Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by jonaz.dk » 24 Jul 2009, 09:55

Spilfirmaet Zero Point Software, der er på vej mod en konkurs, gør status efter fem års udvikling. Der har manglet investorer, der har turdet taget springet, mener spilfirmaet.
http://www.computerworld.dk/art/52362?a=rss&i=0

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by JeppeKM » 24 Jul 2009, 11:00

Tak for denne opfølgende post på sommerens mest diskuterede emner herinde.

Citat fra artiklen:
"Selv mener ejerkredsen bag spilfirmaet, at der mangler forståelse for dens spil og computerspil generelt i det danske investormiljø."

Well ain't that the ugly truth! Jeg har været i et par firmaer hvor nøjatigt dette scenarie har været gældende. Danmark er investor-wise ikke stort nok til computerspil, for at gøre den historie helt kort!

Som jeg ser det er den ene årsag, at der ikke er deciderede 'business angels' i DK, som kan hive et million beløb op af lommen, sideløbende med andre investeringer. Det ender med - hvis man kommer så langt - af en kreds af investorer, der skal blanceres og holdes tilfredse: Hvis det ene får får kolde fødder, smitter det hele flokken.
Den anden side af det er, at investor-miljøet mangler indsigt og forståelse for spilproduktion. Det er en høj risiko branche, og hvis man ikke ved tilpas om industrien, er det naturligt at fravælge en investering heri.

De drypvise 3-10 millioners investeringer der kommer fra VF, Tingskifte og hvem der ellers er forstrækker som en skrædder i Helvede. Dels får det ofte kun et projekt hen til en demo fase, hvorefter yderligere millioner skal hentes hjem til den fulde produktion. Alternativt skal man satse på et mindre projekt - men det kan let blive en catch 22, da investeringskredsene helst ser store og visionære projekter - og pga manglende indsigt i industrien, ikke altid ser de nye trends i tide.

And always remember the smiley: :x
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Jaycee
Level 13 - Portal opener
Posts: 131
Joined: 10 Mar 2008, 12:18

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Jaycee » 24 Jul 2009, 12:36

Clawless sagde: "Tak for denne opfølgende post på sommerens mest diskuterede emner herinde."

Ja uanset hvad man mener om ZPS, så har folk iht ikke følt at de har været ligegyldige. ZPS har da fået folk op af stolen :D

Jeg tror stadig en del af løsningen ligger i at finde metoder til at udvikle kvalitets-spil så billigt og effektivt som muligt. Hvis vi som udviklere i dk gik sammen med netop det formål, at brainstorme og finde metoder til en super effektiv spiludvikling i dk, mon så ikke der ville komme nogle interessante løsninger? Eller kan vi bare ikke gøre det mere effektivt her i dk?

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Gryphon » 24 Jul 2009, 14:23

*host* ZeitGuyz :lol: (2 forskellige firmaer)

edit: Jeg har mine egne stærke, personlige holdninger til Vækstfonden, vil dog holde dem for mig selv. (skal passe på blodtrykket)
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by emilarsen » 25 Jul 2009, 01:22

Hvordan kan det være Vækstfonden skyld at ZPS er gået konkurs?
Hvordan kan det være en "potentiel" investors skyld at et firma går konkurs?

...................

Ja, endnu et firma går konkurs....
Men det koster også mange penge at starte en kaffebar op, eller et vaskeri, eller en bondegård... alligevel overlever en masse firmaer, også med start omkostninger..

Men har du ikke solgt en eneste kop kaffe i 5 år... Hva så?

Det kan da kun være en persons skyld, og det må være ham/hende, der sætter sig i direktørstolen og siger "jeg kan køre den her sikkert i havn, og jeg skal selvfølgelig have løn derefter" (eller hele direktioner for den sags skyld).

...................

Uanset hvordan du vender og drejer det... så må det handle om hvordan du behandler de penge du tjener eller får stukket i hånden. Er du en dårlig købmand, ja... såårh går du konkurs.
I know, been there... (well, så ikke lige i spilbranchen)

...................

Disclaimer: Selvfølgelig kan det være andres skyld, såfremt folk ikke overholder deres aftaler, investeringsaftaler, betaler for ydelser etc... Men pointen er stadig den samme.
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by JeppeKM » 25 Jul 2009, 10:20

@Voodooman,

Det er vist at tage munden lidt for fuld, at kalde VF en spildræber.
Som emillarsen skriver, er VF, som så mange andre, blot 'potentielle' investorer.

