteliste på 2000+.
Men så underviser vi deltid efter skoletid, så børne går tilbage til deres venner og fortæller om det.

Coding pirates har jo 200 afdelinger rundt om i landet, så du kunne måske skrive en besked til bestyrelsen...

Hvis jeg skulle forslår noget så prøv at kom ud hvor børnene spiller spil.
Lave en Fortnight/Minecraft workshop, og se hvor mange I får ind.

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 15 Jun 2019, 20:30
by Henrik Kragh
Der er lavet en del reklamer på forskellige platforme. Det er ikke helt mit bord, men ved der er ret meget fokus på det.
Jeg har netop nu skrevet et opslag på Coding Pirates community side (Facebook) omkring et månedligt koncept vi kører, hvor vi kårer indsendte spil, og har gæster i studiet. Så måske CP kan opfordre deres medlemmer til at lave spil til den "konkurrence".
Spiltalent
Samtidig var jeg faktisk i kontakt med CP for et års tid siden vedr. mulighederne for en lokalafdeling i Odsherred, men det var før jeg havde samarbejde med Vallekilde. Da var de meget interesserede (men sagde, at jeg selv skulle finde frivillige), men jeg havde ikke tid til at følge mere op på det.
Det er vel egentlig oplagt at Vallekilde lægger lokaler til en Odsherredafdeling!
Det kigger jeg nærmere på.

Tak for andre gode idéer! Det er helt klart vigtigt at vi kigger på langsigtede muligheder, og får et samarbejde i gang med de organisationer, som er i kontakt med ungerne...

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 16 Jun 2019, 22:08
by Wikzo
Jeg var med på det allerførste hold i F11. Jeg hørte om spiludvikler-linjen gennem Tim Garbos og Unge Spiludviklere. Efterfølgende har jeg mest hørt fra Vallekilde i forbindelse med Exile Jam. Nu er jeg jo selv færdig med uddannelse, så følger ikke så meget med på disse kanter længere, men generelt synes jeg, at det er sjældent, at jeg hører noget om Game Academy længere. Jeg kunne forestille mig, at det er fordi, det i dag er et mere mættet "marked", da rigtig mange høj- og efterskoler nu tilbyder spiludvikling. Men Vallekilde kan noget helt særligt - så det er bare om at få det promoveret. Tror især stedet som Nordic Game Jam, Game Development Camp, DM I Spiludvikling og deslige vil være gode steder at fange nye folk. Overvej også at kigge på udviklermiljøet i Danmark via #dkgame - jeg tror nemlig, at der sidder en del unge hobby-entusiaster derude, som måske ikke kender til højskolen endnu.

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 17 Jun 2019, 11:22
by Henrik Kragh
Meget er sket siden. Og der har generelt været en enorm stigning af elever, overordnet set. Samtidig blev selve linjens profil ændret markant, også navnet. Man var bange for at ordet "Game" solgte linjen for meget som noget e-sports relateret.
Det er først over de sidste 2-3 år, at en ny trend har vist sig, som vi nu lige skal håndtere.
Og det er faktisk ikke noget som mange højskoler udbyder. der er os, og så er der Askov, som dog har en lidt anden profil. Men ja, efterskolerne er der flere af, men vi er jo ikke i umiddelbar konkurrence med dem, medmindre de da formår at skræmme eleverne væk fra emnet (Pga inkompetence), i løbet af deres ophold dér :D
Det er jo faktisk en mulighed. Skræmmende. For så bliver det sgu svært...
Tak for de gode råd! Og håber en dag at se dig til noget gammel elev fest :)

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 17 Jun 2019, 15:44
by Code
Jeg synes også jeg oplever at spiludvikling falder, hvor eSport stiger. Engang da vi kun tilbudte spiludvikling i Ungdomsskolen, så var der siiiindsygt mange hold. Men man kunne også fornemme at mange havde valgt det pga "spil" og ikke spiludvikling.

I dag hvor esport er en mulighed, så ser vi mange flere hold med det.

Det er også "nemmere" at tilgå eSport ved at spille et spil, end det er at bruge tid på at lære hvordan man laver et spil.

Skal ikke kunne sige om det er der de alle er smuttet hen, men håber da at man kan få nogen interesseret i udvikling igen :P

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 17 Jun 2019, 16:26
by ZeroHero
Tilbage i tiden var spiludvikling naermest anset som sort magi, der var ganske faa der vidste, hvordan man lavede spil og endnu mindre der rent faktisk kunne leve af det, men idag er det utrolig let at komme igang. Du kan finde en masse videoer paa nettet der behandler emnet og du kan downloade gratis spilmotor og udvklings software, saa du kan afproeve din lyst for spiludvikling i en ganske ung alder, og dem som ikke har taalmodighed eller flair for faget springer hurtig fra.

Kunne dette muligvis vaere grunden til at I ser en faldende interesse i emnet?

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 17 Jun 2019, 16:44
by Code
ZeroHero wrote: 17 Jun 2019, 16:26 Tilbage i tiden var spiludvikling naermest anset som sort magi, der var ganske faa der vidste, hvordan man lavede spil og endnu mindre der rent faktisk kunne leve af det, men idag er det utrolig let at komme igang. Du kan finde en masse videoer paa nettet der behandler emnet og du kan downloade gratis spilmotor og udvklings software, saa du kan afproeve din lyst for spiludvikling i en ganske ung alder, og dem som ikke har taalmodighed eller flair for faget springer hurtig fra.

