Crowdfunding og udvikling af spil

Banaghomie
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 15 Nov 2022, 12:51

Crowdfunding og udvikling af spil

Unread post by Banaghomie » 15 Nov 2022, 15:11

Tak for medlemskab :)

Jeg er 40 år gammel og arbejder som frontend-udvikler samt grafrisk designer.

Jeg faldt over dette forum da jeg researchede lidt omkring hvordan man udvikler et computerspil. Jeg har aldrig selv udviklet et spil og jeg tænker heller ikke, at jeg kommer til det, men jeg har en virkelig god ide! Ligesom så mange andre.. Problemet med spil er jo bare, at det ofte koster rigtig mange millioner at udvikle. Medmindre det er meget simpelt. Det er det her ikke..

Er der nogle som har erfaring med at lave et spil via kickstarter? Hvis man laver en fed "story telling" som giver et godt indblik i hvorfor spillet er sjovt og hvad man skal, tænker i så man kan gå den vej? Eller er det helt håbløst at tænke i crowdfunding?

Jeg gad godt høre lidt fra nogen, som måske har lavet et spil fra bunden og som ikke selv var spiludvikler, men bare gik i gang fordi de havde en god ide og troede på den. Eller fra nogen som har brugt crowdfunding til at skabe kapital, så man efterfølgende kan hyre et firma til at udvikle spillet eller komme ombord på ideen og udvikle det i fællesskab.

Kan det lade sig gøre?

Håber der er nogle som kan give lidt input.

Mvh.
Michael

Karsten
Level 6 - Apprentice
Posts: 63
Joined: 25 Nov 2010, 18:29
Location: Valby

Re: Crowdfunding og udvikling af spil

Unread post by Karsten » 15 Nov 2022, 15:54

Et godt gammelt råd er at man aldrig skal have "kickstarter" som en del af sin forretningsplan.

Hvis du mener spilet er så stort at det kræver millioner at lave det, hvor den største udgift altid er til lønninger, så vil spillet jo tage meget lang tid at lave alene. Det er meget svært at "sælge" sin ide til andre da alle helst arbejde på deres egne fantastiske ideer.
Men det har du jo regnet ud.

Men hvis selve ideen faktisk er god så kan du måske lave den i mindre bidder og starte med en mindre del som kan spilles/testes/showcases før mere tid/penge spildes?

Jeg har selv masser af ideer og har lavet en masse prototyper mens jeg leder efter den ide af dem der er værd eller den rigtige at satse på. Nogle af iderne har jeg endda lavet som brædt/kortspil i steder for at kunne teste dem hurtigere.
Brædtspils området er jo i en forholdsvis god vækst. Men der er så også mange andre der er på banen med deres egne ideer som man skal konkurrere med :-)

De bedste råd ville være at vise andre du selv tror på det ved at du selv smider de første mange penge på bordet!
Spar 100,000 kr op og lav en prototype...

HVis dette råd for dig ti lat tænke "Nej tak" vil de fleste andre du viser ideen til nok tænke det samme!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Crowdfunding og udvikling af spil

Unread post by jonaz.dk » 16 Nov 2022, 22:09

Godt indspark fra @Karsten! :)

Ja crowdfunding er nok ikke lige det første du skal satse på. Specielt digitale spil har det hårdt på Kickstarter osv. Med mindre du har noget virkeligt knivskarpt i verdensklasse at byde på om x antal år. Brætspil er der mere bid i på den front.
Adding: Eller kan finde ud af at ramme en hungrende niche som virkelig står og mangler lige dit spil.

Jeg syntes du skal hurtigt igang med en playable prototype af dit spil.
Nu er du i den heldige situation at du både kan kode og lave noget grafik. Og så må du simpelthen være hård og skære konceptet ind til benet til en playable prototype du SELV kan udvikle på overskuelig tid.
Det er i hvert fald en gylden spiludvikler regel at man IKKE starter med det store giga drømmeprojekt. Men starter med små projekter man selv kan gøre færdig.

Du kan evt. "snyde" lidt og købe nogle game templates på fx. Unity Assetstore eller Unreal Marketplace. Eller hvilken engine du nu finder relevant for dit projekt. Så kommer du er rigtigt godt stykke vej med at få en prototype op at køre så du kan prøve det af om det har gang på jord.

Also: >> Don't quit your dayjob! << (Med mindre du har rigelige mængder af risikovillig kapital på kontoen)
Men giv den FULD gas i din fritid og sene nattetimer og lav en super fed prototype.
Der må så nok ofres på andre tidskontoer i dit liv.

Hvis du får lavet noget godt og du er god til at sælge 'drømmen om spillet' er det helt klart nemmere for andre til at joine og/eller selv arbejde videre med. Så kan du prøve at søge funding til at udvikle en vertical slice af spillet. Som du så igen kan pitche videre til investorer/publishers/partnere og finde yderligere funding til det færdige spil.
Og naturligvis skal du samle et super stærkt hold til at løfte opgaven løbende.

Det er i hvert fald en af de mulige fremgangsmetoder. (Siger ikke at det bliver nemt og afhængigt af ambitionsniveau kan blive en lang lang rejse at realisere)

Held og lykke med projektet!

Gi den gas! :)

Post Reply