[GUIDE] - Hvordan får jeg mit spil ud til folk?
Posted: 14 Jan 2021, 01:01
Hej!
Mit navn er Mikkel, jeg er 22 år gammel og som uddannet indenfor markedsføring med en enormt stor passion for spilleudvikling vil jeg lige giver jer nogle tips & tricks til hvordan i kommer ud til jeres publikum.
Hvorfor er det her vigtigt?
Among Us-udviklerne var lige ved at lukke hele spillet ned pga. det simpelthen var for dyrt for dem at hoste servere efter 2 år uden nogen rigtigt lagde mærke til dem. Det var dog ved "held" at de blev fundet, men havde de brugt noget mere tid på at nå deres publikum havde successen nok opstået tidligere.
Dette er bare ét eksempel. Hver evig eneste år udkommer der tusindvis af indie-spil som ikke får lov til at se lyset fordi at spilleudviklere er fantastiske til at være kreative, men ofte har de ikke særligt meget erfaring indenfor markedsføring.
Jeg vil nu give jer 5 råd som jeg personligt har brugt for at opnå ca. 20.000 mennesker så mit spil, helt uden at betale nogle penge for det.
#1 - Markedsføring kan godt være gratis.
Det er utroligt vigtigt at forstå at betalte annoncer og reklamer til PC-spil ikke altid fungerer jo mindre du er en AAA-titel eller at du er en del af de store publishers som - køber dit mobilspil, bruger tusindvis af kroner på markedsføring og derefter smider reklamer ind hver gang du dør og gentager processen. Vi skal tage udgangspunkt i du er en spilleudvikler med et marketingsbudget som hedder 0,- og derfor må tænke anderledes. YOUTUBERS. Store som små! Disse mennesker lever af at give deres seere en unik oplevelse og folk som Markiplier og utallige andre har 3 timers videoer hvor de kun spiller indie-spil. Det er selvfølgelig big-thinking men det allerværste der kan ske er at de ikke spiller dit spil. Personligt tog jeg fat i mindre Youtubers som jeg fandt på Instagram, skrev til dem og tilbød dem at de kunne få 3 game keys til at give væk til deres seere. Disse Youtubers fik i gennemsnit 100 visninger per video og selvom dette ikke er særligt meget så er det altså 100 mennesker som bliver oplyst omkring dit spil. Derudover lavede de flere videoer på spillet uden jeg bad dem om det fordi de synes det var sjovt. Jeg vedhæfter lige to af de videoer jeg fik Youtubers til at lave så kan i for det første se at det er ca. 3 år gammelt (ikke noget jeg bare siger og opdigter) og derudover resultatet af hvor mange der var inde og kigge på mit spil (GameJolt-link). Det skal lige siges at dette spil er ikke noget jeg udvikler på mere.
Youtuber "Zombie": https://www.youtube.com/watch?v=mn4ojwgPKT4
Youtuber "EveLGamer": https://www.youtube.com/watch?v=5clKC1IlRXg
Spillets GameJolt: (1k views) https://gamejolt.com/games/cosmic_defenders
Cosmic Defenders gjorde jeg omsatte for $30 i form af indtægt i salg af spillet (ca. $2 per copy) og så et par ekstra $ for reklamen som GameJolt tilbyder. Dette er ikke meget, men 1k seere for at poste til et par Youtubers og tjene $30 så skal i forestille jer hvad det ville resultere i hvis jeg gjorde dette hver dag i en uge, eller havde brugt en time om dagen. Det skal derudover slet ikke gå op i $ da jeg personligt går meget mere op i spillerantal (hvilket er hvorfor mine seneste projekter har været gratis), men skulle du have en drøm om at leve af din hobby er dette yderst relevant.
#2 - Reddit er nu ikke helt dårligt.
Lad os tage et kig på et af mine andre projekter, nemlig MediCity. MediCity var et incremental spil (Ligesom Cookie Clicker og Capitalist) jeg eksperimenterede med da denne kategori var yderst populær på daværende tidspunkt. Jeg brugte på det tidspunkt rigtigt meget Reddit til at spørge om hjælp til kodning og feedback og det var her det gik op for mig, hvor overset et medie det egentligt er for exposure. Der er vitterligt et subreddit (forum?) der hedder /playmygame, hvor du kan få lov til at poste dit spil med over 60K medlemmer! Og det er HELT gratis! Jeg begyndte derfor at skrive om spillet under /incrementalgames med over 80K medlemmer og det resulterede i at jeg fik 12K seere på mit spil.
