Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Anders Højsted » 21 Sep 2009, 12:48

Lige lidt genmæle...
freedomwriter wrote: Anders - filmfolk aner generelt ikke en kæft om spil, og mener da allerhøjst at spil skal tjene som markedsføring for filmen. Iblandet er den samme angst for at nu bli'r tingene én stor uoverskuelig mash-up - og at evt. yderligere tilskud til spilbranchen vil gå fra deres årlige tre-cifrede million-tilskud.


Så filmfolkene er bange for at der vil blive taget tilskudspenge fra deres branche og givet til spil?
Så der ligger bestemt ikke en filmbranche-drevet blitzkrieg bag dette nye tiltag fra EU Media, det er baseret på en masse andet input fra de internationale professionelle spil-konsulenter der rådgiver EU.
...men der ligger ikke nogen påvirkning fra film-branchen bag ændringen?

Jeg har snakket med en af rådgiverne, som mener at beslutningen går direkte imod hvad de har foreslået; - han var vitterligt meget forbløffet over "beslutningen".
Og så har der åbenbart være en overvægt af ansøgninger pt hvor det tværmediale har være i fokus - no conspiracy, and no coincidence either, just pros looking at the market and acting...
Klart. Men er det filmfolk der også ansøger om spilmidler eller spilfolk der også søger om filmmidler? Pardon my paranoia, - men der er sgu ugler i mosen.
Du kan iøvrigt være helt sikker på, at der dels sidder et væld af mindre film-produktionsselskaber rundt om i landet, der hellere end gerne vil hooke up med spiludviklere for at lave noget tværmedialt. Tror du ikke den synergi kunne medføre noget positivt...?
Jo helt klart. Spilbranchen handler - ligesom alle andre brancher - om bundlinjen. Hvis den ikke er sort, kan man sgu ikke fortsætte. Så IP'en skal malkes for alt hvad den er værd: film, bøger, tegneserier, tv-serier, action-figurer, tøj-mærker, morgenmadsprodukter, - ALT. Hvis man ikke tænker i de baner, risikere man at overse indtjeningsmuligheder, som kan betyde forskellen på konkurs og sund virksomhed.

Men jeg mener ikke at det er EU-støtteordningernes rolle at tvinge spil-iværksætterne til at lancere det helt store forkromende tværmediale cirkus (= 2-3 forretningsplaner) fra starten af; - iværksættere har sgu nok at lave i forvejen.

Og hvis EU virkeligt mener at det tværmediale er vejen frem, hvorfor er det så kun spil, der skal tvangsgiftes med film? hvorfor ikke den anden vej rundt? eller film med bøger, tv-serier, tegneserier, brætspil eller rollespil? Det stinker af at filmbranchen jagter spilmidler.

...og alt andet lige er filmlobbyen stærkere end spillobbyen...

(Et af rationalerne bag at lancere en Business Special Interest Group under IGDA Danmark er at modne spiludviklerne, så de husker at tænke i spilvirksomhed fremfor "bare" spil, - du ved: markedsorienteret fremfor produkt-orienteret).
Og ligesom da filmen kom, holdt folk ikke op med at læse bøger - således vil der også være rigelig plads til fortsat at lave spil der intet tværmedialt liv har, og rigelig med støtte-muligheder. Du ville jo alligevel ikke have en chance for at søge EU Media bl.a. pga kravene om tidl. erfaring fra spilbranchen, so what's your problem...?
øhh....ok. Vil du have en kopi af mit CV?

(Jeg har snakket med MEDIA om ansøgninger. Jeg var fuldt ud kvalificeret til støtte, men valgte at lade være, da jeg ikke troede på konceptet. Jeg har ikke lyst til at spilde offentlige penge på et projekt, hvor jeg ikke er rimeligt sikker på at det kommer til at blive til en sund virksomhed. Der var ellers et ret stort tværmedialt potentiale i det).

Min problem er at jeg er en lalleglad idealist, som helst ser en sund spilbranche i DK, - og med sund mener jeg succesfuld på markedsvilkår. Mit rationale for støtteordningerne er at de skal fungere som støtte for virksomhederne, - men ikke som krykker hele livet igennem. Det hjælper ikke at de skal tvanggiftes med filmbranchen, - hvem skal eje IP'en? filmselskaberne eller spilfirmaerne?.
Krav om dokumentation???? Du mener ikke at der er en vis fornuft i at få sin IP ud på flere medier, for derved at piggybacke på hinanden, og at det er lavet med held masser af gange? Hvad med om der blev stillet samme krav til solid dokumentation af at din "unikke" spil-idé vil blive en bragende succes som spil alene? Nej, vel...?
Det gør der da. Snak med en Venture Capitalist og jeg kan love dig for at de stiller dokumentationskrav, - også i forhold til det tværmediale. Derfor har jeg heller noget problem med det tværmediale, - jeg mener bare ikke at det MEDIAs rolle at rive armen om på folk.

