Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by jonaz.dk » 23 Apr 2009, 20:50

Square Enix overtog endegyldigt Eidos her for et par dage siden. (Tillykke med de nye ejere til IO folkene)
Og har i anledningen offenliggjort salgstal for div. nøglefranchises.
http://www.edge-online.com/news/square- ... hise-sales
Og direkte link til salgstallene som også inkluderer Hitman og Kane and Lynch
http://www.square-enix.com/eng/pdf/news ... 2_02en.pdf

København skal være spilhovedstad
Nordeuropas knudepunkt for film og computerspil skal ligge i hovedstaden, mener en række
organisationer, der nu går sammen om en stor plan.
http://www.business.dk/article/20090422 ... /90421109/

'Hitman's arvtager er i sort/hvid
Spileventyret med danskproducerede ’Hitman’ og ’Total Overdose’ rinder ud. 'Limbo' tager over som en helt ny type spil.
http://politiken.dk/tjek/digitalt/spil/ ... 694446.ece

UK Lifetime Hardware Sales Revealed
The combined UK lifetime sales of PS2, DS, PSP, Xbox 360, PS3 and Wii hit 32 million units
as of January 31, 2009, according to data from sales monitor Gfk Chart Track.
http://www.edge-online.com/news/uk-life ... s-revealed

Love. Super cool enkeltmands projekt lavet af en svensker.
http://www.quelsolaar.com/love/gameplay_video.html

Chekket indie flashproduktion.
http://scarygirl.com
Interview med udvikleren
http://gamingatwork.wordpress.com/2009/ ... interview/

Og lidt til hyggekrogen.
Angry Video Game Nerd giver det oprindelige Metal Gear en velfortjent tur i maskinen.
http://www.gametrailers.com/player/47749.html

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Pelding » 24 Apr 2009, 00:10

Enig i din betragtning af "Love" projektet - det er godt nok imponerende og svært ikke at blive fascineret af!
Sindsygt at han har skabt det ene mand, dejligt med nogle visionære spil der tør noget.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Scurvy Lobster » 24 Apr 2009, 12:36

Jeg kan godt blive lidt nervøs, når jeg læser overskriften "Hitmans arvtager er i sort/hvid". Limbo ser i mine øjne ud til at være et utroligt imponerende spil, men det er langt mere niche end Hitman. Jeg har lidt svært ved at se Limbo sælge eks. en halv til en hel million kopier gennem digital distribution, hvor en stor del af køberne endnu ikke har bevæget sig ud. De ganske få spil som virkeligt sælger igennem digitalt er primært Valves Half-Life og Left 4 Dead spil; titler med appel til et klart defineret spilvant hardcore marked.

Når man ser på hvor mange fantastiske indie-spil der udkommer om året, så er der en stor del der bliver overset. Nogle få løber afsted med hovedparten af opmærksomheden (f.eks. World of Goo), mens resten bliver overset af spilpressen og køberne. Nok er det let at få øje på Limbo her i DK, men har resten af verden samme fokus når det udkommer? Desuden talte udviklerne af World of Goo om, at deres tal pegede på, at kun 10% af dem der spiller PC udgaven af WoG bruger en original kopi - hovedparten af deres indtjening kommer derfor fra Wii-udgaven.

Der er mange ting som skræmmer: det er ny IP, få har hørt om det endnu, hvem er egentlig målgruppen til et dystert/unikt/singleplayer/2D spil? Jeg siger ikke, at markedet ikke findes; jeg tror blot, at det ikke er svimlende stort set op imod udviklingsomkostningerne på 10+ mio. kr. og den digitale distribution.

Jeg håber selvfølgelig Limbo bliver ligeså fantastisk som den klassiske trailer for spillet viser. Det er jo ikke helt usandsynligt, at et sådan spil kan tage verden med storm :)

edit: hele min "mørke" pointe er delvist eksemplificeret i denne artikel om GTA salget på Nintendo DS: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=23323. Et velanmeldt kvalitetsspil med et super-brand, som bare ikke sælger det store.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by JeppeKM » 24 Apr 2009, 19:44

@Scurvy

Enig i dine betragtninger.
Limbo ser fantastikt og unikt ud, men tyder samtidig på at ramme en niche.

Braid har solgt omkring 1/4 million på XBLA, og for at få sammenhængen imellem produktionsomkostninger og salgt til at passe samme, skal Limbo op at ramme et betydeligt højere salgstal.
Castle Crashers har solgt roughly ½mill, men rammer efter min vudering også en langt bredere målgruppe.
Er de rnogen der ligger inde med andre salgstal for titler, som man 'umiddelbart' kan forsøge at sammenligne med?

