Nyheder 1 juli 09

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3959
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Nyheder 1 juli 09

Unread post by jonaz.dk » 01 Jul 2009, 13:41

Unity: Microsoft Games Studios vet Tony Garcia joins growing engine firm
http://www.developmag.com/news/32274/Un ... v-director

HMV has reported its financial results for the year ended April 25, 2009.
http://www.edge-online.com/news/hmv-rep ... les-growth

NPD: Female Gamers On The Rise In 2009
http://www.edge-online.com/news/npd-fem ... se-in-2009


Pirate Bay sælges for 41 millioner kroner
Et svensk spilfirma køber fildelingssitet The Pirate Bay for 41 millioner kroner. Nu skal The Pirate Bay være lovlig, siger den nye ejer.
http://www.computerworld.dk/art/52158?a=rss&i=0

The Pirate Bay acquired for $7.8 million
Global Gaming Factory X has acquired file-sharing site The Pirate Bay for SEK 60 million (USD 7.8 million).
http://www.gamesindustry.biz/articles/t ... -8-million

Købt af Global Gaming Factory
http://www.globalgamingfactory.com


BioWare og Mythic smelter sammen
http://www.developmag.com/news/32244/Bi ... operations

Nordic Game at Gamescom 09: Registration deadline is today!
Ladies and Gentlemen, this is the final call for Nordic companies who are interested in joining the Nordic Game booth at Gamescom 09 in Cologne, Germany. Deadline is today!

We are already fully booked on the Co-Exibitor package, but we have room for more Associate Exhibitors. This package includes:

2 Gamescom Expo passes
Logo on front reception desk
2 pre-booked slots in meeting room
Participation in joint press release
Inclusion in the Gamescom online catalogue
Showreel presentation in the booth
Front desk and reception service
Access to lounge area
Access to storage room
Internet connection

Price for the Associate Exhibitor package: 500 Euro

Additionally, we have a sponsorship opportunity for our renowned Nordic party, where 500+ industry profiles gather to network. This is an extraordinary exposure opportunity. Price: 5000 Euro

Please contact emma@nordicgame.com immediately if you want to secure your seat in the Nordic caravan.

Read more at http://www.nordicgame.com/?id=58


Play for Free - Spilseminar d. 19. november 2009
For 5. år i træk inviterer MEDIA Desken i samarbejde med DADIU branchen til at deltage i et spilseminar. Med temaet "Play for Free" handler seminaret om den stigende tendens til gratis online spil og indtjeningsmuligheder ved micropayments. Datoen er sat til den 19. november, og seminaret afholdes år i Filmhuset. Programmet vil blive offentliggjort efter sommeren, men sæt allerede nu kryds i kalenderen.


The Animation Workshop, 3D artist - Animated Features, TV series & Games, 7. september - 11. december 2009, Viborg

Kursus for 12 professionelle animatorer herunder: Karakter- og baggrundsdesignere, koncept-, 3D artister og undervisere. Formålet med kurset er at træne europæiske 3D artister i præcise professionelle færdigheder i henhold til forventede standarder i europæisk 3D animation - både inden for film, TV-serier og spil. Der undervises i Maya Basics, concept design, modeling, 3D baggrunde, texturing, lys, rendering og i slutningen af forløbet udformes et kort projekt.
Pris: 2.750 euro + kost og logi. Ansøgningsfrist: 10. august 2009. Mere info: http://www.animwork.dk

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by boab » 01 Jul 2009, 13:55

Interstellar Marines Hands-On på gamespot:


http://www.gamespot.com/xbox360/adventu ... ws;title;1

lyder stadig spændende.

På min blog er der en bruger som påstår at de er ved at gå ned, og at dette er et brancherygte.

http://blogs.dr.dk/blogs/danskecomputer ... x#comments

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by BarrySlisk » 02 Jul 2009, 17:33

boab wrote: På min blog er der en bruger som påstår at de er ved at gå ned, og at dette er et brancherygte.
Hvis man skal "tigge" penge fra almindelige spillere til udviklingen, så betyder det jo nok at pengeskabet ikke bugner af dollars. Så det er vel ikke så underligt hvis sådanne rygter starter. Men det burde være indlysende for enhver at et par 100.000 kr i donationer ikke betyder meget for en AAA titel i multimillion-klassen, så hele setup'et undrer mig meget. Derudover er de nu nødsaget til at bruge dyre kræfter på at lave content til deres community-site.
Måske har de et es i ærmet vi ikke kender til.

hittorrent
Level 1 - Speck of dust
Posts: 18
Joined: 25 Jun 2008, 13:44

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by hittorrent » 14 Jul 2009, 11:43

Kom forbi en tråd på zeropoints forum en Hr. 'Partypooper' har nogle interessante indlæg.
http://www.interstellarmarines.com/forum/threads/id/76/

Kommer der mon snart en officiel udmelding?

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by Pelding » 14 Jul 2009, 14:22

Kommer der mon snart en officiel udmelding?
Det er der kommet nu.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by JeppeKM » 16 Jul 2009, 09:03

Ja, der er gang i debatten derinde... den daglige soap..
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by Jaycee » 16 Jul 2009, 09:58

Det kan godt være at Partypooper gjorde det i en god mening, men snak lige om at sparke dem mens de ligger ned... ouch!