Respekt,
Anders
Last edited by Anders Højsted on 21 Sep 2009, 13:09, edited 1 time in total.

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Anders Højsted » 21 Sep 2009, 12:54

Tabu wrote:I det her tilfælde er jeg lidt usikker på, om vi i denne diskution snakker om "penge dedikerede til en eller anden specifik sag" eller "offentlige midler dedikeret til computerspil og film"... i sidstnævnte mener jeg jo så at det ville være mere end rimeligt at vi vendte bøtten og sagde at film der ikke er baseret på et computerspil IP ikke kan få støtte!
Det er EU-kulturmidler; - sat af til at støtte europæiske medier i en verden domineret af store, stygge USA.

Så det er skatteyderpenge.

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 21 Sep 2009, 15:02

Må jeg godt lige sige indledningsvis at jeg indrømmet går ud i hårde tacklinger - sigter altid efter bolden, men i kampens hede undgår man ikke knubs. Jeg respekterer alle som personer, og vil gerne gentage at jeg ikke i nogen anden medie-branche har mødt så stor koncentration af begavede ildsjæle der virkelig kæmper for deres projekter. Og så mener jeg iøvrigt man gør alle en bjørnetjeneste ved at stryge folk med hårene, og holde sig fra "tabuer" - jeg vil KUN at så mange som muligt lykkes, for det er i alles interesse. Der er ikke noget jeg hellere vil end at fejre successer, og gerne andres - men jeg hader fake posing og varm luft. Jeg er IKKE skadefro, men jeg tilstræber at se projekter ud fra mit eget perspektiv og erfaring med branchen - you can always tell class, but you can't shine shit. Jeg er fanme ikke noget orakel fra Delphi, der sidder og nipper single cask malt fra den Hellige Gral - og jeg sidder heller ikke og glor i bakspejlet, og laver den nemme finte med at være bagklog. Men diskussionen bliver meget klinisk og floromvundet hvis vi fortsat skal behandle og omtale projekter diskret og jomfrunalsk - og der sker ikke de påkrævede radikale ændringer i både forretningsmodeller, kreativ koncipering og udførelse.

Egenfeldt - that's right, get mad & get even! Nej, jeg har ikke spillet Jeres nyeste produkter - og når du nu synes jeg er master of bullshit, så er du dælme selv tæt på i din "nye portal-tilgang med episodisk approach , kombineret udvikling af tech med kunde/egne produkter..." Jeg er glad for at jeg har provokeret dig tilstrækkeligt til at give igen med samme mønt - jeg er ikke nogen skallesmækkende mimose, og vil allerhelst have modspil. Du har ret i at jeg ikke altid er konkret i min kritik, synes selv jeg ofte er det dog - men det skyldes i lige så høj grad af mine idéer ikke umiddelbart kan copy/pastes over i andre projekter udover det meget overordnede tankegods jeg redegører for. Fx - en af Deadlines store dødssynder var at spejle sig i og benchmarke så kraftigt i forhold til IOI - de var en helt anden virksomhed, og skulle have koncentreret sig om at hæve kvaliteten af egne projekter op i den liga de selv mente de hørte til i. Istedet havde de meget travlt med at referere til IOI - særligt forretningsmæssigt, selvom de udsprang af en helt anden evolutionær gren - og henvise til IOI's succes som en indikation af egne evner.

Det samme gør sig gældende nu - man kan jo godt overordnet lade sig inspirere, men man skal kun perifært tage afsæt i andres idéer og modeller, og tilpasse dem i forhold til egne visioner. Essensen i mine tværmediale forretningsmodeller er jo tilpasset den virkelighed jeg konkret sad i (internationalt arthouse filmselskab der ønsker at lave spil med kant), og kan ikke umiddelbart anvendes som andet end overordnet skabelon. Og jeg er STADIG ikke fortaler for at det tværmediale kun kan og skal være film+spil - det var vores forretningsplan, og angiveligt det Media bl.a. lod sig inspirere af ved udformingen af nye kriterier. It's not the friggin' Gospel...

