Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by jonaz.dk » 03 May 2009, 21:40

Unge iværksættere: Drømme i millionklassen
Tre unge danskere står bag mobilspil-firmaet Muzui. De håber, at et salg om nogle år kan indbringe dem et trecifret millionbeløb. Men hvad er deres plan? Hvordan vil de bære sig ad? Hvad er meningen?
http://www.computerworld.dk/art/51319?a=rss&i=0
http://www.muzui.com

Focus On: Nordic Game 2009
Here, communication manager Jacob Riis explains the priorities for this year's event, explains why networking has always been a strong point in Malmo, and offers his thoughts on what people will be talking about in-between the sessions.
http://www.gamesindustry.biz/articles/f ... -game-2009

Livingstone takes life president role at Eidos
http://www.gamesindustry.biz/articles/l ... e-at-eidos

The making of Space War (første computerspil tilbage fra 1962)
http://www.edge-online.com/magazine/the ... f-spacewar

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by freedomwriter » 04 May 2009, 15:47

Re Muzui: Det er lige præcis den slags bragesnak der har fået den hjemlige spilbranche til at gå i sort. Der er jo lige nøjagtigt hverken noget nyt eller særligt attraktivt ved deres spilkoncept - til gengæld er der lutter tinnitus-inducerende alarmklokker: Pinlig selvpromovering, nu osse med stavefjel ( http://news.muzui.com/da/about-us/ ) - og afslørende selvmodsigende tomgangssnak i interviewet: "Selve forretningsidéen har været under løbende udvikling...", "Andreas Borch Hansen forklarer dog, at det kun tre år gamle firma først for nyligt er begyndt at tænke kommercielt....", ""Det er først nu, vi er begyndt at tænke kommercielt...", "Vi skiller os lidt ud, fordi vi er tre unge fyre, der har en helt anden måde at snakke på end mange af de andre. Det handler om at få noget opmærksomhed...."
Ked af at være den der by default pisser i øllet - men det her lyder altså som endnu "an accident waiting to happen".
En mobilspils-platform....som var gratis, og nu vil de så ha' penge via micro transactions...og alle spillene er de traditionelle charmeforladte rip-offs af mobilspilskoncepter der er lavet i utallige varianter allerede...og de regner selvfølgelig med en lukrativ investor-exit om 3-5 år i trecifret millionbeløbs-klassen...
På trods af dette temmeligt tynde grundlag er der guddødemig alligevel hoppet en investor på, og endda en med en høj medie-profil - og når det nu går galt, er det endnu en rungende bekræftelse til hele investor-miljøet om, at spilbranchen skal man bare holde sig fra.
Når nu den danske spilbranche er så ualmindeligt sårbar lige nu, er der altså ikke brug for flere luft-kasteller af denne art.

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by Gryphon » 04 May 2009, 16:06

Når nu den danske spilbranche er så ualmindeligt sårbar lige nu, er der altså ikke brug for flere luft-kasteller af denne art.
What - Er der en dansk spilbranche?!
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by freedomwriter » 04 May 2009, 16:14

It's a zombie - and it doesn't know it's dead! Muahahahaha....!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by vonknut » 05 May 2009, 17:11

Well, hvis det passer med de påståede 8 mio. downloads, så er det jo ikke et luftkastel.
-hvis det altså passer....

Hvis ikke, så har påstanden om de 8 mio. alligevel givet dem en del presse, hvilket jo også i sig selv er noget værd.
-et godt brand er penge værd, også selvom det ikke dækker over indhold.

M.a.o. hvor vidt de er gode til at få folk til at spille deres simple spil, eller er gode til at få folk til at tro, at de har fået folk til at spille deres spil, er vel irrelevant.
-men hvis de formår at få nogen til bare at investere var 10% af det ønskede (f.eks. 10 mio.) i sig, så må det jo betyde at de er dygtige til et alle andet...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by Pelding » 05 May 2009, 17:19

Det er godt nok en meget død side i forhold til al den påståede trafik, meget få spil og meget lidt brugeraktivitet (?)