Alt i alt, jeg håber blot at Limbo og nogle af de andre upcomlinger formår at få skabt en succes, der ikke blot er kunstnerisk og spilmæssigt udfordernde, men også får tjent pengene ind.
In the end of the year... skal der blive råd til at lave spil nr 2, nr 3 osv.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Pelding » 24 Apr 2009, 21:02

"Hitmans arvetager" betyder vel egenligt bare "Her kommer et nyt spændende dansk spilprojekt" - der er vel ingen der ellers kan se nogle specielle ligheder mellem de to spil. Generalt synes jeg pressen er rigtig flink til at promote dansk spilindustri på en positiv måde.
Både Deadline, Zeropoint mfl har jo fået lignende overskrifter og selv om ingen af dem endnu har slået igennem med deres spil er pressen stadig positiv - thumbs up for det :)

BTW hvor man tjener man ca. på et stk solgt XLBA spil? - Hvor meget ville Limbo skulle sælge for at break even med deres 10-12 mill. kroners budget?
Last edited by Pelding on 25 Apr 2009, 00:44, edited 1 time in total.

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Scurvy Lobster » 25 Apr 2009, 00:13

Tidligere fik udvikler 70% for et XBLA spil, men det er vist sat ned til (sølle) 30% i dag, for nye spil der kommer på. De fleste nye spil koster 800 MS point, hvilket svarer til 10$ (nogle koster kun 400 point, andre både 1200 og 1600, men klart de fleste nye, ikke-retro, spil koster 800). Personligt har jeg endnu aldrig købt et spil der kostede mere end de 800 point, og jeg har omkring 20 XBLA spil.

10$ svarer ca. til 55 kr., så med 30% udbetaling til udvikleren skal der sælges bundter før det kan svare sig at bruge mange millioner på et XBLA spil. VG Charts fører uofficielle tal over XBLA spil, og nogle titler (selv store i produktionsomfang) flopper fælt salgsmæssigt, og runder dårligt nok 5.000 solgte enheder i den første uge af release. Rene singleplayerspil har ofte en kort "god" salgsperiode der, mens visse multiplayerspil (Castle Crashers, Worms og Doom) næsten altid ligger på Top10 listen. XBLA ligner et marked, der næppe kan satses på som eneste salgskanal, men mere må ses som en del af en bred lancering, hvis porting-omkostninger kan holdes nede.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by JeppeKM » 25 Apr 2009, 16:59

lidt hovedregning:

XBLA, developer share ~30% (aftalen bliver bedre efter man har solgt flere downloads, men for eksemplets skyld)
450.000 units á 15$ til kurs 5,63 = 11.400.750 d.kr

Steam, developer share ~70%
200.000 units á 15$ til kurs 5,63 = 11.823.000 d.kr

...eller selvfølgelig halvdelen på hver af de to platforme dækker ca. de 10-12 mill ind... derudover er der vel allerede brugt noget på produktionen.

Så alt efter modtagelsen af spillet - hvilke platform det udgives til (PSN?) - pricing - osv. kan det selvfølgelig la' sig gi' sig. Der sigtes heldigvis ikke efter underlæggeren og online downlaod platformene er jo i en rigtig god vækst i disse år.

Er der andre der vil være med til at lege med tal?
:geek:
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

spa
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 146
Joined: 11 Mar 2008, 23:56
Location: Glostrup
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by spa » 25 Apr 2009, 17:22

Jeg håber at limbo bliver 'hitman in spirit' forstået på den måde at det vil være det spil som andre nystartede virksomheder vil bruge som et positivt eksempel i DK. Hitman har jo i virkeligheden været et ret skidt forbillede for firmaer som deadline og zeitguys med flere, som har gået efter tripple-A projekter før de var modne til det. Når det er sagt så skal der sq mange limbospil til før at det er noget der batter i DK på samme måde som Io. Så jeg håber at playdead får succes og kan gå efter større titler efter limbo og ikke bare "blive i limbo" (pun intended).
::Søren P Andersen
::Showcase

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by vonknut » 26 Apr 2009, 15:33

Min helt personlige holdning:

Limbo på DS


-undskyld hvis jeg gentaget mig selv :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Scurvy Lobster » 26 Apr 2009, 16:24

vonknut: Limbo på DS virker umiddelbart oplagt, men er det virkeligt hvad DS-målgruppen er ude efter, og har spillet noget der kræver brug af touch eller to skærme? Prøv at kigge på linket jeg smed sidst i mit tidligere indlæg: GTA på DS har vist sig at være svært at sælge, og ligger under selv de laveste estimater analytikere havde forventet på trods af et kendt brand og gode anmeldelser.