De danske firmaer bør derfor ikke sætte alle pengene på én hest, men søge flere veje til finansiering.
Det betyder samtidig at burnrate i disse firmaer bliver større - den famøse catch 22 - da dette kan holde en mand mere eller midrde fuldtidsbeskæftiget, med at skrabe penge ind i firmaet, mens andre bidrager direkte til produktet.
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Gryphon » 25 Jul 2009, 10:51

Clawless wrote:@Voodooman,

Det er vist at tage munden lidt for fuld, at kalde VF en spildræber.
Som emillarsen skriver, er VF, som så mange andre, blot 'potentielle' investorer.
@Clawless

Det kan du vel have ret i. Men det er jo ikke ligefrem elegance, kompetent brancheviden eller rettidig omhu, der springer frem, når man tænker tilbage på VF's tidligere involvering i den danske spilbranche...

:) (Thou Shall Not Forget The Smiley)
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

henrik1972
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 24 Mar 2008, 17:39

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by henrik1972 » 26 Jul 2009, 00:03

@emilarsen

Jeg synes dit indlæg var kanon, for det indeholder alle de politisk ukorrekte spørgsmål som få tilsyneladende tør stille hver gang et af de danske spil flagskibe vender bunden i vejret.

Jeg vil også gerne være med til at kaste yderligere benzin på bålet og spørge hvorfor skal det altid være så STORT fra starten ? - ku' man ikke starte med lidt mere ydmyge ambitioner end at udvikle en AAA-titel ?

Jeg ved godt, at det måske er mindre attraktivt, når AAA-titlen er det man gerne vil, men man skal nu engang kravle før man kan gå !

Måske ville det også være nemmere, at skaffe risikovillig kapital, hvis man har vist sig i stand til at udgive en mindre titel (eller to) - svarer lidt til emilarsen's eksempel med kaffebaren - hvem ville hælde penge i et projekt som gik ud på at starte 1000 kaffebarer op fra 1. dag når personerne, som skal stå for det, ikke en gang har bevist at de kan holde én forretning kørende.

just my 2c

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Gryphon » 26 Jul 2009, 00:26

henrik1972 wrote:

@emilarsen

(...)

Jeg vil også gerne være med til at kaste yderligere benzin på bålet og spørge hvorfor skal det altid være så STORT fra starten ? - ku' man ikke starte med lidt mere ydmyge ambitioner end at udvikle en AAA-titel ?

Jeg ved godt, at det måske er mindre attraktivt, når AAA-titlen er det man gerne vil, men man skal nu engang kravle før man kan gå !

Måske ville det også være nemmere, at skaffe risikovillig kapital, hvis man har vist sig i stand til at udgive en mindre titel (eller to) - svarer lidt til emilarsen's eksempel med kaffebaren - hvem ville hælde penge i et projekt som gik ud på at starte 1000 kaffebarer op fra 1. dag når personerne, som skal stå for det, ikke en gang har bevist at de kan holde én forretning kørende.

just my 2c

henrik1972, jeg tror der er udbredt enighed i det du siger - Ved ikke hvor meget der er gang i det bål.

Men, jeg håber virkelig det er lessons learned. Også for ZPS'erne.
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

henrik1972
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 24 Mar 2008, 17:39

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by henrik1972 » 26 Jul 2009, 05:05

Voodooman wrote:
henrik1972> Suk, den diskution synes at komme op hele tiden, om man skal starte småt eller stort. Min holdning er, dem der tør satse hylder jeg virkelig for deres mod. Ved ikke om jeg ville turde. Ser du på ZG er det jo en af hovedmændene bag IO. Hvis han ikke kan, hvem kan så? Så er det ligegyligt om du så har lavet 1000 Flashspil.
Iøvrigt er du, efter min menig, helt ved siden af i din version af kaffebar analogien.
Hvis diskussionen kommer op hele tiden - ja, så er det vel fordi der trods alt er noget om snakken !

Det er da helt sikkert og vidst, at jeg ikke selv ville hælde en anseelig invertering i et firma, som ikke havde bevist at de var i stand til at udvikle og sælge et givent produkt.

Den der med at 'vi er lige i udviklingsfasen og der kommer nok noget om x-antal år' holder altså ikke en meter (med mindre man hedder Blizzard eller id Software )- og da slet ikke i denne tid med økonomisk lavkonjunktur.