Kunne dette muligvis vaere grunden til at I ser en faldende interesse i emnet?
Muligvis. Som regel prøver de ofte noget nyt af et eller andet sted, om så det er på et fritidshold, hos venner eller derhjemme. Hvis de allerede der tror det er noget som de ikke vil kunne finde ud af, så giver det mening i at de ikke vil afprøve det senere.

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 18 Jun 2019, 10:44
by Henrik Kragh
Kan godt være at det er en del af forklaringen, at det simpelthen er blevet lettere at sidde derhjemme, og prøve det af. Og at vi allerede har fået filtreret en hel masse fra af dem, der førhen ville ha' taget et ophold.
De har måske allerede siddet med det i folkeskolen, og fundet ud af, at de enten kan klare det på egen hånd, eller at det ingen interesse har.
Det der er lidt ærgerligt ved at folk ender med at sidde på egen hånd, er at de hurtigt kan misse nogle fundamentale byggesten, og få nogle "dårlige vaner". Det kender jeg i hvert fald fra mig selv. Sad med 3D i mange år, før jeg tog på et selvbetalt kursus. Og fandt hurtigt ud af, at jeg gjorde en masse ting på en lidt bøvlet, eller direkte åndsvag, måde.
Men det virkede jo :D

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 18 Jun 2019, 11:18
by ZeroHero
Jeg er helt enig med dig. Der er utrolig mange daarlige tutorials paa nettet som er lavet at folk som faktisk ikke har meget erfaring og de vil ofte vise enten en daarlig maade at udfoere tingene paa eller direkte vildlede dig og du vil ende med at faa en masse daarlige vaner som med tiden kan blive rigtig svaert at komme af med. Det er den usynlige ulempe ved YouTube, og Internettet generelt, at enhver person, uanset erfaring, kan uploade sine egne videoer og guidelines. Det er en af de ting I virklig skulle slaa haardt paa. Det er en klar fordel at lytte og laere af erfarne folk for at faa en god start end at lytte til uerfarne folk. Du vil goere dig selv en kaempe bjoernetjeneste ved ikke at betale for videoer lavet af profesionelle eller betale for en undervisning. Her er en video som forklarer dette meget godt.


Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 18 Jun 2019, 14:55
by Code
Henrik Kragh wrote: 18 Jun 2019, 10:44 Kan godt være at det er en del af forklaringen, at det simpelthen er blevet lettere at sidde derhjemme, og prøve det af. Og at vi allerede har fået filtreret en hel masse fra af dem, der førhen ville ha' taget et ophold.
De har måske allerede siddet med det i folkeskolen, og fundet ud af, at de enten kan klare det på egen hånd, eller at det ingen interesse har.
Det der er lidt ærgerligt ved at folk ender med at sidde på egen hånd, er at de hurtigt kan misse nogle fundamentale byggesten, og få nogle "dårlige vaner". Det kender jeg i hvert fald fra mig selv. Sad med 3D i mange år, før jeg tog på et selvbetalt kursus. Og fandt hurtigt ud af, at jeg gjorde en masse ting på en lidt bøvlet, eller direkte åndsvag, måde.
Men det virkede jo :D
Det tror jeg. Du kan ikke lige spørge en video om hjælp til noget specifikt og du har ikke en lærer der kan sige "du gør altså det der på en sjov måde"... og så har man måske allerede tabt dem inden.

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 19 Jun 2019, 09:59
by Henrik Kragh
Tak for videolink! "Blender Guru" har sgu styr på sit shit :)
Når det så er sagt, så er det jo samtidig enormt fedt, at nettet har givet os mulighed for at connecte, uden at skulle have penge op af lommen. Jeg var ret tvunget til at købe mig til et kursus, hvis jeg skulle rykke mig videre fra lege-3D (Det var tilbage i 2002). Det kostede mig 34.000 for 18 ugers aftenkursus. Det var helt sikkert det værd (Jvf min pointe om dårlige workflows). Men samtidig havde det da været rart med det tutorial-environment, som eksisterer i dag. En kombi :)

Re: Vallekilde Højskole: Spiludvikling

Posted: 19 Jun 2019, 11:57
by Code
Henrik Kragh wrote: 19 Jun 2019, 09:59 Tak for videolink! "Blender Guru" har sgu styr på sit shit :)
Når det så er sagt, så er det jo samtidig enormt fedt, at nettet har givet os mulighed for at connecte, uden at skulle have penge op af lommen. Jeg var ret tvunget til at købe mig til et kursus, hvis jeg skulle rykke mig videre fra lege-3D (Det var tilbage i 2002). Det kostede mig 34.000 for 18 ugers aftenkursus. Det var helt sikkert det værd (Jvf min pointe om dårlige workflows). Men samtidig havde det da været rart med det tutorial-environment, som eksisterer i dag. En kombi :)
Jeg har også prøvet at samle spiludviklere på en Discord her: https://discord.gg/RS9fVWZ - der er 238 members lige nu, men det er ikke fordi aktiviteten er så høj. Der er af og til nogle updates fra nogle udviklere med hvad de laver, eller nogle spørgsmål omkring hjælp til noget udvikling eller programmering. Det kunne være fedt hvis der var flere der ville være med til at bringe ting derrind, så man kunne have et godt dansk online chat fælleskab for spiludviklere :)