Limbo er ikke GTA, men DS brugere er måske slet ikke til spil, hvor der ikke står noget med Mario eller Brain Training på boksen. Det er jo almindeligt kendt at stort set kun Nintendo formår at lave spil der sælger i bundter på deres egne platforme.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by vonknut » 27 Apr 2009, 08:43

Det er rigtigt at DS titler sælger bedst, hvis det er "standard DS titler".
Men der er altså rigtigt mange old-school spil der bliver genudgivet på den og som sælger ret godt.
-f.eks. spil som advance wars, Dragon Emblem 1601 etc, som er mere "amiga spil" end "nintento spil".

Men ja, hvis det skyldes at mange DS ejere faktisk enten er børn eller gamle nostalgiske rotter, så ændrer det ikke ved, at de skal kunne lide Limbo. Men jer ser også Limbo som værende lidt oldschool "amiga agtigt", det er jo ikke nogen hemmelighed, at både gameplayet og stillen har fællestræk med gamle klassikere f.eks. Another World, Flashback og Fade to Black - hvilket er absolut positivt, da det var virkeligt gode og "lækre" spil bl.a. til amigaen.

Så jeg tror godt at det vill kunne genere noget salg.
-og ja, måske har GTA til DS'en ikke væltet butikkerne fra dag et, men nu har DS titler jo en markant længere "long tail", så mon det ender med at blive en succesfuld titel over tid (salgsmæssigt).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Gorm » 28 Apr 2009, 20:35

Blev på et andet forum lige mindet om Simon Carless talk på GDC, om salgstal på forskellige indie produktioner på flere forskellige platforme.

Han indrømmer selv at nogle af tallene er lettere spekulative :-)

http://www.gamesetwatch.com/2009/03/gdc ... les_st.php
http://www.slideshare.net/simoniker/ind ... -stats-101

Happy Reading!
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Scurvy Lobster » 28 Apr 2009, 21:20

Interessante slides. Funny/skræmmende hvordan 90% af Ipod spil ser ud til at floppe salgsmæssigt, og det kun er ca. 3% af dem, der er estimeret til at være regulære salgssucceer.
Last edited by Scurvy Lobster on 29 Apr 2009, 11:46, edited 1 time in total.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by vonknut » 29 Apr 2009, 10:57

Man kunne gå så langt som at sige, at det "fede" ved Iphone SDK'et + Appstore, faktisk er en bagdel for udviklere, i og med at det betyder for let entry-barrier = "for mange" titler.
-hvis man skal være mere præcis, så er pointen nok, at der er for mange "små ting" på appstore, hvilket drukner de "store ting".
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Zacker » 29 Apr 2009, 12:09

Mange tak for de links Gorm! Det er, på trods af usikkerhederne, nogen rigtigt gode tal at have.

NicholasFrancis
Level 1 - Speck of dust
Posts: 16
Joined: 12 Mar 2008, 13:51

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by NicholasFrancis » 29 Apr 2009, 12:40

Interessante slides.

En af de ting jeg ser de fleste iPhone spiludviklere ikke forstår er at markedsføring af iPhone-spil gør hele forskellen. Gennem Apple kan man blive "featured" (og for gode unity-iphone spil hjælper vi med kontakten), men derudover er der et par websites (f.eks. toucharcade.com ) som man bare SKAL ind og ramme. Dette kan enten gøres gennem meget eye candy i spillet eller gennem en humoristisk video. Eksempel som nogle af vores brugere lavede: http://toucharcade.com/2009/03/13/10-ba ... 099-alone/

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by fehaar » 29 Apr 2009, 15:13

Rigtigt. AppStoren er blevet voksen hvilket blandt andet betyder at man skal lave helt normal markedsføring hvis man vil have en chance for at ens spil bliver solgt. :)

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by Gorm » 29 Apr 2009, 21:46

Zacker wrote:Mange tak for de links Gorm! Det er, på trods af usikkerhederne, nogen rigtigt gode tal at have.
Velbekomme! :)
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by henrik_weide » 30 Apr 2009, 16:12

vonknut: Helt enig. Der er alt for meget "lort" på iPhone App Store og generelt for langt imellem snapsende. Plus, at når det er sådan nogle snack-apps, er det sgu begrænset hvor langt tid tilt-stuff, touch, tap tap mig her og der og pust i mic'en ting bliver ved med at være interessante. Når først guld-rusen har lagt sig og det bliver hverdag, er det helt slut med "easy money" på iPhone, men løsningen ligger ikke i high-end/high-price heller, men i casual området, som på alle andre platforme.