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 18:43

okay...skyder lige hjertet op i livet (hvad fanden er det for et lorteudtryk, det er jo ikke bare anatomisk umuligt, det lyder osse idiotisk, men det er så det jeg alligevel gør....), smøger ærmerne op (ja, den holder!) - og nedsvælger lige en brok-oli smoothie lavet på surmælk....så går vi igang:

Det er lidt sjov som det IM forum er gået i selvsving over at det var nogen udenfor den lukkede kreds af ZPS plus et par hundrede forum-fanbois der skulle "afsløre" at selskabet er under konkursbehandling på eget initiativ, hele holdet fritstillet, og selvforskyldt sidder i en suppedas, der er meget svær at forklare sig ud af - selvom adskillige afledningsmanøvrer prøver på at gøre partypooper til prügelknabe (personligt synes jeg jo nærmest han er en nationalhelt på linie med Den Lille Hornblæser, og jeg forventer da osse at eftertiden vil hædre ham med en statue på Rådhuspladsen, eller i det mindste en plakette....). De - både forummets betalende medlemmer, og ledelsen af ZPS - har åbenbart meget svært ved at forholde sig til det faktum, at der indtil én time inden ledelsen endelig indrømmede at der forelå en konkurs, indgik betalinger fra nye medlemmer, der regnede med at støtte et igangværende initiativ. Udmeldingen kommer mere end en uge efter at selskabet er taget under konkurs. Den slags er der jo klare regler for - måske var det passende (lige så nænsomt som kun jeg kan...) at gøre opmærksom på Konkurslovens kapitel 4, § 29: "Ved afsigelsen af konkursdekretet mister skyldneren retten til at overdrage eller opgive sine ejendele, modtage betaling og andre ydelser, modtage opsigelser, reklamationer og lignende erklæringer, stifte forpligtelser eller på anden måde råde over sin formue med virkning for boet." - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=83727#K4.

Rules, schmules....hvad faen, Watagame så jo osse stort på markedsføringslovens regler i selve forretningsgrundlaget, som Vækstfonden jo havde investeret i da det gav sorte tal. Så den logik kan jeg da godt følge...et par gange til fra andet hold, så er det en tradition, så kan vi alle bryde loven, bare der ruller penge ind. Nå jo, Vækstfonden havde jo osse rosende ord tilovers for ZPS i den der famøse rapport om spilbranchen de fik lavet....

Hvad der er mindst ligeså bekymrende er grædekoneriet efter partypoopers påstande om ledelsens uduelighed, der førte til kollapset - der er pludselig gået martyrium i det, og folk kaster sig over budbringeren, der redegører for ledelsens totale mangel på nødvendig erfaring fra spilindustrien, ringe performance (6 år og et to-cifret millionbeløb i investeringer, og alt der ligger er et par præ-renderede trailere af skiftende kvalitet...?!?), bullshit omkring publishere og kvalitet (ingen publisher har ønsket at signe dem netop fordi de ingen erfaring havde til at lave et 20 millioners USD spil, og pludselig er det ZPS der afviser publisher-tilbud, "for ikke at sælge sin sjæl" ? Yeah, whatever...), simpelthen for ringe udførelse af det spilbare materiale der trods alt er lavet efter 6 år (Epic synes ikke kvaliteten var iorden, ellers havde de givet tilladelse til ZPS at bruge UE3 i markedsføringen - andre professionelle fra spilindustrien har osse påpeget den middelmådige udførelse, og pressen har i den grad diplomatisk undladt at kommentere kvaliteten nærmere), den hvide løgn om at San Shepherd (bl.a. kendt som producer på Burnout Paradise) var kommet på holdet, når realiteterne var at han var advisory board member - http://newz.dk/artikler/interview-med-z ... t-software, etc, etc
Og så en landshark...? Totalt tåbelig idé, særligt når vi alle jo ved at landsharks uddøde for mindst 75 år siden....

Produktions-teamet under ledelsen har jo været dygtige, men i og med de osse savner erfaring fra AAA produktioner (okay, ud af de 20 mand var der så én, der havde været designer på Freedom Fighters i sin tid...), har de jo ikke kunne performe bedre end ledelsens kompetencer indenfor spilområdet, ergo...

Igen - det er yderligere en pind i spilbranchens kiste herhjemme - og et virkelig grelt eksempel på hvor galt det kan gå, hvis investorerne køber det der storøjede fandenivoldske gåpåmod som garant for et spilprojekts færdiggørelse. Det virker desuden som om de er gået fuldstændig over gevind med deres tro på projektet - jo mere modvind, jo bedre. Flere giver udtryk for at ZPS' forlis nærmest er udløst af kræfter, der konspiratorisk vil dem til livs, så EA eller andet stort grimt dyr fra Åbenbaringen kan komme og opsluge dem. Det er gået fra passion til fanatisme - med bombastiske kvasi-religiøse udtryk som "revolutionizing the FPS genre", og "You Will Believe", "our dream is to make this game", "For The Love Of The Game" og så lige blandet med lidt pubertær miltær-jargon a la Semper Fi! Hele spillet er jo osse angiveligt baseret på en åbenbaring en af stifterne fik før en fest i 2003, hvor han så fik lokket investor-onklen med på idéen. Måske er vi alle offer for en elaborate hoax, måske er hele historien bare én stor viral kampagne for Frelsens Hær...?