Jeg har sgu ikke en patentløsning på hele den danske spilbranches problemer - jeg kan alene kun se konturerne af den, og ja, råber op om et isbjerg forude. Men du vil gerne have præcis størrelse at vide, samt længdegrad og breddegrad, førend du gider reagere - well, I dunno, men den ligger sgu og skvulper i sejlrenden, og den er pænt stor. Papir er jo taknemmeligt - kan da godt forstå du helst vil kigge på prognosen for indtjening ude i fremtiden, istedet for en omstændelig kursændring.

"...grafik ikke er så vigtigt, og at tekst er mange lærers (sic) bedste ven..." Der tror jeg simpelthen du grundliggende tager fejl, hvis du gerne vil have en kommerciel gennemslagskraft for Jeres produkter. Jeg tillader mig at tvivle stærkt på at et blegt og smagløst drivhusprodukt kan sælges alene på en påstået ernæringsværdi, når kunderne først har fået smag for en masse saftige kalorier.

Jeg har ikke set Jeres nye produkt - jeg har set en "viral" meta-video, hvor ingame grafik eller konkret historie glimrer ved sit fravær, måske af ovenstående årsager. Og en skuespiller der fortæller han er børnesoldat henover noget Clip-Art - det er måske ikke ligefrem en "mor Karen" skandale, jeg tror bare denne non-creative low budget approach ryger under radaren. Og jeg tror det er særligt farligt når man tænker på et stigende antal konkurrenter på markedet med fokus på netop de kvaliteter som fx Impact Games, der netop leverer varen både på det visuelle og læringsmæssige plan.

Compulsive underachiever - ja, den var hverken pæn eller korrekt. Beklager - jeg var provokeret af dine udtalelser som jeg opfattede personlige, men det er selvfølgelig ingen undskyldning. Og så strider den osse imod min hensigt at ikke være personlig men holde mig til kritik af projekter. Jeg synes jeg er konkret, men har indlysende en tendens til at væve og fylde meget - det er en arbejdsskade. Men det er meget godt udtryk, ikke...? :)

egenfeldt
Level 20 - Link
Posts: 203
Joined: 10 Mar 2008, 09:13

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by egenfeldt » 21 Sep 2009, 15:34

Lidt konkret til produkterne; nu er det heldigvis sådan at vi ikke baserer os på tro men viden = tekst over grafik er lærerens prioritering - selvfølgelig vil de gerne have grafik men GC er milevidt over deres forventninger - og jeg har empirisk data i hobetal til at understøtte det (jf. oplæg, messer, købere, studier med GC). I forhold til luksusvarer som grafik og lyd så prøv at tage et kig på infrastrukturen - lyd findes ikke på 9 ud af 10 folkeskoler i DK (og vi er foran) - i Tyskland har de knap noget der kan betegnes som Pc'er i skolerne. Hvis de har lyd så har de ingen høretelefoner etc. Det sætter pr. automatik nogle begrænsninger for audiovisuelle udtryk men hvis du kan klemme Recoil ned på et Intel GMA 950 kort så er jeg lutter ører ;-). Nu prøver vi så med et visuelt udtryk i PH som ikke er realistisk men som trods alt har noget andet kant og vi synes selv det er en meget bedre approach - være kreative omkring begrænsninger i stedet for at ramme hovedet ind i dem igen og igen som vi gør med GC-spillene.

Sidst jeg talte med Impact Games var de tæt på konkurs, så jeg tror jeg tager en anden vej, men tror de fik et skud venture cap mere :-). De har iøvrigt valgt nærmest at fjerne grafik altogether i 'Play the News' som er der deres sparsomme ressourcer ryger hen pt. som jeg dog ser som en interessant vej. Men jeg er enig i at 'PeaceMaker' er et bedre SPIL end GC: Palestine, men ikke mere profitabelt så vidt jeg ved.

Jeg er ikke så interesseret i hvor isbjerget er, men mere om hvordan vi undgår det. Vil dog nok ikke skade at vide hvor det befinder sig.