For at opnå noget lignende kan du evt. finde et subreddit som passer til dit spil. Er det et RPG-spil? https://www.reddit.com/r/CRPG/
Eller er det måske et Survial spil?
https://www.reddit.com/r/SurvivalGames/
Et tip er at søge på din kategori på Google og tilføj "Subreddit" til sidst. Altså "RPG Games Subreddit" så burde der dukke tonsvis op.
MediCity (12K views): https://gamejolt.com/games/MediCity/236806
#3 - Lead-generering som vi så fint kalder det.
De sidste par år er det blevet enormt udbredt indenfor virksomheder i Danmark at gøre brug af denne teknik, om det så er til B2B eller B2C er i realiteten ligegyldig hvilket er hvorfor det kan bruges i spille-industrien. Vi kaldte det på studiet for "Rundt om produktet". Lad mig opsætte nogle eksempler:
- Lav et blog-indlæg hvor du f.eks. fortæller om dine yndlingsspil.
- Lav en Youtube-kanal hvor du reviewer spil eller snakker om spil.
- Livestream og test andres spil.
- Lav guides på hvordan man laver [INDSÆT X HER, f.eks. "Et inventory system"] i GameMaker.
Herfra opnår du det vi kalder rundt om produktet. Du formår at inddrage folk som er potentielle spillere til dit netværk og på samme måde får du markedsført dit produkt ved f.eks. at have en kort reklame for dit spil i din Youtube video, eller i din tutorial skrive "I used the inventory system in my game X". Motivet er altså ikke at du direkte markedsfører dit spil, men derimod giver noget gratis i håb om at nogen viser interesse og du derfra får nye spillere. Uanset hvad er du et godt menneske og hjælper/underholder andre, det er jo heller ikke helt galt at skrive på CV'et.
#4 - Tweet?
Twitter! Et medie jeg slet ikke har brugt nok grundet at jeg personligt ikke føler det har indtaget markedet nok i Danmark endnu og jeg derfor holder mig til det jeg kender Men! Det skal dog ikke betyde at det ikke er et fantastisk forum alligevel! Twitter gør brug af hashtags som vi alle kender, det som Facebook har prøvet at indføre i år nu men bare ikke spiller. Du kan søge på hashtags såsom #gamedev og blive mødt af tusindvis af andre spille-udviklere som deler, kommenterer andres eller deres egne opslag. Oftest følger der en GIF med eller et billede som jeg også helt sikkert vil anbefale for at fange publikummet. Twitter er i min optik mere et medie hvor du kan få interesse af andre spille-udviklere, hvilket heller ikke er så galt igen, da de kan "retweete" dit opslag og derfra får alle deres følgere besked om dit opslag. Jeg har, igen, ikke den største erfaring med Twitter men jeg ved at det virker. Det få gange jeg har brugt det, om det så har været til at få inspiration, så har det virket. Ihvertfald perfekt til at networke med, skulle du f.eks. være interesseret i en publisher.
#5 - Discord Servers
Kan du lidt se hvad alle disse eksempler har tilfælles? De er alle sociale medier. Dette er Discord også, her kan du derudover deltage i utalligere "servere" som godt kan kategoriseres som forskellige forummer. Du kan spørge om feedback i de fleste gamedev-servere og derfra lidt skjule din markedsføring samtidigt som du opnår feedback - win, win. F.eks. "Any feedback on my dialogue system" og så vise dit spil. Jeg brugte Discord til at finde min Digital Artist til mit nuværende projekt, hvor jeg skrev ud på nogle servere om at jeg ville "ansætte" en til at stå for dette. Her kunne jeg frit promovere mit spil samtidigt som jeg fik det jeg ledte efter. 50 designere endte med at ansøge, hvilket vil sige 50 mennesker så mit spil, og ham jeg valgte at arbejde sammen med, spiller nu også mit spil selv.
Det var alt jeg havde for denne gang og håber i kan bruge noget af dette. Hvis man skulle give et Tip #6 så læser i det lige nu. Hele dette post kunne i realiteten være en måde hvorpå jeg til sidst ville linke til mit spil, og ville derfor have opnået jeres opmærksomhed på ærligtvis samtidig som jeg delte ud af noget viden. Men det har jeg ikke tænkt mig at gøre, jeg vil dog gerne se jeres projekter! Så del dit spil i beskrivelsen så jeg kan se hvad du arbejder på og vi kan netværke.
Håber dette gavnede en smule, og nu hopper du ikke tilbage på Youtube eller ruller igennem Instagram, nu tager du et af disse punkter og udfører det MED DETSAMME. Se hvad det kan give! Igen, det værste der kan ske er du får et nej eller det ikke fungerer - så prøver vi bare igen.