Med andre ord - det er bare en fis i en hornlygte, som er pakket yderst pænt ind.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

fehaar
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 141
Joined: 13 Mar 2008, 23:59

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by fehaar » 01 May 2009, 11:27

Muligt at det er "fis i hornlygten", men iPhone har stadig i mine øjne den klart bedste infrastruktur for udvikling og distribution af applikationer af alle telefoner derude. Den er svine let at udvikle til (hvorfor der er mange crApps). Den er svine let at distribuere til og slutteligt skal man pt ikke bekymre sig ret meget om inkompabilitets issues mellem håndsæt. Gold-rush er forbi fordi de store drenge er rykket ind. Men det er stadig muligt at udvikle og distribuere noget på et fritids-budget.

Sjovt at MS fremturede med at demokratisere spil-udviklingen med XNA men det endte med at være Apple der gjorde det. :D

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by JeppeKM » 03 May 2009, 18:44

Der er alt for meget "lort" på iPhone App Store og generelt for langt imellem snapsende. Plus, at når det er sådan nogle snack-apps, er det sgu begrænset hvor langt tid tilt-stuff, touch, tap tap mig her og der og pust i mic'en ting bliver ved med at være interessante.
Det lyder som WiiWare i mine øre. De to snapse jeg kan komme i tanke om her er 'World of Goo' og 'Lost Winds'.
Og er XBLA ikke det samme? IMHO er der godt nok også langt imellem snapsene der...

SÅ - i den sammenhæng adskiller iPhone App Store sig vel ikke fra de andre online portaler :?:
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by henrik_weide » 03 May 2009, 21:29

Clawless wrote: Det lyder som WiiWare i mine øre. De to snapse jeg kan komme i tanke om her er 'World of Goo' og 'Lost Winds'.
Og er XBLA ikke det samme? IMHO er der godt nok også langt imellem snapsene der...

SÅ - i den sammenhæng adskiller iPhone App Store sig vel ikke fra de andre online portaler :?:
True :)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by asbjoern.com » 03 May 2009, 22:34

Clawless wrote:
Der er alt for meget "lort" på iPhone App Store og generelt for langt imellem snapsende. Plus, at når det er sådan nogle snack-apps, er det sgu begrænset hvor langt tid tilt-stuff, touch, tap tap mig her og der og pust i mic'en ting bliver ved med at være interessante.
Det lyder som WiiWare i mine øre. De to snapse jeg kan komme i tanke om her er 'World of Goo' og 'Lost Winds'.
Og er XBLA ikke det samme? IMHO er der godt nok også langt imellem snapsene der...

SÅ - i den sammenhæng adskiller iPhone App Store sig vel ikke fra de andre online portaler :?:
Jeg er enig i at der er mange apps som ikke er meget vær - og der måske ikke er så meget langtidsholdtbart gameplay i dem. Men jeg kan konstatere at hvis jeg kigger på hvor mange penge jeg bruger i app store i forhold til hvor meget jeg spiller, er det en meget lille pris per underholdningstime contra andre platforme. Derudover synes jeg kvaliteten af produkterne i appstore er steget significant bare i løbet af de sidste 2-3 måneder.

Det er ægrer mig mest som forbruger er ikke så meget alt det crap der er - men den måde popularity funktionen fungerer på. Hvis man skal finde gode spil finder man dem ikke ved at browse på app store - men på diverse fora. Men det er iPhone spil jo ikke ene om :-)

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Newsdump: Eidos salget, København skal være spilhovedstad...

Unread post by JeppeKM » 29 May 2009, 01:58

Jeg faldt lige over dette link, der kan være relevant ifht diskussionen af kvaliteten på online portalerne:

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_i ... tory=23793

Citat fra artiklen:
"...people seem to be more forgiving towards a bad cup of 99 cent coffee than towards an unsatisfactory 99 cent iPhone game."

Hvordan ser markedet ud for indie-developers om et par år? Laver de allesammen dårlig kaffe - eller er industrien overtaget af Star Bucks/Square Enix der får mast sig ind på dette marked også?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

Post Reply