Det der med at uha, nu sparker jeg til nogen der ligger ned. Altså, trøst og falske forhåbninger, det er noget man tilbyder terminale cancer-patienter, det hører altså ikke hjemme i forretninger, og slet ikke når man bruger den slags metoder. Og det der med at skulle håndtere sådan nogen som ZPS som en nonne tager på en sømandspik af hensyn til...ja, hvad egentlig? - det er så ikke lige min stil, men jeg kan da godt forstå nogen kløjs i den. Det nytter bare ikke noget at vi bliver ved med at lulle os ind i det der ammestuesnak med at man bare skal tro på så selv og ikke lytte til alle de negative røster - for så kommer der bare flere af denne her slags klon-spil af koncepter der har haft deres tid, og er bedre udført af andre før. Og i en tid hvor selv garvede professionelle indenfor branchen må strække våben, nytter det ikke at heppe videre på amatører i håbet om at nogen skiller sig ud. Der spyttes jo stadig projekter ud der burde være kvalt med navlestrengen - listen over danske modtagere fra diverse støtteordninger i år, don't even get me started...

There's a thin line between fishing and standing there on the shore looking like an idiot.

Nu kan man jo så klandre mig at jeg ikke holder gode miner til slet spil, og håber på det blæser over - men hvis ikke vi kan vise investorerne at vi med selvjustits rydder op i egne rækker, sætter øget fokus på originalitet, execution og erfarne folk ved roret, ja så er vi sgu færdige som branche.

Jeg har min egen måde at sige tingene på - en blanding af vred melankoli, kvalificeret kværulanteri og old-school ordspil (<--- hey, se bare der...?).
Det er ikke alles kop the - sorry, I'm not here to suck ass. Men jeg er bestemt ikke nogen besserwisser - der er faktuel bund og substans i de ting jeg påstår, men jeg er sgunte heller altvidende. Jeg har da lavet mange fejl jeg gerne helst vil glemme, nogle jeg gerne ville begrave, og et par stykker der nok helst skulle kremeres. Det kaldes så erfaring...

Skal blive spændende at læse det interview i Computerworld - ser ud til at vi har fået en solid journalistisk indsats efter de sidste artikler at dømme, og Ming graver sgu i dybden - maybe he's got a Deep Throat in the business somewhere...? Ihvertfald er det godt at se at det er slut med ligegyldigt fyld bare for opmærksomhedens skyld: http://www.computerworld.dk/art/43067?a=bguide&i=1303

Det var det for idag - de små børn skal jo osse ha' noget at spise, og jeg skal lige have fyldt min galdeblære op igen....

Remember, kids - the game business has come a long way, and it's still evolving - let's get in there and dazzle them again like we have before






Daniel - hvad fanden laver du på den galej, det er du sgudda for dygtig og erfaren til...?

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by BarrySlisk » 16 Jul 2009, 19:51

freedomwriter wrote: selvom adskillige afledningsmanøvrer prøver på at gøre partypooper til prügelknabe (personligt synes jeg jo nærmest han er en nationalhelt på linie med Den Lille Hornblæser, og jeg forventer da osse at eftertiden vil hædre ham med en statue på Rådhuspladsen, eller i det mindste en plakette....)
Det lyder som om at du har mindst lige så store tanker om dig selv, som du beskylder ZPS for, Mr. Pooper.
freedomwriter wrote: Og ledelsen af ZPS - har åbenbart meget svært ved at forholde sig til det faktum, at der indtil én time inden ledelsen endelig indrømmede at der forelå en konkurs, indgik betalinger fra nye medlemmer, der regnede med at støtte et igangværende initiativ.
Ja den er ikke så god. Faktisk en opførsel som strider lidt imod deres snak om community og had til "suits". Men deres community tager det da pænt må man sige.

