En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tarious » 14 Jun 2009, 11:46

Jeg afslutter nu andet år på en handelsskole (HH) og har tænkt mig efter tredje år at søge ind på medialogi uddannelsen på Aalborg Universitet, da jeg ønsker at komme ind i spilbranchen og udvikle spil, og siden jeg efter tredje år opfylder alle adgangskrav for at komme ind.

Men jeg overvejer allerede nu så småt at komme i træning med at udvikle spil, så jeg ved, hvad gør et spil sjovt, og hvilke faktorer jeg skal fokuserer meget på ved udvikling af spil. Jeg har derfor her i sommerferien tænkt mig at begynde lidt på egen hånd, dog ved jeg ikke, hvor jeg skal starte henne og hvilke programmer er bedst at bruge i starten. Jeg har overvejet lidt GameMaker, Flash CS4, SDK eller muligvis en gennemført bane i Little Big Planet.

Har bare bruge for et fingerpeg til, hvor det er bedst at starte. Jeg har mulighed for at bruge alle de ovennævnte metoder.

Tak for hjælpen på forhånd

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 14 Jun 2009, 12:08

Jeg lytter lige med på sidelinjen, da vi jo står i samme situation.

Dog var jeg med på Game Development Camp sidste år og skal afsted igen i år.

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 14 Jun 2009, 13:42

Jeg er pt. i gang med mit bachelorsemester på Medialogi, og vil da foreslå Flash som en god start. Første år på Medialogi vil Flash være i fokus(hvis det da ikke af en eller anden mærkelig grund ændres), hvor der vil være undervisning i ActionScript og lidt teori til historieskabing(Hero's Journey og hvordan man skaber følelser i spil)...

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tarious » 14 Jun 2009, 13:56

Lærer man så fra bunden at bruge Flash, eller er der forudsætning for, at man kan lidt i forvejen?

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 14 Jun 2009, 14:06

Jeg kunne også godt tænke mig at høre om matematik- og programmeringsdelen i Medialogi. Hvor meget kræves der på forhånd, og hvor meget lærer man på uddannelsen?

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 14 Jun 2009, 14:18

Matematik er på et relativt lavt niveau i forhold til resten af universitetet.
På basisåret har man matematik sammen med nogle andre uddannelser, da det skal være muligt at skifte over til en anden uddannelse i løbet af første år, så det kræves at vi har samme matematik som dem.
Første år er meget med vektorer, men kan ikke huske så meget af det lige pt. da det er nogle år siden jeg har haft det. Men hvis man har haft matematik på A-niveau tidligere, så er niveauet ikke meget højere end det.
På 2. år er der så pause fra matematik inden man igen får det på 3. år, hvor det er nogen enkelte af de samme emner fra 1. år samt nogle nye, men niveauet er faktisk lavere her end på 1. år og matematikken er samtidig lidt mere anvendelig, da underviseren fortæller hvordan det kan bruges til spil osv.

Men altså, nu fortæller det ovenstående jo ikke så meget om selve indholdet, men hvis du tager A-niveau på 3. år af HHX, så burde du ikke få problemer med matematikken.

Programmeringsmæssigt så er det svært at sige, hvad I vil få undervisning i, da de laver lidt om på det hvert år.
Vi har haft C++(samt OpenGL), Java, ActionScript 2.0(det er så 3.0 for de nyere studerende). Så har vi også rodet med nogle småting som Prolog og EyesWeb og lidt andet.
Kurserne starter altid på begynderniveau, da de ikke antager at alle har viden om at programmere forud for uni, så det er ikke nødvendigt at have en viden omkring sprogene for at kunne følge med.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 14 Jun 2009, 14:30

Det glæder mig meget, at det lader til, at alle kan være med. Jeg har nemlig ikke særlig meget erfaring inden for programmering.

Jeg kan se, at matematikkravet er, at man har gennemført gymnasiet med matematik på B-niveau. Derfor har jeg taget dette som valgfag på STX, fordi jeg oprindeligt kun havde det på C-niveau.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad du gerne vil efter Medialogi er færdigt. Jeg går ud fra, at det er spilorienteret? :)

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 14 Jun 2009, 15:46

Jeg ved faktisk lige pt. ikke hvad jeg helt præcist vil med uddannelsen :) Jeg forventer dog ikke, at det bliver noget med spil.
Har haft snakket med en studiekammerat om at lave en 3D-virksomhed, men om det er noget vi tager op igen, når vi nærmer os afslutningen ved jeg ikke. Hvad jeg ender med at lave vil muligvis også afhænge af, hvad jeg ender med at lave mit speciale om på kandidaten.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 14 Jun 2009, 15:50

Hvorhenne tager du uddannelsen? Jeg regner med at søge ind i Aalborg, men jeg kan se, at man på kandidatniveau ikke kan komme på DADIU, medmindre man gør det i København (Ballerup). Dog har jeg snakket lidt med nogle af dem bag, som siger, at det nok snart bliver ændret, således at Medialogis kandidatniveau i Aalborg også indfatter DADIU.

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 14 Jun 2009, 16:47

Jeg læser i Aalborg og jo, du kan godt komme ind på DADIU i Aalborg :) Det har bare ikke været aktuelt før, da min årgang er de første og vi er først nået til kandidaten nu ;)

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tarious » 14 Jun 2009, 18:08

Sapientum, inden du kom ind på uddannelsen, kunne du så noget i nogle bestemte programmer, eller har du lært alt igennem medialogi?

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 14 Jun 2009, 20:36

Jeg kunne ikke noget specielt (programmeringsmæssigt) :) men lærte da hurtigt at kode osv :)

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tarious » 14 Jun 2009, 22:07

Kunne du så noget indenfor eksempelvis 3D-modellering, eller andet, som er relevant udover programmering?

Sapientum
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 18 Feb 2009, 01:44

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Sapientum » 15 Jun 2009, 06:47

Det var nok mest Photoshop jeg kunne lidt i, da jeg startede... Hvis jeg ved, hvad jeg ved nu, havde jeg dog nok sat mig ind i lidt programmer, såsom Maya(eller Max) og lidt programmeringssprog inden, da det da er lidt lettere, hvis man har lidt viden i forvejen.
MEN som sagt tidligere, så er det ikke en nødvendighed, man kan bare nå mere :)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Christen » 15 Jun 2009, 10:10

Jeg kan anbefale at man læser en bog eller tre om gruppe arbejde. Der er ekstremt meget fokus på gruppe arbejde, og man får ikke rigtigt noget undervisning eller materiale om den arbejds form. Jeg synes det sværeste ved Medialogi uddannelsen var at få harmoni i de store grupper (min. 6 mennesker), og faktisk få lavet og lært noget (udover at arbejde i grupper). Jeg gik ude i Ballerup, og det kan være anderledes andre steder i landet (det er det vist også sådan som jeg har forstået det).

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 15 Jun 2009, 10:14

Ja, det er jo den berømte Aalborg-model. Har du nogle bøger om emnet, du kan anbefale? :)

Jacob
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 16 Mar 2008, 18:50

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Jacob » 15 Jun 2009, 11:34

Da jeg gik på 1. år Medialogi fik vi udleveret dette kompendium, til faget Samarbejde, Læring og Projektstyring.
Link: http://tnb.aau.dk/~pal/abz/index.htm [vælg Tek/Nat Classic]

Det er et kompendie der handler om studieformen på Aalborg Universitet, der handler om det at arbejde problemorienteret og hvordan man lærer på et universitet, samt forslag til projektstyring og evaluering.

Derudover har hjemmesiden Studerende Online lavet to artikler med gode råd til gruppearbejde:
Artikel 1: http://www.so.dk/artikel:aid=15817
Artikel 2: http://www.so.dk/studieinfo/si_vejleder ... :aid=15823

Håber det hjælper lidt.

