Kontaktet af publisher - Gode råd søges

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Kontaktet af publisher - Gode råd søges

Unread post by AcesGames » 03 Jan 2023, 14:31

Hej og godt nytår allesammen!

Jeg er blevet kontaktet af en publisher, men eftersom jeg er lidt grøn, hvad det angår, søger jeg derfor lidt gode råd / sparring.

Publisheren har tilbudt, at de gerne vil udgive mine spil på alle mulige konsol platformer, tage sig af alt markedsføring, oversættelse af sprog osv. Vi splitter indtjeningen 50/50.
Så står jeg 100% selv for PC / Steam versionerne.

Dvs at de skal have adgang til hele projektet / source koden og så sørger de selv for at tilpasse ændringerne.

For mig lyder det som en fornuftig deal og publisheren virker også reel nok, men jeg er dog stadig usikker.
Der er nemlig også det juridiske aspekt, samt mht til told og skat osv.
Ligeledes har jeg også hørt at andre publishers tilbyder andre former for deals som i mine ører lyder bedre.

Så hvis nogen af jer har gode erfaringer med at arbejde med publishers, tager jeg gerne imod de råd jeg kan få.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Kontaktet af publisher - Gode råd søges

Unread post by jonaz.dk » 04 Jan 2023, 09:52

Hey!
Fedt der er en publisher ude efter dig. :)

Som udgangspunkt lyder det som en fin standardaftale. 50/50 spilt og de tager sig af markedsførings, lokalisering og porting.
Du kan naturligvis se på hvordan deres andre titler har klaret sig. Og som forhåbenligt er i ca. samme genre for at se om det giver mening. Lyder ikke som om du løber nogen risiko?!

Du burde også helt klart kontakte andre virksomheder de har samarbejdet med for at høre deres vurdering af samarbejdet. Bare lige for at ikke gå en en fælde i det dumt samarbejde.

Muligt nogle publishere giver bedre deal med revshare. Det findes helt sikkert og alt er jo en forhandling indtil der er underskrevet. Også med denne publisher.
Og det er jo altid et sats. Måske kan du få en bedre deal et andet sted. Men hvis de ikke har evnerne eller viljen til at få dit spil ud er det jo ikke så fedt hvis du om du får 70% af 10 solgte kopier. Vs. 50% af 100 solgte kopier hos en anden publisher.
No ones really knows!

Told skal du nok ikke bekymre dig om. Tænker at du ikke skal hverken importere eller eksportere fysiske varer uden for EU.

Angående skat. Er ikke ligefrem ekspert på området. ;)
Men jeg kan ikke umiddelbart se du har en registreret virksomhed i CVR. Der er en ophørt PMV på Aces Games fra Aalborg.

Så hvis du ikke har en virksomhed så tænker jeg du skal angive den fremtidige indkomsten som B-skat.

Ellers tænker jeg umiddelbart at du bare laver en enkeltmandsvirksomhed og det er fint nok.
Så længe at du kontraktligt ikke kan komme til at skylde en masse penge væk tænker jeg ikke at det er aktuelt med at starte hele møllen med holding og ApS for at sikre en afskærmning af din privatøkonomi.

Ellers hør på amino.dk eller med en advokat. Ring til skattefar eller noget i den dur.

God vind! :)

User avatar
AcesGames
Level 1 - Speck of dust
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2019, 15:20

Re: Kontaktet af publisher - Gode råd søges

Unread post by AcesGames » 04 Jan 2023, 12:58

Hej Jonaz
Tusind tak for du gav dig tid til at svare!

Publisheren har udgivet spil i alle genrer. Jeg spurgte lidt ind til netop dette, og de nævnte, at de har udgivet et par andre spil i samme genre som mine, og de ville meget gerne udgive flere.
De nævnte også godt nok noget med at udgive fysiske versioner af spillene, men så må det være deres eget ansvar mht til told etc.

Ja, jeg måtte desværre lukke min enkeltmandsvirksomhed eftersom det gik ud over min mulighed for dagpenge i den periode selvom jeg ikke tjente noget i virksomheden. Tosset system :cry: Men spørgsmålet er, om det overhovedet er nødvendigt med et CVR, når man arbejder med en publisher?

Jeg vil dog følge dit forslag og at tage kontakt til nogle af de andre spiludviklere.
Og ja, jeg skal nok have fat i en advokat før eller siden ;)

Post Reply