"Onkel Gert" gav udtryk for at man ikke bare kunne melde ud udenom bestyrelsen osv. Af samme årsag mener jeg ikke at stifterne isoleret set er 100% "indie" og uafhængie. De er afhængige af bestyrelse og CEO fundet udefra for at kunne tage beslutninger.
freedomwriter wrote: Udmeldingen kommer mere end en uge efter at selskabet er taget under konkurs. Den slags er der jo klare regler for - måske var det passende (lige så nænsomt som kun jeg kan...) at gøre opmærksom på Konkurslovens kapitel 4, § 29: "Ved afsigelsen af konkursdekretet mister skyldneren retten til at overdrage eller opgive sine ejendele, modtage betaling og andre ydelser, modtage opsigelser, reklamationer og lignende erklæringer, stifte forpligtelser eller på anden måde råde over sin formue med virkning for boet." - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... d=83727#K4.
Så vidt jeg forstod går pengene nu til et holding selskab som er uafhængigt af boet.
freedomwriter wrote: Hvad der er mindst ligeså bekymrende er grædekoneriet efter partypoopers påstande om ledelsens uduelighed, der førte til kollapset - der er pludselig gået martyrium i det, og folk kaster sig over budbringeren,
Ingen mener at du ikke må bringe ting for dagens lys. Det er fint nok. Du er bare meget aggressiv og personlig i din måde at bringe det for dagen på. Selv om du nægter det er jeg overbevist om at du har nogle personlige følelser i klemme her.
freedomwriter wrote: der redegører for ledelsens totale mangel på nødvendig erfaring fra spilindustrien, ringe performance (6 år og et to-cifret millionbeløb i investeringer, og alt der ligger er et par præ-renderede trailere af skiftende kvalitet...?!?),
Hvad ved du egentlig om det? Har du inside kilder, der har fortalt dig om hvad der er produceret, eller tager du kun udgangspunkt i hvad der er offentliggjort?
freedomwriter wrote: bullshit omkring publishere og kvalitet (ingen publisher har ønsket at signe dem netop fordi de ingen erfaring havde til at lave et 20 millioners USD spil, og pludselig er det ZPS der afviser publisher-tilbud, "for ikke at sælge sin sjæl" ?
Igen, er det noget du ved, eller noget du gætter på? Hvis det passer kan jeg sagtens forstå at man ikke melder ud at ingen ønsker at udgive det. Dummere er man vel heller ikke? Desuden vil det jo ikke være første gang at publishere eller talentspejdere har smidt guld på gaden.
freedomwriter wrote: Og så en landshark...? Totalt tåbelig idé, særligt når vi alle jo ved at landsharks uddøde for mindst 75 år siden....
Laver du sjov...? Den der dino film...Jurasic Park blev rimelig populær selvom der var uddøde dyr med. Jeg har desuden hørt om et dansk spilfirma der lavede damp våben og damp teknologi. Har man hørt noget så plat og gammeldags? Damp er en uddød teknologi og totalt usexet.
freedomwriter wrote: Det virker desuden som om de er gået fuldstændig over gevind med deres tro på projektet - jo mere modvind, jo bedre.
Ingen konkrete eksempler, men vi må jo tage dit ord for det.
freedomwriter wrote: Det er gået fra passion til fanatisme - med bombastiske kvasi-religiøse udtryk som "revolutionizing the FPS genre", og "You Will Believe", "our dream is to make this game", "For The Love Of The Game" og så lige blandet med lidt pubertær miltær-jargon a la Semper Fi!
Måske heller ikke lige min stil, men herregud, du kan da brokke dig over de mindste ting. Jeg er sikker på at mange finder det cool at stifterne ikke er nogle kedelige jakkesæt.
freedomwriter wrote: Hele spillet er jo osse angiveligt baseret på en åbenbaring en af stifterne fik før en fest i 2003, hvor han så fik lokket investor-onklen med på idéen.
Sådan lige før festen? Altså en time før, eller hvor meget snakker vi? Er der noget galt i at "lokke" onklen med på ideen eller skal man altid følge de traditionelle kanaler? Din måde at formulere det på antyder at onklen ikke kan tænke selv og er blevet lokket med i et scam. Kan du uddybe det nærmere?
freedomwriter wrote: Måske er vi alle offer for en elaborate hoax, måske er hele historien bare én stor viral kampagne for Frelsens Hær...?
Jeg begynder at tro at du ikke er helt rask :)
freedomwriter wrote: listen over danske modtagere fra diverse støtteordninger i år, don't even get me started...
Sådan er det jo altid med støtte. De mest talentløse får penge, for de talenfulde kan jo klare sig på markedet og derudover ved det offentlige intet om hvem der reelt fortjener støtte. Og skulle de få nogle i industrien til at fordele pengene, så kommer nepotismen ind i billedet.
freedomwriter wrote: Det er ikke alles kop the - sorry, I'm not here to suck ass.
JEG af alle beder dig ikke sucke ass. Især spiludvikling.dk har for mange rygklappere, så kun godt med lidt røre. Sig præcis de samme pointer (minus den værste paranoia), blot på en lidt pænere måde. Det må være muligt at komme med kritik uden at antyde at det hele er et scam og at de er onde alle sammen.
freedomwriter wrote: Det var det for idag - de små børn skal jo osse ha' noget at spise, og jeg skal lige have fyldt min galdeblære op igen....
Ok, vi ses om en time.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 20:14

Barry- ok, den sidste linie afslørede da at du rent faktisk har humor, nogle af dine kommentarer til min åbenlyst humoristiske indslag forekom mig lidt besynderlige...
Jeg synes altså at jeg nuancerer min kritik, og siger NETOP IKKE at "det hele er et scam og at de er onde alle sammen", og påpeger konkrete svigt hos ledelsen.
Nej, jeg har fanme ingen følelser i klemme - jeg har været ude med samme rustne rive overfor både Deadline, Game Factory, Watagame, MediaMobsters, Mitsui, PinkFloor, ThreeLivesLeft, Runestone, Flux for ikke at nævne de knallerthjerner fra ZeitGuyz! Ja, damp for fanden, skrid - er det ikke sådan noget grimt noget børn får...?
Hvis der er nogen jeg har glemt, så ping mig lige, og så kan I komme med på listen...
Sådan lige afslutningsvis, noget jura - du kan ikke bare lade indtægter der tilflyder et konkursbo overgå til et andet selskab, står lissom osse tydeligt i § 29. Det burde være være logik for perlehøns, og børnelærdom for enhver erhversdrivende (oops, sorry, I did it again - I was negative, mmm, naughty me...) :roll:


edit: Der er osse produceret en spilbar demo, udover de to trailere etc - en forglemmelse fra min side. Stadig besynderlig lidt, når man påtænker cashburn over 6 år - igen, kan tilskrives ledelsens ikke-eksisterende spilbranche-erfaring, efter min mening....

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by JeppeKM » 16 Jul 2009, 20:48

Og i en tid hvor selv garvede professionelle indenfor branchen må strække våben, nytter det ikke at heppe videre på amatører i håbet om at nogen skiller sig ud. Der spyttes jo stadig projekter ud der burde være kvalt med navlestrengen - listen over danske modtagere fra diverse støtteordninger i år, don't even get me started...
Alt for mange tråde at følge op, og hvordan kan denne debat overhovedet placeres i en rigtig tråd efterhånden?

BUT!
Mht støtteordninger slår det mig - ikke at der er teams med lav erfaring der får støtten(amatører er vist ikke det rigtige ord for ALLE de nye små firmaer), men at der ikke er en flok erfarne udviklere der slår sig sammen og laver noget nyt! Det virker som om det måske er lidt for lækkert at sidde hos IOI med den gode løn... ?
Det eneste firma jeg kan komme på der laver det trick er Reto Moto, og de er jo fuldstændig udenfor ræset omkring støttekronerne.