Så er der også lige det med ham den tidligere IO-fyr, som var med til at starte ZG. Om dette kun havde fordele er jeg så ikke sikker på - selvom jeg har uendelig (og den tager vi lige igen: UENDELIG) meget respekt for kodehoveder og grafiknørder, så tror jeg godt vi kan grave adskillige eksempler frem på at de ikke ligefrem er nogen Guds gave til erhvervslivet når det drejer sig om at drive virksomhed - det er som om de kun kender begrebet cashburn og ikke rigtig har hørt om cashflow.

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Menace » 26 Jul 2009, 11:13

Voodooman wrote:emilarsen>
Ham fra Zeitguys, havde investeret det meste af sin personlige formue i projektet. Og da han var en af stifterne af IO, så må det have været en del. Så meget troede han på det.

Ser du på ZG er det jo en af hovedmændene bag IO. Hvis han ikke kan, hvem kan så?
Øh - tror der er noget du har misforstået.. Morten Iversen var ikke en af stifterne i IO. Så vidt jeg husker blev han hyret som forfatter på Hitman2 eller FF. Jeg røg selv ud af Io inden FF blev færdiggjort så hvad han senere gjorde i IO ved jeg ikke, men ligefrem at kalde ham stifter og en af hovedmændene bag Io er nok lige at strække det for vidt.. No offense til Morten Iversen btw., jeg kender ham slet ikke, men synes bare lige det skulle på plads.

Edit: - og hvis jeg husker forkert, så bare glem hvad jeg har skrevet her! ;)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by egenfeldt » 26 Jul 2009, 19:52

Hvorfor er det at alle de danske spiludviklere som (generelt) vil ud på et globalt marked er så fokuserede på DK investorer som mgl. viden om spilbranchen (hvilket de nok gør men det er vist noget bedre end for bare 5 år siden, men det problem er altså langt fra begrænset til spilbranchen).

Det kan da være fuldstændig ligegyldigt hvad DK investorer gør og vil - Sverige lige 1/2 time væk, en tur til London er næsten hurtigere end Århus og New York næsten samme som tog til Ålborg. Hvis DK investorer er så håbløse så vil enhver ansvarlig ledelse vel afsøge verdensmarkedet for bedre investorer. Jeg kan da godt se det er lidt nemmere og hyggeligt at holde det i DK andedammen men det skal jo ikke blive en sovepude for at kigge lidt videre ud i verden.

Vi har bl.a. overvejet Seedforum denne vej som virkede fornuftig, og vi kunne få adgang - dog var timingen ikke helt optimalt for os: http://seedforum.org.

Mvh Simon
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

User avatar
emilarsen
Level 4 - Newbie
Posts: 49
Joined: 19 Feb 2009, 15:33
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by emilarsen » 26 Jul 2009, 23:03

Hey igen,

Ang. Vækstfonden, jeg kan godt se et problem i den form for udtalelser.
Men her ligger selvfølgelig et ømt punkt, hvor firmaer som har brug for investorer eller aktionærer altid vil være sårbare.
Det er en del af "Big Business", og den form for spilleregler skal spilfirmaer, som vil lege med store AAA titler også være bekendt med, og helst kunne overkomme.

Men ja - det er selvfølgelig skod, når det manglende branchekendskab bliver til branchefrygt.


Ang. direktører og investorer er min pointe stadig: At det ikke giver mening at skyde skylden på manglende investorer. Skylden må da ligge hos dem, der så ikke kan navigere med de 1-2 mindre investorer end man havde regnet med.

Selvfølgelig har krisen gjort det svært for alle - og det må betragtes som en af de eksterne kræfter, som kan tage livet af de fleste...

--------------------------

Jeg synes bestemt ZPS er dårlig købmandskab... fordi de ikke fra starten prøvede at finde en rentabel måde at drive forretning på, hvilket også kom til udtryk med den form for krampetrækninger sætningen "Community is king" frembragte..

Individuelt synes jeg ikke der var noget galt med de forskellige ZPS-initiativer, men at man efter så mange år, stadig ikke havde fundet løsningen på bare 1 udgivelse... og at de har levet fra hånden til munden agtigt på de investorpenge de har fået.

--------------------------

Jeg ved ikke hvad der er blevet talt om på ZPS' kontorer, men jeg forstår ikke hvorfor man ikke forsøgte at dele den elefant op, som man gerne ville spise (hov, nu er vi vidst ovre i en anden analogi)....?

De ville gerne lave 3 episoder? Hvorfor ikke lave 10 eller 20? ... og så få noget brugerdreven innovation ind over? Eller en helt anden tilgang...

