Crash Course i C#?

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Crash Course i C#?

Unread post by JeppeKM » 05 Jul 2009, 19:13

Hej,
Jeg eftersøger en upgrade min prg-skills med et kursus, men mangler i den forbindelse lidt vejledning og pejling, som jeg håber i kan hjælpe med.

I forvejen har jeg anden relevant erfaring ifht spiludvikling, men vil gerne styrke min tekniske profil. Ikke nødvendigvis for at programmere spil selv, men for at få en bedre forståelse for det med lidt hands on erfaring - og for at kunne lave bedre designs og management.
Tidligere har jeg programmeret en smule i Java.

Rent praktisk vil det passe mig bedst med et intensivt kursus, men kender i til udbydere af dette?
Alternativt et godt netkursus.
Jeg forestiller mig at skulle ende med en form for 'diplom' - så anbefalinger om at 'køb en bog, rup røven og kom igang' kan desværre ikke bruges i denne omgang :)

Med en super-light-weight prg-erfaring som jeg har, tænker jeg at C# vil være et fornuftigt sted at starte/komme videre fra - eller er der nogle holdninger til dette?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

jonesg
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 06 Jul 2009, 12:17

Re: Crash Course i C#?

Unread post by jonesg » 06 Jul 2009, 12:35

På AAU ved jeg det er muligt at få et kursus som benytter C# som sprog. Det drejer sig lidt mere om objekt orienteret programmering som navnet nok også antyder (kurset hedder Objekt Orienteret Programmering).

http://www.cs.aau.dk/~normark/oop-08/html/oop.html

Dette er materialet der blev benyttet i efteråret 2008 og jeg vil tro det samme bliver benyttet i år når kurset starter op i september.

Jeg er ikke klar over om man får et diplom eller lignende men jeg vil tro at man får udleveret et dokument som beskriver at man har fulgt kurset og bestået eksamen.

Håber det kan bruges.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Crash Course i C#?

Unread post by Zacker » 07 Jul 2009, 14:55

Du kunne evt. tage et kursus som enkeltfagsstuderende på ITU. Der er en del C# programmører derude, og kursusoversigten kan findes her:
http://mit.itu.dk/ucs/cb_www/

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Crash Course i C#?

Unread post by JeppeKM » 08 Jul 2009, 11:34

Er der nogen der har et bud på et crash course/intensiv kursus?

Det kunne være net-baseret/udenlandsk
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

cluq
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 11 Mar 2008, 15:50

Re: Crash Course i C#?

Unread post by cluq » 08 Jul 2009, 21:09

Du kan også tage en Microsoft .NET Certificering - de koncentrerer sig dog mest om frameworket og ikke så meget om sproget - men du får da et fint diplom ;)

Se mere her:

http://www.microsoft.com/learning/en/us ... tudio.aspx

Kurser i dk:
http://www.superusers.dk/kurser/certifi ... rk-3.5.htm (ignorér det oldgamle hjemmeside design - indholdet er fuldt opdateret)

En bog til selvstudie i den første eksamen (70-536):
http://www.amazon.com/MCTS-Self-Paced-T ... 663&sr=1-1

Eksamen er multiple choice og kan foregå bla. på Teknologisk Institut i både Århus og Tåstrup - den koster 1600 kr eks. moms. Teknologiske Institut tilbyder også intensive kurser og garanterer at man består eksamen ;-) - de er dog lidt pebrede (20k+).

Jeg har selv netop overstået den første eksamen hvor jeg brugte ovenstående bog - den er en moppedreng på 1100 sider, men så kommer man også hele frameworket rundt - og der er kodeeksempler skrevet i VB og C#. Til eksamen vælger man selv sprog.

Vær dog opmærksom på at den første eksamen (70-536) ikke er en reel certificering, men kun en "grund"-eksamen. Du kan dog efter bestået eksamen kalde dig selv MCP'er (Microsoft Certified Professional) - fint skal det være ;-)

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Crash Course i C#?

Unread post by Zee » 09 Jul 2009, 08:53

Ang. den certi. cluq anbefaler: De anbefaler dog selv at det er folk med 2-3 års C# erfaring der tager den certificering. Dog er det bestemt ikke umuligt at tage den uden den erfaring, men det bliver nok en smule sværere. Men som sagt får man et diplom og det hele, og det er et internationalt anderkendt "kursus", så det bliver nok ikke meget bedre end det hvis du vil have et diplom osv. Men hvis du bare gerne reelt set vil LÆRE at programmere C#, så ville det være mere effektivt at gennemføre nogle online tutorials.

cluq: Jeg er selv ved at tage den, mangler stadig 4-5 kapitler i bogen.
Synes du eksamensopgaverne matchede dem i bogen rimelig godt, eller var de anderledes? Og havde du øvet dig i brain dumps inden du gik op? :)

cluq
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 11 Mar 2008, 15:50

Re: Crash Course i C#?

Unread post by cluq » 09 Jul 2009, 13:33

Zee:

Jeg synes faktisk at de prøvetests der fulgte med bogen var lidt nemmere end den rigtige test. Man har dog rigeligt med tid til eksamen, og man kan i mange tilfælde godt "regne" svaret ud ved at læse koden grundigt igennem. Jeg håber i øvrigt du har fået fat i 2. udgave af bogen. Det havde jeg ikke, og jeg fik spørgsmål der gik ud over det bogen dækker - men jeg var heldig og ramte vist rigtigt på de spørgsmål hvor jeg var i tvivl.

Mht. brain dumps, så kan jeg på ingen måde støtte det - det underminerer hele konceptet bag certificeringer. Jeg vil nødig dømmes på lige fod med én der bare har lært svarene udenad inden han tog sin certificering... Just say no... ;-)

Post Reply