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by freedomwriter » 05 May 2009, 18:58

Gameloft er velsagtens en af verdens største udbydere af mobilspil til download - de har vundet adskillige priser (Spike og IGN), har kontorer i hele verden og dækker mere end 80 lande med over 4000 ansatte, havde i 2008 et salg på 110 millioner Euro fra omkring 100 millioner downloads. De har spil i alle genrer og kategorier.
Nu har de tre Borch Hansen brødre så fået presse på påstanden om 8 millioner downloads af deres øjensynligt temmeligt begrænsede udbud - både i kvalitet og kvantitet - og når det så går op for pressen at det er fri fantasi og ikke faktiske realiteter der ligger bag de tal, så skal de nok få en masse pressedækning igen...
Det undrer mig ikke at det er Morten Lund der er hoppet på den limpind - han har flere gange vi har snakket med ham fablet om en gylden fremtid for flashspil, og som noget han klart ville investere i. Uden iøvrigt at uddybe hvad han bygger den forventning på....
Pointen er igen, at det er en yderligere pind til ikke bare egen ligkiste, men hele branchens, når man stiller sig op og påstår resultater der er urigtige. Særlig grelt bliver det når en af de få tilbageværende investorer grådigt æder det råt, og igen skaber uro omkring branchens resultater og fremtidsudsigter når sandheden kommer frem.
Mon ikke flere af deres downloads kan tilskrives dette faktum: http://www.mobile-ent.biz/news/29962/Th ... -dont-work

Muzui
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 05 May 2009, 19:55

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by Muzui » 05 May 2009, 20:30

Tak for den konstruktive kritik, drenge :-) Det er altid godt at få input fra folk i branchen.

Gamelofts spilproduktioner er naturligvis altid inspirerende. De placerer sig imidlertid på high-end markedet og deres spil koster mellem 200.000-1.000.000 Euro at udvikle, netop fordi de er polstret med 4000 mand. Vi placerer os med én udvikler på low-end markedet og henvender os til brugere, der ikke vil betale for spillene (overshot- og non-consumers). Vi innnoverer på strategisk niveau med en forretningsmodel baseret på in-game ads og micropayments, der har været yderst velfungerende i Japan og Sydkorea (kig blandt andet på Mobagetown af DeNa).

Vi bliver ofte kontaktet af mobilselskaber, som Vodafone og Teliasonera, der er utilfredse med indtjeningen i deres spilsektioner. De er desperate efter nye modeller, som Gameloft og deres 4000 mand desværre ikke kan levere. Vi viger uden om disse aftaler, da vi selv kan distribuere vores spil uden at skulle afgive 50% til operatørerne.

Jeg undrer mig over dine indlæg i debatten, freedomwriter. Du synes at drage en masse konklusioner baseret på meget løse antagelser. Vores downloads er naturligvis dokumenteret, hvilket er standard i en due diligence ved en investeringsproces. Tallet er imponerende og har en stor PR-værdi, hvorfor det naturligvis vil blive skitet så meget som muligt. Google skriver jo også, hvor mange søgninger de har hver dag.

PS. Vi skriver naturligvis ikke vores blog på 14 forskellige sprog, men bruger en simpel plugin, hvilket forklarer det noegt kryptiske sprog i det link Freedom gav - den er ikke til for brugerne men til søgemaskinerne, da det giver 14 gange flere registrerede pages. For god ordens skyld har vi fjernet denne funktion, så vi ikke forvirrer Freedomwriter mere end nødvendigt.

Bedste hilsner
Andreas Borch Hansen (Muzui)

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by freedomwriter » 05 May 2009, 21:42