--------------------------

At lave en AAA-titel når man ikke er et etableret stabilt firma.. er det ikke lidt som at investerer i aktier for lånte penge? (det kan gå godt, men der vil være flere faktorer, som peger den gale vej for en).

Well, jeg håber flere kan bidrage med gode kommentarer... det glæder mig at høre andres meninger og rigtig gerne erfaringer :)
Best regards Emil Larsen

What if Mass Effect was a board game? --> http://www.suntzugames.com/rogue-angels.html

henrik1972
Level 1 - Speck of dust
Posts: 19
Joined: 24 Mar 2008, 17:39

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by henrik1972 » 27 Jul 2009, 02:11

@emilarsen

Selvom ordene du skriver er råt for usødet, så er jeg helt enig.

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by JeppeKM » 27 Jul 2009, 10:36

@egenfeldt,
Tak for link - og my point exactly.

Hvis de danske spilfirmaer tror at VF er de eneste i verden, tager de grueligt fejl. Det kan godt være 'nemt' at skrive at man skal 'spille på flere heste' - men det er ikke desto mindre det faktum man må forholde sig til, hvis man går investor-vejen til sin spilproduktion.
Dertil er der anden fund raising som NDS, MEDIA og Nordic Game.
In the end of the day, hvis disse forsøg fejler, så har man bare at stå parat med en plan C! (hvis man mener det seriøst)
Om det er work-for-hire, leve for vand og brød og sætte hele børneopsparingen over styr - så må det være sådan.

For et lille nystartet firma kan det være et wake-up-call at indse hvor stort arbejde der er i at forsøge at fund raise. Jeg troede vi skulle lave spil?
Og der må man internt gøre op med sig selv hvilke strategier man kører efter og prioriterer sine ressourcer for at få firmaet kørt frem mod det rentable.

@ Voodooman
Jeg er ikke sikker på at credit listen er helt til at regne med. Mig bekendt var han også på Freedom Fighter!?
- men, selv jeg kan huske forkert!
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Menace » 27 Jul 2009, 14:29

Voodooman wrote:egenfeldt>
Mht. at lave en AAA titel, så hader jeg at bruge IO kortet (og får sikkert høvl for det). Det var andre tider dengang, i know, men alligevel. De var jo heller ikke et stabilt firma, men bare nogle drengerøve, med hver deres gaming bagrund, der fandt sammen. De fik så Nordisk Film som investor med vistnok 40 millioner og Janos som kom derfra. At det så endte mere lot2 end da Danmark vandt EM i 92 er en anden side af sagen. Og igen jeg kunne tage fejl, men sådan har jeg hørt historien.
Jeg mener at huske at Hitman kostede omkring 20 mill. Stifterne skød også selv nogen pæne beløb i firmaet og de havde næsten alle erfaring med at lave spil i forvejen - flere havde arbejdet i udlandet (US/UK). Så det var langt fra nogen uerfarne folk der satte sig sammen for at lave spil - måske lige bortset fra ledelsen! ;)
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by BarrySlisk » 27 Jul 2009, 14:42

Jeg synes ikke at det giver mening at forlange at man skal kunne drive en rentabel forretning inden at produktet er færdigt. Er det ikke derfor at der overhovedet findes investorer? Jeg tror heller ikke at små spil har større chance for at få en virksomhed til at løbe rundt. Hvor mange penge er der i casual games? Er failure rate ikke noget nær det samme som for AAA? Og kan man bruge den erfaring til ret meget? Kan man spare 20, 50, 100 millioner op til sit AAA spil fra overskudet fra flash games? Er AAA og casual games ikke to forskellige verdener?

"men at man efter så mange år, stadig ikke havde fundet løsningen på bare 1 udgivelse"

Jeg tror måske ikke at ambitionen var "bare at udgive et eller andet".

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3934
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by jonaz.dk » 27 Jul 2009, 14:45

For at komme tvivlen til livs i tråden har den gode Hr. Iversen sendt mig sit CV.
Som dog ikke er opdateret med hans seneste stilling på Zentropa som Game Director.

