[GUIDE] Hvordan skal jeg bruge Discord til at markedsføre mit spil?

sapphireinteractive
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 05 Dec 2020, 13:08

[GUIDE] Hvordan skal jeg bruge Discord til at markedsføre mit spil?

Unread post by sapphireinteractive » 25 Jan 2021, 18:47

Hej igen!

EDIT: Opdaterer denne i løbet af ugen. d. 25 jan, 17:58

Efter request vil jeg lige lave en dybdegående guide hvordan i skal bruge Discord til at markedsføre jeres spil.
Jeg har derudover udgivet fem gode råd til hvordan i kan markedsføre jeres spil, den guide kan findes her: https://spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=5&t=4991


Denne guide er delt op i to sektioner:
1) Hvad er Discord og hvad kan jeg bruge det til?
2) Hvordan er det relevant indenfor spiludvikling?


Lad os starte helt fra bunden af for jer der ikke er særlig bekendt med Discord.

1) Hvad er Discord og hvad kan jeg bruge det til?


Hvad er Discord?
Discord's egen beskrivelse, ganske kort er "Dit sted at snakke". Det er også et rimeligt bredt budskab så lad os lige få kortet det ned til noget lid mere specifikt.

Discord består af tonsvis af servere, som hver især besidder små forummer som er oprettet af dets brugere. Til de fleste som brugte Skype, TeamSpeak eller Ventrilo til at kommunikere i de gamle dage, så besidder det faktisk de samme egenskaber som dette software gjorde dengang, bare med adskillige nye forbedrede features.

Hvad kan Discord bruges til?
Discord kan bruges til at lave en server hvor du kan sidde og spille med dine venner og det altså kun er jer der har adgang til dette lille "chatroom". Du kan deltage i andre servers såsom servere der fokuserer på matematik, hvor der så sidder nogle utroligt dygtige matematikere som hjælper studerende med deres matematik-opgaver (en server jeg ofte er inde på da jeg er forfærdelig til matematik), og du kan b.la. deltage i servere som spilleudviklere danner omkring deres spil og på den måde, modtage nyheder, komme med idéer og generelt komme meget tættere på udviklingen end hvis du skulle følge dem på Twitter eller andre medier. Mulighederne er faktisk uendelige.

Discord's opbygning
Discord tilbyder en række funktioner som altid er en del af en server. De primære er tekst-baserede chatrooms og stemme-baserede chatrooms som man som udgangspunkt vil gøre mest brug af.

De tekst-baserede chatrooms kan b.la. bruges til:
- En global-chat, et sted hvor alle som er en del af Discord-serveren kan skrive med hinanden.
- Lukkede chatrooms, et sted hvor kun de brugere du giver tilladelse kan kommunikere med hinanden.
- Informations-chatrooms, et sted hvor det kun er dig som kan skrive og andre brugere kan se beskederne men ikke svare igen. Perfekt til informationer du vil formidle ud til brugerne såsom "The servers are currently down. Working on a fix", uden at du skal være nervøs for at der bliver spammet i den og beskederne ikke når ud til alle brugere.

De stemme-baserede chatrooms kan b.la. bruges til:
- Et tilgængeligt stemme-opkald du kan navngive chatroomet som "League of Legends", så vil folk som sidder og spiller League of Legends kunne gå ind i dette chatroom og snakke med hinanden. Eller navngive det "Debate" og lade folk have debatter verbalt med hinanden.
- Et tilgængeligt stemme-opkald hvor du kan sørge for at brugerne ikke kan få lov til at snakke men dog afspille musik fra dette chatroom og dermed lade brugerne lytte til musik sammen, og evt. foreslå sange at spille i et tekst-baseret chatroom.

Roller
Discord gør utroligt meget brug af roller, dette skal ses som et hieraki som er specifikt for netop din server og fungerer ligesom man kunne forestille sig i erhvervslivet at du har CEOs, KAMs, COOs osv. Disse roller kan du selv navngive, give en farve, og derudover give dem rettigheder såsom at deltage i specifikke chatrooms, give lov til at banne/kicke andre brugere og alt det man kunne forestille sig man kan justere på.