Selvfølgelig kan og skal der nok komme noget godt ud af bare én af de 'nye' firmaer, men de mangler jo blot udgivelsen der viser det. Hvor pokker er de nye sammensætninger af en lille håndfuld garvede gravhunde, der tager en dyb indånding og farer ned i rævehulen?! De må da for pokker have nogle fede idéer, de kan eksekvere med langt større sikkerhed end mange af de andre firmaer man fornemme rumstere rundt i budskadset!? I just say: WTF?!
:P

Ps. Husk ALTID at afslutte dine indlæg af med en eller anden tilfældig smiley, på den måde undgår du at lyde alt for gammel-bitter, Freedomwriter ... Dette tricks kan også bruges i festsange, så kan man sgu snildt snige ord som 'incest' og 'gamle sure dranker' uden at der er nogen der tager det ALT for ild op...
:|
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 21:12

Reto-Moto er mit osse håb om at der stadig er virkelig topklasse spiludvikling undervejs i DK - godt forstå de går stille med dørene, men der er dælme sevet en del af topfolkene fra IOI, og lur mig om der ikke er forsigtige følere til Reto-Moto fra flere forskellige folk derinde, nu hvor Square Enix har bebudet rationaliseringer ved fusionen med SCi/Eidos.
Jeg har på fornemmelsen at stilheden skyldes at de arbejder i bedste Skunkworks stil, og først går ud når der er noget med kød på - desuden tror jeg filosofien hos dem er at de vil have eksterne investorer indover, og det har pga de sure tider været mere end svært, på trods af track record og sikkert fint projekt (jeg har hørt lidt mere, men jeg da det er ubekræftet via Rygter's Bureau, holder jeg det indtil videre for mig selv...

Ja - konsolidering er osse en kæphest jeg efterhånden har pryglet til døde, både ved konkrete opfordringer til samarbejde med flere virksomheder, og ved flere lejligheder generelt her på spiludvikling.dk. Branchen er alt for fragmenteret i forhold til output, og mange af de igangværende småprojekter må altså indse at de er nødt til at lægge deres projekt på køl i en tid, og slå pjalterne sammen med andre om projekter med større potentiale eller bare med en hurtigere vej til markedet. Ja, den er svær - men der er altså virkelig meget bras i rotation pt, men folk brænder jo for deres hjerteblods-projekt, uanset hvad andre måtte mene. Og hvis de så endda får støtte, er der jo ingen ende på fornemmelsen af at de er godt på vej og er blevet blåstemplet....

Clawless - det skal jeg huske mens jeg har sex med et dødt barn på en Dannebrogsflag nytårsaften.... :o :shock: :? :evil: :roll: :geek: :oops:
Last edited by freedomwriter on 16 Jul 2009, 21:20, edited 1 time in total.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3959
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by jonaz.dk » 16 Jul 2009, 21:18

@Freedomwriter
En hurtig off-topic.

Mitsui?

"Engroshandel med fisk og fiskeprodukter"
http://cvr.dk/Site/Forms/PublicService/ ... r=27415237

Jeg går ud fra at vi er ude i en af dine finurlige formuleringer.
Ellers er jeg ikke helt med Freiheitschreiber :)

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 21:21

jamen, hvad hulen var det nu de hed, de der med investeringer fra Morten Lund og 8 millioner downloads....ahem :geek:

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3959
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by jonaz.dk » 16 Jul 2009, 21:25

tak til google for at linke til noget jeg selv har postet på spiludvikling.dk jeg egentligt havde glemt.

Muzui er det
http://www.muzui.com/

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 21:28

ja, der var de - og de lugter dælme fishy....

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by BarrySlisk » 16 Jul 2009, 21:46

freedomwriter wrote:Barry- ok, den sidste linie afslørede da at du rent faktisk har humor, nogle af dine kommentarer til min åbenlyst humoristiske indslag forekom mig lidt besynderlige...
Faktisk skal du heller ikke tage det jeg sagde om dampspillet 100% alvorligt, men ja humor er ikke altid det nemmeste at dekode.
freedomwriter wrote: Nej, jeg har fanme ingen følelser i klemme - jeg har været ude med samme rustne rive overfor både Deadline, Game Factory, Watagame, MediaMobsters, Mitsui, PinkFloor, ThreeLivesLeft, Runestone, Flux for ikke at nævne de knallerthjerner fra ZeitGuyz!
Ok, så du er altså en rimelig negativ fyr? o O (ups husk smiley) :)
freedomwriter wrote: edit: Der er osse produceret en spilbar demo, udover de to trailere etc - en forglemmelse fra min side. Stadig besynderlig lidt, når man påtænker cashburn over 6 år - igen, kan tilskrives ledelsens ikke-eksisterende spilbranche-erfaring, efter min mening....
De har altså ikke været et fuldt team i 6 år. For 6 år siden var de ca. 2. Det tror jeg også at de var for 5 og 4 år siden. Men hukommelsen ryger jo med alderen. Man er ikke 32 mere.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 16 Jul 2009, 22:02

hold kæft, det var sidste årtusinde jeg overhovedet var i 30'erne....
Men - de har jo fra starten været mindst 4-5, og ihvertfald de sidste 2½-3 år været 15 mand og derover. Det er ikke for at pære rundt i det - men en heftig to-cifret million-investering fra Onkel Gert (hans eget udsagn) i perioden, den må lissom være gået til andet end et par trailere, selvom de fyrede kassen af på at lave dem...til ingen nytte.
Lønningerne lå vist osse i den pæne ende, af en start-up af være - og på de få internationale udstillinger jeg har mødt dem på, var der osse høj cigarføring med dyre hoteller, åbenstående Stenström skjorter og besøg på Michelin restauranter...

