Hvad er en spildesigner?

Togbis
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 11 Jun 2009, 19:57

Hvad er en spildesigner?

Unread post by Togbis » 11 Jun 2009, 20:02

Er der nogen der ved, hvor man kan læse om det at være spildesigner?

Altså jeg ved godt, at en spildesigner står for at designe den generelle gameplay-engine og de små detaljer. Men hvor kan man læse mere end bare de normale 10 linier, som jeg kun kan finde, der beskriver hvad en spildesigner er?

Jeg er interesseret i at vide; hvad en spildesigner laver til dagligt, hvor meget man skal kende til programmering og grafik, hvordan man begynder på et projekt, hvordan man samarbejder med de andre, hvor stor og hvilken del af spildesignet man egentlig står for, hvor og hvordan uddannelsen foregår, hvilke krav er der til uddannelsen, er det svært at blive ansat, kan man gøre det i Danmark osv.

Det eneste jeg kan finde, er en lille kort beskrivelse over jobbet inde på DADIU.dk og et link til diverse universiteter. Men inde på deres side står der tilsyneladende intet, kun at det er en underlinie man kan tage under noget medievidenskab.

Lige i øjeblikket regner jeg med at uddanne mig som Animator, efter jeg er færdig med Gym. Men det er vel altid godt, at have lidt alternativer at tænke over.

Hvis jeg nu bliver Animator, ville jeg så efter at have arbejdet i branchen i nogle år, kunne bruge min erfaring inden for animation og store kendskab til spil, til at blive spildesigner, uden en egentlig uddannelse?

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Fotology » 24 Jun 2009, 11:52

Hey Togbis...

Jeg har tidligere arbejdet for et spil udviklings firma, jeg kan fortælle dig de fleste ting som du behøver at vide, dog kræver dine spørgsmål en del forklaring.

Hvis du giver mig din mail kan jeg sammensætte en lille forklaring/guide over hvad en spildesigner er for en samt hvad det går ud på. Du skal dog ikke forvente at mailen kommer med det samme da det kommer til at tage noget tid da det er ret så stor emne.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Wikzo » 24 Jun 2009, 13:00

Hvorfor ikke poste det herinde i stedet? Jeg er nemlig også meget interesseret i svaret :)

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Fotology » 24 Jun 2009, 15:39

Du siger noget...

Jo så snart jeg har mere tid end på nuværende tidspunkt, skal jeg nok samle nogle sætninger sammen så i kan læse en roman om hvad en spil designer er :)
Der er nemlig meget mere end i tror...

Men jo giv mig et par dage så uploader jeg noget om emnet..

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Scurvy Lobster » 24 Jun 2009, 17:37

Nu findes der jo ikke et de facto svar på hvad det vil sige at være spildesigner. Hver virksomhed har sin tolkning af sagen, og det er på samme tid en rolle der over årene har ændret betydning. Nogle steder sidder der designere og pumper designbibler ud på stribe og andre steder er gamedesigneren måske halvt programmør ved siden af eller level designer. Det er et pænt bøjeligt begreb i virkelighedens verden :)

DADIU bruger denne beskrivelse: http://www.dadiu.dk/spilkompetencer/spildesigner som ikke er skudt helt ved siden af, men som næppe heller passer 100% på nogen eksisterende virksomhed.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
EKnudsen
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 04 Nov 2008, 19:29
Location: Copenhagen

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by EKnudsen » 24 Jun 2009, 20:44

Som ScurvyL siger er "Spildesigner" vist et definitionsspørgsmål og hvad det egentlig dækker er efter min erfaring også virksomhedsbaseret. Anyways har GameCareerGuide forsøgt at opsummere på hvad en game designer er og hvilke forskellige typer der er. De er ganske udmærkede som jeg husker det - selvom afsnittet om aflønning nok skal tages med et gran salt ;)

http://www.gamecareerguide.com/features ... uction.php

http://www.gamecareerguide.com/features ... _game_.php

Copenhagenjazz
Level 4 - Newbie
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2008, 16:31
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Copenhagenjazz » 24 Jun 2009, 22:04

Senior Environment Artist

https://www.artstation.com/januskirk

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Fotology » 25 Jun 2009, 08:28

Halløj igen.

Siden der er kommet så mange links op med hvad en spildesigner er, behøver jeg ikke længere at ligge en længere forklaring på dette...

:)

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Scurvy Lobster » 25 Jun 2009, 13:34

Du er da velkommen til at dele dine erfaringer her. Linksne er hovedsageligt generelle beskrivelser om faget.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Fotology » 25 Jun 2009, 22:37

Ja det kan være Copenhagenjazz og jeg skulle lave en lille guide om spil designer, jeg nævner kun Copenhagenjazz fordi jeg går ud fra at han arbejder som en i øjeblikket, hvis jeg ikke tager fejl :)

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Zacker » 26 Jun 2009, 10:39

Fotology wrote:Ja det kan være Copenhagenjazz og jeg skulle lave en lille guide om spil designer, jeg nævner kun Copenhagenjazz fordi jeg går ud fra at han arbejder som en i øjeblikket, hvis jeg ikke tager fejl :)
Hvis du læser hans signatur vil du se, at han er grafiker.

Fotology
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 23 Jun 2009, 14:25
Location: Frederiksberg
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Fotology » 07 Jul 2009, 13:26

Ja det var jo netop det, jeg så :)
Han er en, og jeg har været en...

Copenhagenjazz
Level 4 - Newbie
Posts: 47
Joined: 08 Mar 2008, 16:31
Contact:

Re: Hvad er en spildesigner?

Unread post by Copenhagenjazz » 07 Jul 2009, 20:07

Hey

Heh nej jeg er grafiker og ikke designer :)

Helt helt firkantet kan man sige en designer mocker banerne op ved brug af kasser og lignende mens det er mit job at goere det er flot at se paa.
Derudover designer de alt gameplay, skriver documentation, scripter, kommunikerer med programmoererne/animatorne/grafikerne/producerne og en hulens masse andre folk.

Syntes faktisk at de allerede postede links forklarer det hele meget tydligere end jeg ville kunne.

Held og lykke med det hele :)
Senior Environment Artist

https://www.artstation.com/januskirk

Post Reply