Mine roller i min discord server der omhandler mit spil: Image

Et eksempel:
Jeg opretter en rolle der hedder "Administrator", giver den alle tilladelser jeg kan og giver denne rolle til mig selv.
Jeg opretter derefter en rolle der hedder "Chat Moderator" og giver en af mine venner denne rolle, jeg giver ham tilladelser til at banne/kicke/mute og slette andre brugeres beskeder.
Jeg laver til sidst en rolle der hedder "Donator" (bare for at give nogle flere eksempler på hvad man kan bruge disse roller til) og giver denne bruger adgang til et specifikt tekst-baseret chatroom hvor jeg på denne måde som "Administrator" kan kommunikere med mine "Donators" i.

Du kan derefter tildele dine medlemmer disse unikke roller.

Bots
Sidst men ikke mindst i denne sektion vil jeg nævne bots. Bots kan lidt ses som "plugins" og er egentlig bare nogle features som er lavet af andre Discord-brugere som du kan hente til din server. Du kan f.eks. få en "Giveaway Bot" som automatisk lader folk deltage i en giveaway du har oprettet og finder en vinder efter X antal tid. Du kan også få musik-bots som kan bruges til mit tidligere eksempel hvor botten sidder i et stemme-baseret chatroom og tillader brugerene at foreslå sange, skippe sange de ikke vil høre og meget andet.


2) Hvordan er det relevant indenfor spiludvikling?


Hvordan kan Discord bruges til mit spil?

Lad os starte med en kort analyse af hvordan Indie Stone's Discord er bygget op. Indie Stone er et udvikler-team som står bag spillet Project Zomboid, et open-world zombie apocalypse spil som stadig er i udvikling efter ca. 9 år på markedet (og stadig i early-access, vildt nok) Jeg vil kort forklare hvad der ses på billedet.

Image

Vi er lige nu inde i Indie Stone's Discord server.

RØD: Dette er alle de små chatrooms som Indie Stone har i deres Discord. F.eks. kan vi se "patchnotes" som nummer 4 øverst, det er altså et rum hvor der bliver delt de seneste patch notes så dets brugere kan gå ind og læse om de seneste opdateringer. Brugerne kan dog ikke skrive i dette rum - kun læse.

BLÅ: Det blå vi ser i midten af skærmen er altså selve rummet vi er klikket ind på. På billedet står jeg under "Rules" hvilket også er de ting vi kan læse indenfor den blå firkant. Du må f.eks. ikke spamme i Discorden og ikke skrive hade-kommentare. Allernederst i den blå firkant står der "Du har ikke tilladelser til at sende beskeder i denne kanal", hvilket betyder at jeg som bruger kan læse reglerne, men altså ikke kan skrive her, det er kun en administrator der kan dette.

GRØN: Her får vi en liste over medlemmerne som er en del af denne Discord, vi kan f.eks. læse at dem der har rød skrift ved sit navn er "Developer", altså udviklere af spillet, vedkommende med grøn skrift er "Senor Moderator" hvilket højst sandsyligt betyder at det er hans job at moderere chatten.

Image

Vi er stadig inde på denne samme Discord server, dog har jeg på dette billede gået ned til rummet "pz_techsupport", hvor der nu kan ses i den grønne cirkel er et sted hvor brugerne kan anmelde bugs. Det kan ses i den grønne cirkel et billede af et hus hvor væggens texture går igennem taget, og jeg kan derudover selv få lov til at skrive, hvilket kan ses i bunden. Dette gør det mere effektivt for udvikleren at finde bugs, end hvis man skulle udfylde en kontaktformular på en hjemmeside eller gå igennem tonsvis af posts på et forum.

Denne Discord besidder knapt 4000 medlemmer som alle er entusiastiske omkring spillet Project Zomboid. Udviklerne kan på denne måde nå meget nemmere ud til dets spillere end hvordan man har gjort før i tiden. Discord har derudover en "ping" funktion, hvilket vil sige du kan skrive @USERNAME, og herfra får brugeren en notifikation om at der er blevet spurgt efter dem i Discord serveren. Du kan derudover skrive @everyone, hvilket i dette tilfælde ville betyde 4000 brugere ville få en besked om at du har nævnt dem i et rum ligesom vi oplever push-notifikationer på vores mobil når vi får beskeder over Messenger, eller vores by er blevet raided i samtlige mobil-spil :D

Jeg vil nu tage udgangspunkt i min egen Discords opbygning og beskrive hvordan jeg markedsfører mit spil på Discord.

Image

I dette billede får i et overblik over hvilke rum jeg har i min Discord, ligesom vi så i den røde firkant i Indie Stone's Discord før.

