Kan det lade sig gøre?

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Kan det lade sig gøre?

Unread post by HansPedersen » 25 Apr 2009, 20:12

Hej alle

Jeg har ingen erfaring i programmering, og har flere gange forsøgt at lære mig lidt, men er ALT ALT for utålmodig må jeg jo indrømme.
Men har en spilide, jeg faktisk ikke aner om ville være mulig at gennemføre rent teknisk, og det er egentlig det jeg er nysgerrig efter at vide.

Der findes jo et hav af fodboldspil. Men hvad med et spil hvor man skal være fodbolddommer? Kan man lave et spil grafisk avanceret nok til at man skal løbe rundt på banen og dømme en kamp som computeren selv spiller? Vil man kunne se om der laves frispark, tages med hånd osv, og vil det være muligt at lave skiftende nok?

Forestiller mig man måske starter i næstbedste række i et land, og så skal kæmpe sig op gennem rækkerne. Og så selvfølgelig sørge for at dømme korrekt osv. Og senere få landskampe, europæiske kampe, osv og måske en VM-finale efter nogle sæsoner. Men det er jo det "mindste" problem som jeg ser det. Den største faktor, er det muligt grafisk og varierende nok at lave et spil hvor man skal dømme det?

En nysgerrig som desværre ikke selv har evner eller viden.

MVH
Hans Pedersen

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by vonknut » 26 Apr 2009, 15:04

Sjov ide, men her en hurtig fordom:

HVorfor er det, at der altid er mangel på fodbolddommere?
-fordi det er sjovere selv at spille, end at se på andre gøre det

Tilsvarende er det sjovere at spille et fodbold-spil, hvor man selv sparker til bolden, end at spille et spil hvor man ser på andre gør det.


-og så er der også lige den detalje, at det kun er mashokist der kan lide at være fodbold-dommere. Og efter som det er et mindretal af befolkningen der både spilller computerspil, kan lide fodbold OG er mashokister, så er målgruppen lidt lille for et sådan spil :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by Scurvy Lobster » 26 Apr 2009, 16:30

(Måske) kunne spillet blive sjovt, hvis kampen man dømte var helt forrykt barsk og hård, og spillerne kunne lave nogle vilde tricks. At dømme en alm. kamp ville være en simulator, og det er nok for tørt for de fleste.

Men det ville være meget dyrt at lave, da grafikken nødvendigvis skal være i god kvalitet, for at man kan se detaljerne i spillet, så man kan træffe de rigtige afgørelser.

Man kunne selvfølgelig forestille sig det som en feature i et kommende FIFA spil fra EA, ligesom de tidligere har lavet managerfunktion i det. De vil selvfølgelig aldrig være lydhøre over for forslag udefra; med mindre man kunne samle 100.000 brugere der krævede funktionen ;-)
Uddannelseschef, HTX Ringsted

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by HansPedersen » 26 Apr 2009, 18:28

Ja, jeg er godt klar over markedet nok ville være forsvindende lille.

Nu spurgte jeg også mere til det tekniske, om det overhovedet kunne lade sig gøre. Eller hedder det sig sådan i vore dage, at har man penge nok kan alt lade sig gøre?

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by Scurvy Lobster » 26 Apr 2009, 19:46

Det kan sagtens lade sig gøre rent teknisk, men at finde nogen til at smide penge efter projektet er straks en anden sag.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by HansPedersen » 26 Apr 2009, 20:10

Ok.

Men man kunne jo måske forestille sig UEFA, FIFA, og en række nationale forbund ville støtte et sådan spil, for netop at få en større forståelse for hvor svært det er at være dommer. Så den mange gange ubegrundede kritik af dem kunne mindskes. Og dermed ikke et spil de vil udgive for at tjene penge, men for at mindske kritikken i virkeligheden.

Men det kræver jo nok en del lobbyarbejde :)

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by Scurvy Lobster » 26 Apr 2009, 21:13

Det kræver en rigtig god forestillingsevne, no offense :-)

UEFA og FIFA tager sig dyrt betalt for brug af deres navne i spilsammenhæng (EA har pt. ene-rettighederne).
Uddannelseschef, HTX Ringsted

HansPedersen
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 25 Apr 2009, 20:06

Re: Kan det lade sig gøre?

Unread post by HansPedersen » 26 Apr 2009, 21:25

Jeg vil nu mene der er forskel på at udnytte alle stjernernes navne kommercielt, og så selv medvirke til et spil der skaber større forståelse for det at være dommer, som mange fans kun kritiserer uden at ane hvad drejer sig om :)

Men desværre er jeg også sikker på at jeg ikke selv har de evner til at overtale dem. Mener dog bare at der er væsentlig forskel :)

Post Reply