CV Morten Iversen

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by freedomwriter » 27 Jul 2009, 14:56

Lige for at sætte én ting på plads: Morten Iversen - der jo er en enestående personlighed der bedst kan beskrives som resultatet af en perlebesat konstellation mellem Einstein, Dalai Lama og Bjarne Reuter, er jo fantastisk intelligent og erfaren, plus a man of the people and friend to the stars (alt sammen noget jeg har hørt....CV vedhæftet senere i denne tråd) - har jo haft sine svært forbrændte fingre nede i mange spil de sidste ti år. En succes har jo mange fædre, og en fiasko er forældreløs - i sandhedens interesse er MI ikke en af de stiftende founders af IOI, men blev tilknyttet det allerførste Hitman-projekt i den efterfølgende fase, da founders havde siddet rigtig lang tid i deres snavsede undertøj i lejligheden i Lille Strandstræde og med tårene rendende ned af deres beskidte kinder ikke selv kunne finde på en solid historie der bandt spillet sammen. MI kom så ind og reddede hele projektet egenhændigt (okay, det er måske en mikroskopisk erindringsforskydning, men sådan er myten ihvertfald!) ved at forfatte et manus med både kant og forhistorie til alle figurerne. Har været på alle HM spil (i skrivende stund!) samt Freedom Fighters, samt et par andre i IOI regi der enten blev slukket eller er på ufatteligt lavblus...eller udkom i en forandret version.
Som en gestus (som kompensation for arbejdsindsats der i produktionsperioden ikke kunne honoreres efter fortjeneste) blev der lavet en royalty-aftale (som nok mest var ment som en gestus, men da HM & FF gik hen og solgte i adskillige millioner eksemplarer på verdensplan, hvilket kom bag på alle, ikke mindst founders, viste sig at være guldrandet). Denne royalty-aftale udmøntede sig i en pæn pose penge - som så alle blev sat i et projekt der så gik hen og døde med en rose i røven...
You win some and you lose some, live and learn and all that....

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by Gryphon » 27 Jul 2009, 15:13

Hehe :lol:
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by freedomwriter » 27 Jul 2009, 15:46

hov, sikken voldsom trafik her, postede lige et svar og imens fik Jonas spillet bolden videre...

Lige et par ting ang. nogle gode pointer i denne tråd:

Den allerførste Hitman blev lavet for ca. 17 millioner D.kr. - det var så udelukkende en PC version. Jeg tror Bloodmoney vistnok osse kostede omkring 17 millioner i rene produktionsomkostninger....denne gang var det så i dollars! Og et tilsvarende beløb skal tillægges i markedsføringsomkostninger.
Alle founders=ledelsen (undtagen Janos) i det opr. IOI havde været på diverse internationale spilproduktioner tidligere (bl.a. Scavengers), og havde mangeårig erfaring med at lave computerspil i netop den kategori. Janos var til gengæld lige præcis den lederfigur der fik samlet alle trådene og sørgede for at kvaliteten var i verdensklasse - hvis der er en enkelt person der har æren for at Hitman blev det helstøbte projekt det blev, så er det Janos Flösser. Det kunne ikke være lavet uden de øvrige topprofessionelle founders fuldstændig febrilske indsats i lang tid i højeste gear (folk der overnatter under borde, nærmest levede på kontoret og ikke lavede meget andet end at arbejde - crunchy crunch med ekstra drys på....) - men Janos var den person der fik formuleret den klare vision, fik udnyttet sit netværk optimalt (både mht investeringer og nyansættelser), gjorde det rigtige på de rigtige tidspunkter (=rettidig omhu). Ikke altid populære beslutninger - flere projekter blev forsinket af at Janos vurderede at den overordnede kvalitet for det kommende spil ikke var i top, og det resulterede bl.a. i mistede indtægter på den allerførste Hitman, og flere milestone forsinkelser på både HM2 og FF. Men det var nødvendigt - der havde ikke været den verdenssucces idag, hvis ikke Janos havde haft både fornemmelsen og modet til at skubbe alle folk - både i produktion og hos publisher - og gjort dem det forståligt, at de her ting var nødvendige.
Nej, man kan ikke lave Hitman-finten igen - men man kan lave så meget andet, men hvis man glemmer at kvalitet i alle led af udførelsen (grafik, gameplay, historie, lyd, musik OG ledelse etc) skal være i den verdensstandard andre har defineret (samtidig skal man tilføje tilstrækkelige mængder originalitet), så vil det ikke lykkes, uanset platform.

Vækstfonden - de blev anmodet efter udgivelsen af den første Hitman titel om investeringer, da IOI trods egne indtægter bl.a. manglede mellemfinanciering. Selvom de altså havde et projekt der solgte på verdensplan, sagde VF nej, da de ikke troede på projektet. Janos gik så intenst til sit yderligere netværk, og måtte sælge stort ud af arvesølvet for overhovedet at få Hitman 2 ud: Nordisk Film/Egmont gik ind med 6 millioner D.kr, mod at få 40% af selskabet! Da Hitman 2 så viste sig at være en kæmpe-succes, henvendte Vækstfonden herefter SIG SELV og tilbød sine investeringer. Hvilket blev høfligt afvist, da IOI jo nu selv tjente penge nok til både drift og videreudvikling....