Men fred være med det - jeg har da selv en svag og tåget erindring om stretch limo rides og eksklusive lukkede Playstation parties i LA - a lapdance is so much better when the stripper is crying...

Mr. White
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 16 Jul 2009, 22:33

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by Mr. White » 16 Jul 2009, 22:35

Hvorfor skulle man siden 15. maj lade penge flyde over i et holdingselskab hvis man ikke havde en ide om at firmaet ville gå ned? Hvad sker der lige der?

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by JeppeKM » 17 Jul 2009, 09:45

Hvorfor skulle man siden 15. maj lade penge flyde over i et holdingselskab hvis man ikke havde en ide om at firmaet ville gå ned? Hvad sker der lige der?
...af samme grund som Deadline Games lavede et holding selskab md Sorte Hest: Rede hvad redes kan, inden kutteren kuldsejler...
Og IP'en til GuppyLife blev hvis reddet på samme vis?

Det er i og for sig smart nok - men når folk betaler for at blive 'medlem' af 'klubben', kan man begynde at stille spørgsmål ved etikken i det...
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by Jaycee » 17 Jul 2009, 11:34

@freedomwriter: Personligt synes jeg stadig at din håndtering af ZPS både i deres forum og her er en smule over stregen i den negative retning. Ja vi har hårdt brug for at hjælpe hinanden i den danske spilindustri og lære af hinandens erfaringer mv., men er det du gør at hjælpe? Hvad ville du egenligt gerne opnå men det du gjorde? Jeg synes ikke det er nogen hjælp at fremhæve deres fejl, men istedet at komme med løsningsforslag, bedre ideer mv. Være løsningen på problemet istedet for bare at fremhæve problemerne og trække folk ned med negativ energi. Ja ZPS har lavet masser af fejl, de er ikke perfekte, de er sikkert amatører(jeg kender dem ikke), som prøver at få deres drøm realiseret og ja efter 6 år, så burde de virkeligt have haft et færdigt spil på gaden. De har prøvet deres bedste og fejlet. Men folk har kunne mærke deres passion, positive energi og drive for det de er i gang med og derfor uanset deres fejl bliver de støttet via deres community. Du (freedomwriter) har jo også tidligere prøvet at udleve din egen drøm og har lavet dine egne fejl og desværre fejlet i forsøget, derved har du forhåbenligt også fået en masse personlige erfaringer som du nu kan bruge fremover.(dele ud af måske?) Det lyder som om at du tidligere har prøvet at hjælpe ZPS, for at de ikke skulle begå samme fejl som dig og måske blevet såret fordi de ikke ville lytte?

Du bør måske (i en positiv ånd :)) dele noget mere ud af dine erfaringer til andre, jeg lytter gerne, det kunne jo være du har nogle guldkorn gemt et sted...

Som du og et par stykker andre også har været inde på(måske føler andre ikke der er brug for det),så bør vi i den danske spilbranche mødes noget oftere og brainstorme ideer mv, til hvordan vi får den danske branche ud af stormen og op på toppen? Hvad kan vi gøre for at hjælpe hinanden og branchen i helhed her i dk?

J

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by freedomwriter » 17 Jul 2009, 15:41

Jaycee - bitter er forkert ord, men jeg kan ikke sige mig fri fra at ærge mig over at de ikke i tide lyttede til den detaljerede rådgivning flere professionelle stillede til deres rådighed - hvis du vil snakke om at nedgøre andre skulle du have hørt hvorledes de selv opfatter og omtaler øvrige folk i den hjemlige spilbranche med årelang erfaring. Jeg skal ikke citere nogen med navns nævnelse, men jeg har selv overhørt særlig en kendt og erfaren dansk direktør for et stort selskab blive omtalt som "nar", efter at han havde rådgivet dem.
Jeg har personligt brugt timevis på møder og lavet detaljerede oplæg til de udfordringer og risici de stod overfor, og hvad de nødvendigvis burde gøre for at undgå at havne i den nuværende situation. Ikke fordi den rådgivning nødvendigvis havde medført en sikker succes - men til gengæld var den kurs de selv havde valgt så godt som sikker på at føre til et forlis på et eller andet tidspunkt. Den nuværende finanskrise har fremskyndet tingene - rædselsscenariet havde været at de på trods af manglende publisher- og investor-interesse selv havde fået onkelt Gert til at udskifte spender-bukserne med overtræksbukser og finasiere hele udviklingen/produktionen, og så havde de stået med et færdigt produkt stort set ingen var interesseret i. Og hvad bygger jeg så det på....?
Det er selvsagt svært at definere - men man får altså en klarere fornemmelse af hvad der får et spilprojekt til at funkle, når man selv i årevis har været involveret i flere storproduktioner af lignende art, selv har været helt inde i direktionslokalerne hos THQ/EA/Microsoft/Capcom og mange flere (and I never met any "suits", they are a figment of someone's imagination...), haft årelang kontakt med stort set samtlige business developers fra de store publishere der udgiver AAA titler, haft løbende kontakt og dialog med topfolk indenfor de cutting edge teknologier der bruges til en stor del af de succesfulde AAA titler, har et stort øvrigt netværk indenfor branchen oparbejdet igennem mange år - har siddet og udviklet på flere forretningsmodeller, distributions og finansierings-strategier. Og ikke mindst selv søgt rådgivning undervejs i forløbet med egne projekter. Nu skal man osse huske på at døden kan have mange årsager, og at fordi et projekt går ned er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at alle andre projekter af samme kaliber osse går ned. Men hvis man tager skyklapper på med en højteknologisk drøm for øje, så bliver det ikke håndværksmæssige og forretningsmæssige dispositioner der driver det frem, men en febervildelse.