Med venlig hilsen,
Mikkel Eckhardt,
SAPPHIRE INTERACTIVE
Mit navn er Mikkel, jeg er 22 år gammel og som uddannet indenfor markedsføring med en enormt stor passion for spilleudvikling vil jeg lige giver jer nogle tips & tricks til hvordan i kommer ud til jeres publikum.
Hvorfor er det her vigtigt?
Among Us-udviklerne var lige ved at lukke hele spillet ned pga. det simpelthen var for dyrt for dem at hoste servere efter 2 år uden nogen rigtigt lagde mærke til dem. Det var dog ved "held" at de blev fundet, men havde de brugt noget mere tid på at nå deres publikum havde successen nok opstået tidligere.
Dette er bare ét eksempel. Hver evig eneste år udkommer der tusindvis af indie-spil som ikke får lov til at se lyset fordi at spilleudviklere er fantastiske til at være kreative, men ofte har de ikke særligt meget erfaring indenfor markedsføring.
Jeg vil nu give jer 5 råd som jeg personligt har brugt for at opnå ca. 20.000 mennesker så mit spil, helt uden at betale nogle penge for det.
#1 - Markedsføring kan godt være gratis.
Det er utroligt vigtigt at forstå at betalte annoncer og reklamer til PC-spil ikke altid fungerer jo mindre du er en AAA-titel eller at du er en del af de store publishers som - køber dit mobilspil, bruger tusindvis af kroner på markedsføring og derefter smider reklamer ind hver gang du dør og gentager processen. Vi skal tage udgangspunkt i du er en spilleudvikler med et marketingsbudget som hedder 0,- og derfor må tænke anderledes. YOUTUBERS. Store som små! Disse mennesker lever af at give deres seere en unik oplevelse og folk som Markiplier og utallige andre har 3 timers videoer hvor de kun spiller indie-spil. Det er selvfølgelig big-thinking men det allerværste der kan ske er at de ikke spiller dit spil. Personligt tog jeg fat i mindre Youtubers som jeg fandt på Instagram, skrev til dem og tilbød dem at de kunne få 3 game keys til at give væk til deres seere. Disse Youtubers fik i gennemsnit 100 visninger per video og selvom dette ikke er særligt meget så er det altså 100 mennesker som bliver oplyst omkring dit spil. Derudover lavede de flere videoer på spillet uden jeg bad dem om det fordi de synes det var sjovt. Jeg vedhæfter lige to af de videoer jeg fik Youtubers til at lave så kan i for det første se at det er ca. 3 år gammelt (ikke noget jeg bare siger og opdigter) og derudover resultatet af hvor mange der var inde og kigge på mit spil (GameJolt-link). Det skal lige siges at dette spil er ikke noget jeg udvikler på mere.
Youtuber "Zombie": https://www.youtube.com/watch?v=mn4ojwgPKT4
Youtuber "EveLGamer": https://www.youtube.com/watch?v=5clKC1IlRXg
Spillets GameJolt: (1k views) https://gamejolt.com/games/cosmic_defenders
Cosmic Defenders gjorde jeg omsatte for $30 i form af indtægt i salg af spillet (ca. $2 per copy) og så et par ekstra $ for reklamen som GameJolt tilbyder. Dette er ikke meget, men 1k seere for at poste til et par Youtubers og tjene $30 så skal i forestille jer hvad det ville resultere i hvis jeg gjorde dette hver dag i en uge, eller havde brugt en time om dagen. Det skal derudover slet ikke gå op i $ da jeg personligt går meget mere op i spillerantal (hvilket er hvorfor mine seneste projekter har været gratis), men skulle du have en drøm om at leve af din hobby er dette yderst relevant.
#2 - Reddit er nu ikke helt dårligt.
Lad os tage et kig på et af mine andre projekter, nemlig MediCity. MediCity var et incremental spil (Ligesom Cookie Clicker og Capitalist) jeg eksperimenterede med da denne kategori var yderst populær på daværende tidspunkt. Jeg brugte på det tidspunkt rigtigt meget Reddit til at spørge om hjælp til kodning og feedback og det var her det gik op for mig, hvor overset et medie det egentligt er for exposure. Der er vitterligt et subreddit (forum?) der hedder /playmygame, hvor du kan få lov til at poste dit spil med over 60K medlemmer! Og det er HELT gratis! Jeg begyndte derfor at skrive om spillet under /incrementalgames med over 80K medlemmer og det resulterede i at jeg fik 12K seere på mit spil.
