Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

Unread post by margon » 20 Dec 2022, 05:44

Hvis vi snakker om en 2D game engine som Godot eller Game Maker, hvor lang tid ville det tage at lave fra bunden? og med hvor mange personer?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

Unread post by jonaz.dk » 20 Dec 2022, 10:19

:) Godt spørgsmål!

Første spørgsmål hvad er dit mål og scope for enginen?
Noget du reelt påtænker?

Anways! I de fleste tilfælde er det reelt unødtvendigt hvis man tænker at det er spillet der skal være i fokus. Så brug en eksisterende engine.

I tilfælde af du har et meget særligt behov... fx. ville de eksisterende engines ikke være velegnede til at udvikle et spil som Noita.
Så giver det super god mening at udvikle sin egen engine.

Eller bare for sit eget nørderis skyld er der også helt fint. Men det kommer ubønhørligt til at flytte fokus fra spillet til at lave engine i meget stor grad.

Tid og manpower påkrævet afhænger HELT af forholdet mellem scope, kompleksistet og de resourser du nu har til rådighed.
Så det kan vel gøres fra alt mellem nogle måneder solo i den simple ende (fra en koder der ved hvad han laver) som måske snyde lidt med at bruge eksisterende libraries til 'mange år' for et mindre team af udviklere.
Alt et muligt!

Første release af Game Maker fra Mark Overmars var for 23 år siden som soloudvikler. Fra i dag til at være drevet af et mindre udviklingshold. Så lang tid i udvikling der! Ved ikke lige hvor lang tid der gik inden han nåede første release.

@ZeroHero burde have lidt erfaring med 3D engine siden.

Har også flere tidligere kollegaer der har hygge rundt med at udvikle engines. (sikker flere jeg har glemt)
Finn Nielsen med Mechanic Miner
Monty Melby som (vidst overvejende) lavede motoren til Limbo. Og Mobiloid.
Nicholas Francis som arbejde på Unity motoren i sin tid.

Udover det tror jeg det er rigtigt sundt for den enkelts programmørs generelle færdigheder at 'kunne' udvikle en game engine fra bunden. Selvom det måske i de fleste tilfælde ikke er strengt nødtvendigt længere.
Det er i hvert fald en god lærinsprocess.

Niels Jørgensen
Level 22 - Imp
Posts: 225
Joined: 24 Oct 2008, 09:31

Re: Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

Unread post by Niels Jørgensen » 20 Dec 2022, 10:45

+1 På Jonas svar - hvor lang er en elastik?

Hvis du vil have et svar du kan bruge til noget bliver du nødt til at fortælle os hvilken platform det er til, hvad den skal bygge på (Er det på "bare metal", eller bruger den eksisterende grafik/lyd/fysik biblioteker), og hvad den skal have for features (kollision, pathfinding, fysik (simpel kollision, inverse kinematic, ragdolls), AI, audio, bone eller/og cell animation osv.), hvad er target framerate/performance goals, skal der laves en editor. Etc.etc...

Så ja, et sted mellem en weekend og 25 år :)

margon
Level 3 - Infant
Posts: 31
Joined: 14 Jul 2014, 18:54

Re: Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

Unread post by margon » 20 Dec 2022, 10:49

Grunden til at jeg tænker over at lave en game engine er fordi jeg synes ikke at de er nemme nok at lave spil med.
fordi jeg er ordblind, er programmering helt umuligt for mig, så de game engines der siger at man kan lave spil uden at kode mangler så mange værktøjer til at kunne lave et godt simpel 2D spil. jeg tænker bare at det kun være lavet beder så folk som mig har en chance for at lave spil.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Hvor lang tid tager det at lave en game engine?

Unread post by jonaz.dk » 20 Dec 2022, 11:58

@margon
Tror ikke du skal forvente at det er nemmere at lave en gameengine selv end at bruge eksisterende værktøjer. ;)
Men måske tanken var at få andre til det? Det er måske en endnu større udfordring hvis du ikke bader i guld i den store pengetank hver morgen så du kan betale et hold til at gør det for dig.

Du fik da lavet Oylinder! Det er da super sejt at komme ud med det! Så du kan da noget! :)
Jeg ved alt om at Unreal er en stor mundfuld at komme igang med. Selv for erfarne programmører tager det noget tid.
Adding: (Lige Unreal bryster sig heller ikke af at det ikke kræver programmering at kunne udvikle i. Blueprints ER programmering. Dog af den lidt lettere tilgængelige visuelle slags)

Ellers findes en del muligheder som er mere genrespecikikke. Som burde kunne lave lave uden de helt store programmeringsevner inden for rammerne.
Eksempelvis: (Der er flere muligheder.. fx. købe game templates på Unreal Marketplace/Unity Asset Store fx og arbejde inden for rammerne af hvad de kan)
https://adventurecreator.org/
https://www.rpgmakerweb.com/

Og helt grundlæggende.. JA! Det ER svært at lave spil. Men nu om dage er det egentligt kun dine egne ambitioner der kan gøre det til en uoverskuelig udfordring. Så må man justere på sine drømme til noget der kan lade sig gøre med de ressourcer man har til rådighed af tid/evner osv.

Du bør kunne skalere et spilkoncept helt ned til noget der i princippet bør kunne laves i fx. Stratch. https://scratch.mit.edu/
Eller brætspils form kunne også være en mulighed. Det er mega hyggeligt at designe brætspil. NO programming required.. for real! :)

Eller alternativt må man så blive dygtig til at skrabe penge og dygtige folk sammen så du kan hyre folk til at løse opgaven hvis man ikke har de påkrævede evner til at det projekt der matcher drømmen.

ALT er muligt med den rette indstilling og ihærdighed! På den ene eller anden måde. Og man bliver helt sikkert nødt til at justere på drømmen under vejs under alle omstændigheder. Sådan er livet. :)

Så det er bare at give den gas!

Post Reply