hov, jeg husker lige en røvfuld smileys, for det her bliver en lang svada.... :x :lol: ;) :geek: :?: :oops: :twisted: :shock: :o :roll:

hvor kom jeg fra....nå jo: En stor del af min ærgelse går da osse på at ZPS netop havde ét væsentligt fortrin fremfor så mange andre - penge. Men manglede så i udpræget grad stort set alt til geschäften hørende erfaring og disciplin for at lave AAA spil. Og selvsagt derfor de lægger ud med at lave teasere og trailere, istedet for den langt mere krævende discipilin, nemlig at starte med at lave en demo/prototype, som de så kunne imponere publishere/presse/investorer/omverdenen med og vise at de rent faktisk mestrede disciplinen. Nu lavede de så klassikeren med at prøve at sælge idéen først, istedet for at vise de rent faktisk kunne lave den selv (ideas are a dime a dozen, execution is everything) - hvis der er nogen der kan huske det danske projekt Drugdealer som en vis filmmand fik hevet flere millioner ud af Nordisk Film til udvikling af for en del år siden, indtil det døde med en rose i røven...netop fordi der intet spil var, kun en masse meta-ævl i form af trailere, concept art etc, og stort set ingen erfarne spilfolk bag projektet.

Dermed ikke sagt der ikke var noget der fungerede: Som sagt er ledelsen bag enormt energiske, med masser af drive og passion og karisma, samt velbegavede og også dygtige på egne præmisser. Idéen med en trailer var god, og osse dengang godt lavet - men formålsløs når der ikke forelå et spil allerede. AAA Indie idéen i sig selv er osse god, der skal nok være nogen der på et eller andet tidspunkt få lavet et AAA spil på den måde. OG ZPS kunne måske have været dem - hvis de havde rullet community'et ud samtidigt med de trailere blev lavet for 2-3 år siden, så havde de helt sikkert haft både en større fanbase/opmærksomhed og flere udviklingspenge på kontoen idag.

Men de har hele tiden været besat og forblændet af drømmen om det her spil - onkel Gert har nu fyret i omegnen af 20-30 millioner af på denne drøm (hans eget udsagn, "millions of pounds", på IM forummet....). Tænk hvis de var blevet brugt på efter en forretningsmæssig vurdering af projektets lødighed, i stedet for denne familiære følelsesmæssige forbindelse, der overrulede sund fornuft og forretningssans.

Igen - far er ikke vred, far er skuffet. Sådan som de greb tingene an, var det "an accident waiting to happen". Jeg har som dreng prøvet at tisse op ad et elektrisk hegn, og det gør jeg så ikke igen (okay, jeg gjorde det så faktisk igen nogen år senere, fordi jeg var fuld og ikke så mig for...) - og det fortæller jeg så mine unger, og hvis de så gør det alligevel med vilje, skal de ikke komme rendende og forvente sympati fra mig. Og hvis vi herhjemme bliver ved med hovedløst at støtte op og klappe af ethvert initiativ indenfor den hjemlige spilbranche der tages netop nu, på dette kritiske tidspunkt - så sender og forstærker vi signalet til investorerne om at det er mere held end forstand hvis det lykkes i spilbranchen.

Det er svært at sætte fingeren på hvor der kvalitetsmæssigt fejles, når projekterne udvikles - men det er jo i bund og grund et spørgsmål om man spiller på de rigtige strenge. Hvis man sidder og laver en TV kanal-rundfart på den store pakke, er der jo ret hurtigt programmer man fravælger, on face value. Og andre man giver en chance. Der vil da stadigvæk være et publikum til både 3½ times dokumentar-udsendelse om dyrene i Kalahari-ørkenen og "Skridtprygl II" med Arnold Schwarzenegger og Sarah Young - men jeg tror da vi alle er enige om vi nemt kan identificere de faktorer der tiltrækker os til underholdningsprodukter i forskellige kategorier, uden at vi nødvendigvis kan definere dem nærmere.

Der er ikke nogen shake'n'bake løsninger på hvordan man skal gøre for at lave en spil-succes, men man kan eliminere nogen af de risici der er ved at samarbejde, netværke, lytte til rådgivning - og ja, ved at mødes mere. Men der skal osse sluges et par kameler - spilbranchen herhjemme skal arbejde mere konstruktivt og lateralt, og udvikle både koncepter og forretningsmodeller på tværs af organisationerne. Og nogle setups må bare indse, at de pt er nødsaget til at lægge deres eget projekt på køl, for til gengæld at samarbejde om andre projekter.
De er fint nok med de klynger der er opstået, bl.a. i Pilestræde - jeg har bare indtryk af at det fortrinsvis er bofællesskab, og der ikke er den fornødne selv-censur. Og så risikerer man bare det blir spredt fægtning i et mørkekammer.

