Godt spørgsmål!
Første spørgsmål hvad er dit mål og scope for enginen?
Noget du reelt påtænker?
Anways! I de fleste tilfælde er det reelt unødtvendigt hvis man tænker at det er spillet der skal være i fokus. Så brug en eksisterende engine.
I tilfælde af du har et meget særligt behov... fx. ville de eksisterende engines ikke være velegnede til at udvikle et spil som Noita.
Så giver det super god mening at udvikle sin egen engine.
Eller bare for sit eget nørderis skyld er der også helt fint. Men det kommer ubønhørligt til at flytte fokus fra spillet til at lave engine i meget stor grad.
Tid og manpower påkrævet afhænger HELT af forholdet mellem scope, kompleksistet og de resourser du nu har til rådighed.
Så det kan vel gøres fra alt mellem nogle måneder solo i den simple ende (fra en koder der ved hvad han laver) som måske snyde lidt med at bruge eksisterende libraries til 'mange år' for et mindre team af udviklere.
Alt et muligt!
Første release af Game Maker fra Mark Overmars var for 23 år siden som soloudvikler. Fra i dag til at være drevet af et mindre udviklingshold. Så lang tid i udvikling der! Ved ikke lige hvor lang tid der gik inden han nåede første release.
@ZeroHero burde have lidt erfaring med 3D engine siden.
Har også flere tidligere kollegaer der har hygge rundt med at udvikle engines. (sikker flere jeg har glemt)
Finn Nielsen med Mechanic Miner
Monty Melby som (vidst overvejende) lavede motoren til Limbo. Og Mobiloid.
Nicholas Francis som arbejde på Unity motoren i sin tid.
Udover det tror jeg det er rigtigt sundt for den enkelts programmørs generelle færdigheder at 'kunne' udvikle en game engine fra bunden. Selvom det måske i de fleste tilfælde ikke er strengt nødtvendigt længere.
Det er i hvert fald en god lærinsprocess.