8 millioner unikke downloads....? Når I selv åbenbart distribuerer spillene - hvorfor er der så så lidt trafik på hjemmesiden...? Og hvorfor henvender mobilselskaber sig, hvis I selv distribuerer direkte....? Når du siger I "innoverer på strategisk niveau med en forretningsmodel baseret på in-game ads og micropayments, der har været yderst velfungerende i Japan og Sydkorea..." - så ryger min bullshit alarm op i det røde felt igen. Der er en helt anden spilkultur i de lande, og intet der tyder på at modeller der virker netop i de lande osse fungerer her, netop pga kultur-forskellene.
Jeg tvivler på der er et marked for in-game ads i mobilspil, når de dels ikke er dynamiske og dels vil opfattes meget invasive i forhold til spiloplevelsen på den lille skærm. Der er desuden undersøgelser der antyder at i gratis ONLINE-spil vil mlm 7 og 20% af spillerne købe upgrades etc via micro payments. Hvorledes man håndterer sikkerhed over en mobil ved micro transactions, er en helt anden sag - desuden vil det opfattes temmeligt disruptive for spilleren at håndtere en eller anden transaktion midt i et mobilspil, der i sig selv er en meget begrænset oplevelse...og en analyse af årsagen til at spilleren i en given situation ønsker at købe et eller andet tror jeg vil vise hænger stærkt sammen med en mere immersive spiloplevelse end der pt kan leveres på mobilen.
iPhonen er den ultimative micropayment platform via App Store - man køber rask væk apps som fx games. Men det er en helt anden snak at købe noget inden i en app...
Tanken er jo vanvittigt tilllokkende, og sikkert det der har fået jer til at slikke jer om munden - men jeg er temmelig sikker på at når nu netop Apple ikke gør det, så skyldes det netop de juridiske mareridt en sådan funktionalitet ville medføre: Fik man det man købte, hvad hvis det ikke fungerer eller får spillet til at crashe, hvem købte egentlig og måtte vedkommende købe det...? På et tidspunkt har vi alle smartphones og laver sikkert den slags transaktioner i et væk - men det bliver ikke indenfor de næste 3-5 år, hvor I forventer en exit i 8 nuller klassen.
Du undrer dig over mine "løse antagelser" - jeg har indtil videre ikke set andet end netop løse påstande jeg ikke kan få til at passe med min virkelighedsopfattelse.

Måske afslører du selv logikken bag, når du skriver at I kun havde et oversætter-plugin for at kunstigt puste antallet af registrerede sider op i en evt. google search...

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4158
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by jonaz.dk » 05 May 2009, 21:54

@Freedomwriter
lige for at nævne det. Apple kommer med in-app purchase og subscription med iPhone OS 3.0
bla. nævnt her
http://www.engadget.com/2009/03/17/appl ... ne-os-3-0/

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Minidump: Unge iværksættere: Drømme i millionklassen....

Unread post by freedomwriter » 05 May 2009, 22:35

live and learn...den del af min argumentation holder således ikke.
Og det er ikke for at klamre mig til den - men forretningsmodellen i Muzui bygger angiveligt på micropayments inde i et gratis mobilspil, der ikke holder samme standard som de købespil der pt er tilgængelige via App Store. Og nu er vi så alle enige om det teknisk/juridisk kan lade sig gøre. Apple har åbenbart analyseret sig frem til at der er en god forretning, fordi de har en unik platform i forvejen og kan håndtere trafikken.
Det er sikkert sød musik i investor-ører, da det netop lyder som en ren pengemaskine.
Udgangspunktet er igen, at du skal have en attraktiv/unik vare, for at få del i den forretning.
Jeg tvivler stadig stærkt på 8 millioner unikke downloads, osse selvom det er gratis metervare spil.
Lad os for tanke-eksperimentets skyld sige det er sandt. Og lad os så formode at 10% af fremtidens "gratis spilbrugere" vil finde sig i både ingame ads og micropayment transaktioner i samme slags spil. Lad os bare sige det genererer en gennemsnitlig indtægt på 3 USD - rent slaw på tasken...
Og lad os så bare runde op - det er så 3 millioner USD. Om året, vil jeg så gå ud fra.
Og med samme slags spil og samme bemanding...? Ja, lad os bare sige det.
Og det er en så unik forretning med kæmpe væktspotentiale, at der står en ny investor parat med de 8 nuller...?
Ja, hvorfor ikke...?

Jamen, så held og lykke med det da - send mig en mail når exit'en er i hus, så kommer jeg med en flaske champagne.

Edit:

Den eneste sammenhæng jeg kunne tænke mig microtransactions i et gratis mobilspil fungerede - var hvis det var i en gambling sammenhæng. Man enten spillede poker, roulette eller blackjack - og så lige kunne gøre en hurtig indsats. Yup - that would work...men lovgivningen vil sikkert regulere den slags.

Post Reply