Selvfølgelig skal man tale pænt - og der er jeg tit lige skarp nok, og skal ud og bukke lidt og lette på hatten bagefter. Jeg prøver at holde min kritik omkring projekter og ledelse, men det kan selvfølgelig ikke undgå at ramme enkeltpersoner - det er ikke intentionen at hænge nogen ud, men fremgangsmåderne og de fejlslagne filosofier bag.

Gotta go - here comes the weekend!

Peace and love, or else....!

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by BarrySlisk » 17 Jul 2009, 18:33

freedomwriter wrote:hvis du vil snakke om at nedgøre andre skulle du have hørt hvorledes de selv opfatter og omtaler øvrige folk i den hjemlige spilbranche med årelang erfaring. Jeg skal ikke citere nogen med navns nævnelse,
Hvad der bliver sagt privat i fortrolighed bør du ikke plastre ud på offentlige hjemmesider - ærlig talt. Vi ved alle at man er lidt hårdere i tonen privat blandt (hvad man opfatter som) venner.
freedomwriter wrote: .. og så havde de stået med et færdigt produkt stort set ingen var interesseret i. Og hvad bygger jeg så det på....?
Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
freedomwriter wrote: Og selvsagt derfor de lægger ud med at lave teasere og trailere, istedet for den langt mere krævende discipilin, nemlig at starte med at lave en demo/prototype, som de så kunne imponere publishere/presse/investorer/omverdenen med og vise at de rent faktisk mestrede disciplinen. Nu lavede de så klassikeren med at prøve at sælge idéen først, istedet for at vise de rent faktisk kunne lave den selv (ideas are a dime a dozen, execution is everything)
Endelig et konkret kritik punkt, som du måske endda kan have ret i. Ideen var vel at man mente at det var hurtigst og nemmest (billigst) at lave en movie-style trailer som viste hvad man ville opnå rent stemningsmæssigt.
freedomwriter wrote: OG ZPS kunne måske have været dem - hvis de havde rullet community'et ud samtidigt med de trailere blev lavet for 2-3 år siden, så havde de helt sikkert haft både en større fanbase/opmærksomhed og flere udviklingspenge på kontoen idag.
Tidligere kritiserede du dem for deres community site. Nu synes du at de skulle have lavet det fra starten.
freedomwriter wrote: Der er ikke nogen shake'n'bake løsninger på hvordan man skal gøre for at lave en spil-succes, men man kan eliminere nogen af de risici der er ved at samarbejde, netværke, lytte til rådgivning - og ja, ved at mødes mere.
Hvis man gerne vil lave noget andet end alle de andre, så kan det også være risikabelt at mødes med "ligegyldige" danske udviklere af mobil spil og endeløse rækker af hitman spil og hvad ved jeg, som kun vil trække ambitionen ned på et niveau hvor det kan være lige meget. Måske hvad det tekniske angår kan jeg følge dig. Men hvis man selv er uerfaren hvad er der så i det for den der bruger tiden på at "undervise" en? Hvordan skulle det rent praktisk foregå?
freedomwriter wrote: spilbranchen herhjemme skal arbejde mere konstruktivt og lateralt, og udvikle både koncepter og forretningsmodeller på tværs af organisationerne.
Dele kreative ideer med konkurrenter? Det sker næppe. Og hvorfor skulle man bruge tid på at hjælpe andre med ideer, når man har nok at lave med sit eget projekt? Hvor meget forskel gør det at 20 fra et firma sætter sig sammen med 20 fra et andet? 20 mennesker burde kunne give flere kreative ideer end man kan nå at implemente. Hvis ikke man er kreativ selv, så tror jeg ikke at det hjælper meget at snakke med andre - så har man det bare ikke.

Jeg forstår heller ikke hvorfor muligheden for succes skulle være så meget større fordi at to opstarts slår sig sammen. I det tilfælde kunne firma A blot hyre nogle flere medarbejdere eller blot have den dobbelte tid og samme antal medarbejdere til udviklingen. Bliver maden altid bedre med dobbelt så mange kokke?

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by Jaycee » 17 Jul 2009, 20:08

@freedomwriter: Jeg må nok erkende at jeg ikke kender dem fra ZPS personligt, men hvis det er sandt at de omtaler andre i industrien på den måde, så er jeg da en smule skuffet og begynder at kunne forstå din tone :? Det lyder jo som om der har været en del personer som har brugt deres "kostbare" tid på at give gode råd, uden i det mindste at få et pænt tak for hjælpen.

Derudover er jeg meget enig i dine betragtninger, for 20-30 mio, så burde man have haft en kickass AAA indie produktion på markedet, ja selv 10 mio burde kunne gøre det, hvis man altså er smart med sine ressourcer og det er her jeg tror mange fejler...

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Nyheder 1 juli 09

Unread post by BarrySlisk » 18 Jul 2009, 00:06

Come on. 10 millioner er 20-25 mennesker et år (fraregnet udgifter til engine, lokaler, el, varme, software licenser, voice acting, motion capture etc.).

Det får man sgu da ikke meget AAA for. Men jeg vil mægtig gerne høre hvordan man ved at være "smart med sine ressourcer" kan presse et AAA ud af det budget. Man kan underbetale folk alá Media Mobsters måske. Men det er nok ikke sådan man får de mest dedikerede og erfarne folk som Pooper efterspørger.

Måske definerer vi AAA forskelligt. Jeg tror præcis at det er spørgsmålet om ambitioner, som jeg nævnte tidligere.

Jeg googlede mig frem til at Crysis kostede 110 millioner kroner at lave. Det er hvad jeg kalder AAA.
GTA4 kostede angiveligt $70.000.000, selvom det godt nok lyder helt vildt.

Post Reply