Hørt Simon. Jeg er meget enig i dine betragtninger. Jeg ser bestemt heller ikke en død branchen - men en branche der er ved at blive ryddet op i - og dette er iøvrigt ikke et dansk fænomen. Jeg er helt enig i at hvis man tager de tilgængelige financierings muligheder under betragtning så synes jeg faktisk at det ser ret positivt ud. Det man bare kan konstatere er at de virksomeheder der er blevet investeret mest i og råbt højest om Deadline, Guppyworks ... er dem som er gået ned - mens virksomheder som Unity, Serious Games, Progressive Media, Kiloo, WatAgame jo stadig er godt på vej - og såvidt jeg kan se står til at klare sig igennem denne "dødshærgen".
Et par kommentarer til artiklerne
Statsstøtte til spiludvikling på linje med filmproduktion er sat i søen. Både for at sætte et kulturelt dansk fodspor i den globale spilindustri og udvikle nye arbejdspladser i den såkaldte oplevelsesøkonomi.
Det er ikke helt reelt at sige at spiludvikling har fået den samme model som film, ordningen virker på samme måde - men budgettet er mikroskopisk i forhold til filmstøtten og i relation til behovet for fianaciring for at have en fornuftig risico spreadning. Dereudover er succeskravne til film og spil jo helt forskellige - hvor en spille film kan tjene sig selv hjem på det danske market er dette utænkeligt for et spil. Men samtidig støttes der med øje for danske/nordiske værdier hvilket som udgangspunkt står som modsætning til en internationalt kommacielt marked. Således er der allerede lagt væsentlige begrænsninger på hvorledes denne kapital kan bruges.
Derudover er jeg meget enig i dette citat fra Mings artikkel
En vigtig ting, som den danske spilbranche mangler, er gode og erfarne investorer. En god investor skal ikke bare være en, der kaster penge efter ethvert projekt. Den gode investor er den, der kan se mulighederne og faldgruberne.
Det ville være forkert at skylde alt skyld på manglende investor indsigt - trods alt må man gå ud fra at de har investeret i de bedste projekter de er blevet præsenteret for. Men en vis del af ansvaret når det komme til vurderingen af forretningsplanen må forventes fra denne side - disse kompetancer har også manglet.
Sidst men ikke mindst glæder jeg mig over at fremtiden er her og en løsning på alle problemer er nær:
Vi er for alvor tæt på det punkt, hvor computing bliver allestedsnærværende. Mennesket bliver en del af databehandling, der bogstavelig talt følger brugeren på alle terminaler i stedet for, at brugeren følger databehandlingen gennem forskellige terminaler.
Det er de fortsat voksende muligheder for datakommunikation og behandling af voldsomme mængder af data, der åbner for de muligheder. I alle tilfælde bliver der brug for nye og mere intuitive grænseflader i alle størrelser. Og da datakraft og kommunikation ikke længere er et problem, så er der god brug for at slippe spiludviklerne løs.
/asbjoern