Vallekilde Højskole: Spiludvikling
Posted: 14 Jun 2019, 16:03
Jeg er underviser i spiludvikling på Vallekilde Højskole.
Man lærer generelle begreber inden for emnet: Programmering, grafik, og designmetoder. Plus en masse løst.
Og så laver vi selvfølgelig en masse spil
Linjen har eksisteret de sidste 9 år, og har generelt haft stor succes.
Vi er dog begyndt at se en trend, som vi godt vil komme i forkøbet. Linjen falder en smule i antallet af tilmeldinger.
Stille roligt, år efter år (Eller rettere; hold efter hold).
Det er ikke fordi vi oplever dårlige tilbagemeldinger fra holdene, tværtimod. Men alligevel synes selve emnet at have fået mindre interesse over tid. Og det undrer mig helt vildt i en tid, hvor spil aldrig har været større. Alle spiller: Mor, far og unger. Piger, drenge.
Måske er konkurrencen blevet større?
Jeg er ny lærer (Har haft 1 hold, som nu er ved at være færdige), og vil godt lige undersøge nærmere. For jeg synes at selve Højskolen, som koncept, er vigtig. Også inden for vores elskede felt. Der er jo enormt legende/søgende rammer på Højskoler, og hvis ikke det kan fange spilinteresserede, så er der sgu gået noget galt. Enten i kommunikationen, eller andetsteds.
Overordnet set er der ingen tvivl om, at vi på linjen primært rammer "de søgende". Altså de, som endnu ikke helt ved hvad de vil i livet. Og det er fedt! Men vi får ikke så mange tilmeldinger fra egentlige udviklere.
Folk med programmeringserfaring. Tegneerfaring/3D erfaring. Animatorer. Matematikere. De enten fravælger os, eller overser os.
De er måske allerede så målrettede, at de søger mere specifikt. Viborg, Grenå, ITU, you name it. Udlandet, måske.
Men da de andre linjer (Journalistik m.m.) har masser af "de målrettede", så tænker jeg, at vi også må kunne appellere i den retning.
Jeg ville sætte stor pris på, at få lidt tilbagemeldinger fra branchen. Jeg går ikke udfra der er mange fra vores egentlige målgruppe, som læser det her. Men måske du var målgruppen for noget tid siden. Vi synes selv vi har en berettigelse.
Er højskolen, som koncept, usexet?
Er vi for diffuse i vores beskrivelse af faget?
Er der andre årsager til den nedadgående kurve?
Her er et link direkte til vores beskrivelse af faget:
Vallekilde Spiludvikling
Og en lille video fra to tidligere elever:
Man lærer generelle begreber inden for emnet: Programmering, grafik, og designmetoder. Plus en masse løst.
Og så laver vi selvfølgelig en masse spil
Linjen har eksisteret de sidste 9 år, og har generelt haft stor succes.
Vi er dog begyndt at se en trend, som vi godt vil komme i forkøbet. Linjen falder en smule i antallet af tilmeldinger.
Stille roligt, år efter år (Eller rettere; hold efter hold).
Det er ikke fordi vi oplever dårlige tilbagemeldinger fra holdene, tværtimod. Men alligevel synes selve emnet at have fået mindre interesse over tid. Og det undrer mig helt vildt i en tid, hvor spil aldrig har været større. Alle spiller: Mor, far og unger. Piger, drenge.
Måske er konkurrencen blevet større?
Jeg er ny lærer (Har haft 1 hold, som nu er ved at være færdige), og vil godt lige undersøge nærmere. For jeg synes at selve Højskolen, som koncept, er vigtig. Også inden for vores elskede felt. Der er jo enormt legende/søgende rammer på Højskoler, og hvis ikke det kan fange spilinteresserede, så er der sgu gået noget galt. Enten i kommunikationen, eller andetsteds.
Overordnet set er der ingen tvivl om, at vi på linjen primært rammer "de søgende". Altså de, som endnu ikke helt ved hvad de vil i livet. Og det er fedt! Men vi får ikke så mange tilmeldinger fra egentlige udviklere.
Folk med programmeringserfaring. Tegneerfaring/3D erfaring. Animatorer. Matematikere. De enten fravælger os, eller overser os.
De er måske allerede så målrettede, at de søger mere specifikt. Viborg, Grenå, ITU, you name it. Udlandet, måske.
Men da de andre linjer (Journalistik m.m.) har masser af "de målrettede", så tænker jeg, at vi også må kunne appellere i den retning.
Jeg ville sætte stor pris på, at få lidt tilbagemeldinger fra branchen. Jeg går ikke udfra der er mange fra vores egentlige målgruppe, som læser det her. Men måske du var målgruppen for noget tid siden. Vi synes selv vi har en berettigelse.
Er højskolen, som koncept, usexet?
Er vi for diffuse i vores beskrivelse af faget?
Er der andre årsager til den nedadgående kurve?
Her er et link direkte til vores beskrivelse af faget:
Vallekilde Spiludvikling
Og en lille video fra to tidligere elever: