Hvordan foregår QA-testing?

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by Wikzo » 14 Jun 2009, 12:38

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan det foregår, når et udviklerhus/en udgiver får testet deres spil. Jeg har nemlig hørt, at hvis man gerne vil blive noget inden for spilbranchen, er QA et godt sted at starte.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om, hvordan sådan noget fungerer, og hvordan man kan blive tester for et firma. Hvad skal man fx skrive i en ansøgning, og til hvem skal man sende den?

**admin edit: flyttet topic fra jobs**

Tarious
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 13 May 2009, 16:37

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by Tarious » 15 Jun 2009, 11:34

QU testing skulle vist være et godt sted at starte i spilbranchen, hvis man ikke har en relevant uddannelse i branchen. Det er tilgengæld også dem, der tjener mindst i en spilproduktion

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by Scurvy Lobster » 15 Jun 2009, 14:48

QA er et ok sted at starte, men man skal have sine fagligheder på plads, hvis man vil rykke et andet sted hen. Ofte er der et hav af folk som vil teste for en spilvirksomhed, og de vil gøre det næsten gratis, så det er meget naturligt, at mange har været der i deres første job for virksomheden. Men det gør jo ikke en til programmør med tiden ;-) Oftere og oftere er folk specialuddannet til deres stilling i dag, og disse ansættes direkte ind på ledige pladser.

Så jeg lader lige Captain Obvious slå til: Tag en uddannelse :)

Selve testningen er meget struktureret, og kræver typisk at man spiller det samme spil igen og igen på de platforme det skal udgives til. Eventuelle fejl (dem er der gerne i hundredvis af) noteres i et fejlrapporteringssystem, som senere vil blive læst af den relevante person til at rette dem (testeren markerer f.eks. om det er programmøren eller audiodesigneren). Når fejlen menes udbedret sendes fejlrapporten tilbage til testeren, som ser om dette er tilfældet.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by Wikzo » 15 Jun 2009, 19:54

Tak skal I have.

Jeg vil dog også gerne vide lidt mere om det praktiske, især her i Danmark. Jeg går lige nu i 2g STX og tænkte på at sende ansøgninger til nogle firmaer for at høre, om jeg kan få lov til at teste deres spil - for at komme ind i branchen og få erfaring. Jeg er dog ikke helt klar over, hvem jeg skal skrive til, da det helst skal være i nærheden af, hvor jeg bor (Århus).

Jeg tager selvfølgelig også en uddannelse, og lige nu regner jeg stærkt med, at det bliver Medialogi på Aalborg Universitet :)

simtex
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 16 May 2009, 00:20
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by simtex » 16 Jun 2009, 00:22

Hvilken del af spiludviklingen vil du gerne være en del af?

Det spørgsmål er rimelig essentielt for hvilken uddannelse du skal vælge.

Du skal regne med at de fleste seriøse spil testere er ansat og arbejder hos arbejdsgiveren, så du kan altså ikke sidde derhjemme. Jeg ved at IO tideligere har brugt yngre folk til spil-testing, hvilket foregik på deres kontor i KBH. Hvis du er meget seriøs omkring QA og testing er der også en anden indgangsvinkel du kan tage. F.eks. Funcom bruger personer rekruteret fra communityet til at lave simple game-master opgaver og administrere forums. Har kendskab til en person der blev fastansat af den vej, ved at skrive tutorials til Anarchy Online.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by Wikzo » 16 Jun 2009, 00:26

Min drøm er at blive spildesigner eller level designer. I øjeblikket er jeg ved at læse en del om emnet, og hvad de forskellige stillinger går ud på.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by vonknut » 16 Jun 2009, 22:22

QA afdelinger står også for at planlægge og udføre test, med eksterne testere.
-dvs. der skal bruges viden om brugertest

Viden om brugertests kan du få på stort set ethvert studie, dog er empirisk fokuserede studier, såsom Sociologi, Medievidenskab, Antropologi, Psykologi etc. de mest oplagte.

F.eks. Bachelor på sociologi / Medievidenskab / kommunikation + 2 år på ITU / Medialogi overbygning, er ikke en helt ringe kombo.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simtex
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 16 May 2009, 00:20
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvordan foregår QA-testing?

Unread post by simtex » 16 Jun 2009, 23:12

Hvis du er interesseret i level design fra et akademisk synspunkt kan du kaste et blik på Christian Güttlers speciale. Jeg er ikke klar over om der er noget nyere, det her var bare lige en jeg kunne huske:
http://www.guttler.dk/opgaver.htm

Post Reply