VF er en statslig investeringsfond, og agerer på en fuldmagt i forlængelse af Finansloven og er reguleret ved lov, under direkte tilsyn & tilskyndelse fra Erhvervsministeriet. Hvis/når VF vender tommelfingeren op alternativt ned, sender det jo kraftige signaler til den øvrige investor-kreds. Så selvom VF hader at høre det, så har de et overordnet ansvar som politikernes forlængede arm ind i erhvervslivets hjertekule. Og man kan jo befrygte, at andre investeringer VF foretager (biotek, cleantech, IT, design etc) sker med samme vilkårlighed eller mangel på konkret indsigt/fingerspitzgefühl som de hidtige investeringer i "oplevelsesøkonomien". Der er jo ligefrem en lov der regulerer dens virke, om som klart stipulerer dens formål (citat fra § 1: VækstFondens formål er at fremme innovation og fornyelse i erhvervslivet for derigennem at opnå større samfundsøkonomisk afkast. - https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=25948

Hvis der ikke snart kommer bedre og mere kvalificerede tiltag fra VF mht netop den danske spilindustri, så er de medvirkende til dens totale forlis.

BarrySlisk
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 13 May 2009, 19:13

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by BarrySlisk » 27 Jul 2009, 17:41

Interessant bagrundsviden Mr. Freedom.
freedomwriter wrote:Da Hitman 2 så viste sig at være en kæmpe-succes, henvendte Vækstfonden herefter SIG SELV og tilbød sine investeringer. Hvilket blev høfligt afvist, da IOI jo nu selv tjente penge nok til både drift og videreudvikling....
Sikke nogle narhatte (må jeg sige det? De er jo eksperter og dem skal man jo tage alvorligt).

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by freedomwriter » 27 Jul 2009, 23:32

Voodooman - *blushing* thanks...
I'm afraid I'm already taken - but if it doesn't work out, I'll let you know!

Til gengæld kan jeg så danse og synge lidt til gengæld (don't adjust your set - de der Skifterets-møder har altså bare taget lidt hårdt på mig....)

one-niner
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 09 Mar 2008, 14:50
Location: Aarhus, Denmark

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by one-niner » 29 Jul 2009, 01:12

Priceless :lol:

\tom
Tom Mortensen
Product Owner
Unity Studios ApS
LinkedIn

infini
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 24 Jun 2009, 22:09

Re: Konkursramte spiludviklere: Vi manglede goodwill

Unread post by infini » 18 Aug 2009, 23:03

egenfeldt wrote:Hvorfor er det at alle de danske spiludviklere som (generelt) vil ud på et globalt marked er så fokuserede på DK investorer som mgl. viden om spilbranchen (hvilket de nok gør men det er vist noget bedre end for bare 5 år siden, men det problem er altså langt fra begrænset til spilbranchen).

Det kan da være fuldstændig ligegyldigt hvad DK investorer gør og vil - Sverige lige 1/2 time væk, en tur til London er næsten hurtigere end Århus og New York næsten samme som tog til Ålborg. Hvis DK investorer er så håbløse så vil enhver ansvarlig ledelse vel afsøge verdensmarkedet for bedre investorer. Jeg kan da godt se det er lidt nemmere og hyggeligt at holde det i DK andedammen men det skal jo ikke blive en sovepude for at kigge lidt videre ud i verden.

Vi har bl.a. overvejet Seedforum denne vej som virkede fornuftig, og vi kunne få adgang - dog var timingen ikke helt optimalt for os: http://seedforum.org.

Mvh Simon

BINGO!!!!!

Der er ALT for få ansatte i den danske spilindustri med forstand på strategi og investor pleje! I en tidligere tråd herinde viste jeg en interesse for at begynde en karriere i spilindustrien. Jeg har en kandidatgrad fra CBS i ledelse af kreative forretningsprocesser. I et reply til min tråd erklærede en programmør at en hver ansat i et mindre spilhus skulle kunne bære sine egen vægt i forhold til den egentlige produktion, dvs. kodning eller grafisk arbejde i en eller anden form. Som om det var det eneste man kunne lave i et mindre spilhus, som skaber værdi.....amen

Post Reply