CHAT - Dette er et chatrum hvor alle mine medlemmer kan skrive sammen, fyre nogle jokes af og skrive om hvor dårlig en udvikler jeg er til at fikse bugs :cry:

PLAY-NOW - Dette er et chatrum hvor du kan hente et link til mit spil, downloade det fra GameJolt / Itch.io f.eks. og komme igang med at spille.

TESTERS-INFORMATION - Dette er et rum hvor det kun er mit team og mine medlemmer med rollen "Game Tester" som kan læse og skrive beskeder. På denne måde kan jeg sikre mig at det kun er mine Testers som kan se beskederne, skulle jeg fortælle hemmeligheder, men de kan også informere mig om game-breaking bugs som de resterende medlemmer ikke burde vide.

SHOWCASE - Her poster jeg screenshots, GIF'er og videoer omkring udviklingen af mit spil så medlemmerne kan følge med i hvad der sker bag kulisserne.

DEVLOG - Her har jeg integreret ved hjælp af en webhook at hver gang jeg poster noget til min hjemmeside med titlen "DEVLOG" bliver det delt i dette chatrum så jeg ikke selv behøver at skrive det i den. Medlemmerne kan ikke skrive i dette rum.

Titlerne bagefter såsom "ABOUT-THE-GAME" og "ABOUT-THE-TEAM" osv. giver lidt sig selv. Hvad jeg vil lægge lidt vægt på er mit "notify-me" rum. Herinde kan medlemmerne ved brug af en Bot jeg har på min server, "abbonnere" til de forskellige rum. Det vil sige at er de interesserede i at se noget grafisk og GIF'er kan de abonnerne på rummet SHOWCASE og derfra få en notifikation hver gang jeg poster. Dette har jeg gjort da det er lidt en forbudt regl at bruge @everyone-tagget som jeg nævnte før, da folk ikke er super tilfredse med at konstant blive pinget.


I har nu en meget overfladisk forståelse af hvordan Discord kan bruges og hvordan det hører sammen med spiludvikling. Så hvordan skal det markedføres?

Server-lists
Hvis nogle af jer nogensinde har spillet online spil som lader brugerne selv oprette servere såsom, Terraria, Minecraft, Counter-Strike, Garry's Mod etc. så er der ofte disse hjemmesider som tillader brugere der er interesserede i at spille på en server at finde dem. Eksempler kunne være hurtigt: https://minecraft-server-list.com/, https://www.battlemetrics.com/servers/gmod

Disse eksisterer også på Discord! Som udgangspunkt er de: https://disboard.org/servers/category/gaming og https://top.gg/servers

På disse hjemmesider kan du nemt og hurtigt få smidt din server ind på, ved at følge 3 nemme kliks (ca) og så er de på. Dette er som udgangspunkt en rimelig god strategi, herefter er det din opgave at beskrive dit spil/server bedst muligt så folk vil joine. :)

Self-promo
De fleste store servere tilbyder små rum som ofte hedder "self-promo" eller "advertise" hvor du kan dele din Discord server i. Dette er enormt smart i servere som i forvejen omhandler spiludvikling, musik (OST til dit spil), Pixel/3D art osv.

Nedenunder et eksempel på hvordan en "reklame" ville kunne se ud.

Image

sapphireinteractive
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 05 Dec 2020, 13:08

Re: [GUIDE] Hvordan skal jeg bruge Discord til at markedsføre mit spil?

Unread post by sapphireinteractive » 25 Jan 2021, 18:48

Har startet en guide her, der kommer mere i løbet af ugen, håber det kan give lidt indsigt. :D
@ZeroHero

User avatar
ZeroHero
Level 36 - Tron
Posts: 362
Joined: 21 Jul 2009, 19:03
Location: England
Contact:

Re: [GUIDE] Hvordan skal jeg bruge Discord til at markedsføre mit spil?

Unread post by ZeroHero » 25 Jan 2021, 19:08

Super informativ og rigtigt godt skrevet.

Mange mange tak for det.

Glæder mig til der kommer mere.

Larpon
Level 3 - Infant
Posts: 39
Joined: 06 Jun 2016, 21:55

Re: [GUIDE] Hvordan skal jeg bruge Discord til at markedsføre mit spil?

Unread post by Larpon » 22 Mar 2021, 11:13

Wow :eyes: - meget gennemført guide :+1:

Post Reply