Mht. hvad man kan eller ikke kan når man starter på et studie, så går underviserne som udgangspunkt ud fra at man ikke har haft undervisning i emnet tidligere, og man vil starte på et meget lavt niveau.
Dog er det altid en god ide selv at bruge tid på det man finder interessant, og hvis du (I?) synes programmering er interessant og derfor I vælger studiet, så er det bare med at komme igang med at lære noget, så ved I også mere når i starter :)
(Samme gælder for spil-teori/design, 3D, lyd, etc.)

Christen
Level 13 - Portal opener
Posts: 138
Joined: 02 May 2008, 13:44
Location: København

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Christen » 15 Jun 2009, 13:04

Jeg gik ned på mit lokale bibliotek og lånte et par bøger om det. Så vidt jeg kan huske var nogle af dem faktisk gymnasiefag bøger. Det er ret stor forkskel fra hvad AAU synes er godt gruppe arbejde og hvad jeg har læst i de bøger og artikler som jeg har fundet (som ikke kommer fra AAU). Jeg havde stor gavn af den ekstra viden. :)

simtex
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 16 May 2009, 00:20
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by simtex » 16 Jun 2009, 00:31

Nu vil jeg ikke male fanden på væggen men I skal nok ikke regne med at fordi i tager en Medialogi uddannelse er i sikre på at få job indenfor spilbrancen, dertil er jobmulighederne simplethen for få. Kun de bedste medialogi studerende vil have tilgang til det jobmarked, og hvis det er den interesse i har skal i virkelig være fremme i skoen, og forsøge at få jeres uddannelse tilpasset bedst muligt.

Nu er i selvfølgelig i den heldige situation at der er 4+ år til i er færdige, så det kan jo være at de mål med at gøre danmark til et spiludviklingscentrum er lykkedes og der findes flere job til den tid. Men under alle omstændigheder bør i gøre jer selv den tjeneste at gøre en ekstra indsats i retning af spiludvikling hvis det er det i virkelig gerne vil. Få jer melt til så mange fri-studie aktivitet og andet undervisning der kan være nyttigt for jer.

I øvrigt mit indtryk af Medialogi uddannelsen at det IKKE er den rigtige at vælge hvis i hovedsageligt er interesseret i programmering, men det lyder dog heller ikke til at det er der jeres interesse er.

mbknielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 16 Jun 2009, 08:49

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by mbknielsen » 16 Jun 2009, 09:18

Jeg gik selv på Medialogi i Ballerup inden jeg startede i spilbranchen og jeg vil lige tilslutte mig simtex opfordring til at gøre noget ekstraordinært ud af at dygtiggøre sig i sin fritid. Uddannelse (alle uddannelser) alene er på ingen måde nok til at få et job i spilindustrien. Derudover vil jeg da lige give mine varmeste anbefalinger med til Aalborgs gruppearbejde og "Aalborg modellen", det er en super fornuftig måde at studere på, der på mange måder er meget relevant senere hen på arbejdsmarkedet.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Wikzo » 16 Jun 2009, 11:27

Det lyder godt - og selvfølgelig har jeg (vi) tænkt mig at gøre en ekstra god indsats. Jeg er udmærket klar over, at det er svært at komme ind i industrien, især her i lille Danmark.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad du arbejder som nu, mbknielsen :)

mbknielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 16 Jun 2009, 08:49

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by mbknielsen » 17 Jun 2009, 09:10

Jeg er 3d grafiker på IOI, men jeg kom ikke direkte herind efter Medialogi, jeg var først 2 år på nu afdøde Zeitguyz :)

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tarious » 17 Jun 2009, 11:31

Er medialogi den optimale vej til at blive 3D grafikker? For skulle mene, at det man kun har om 3D i et semester og animation et andet semester. :)

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by Tabu » 17 Jun 2009, 11:35

Viborg animationsskole har vist nok lige started en 3D model linie?

mbknielsen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 11
Joined: 16 Jun 2009, 08:49

Re: En god måde at starte med at udvikle spil på? (medialogi)

Unread post by mbknielsen » 17 Jun 2009, 13:23

Nej medialogi er ret teknisk, så digitalt design linien på Danmarks Designskole er nok det optimale hvis du vil være 3d grafiker.

Post Reply