For at opnå noget lignende kan du evt. finde et subreddit som passer til dit spil. Er det et RPG-spil? https://www.reddit.com/r/CRPG/
Eller er det måske et Survial spil?
https://www.reddit.com/r/SurvivalGames/
Et tip er at søge på din kategori på Google og tilføj "Subreddit" til sidst. Altså "RPG Games Subreddit" så burde der dukke tonsvis op.
MediCity (12K views): https://gamejolt.com/games/MediCity/236806
#3 - Lead-generering som vi så fint kalder det.
De sidste par år er det blevet enormt udbredt indenfor virksomheder i Danmark at gøre brug af denne teknik, om det så er til B2B eller B2C er i realiteten ligegyldig hvilket er hvorfor det kan bruges i spille-industrien. Vi kaldte det på studiet for "Rundt om produktet". Lad mig opsætte nogle eksempler:
- Lav et blog-indlæg hvor du f.eks. fortæller om dine yndlingsspil.
- Lav en Youtube-kanal hvor du reviewer spil eller snakker om spil.
- Livestream og test andres spil.
- Lav guides på hvordan man laver [INDSÆT X HER, f.eks. "Et inventory system"] i GameMaker.
Herfra opnår du det vi kalder rundt om produktet. Du formår at inddrage folk som er potentielle spillere til dit netværk og på samme måde får du markedsført dit produkt ved f.eks. at have en kort reklame for dit spil i din Youtube video, eller i din tutorial skrive "I used the inventory system in my game X". Motivet er altså ikke at du direkte markedsfører dit spil, men derimod giver noget gratis i håb om at nogen viser interesse og du derfra får nye spillere. Uanset hvad er du et godt menneske og hjælper/underholder andre, det er jo heller ikke helt galt at skrive på CV'et.
#4 - Tweet?
Twitter! Et medie jeg slet ikke har brugt nok grundet at jeg personligt ikke føler det har indtaget markedet nok i Danmark endnu og jeg derfor holder mig til det jeg kender Men! Det skal dog ikke betyde at det ikke er et fantastisk forum alligevel! Twitter gør brug af hashtags som vi alle kender, det som Facebook har prøvet at indføre i år nu men bare ikke spiller. Du kan søge på hashtags såsom #gamedev og blive mødt af tusindvis af andre spille-udviklere som deler, kommenterer andres eller deres egne opslag. Oftest følger der en GIF med eller et billede som jeg også helt sikkert vil anbefale for at fange publikummet. Twitter er i min optik mere et medie hvor du kan få interesse af andre spille-udviklere, hvilket heller ikke er så galt igen, da de kan "retweete" dit opslag og derfra får alle deres følgere besked om dit opslag. Jeg har, igen, ikke den største erfaring med Twitter men jeg ved at det virker. Det få gange jeg har brugt det, om det så har været til at få inspiration, så har det virket. Ihvertfald perfekt til at networke med, skulle du f.eks. være interesseret i en publisher.
#5 - Discord Servers
Kan du lidt se hvad alle disse eksempler har tilfælles? De er alle sociale medier. Dette er Discord også, her kan du derudover deltage i utalligere "servere" som godt kan kategoriseres som forskellige forummer. Du kan spørge om feedback i de fleste gamedev-servere og derfra lidt skjule din markedsføring samtidigt som du opnår feedback - win, win. F.eks. "Any feedback on my dialogue system" og så vise dit spil. Jeg brugte Discord til at finde min Digital Artist til mit nuværende projekt, hvor jeg skrev ud på nogle servere om at jeg ville "ansætte" en til at stå for dette. Her kunne jeg frit promovere mit spil samtidigt som jeg fik det jeg ledte efter. 50 designere endte med at ansøge, hvilket vil sige 50 mennesker så mit spil, og ham jeg valgte at arbejde sammen med, spiller nu også mit spil selv.
Det var alt jeg havde for denne gang og håber i kan bruge noget af dette. Hvis man skulle give et Tip #6 så læser i det lige nu. Hele dette post kunne i realiteten være en måde hvorpå jeg til sidst ville linke til mit spil, og ville derfor have opnået jeres opmærksomhed på ærligtvis samtidig som jeg delte ud af noget viden. Men det har jeg ikke tænkt mig at gøre, jeg vil dog gerne se jeres projekter! Så del dit spil i beskrivelsen så jeg kan se hvad du arbejder på og vi kan netværke.
Håber dette gavnede en smule, og nu hopper du ikke tilbage på Youtube eller ruller igennem Instagram, nu tager du et af disse punkter og udfører det MED DETSAMME. Se hvad det kan give! Igen, det værste der kan ske er du får et nej eller det ikke fungerer - så prøver vi bare igen.
Med venlig hilsen,
Mikkel Eckhardt,
SAPPHIRE INTERACTIVE