Rettigheder

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 27 Jun 2020, 15:09

Kære Spiludviklere.

Skriver på Dansk fordi vejledningen også er på Dansk, beklager.

Jeg har fundet denne vejledning om rettigheder i forbindelse med spil udvikling.

https://kum.dk/uploads/tx_templavoila/B ... cepter.pdf


Jeg syntes umiddelbart ikke at det lyder som Game Designs kan beskyttes særligt godt.

Hvad siger branchen?

Hvad syntes i? Kan man evt. gøre noget ved det?
Mvh
C.Scheel

ZeroHero
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 270
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by ZeroHero » 27 Jun 2020, 23:41

Du kan trademark en spil tittel eller franchise, hvilket vil beskytte dig mod at andre bruger dit spil samt kararakter fra dit spil uden din samtykke paa ligefod med en bog eller film. Men du kan ikke beskytte et koncept i form af spil genre samt generale spil mekanismer. Der er dog enkle tilfaelde hvor man kan beskytte en specific feature i form af en patent. I spilindustrien beskytter man ofte mod at folk stjaeler ideer fra projekter under udvikling ved blot at holde sit projekt vaek fra offenligheden eller lade folk underskrive en NDA.

C.Scheel
Level 3 - Infant
Posts: 34
Joined: 30 May 2016, 12:53
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by C.Scheel » 28 Jun 2020, 07:05

ZerHero tak skal du have. :-)

Jeg forstår at elementerne i eller delene til et spil, helt eller delvist er beskyttet af ophavsrettigheden,
og at disse yderligere kan beskyttes med designbeskyttelse eller varemærke beskyttes.

Mens selve ideen ikke er det og reelt ikke kan beskyttes, kun konkrete elementer i spillet såsom; beskrivelsen af reglerne.

Det er så lidt mere uklart hvornår man kan beskytte eller patentere en feature i spillet- det skal løse et teknisk problem
og/eller være nyskabende på en eller anden måde, såsom en ny egenskab eller lign.
Det lyder lidt som om koden kan være svær at beskytte og at der reelt skal rimeligt meget til
før man kan patentere kode der ikke er relateret til en fysisk genstand.

Jeg har også undret mig en del over denne bekendtgørelse og en lov om spil,
hvor spil defineres udelukkende som noget der direkte kan føre til en økonomisk gevinst.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1494
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/200912L00202

Betyder det at spil i juridisk forstand kun er væddemål og lotteri mv. ?
Hvis man gerne vil udgive computerspil der ikke er væddemål eller lotteri, online kortspil mv. hvad kalder man det så?
Er der nogle der har haft samme overvejelser, eller har jeg overset noget?
Mvh
C.Scheel

User avatar
Christoffer
Level 3 - Infant
Posts: 36
Joined: 14 Feb 2017, 18:32
Location: Aarhus
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by Christoffer » 30 Jun 2020, 09:49

Godmorgen C.Scheel

Jeg kan anbefale dig at læse lidt om det i for eksempel denne artikel: https://www.gamedesigning.org/gaming/copyright/

Kort fortalt så kan du beskytte (noget) af sit grafik, karakterer, musik, en specifik historie, det færdige spil, titel og logos osv. Man kan på den anden side ikke beskytte generelle ting. De nævner fx at i et racing game kan man ikke copyright racing cars, speedometers osv. Det skal være fair use. En anden ting man heller ikke kan få copyright på er selve ens mechanics, som jeg tænker er det du spørger ind til i første omgang.
Copyright does not protect the idea for a game, its name or title, or the method or methods for playing it. Nor does copyright protect any idea, system, method, device, or trademark material involved in developing, merchandising, or playing a game.

Once a game has been made public, nothing in the copyright law prevents others from developing another game based on similar principles. Copyright protects only the particular manner of an author’s expression in literary, artistic, or musical form.
Held og lykke med projektet!
Game Designer @ Set Snail

twitter: @redguychris
website: www.setsnail.com
facebook: SetSnail

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 2151
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Rettigheder

Unread post by jonaz.dk » 30 Jun 2020, 11:44

Sheel. Nu er du ikke helt specifik i hvilket område i dit spildesign du vil beskytte. Det hele?
Og nej det er ikke relevant for copyright lovgivningen.

Men generelt syntes jeg det er en sørgelig og egoistisk udvikling hvis udviklere søger fx. patentbeskyttelse på specifikke mechanics.
Fx. Ghost mode har været oppe at vende. https://www.gamasutra.com/view/feature/ ... ainin_.php
Eller game designs der i teorien kunne dække en hel genre af spil. Det ville jo være heeelt kuk kuk. Det er heldigvis ikke en ting.

Tror mest du bare skal fokusere på at få udviklet dit projekt og ikke være bange for en masse teoretisk.. "åh tænk hvis der er nogen der stjæler min geniale idé!" Det er som regel slet ikke relevant med meget meget høj sandsynlighed..
Dog ikke helt ude fortilfælde. Der var twist om GTA på et tidspunkt over en jobsøgning og indleveret demo af et lignende spil. Og naturligvis bliver der lånt med arme og ben, specielt på mobile af succesfulde design typer.
https://www.ign.com/articles/2003/12/22 ... tolen-idea
Men det er nok ikke den nye GTA eller match 3 variant du laver tænker jeg?

Er det stadig 'Fields of the Black Death' du arbejder med?
viewtopic.php?t=3936

Du kan naturligvis trademarke/varemærkebeskytte dit spils IP. Men det vil jeg også gætte på er bruge tid, penge og energi på noget der meget muligt ikke bliver relevant. Med mindre du laver en kæmpe international succes. Så er det selvfølgelig noget man gør.

Post Reply