Og glæder mig iøvrigt til at se hvordan nye film/spil projekt udvikler sig, selvom jeg (og nu har jeg vel vundet lidt ret til at bashe lidt i bedste mening) er skeptisk overfor at man kan omsætte (en) Trier-film til et fornuftigt spil som kan blive andet end et føle-følespil for eliten/akademikerne som ikke spiller ret meget (og slet ikke køber) så helvedes mange spil men anderledes er projeket da (og rigtig godt til at få støttemidler) :)
Simon Egenfeldt-Nielsen
Ph.d, Cand. Psych.
CEO Serious Games Interactive
http://www.egenfeldt.eu/blog
http://www.seriousgames.net

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 21 Sep 2009, 17:32

Don't knock it - Trier-spillet er en First Person Genital Mutilator, der er et stort uopdyrket marked for den slags.... :twisted:

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Tabu » 21 Sep 2009, 19:09

egenfeldt wrote:Lidt konkret til produkterne; nu er det heldigvis sådan at vi ikke baserer os på tro men viden = tekst over grafik er lærerens prioritering
Nu ved jeg godt at det bliver lidt "off topic" men lige præcist den udtalelse er jo komplet og aldeles.... mega... uhm.. mega.. .. provokerende! Det der er mest foruroligende ved den er at, i som du skriver der, beror jer på viden fra lærere, som ikke selv behøver spille spillet, men bruge det i deres undervisning.. de stakkels børn der skal sidde og spille tudegrimme lortespil (og nu taler jeg ikke om GlobalConflicts, men læringsspil generelt) i læringens navn. Den falder lidt i samme kategori for mig som den slidte og forkerte floskel at "gameplay er vigtigere end grafik"... helt ærlig! Det er da visk kun i spillet "DarkRoom" det gælder, og der kan man måske sige at grafikken er blevet erstattet af audiotivt "visualitet"!

Det undrer mig at man kan have den holdning til læringsspil at tekst er mere vigtig end grafik.. og for lige at gøre en lang historie kort: hvis man spørger børnene hvad de vil få mest ud af (efter at de vel at mærke har prøvet begge dele) er jeg sikker på at de vil mene at den visuelle model vil være den absolut mest lærerige.. på trods af at den måske ikke indeholder så mange "rosintørre" facts.

Jeg kunne skrive en lang smøre om det næste, men vælger at skære det ned. Man skal ikke glemme hvad det er der gør at spil er så perfekte til undervisning. Spil er et af de medier der er allerbedst til at få brugere til at blive totalt opslugt af deres universer, og det er nettop i denne sammenhæng at det man oplever og "lærer" bliver siddende. For at man kan opnå denne form for interaktiv oplevelse, bliver man nød til at have et univers der er net at forstå, og det må aldeles ikke opleves som kedeligt.. så når en lærer.. uden viden og forståelse for hvad der nettop gør spil så fandens effektive i undervisnings sammenhæng, fordi de ikke ved noget om mediet, og hvordan det virker.. så er det klart at de siger.. "der skal da være tekst.... og der skal da være fucking meget af det!... grafik.. nej det er ligemeget, det lærer børnene ikke noget af", de lærere burde læse på deres lektie omkring interaktive medier, og så burde de læse lidt på det populære fænomen der hedder "lej og læring" som efter sigende skulle være uhyre effektivt.... og hvor computerspil iøvrigt passer perfekt ind, så kunne de passende prøve at drage en kopling mellem de to undervisningsformer! Jeg har som sagt meget mere i denne hersens pose, og er måske bange for at denne korte version kan føre til misforståelser.. men hva' fanden.. jeg sidder på 5'te unit, så hvis du har lyst til at høre den lange version om hvorfor grafik er vigtigere end ligegyldig fyldtekst, så er jeg klar på en fyraftensbajer og en højlydt diskution på ITU :)
I forhold til luksusvarer som grafik og lyd
Sætningen der ryster mig i min grundvold!!!!

Og for så lige at komme tilbage "on-topic" igen:
freedomwriter Med opklaringen om at der er tale om offentlig midler til medier fra EU's kulturmidler, så kan jeg virkelig ikke forstå din holdning, og det er muligt at det er mig der ikke fatter en dadel, men mener du virkelig at det er ok at filmindustrien røvpuler os hårdt ind over "støttemiddel" bordet, og bagefter kaster os et jordslået håndklæde og siger "Så kan i lære det", for som jeg forstår det, så er det lige precist det der er ved at ske i lige precist denne her sammenhæng!

Og ja, du har ret, selvfølgelig skal der andre boller på suppen inden for det danske, og at arbejdepå tværs af medier er jo fantastisk, men at forlange at man underkaster sig før man må få en bid af kagen, det er forvridende, og jeg vil mene at det er direkte skadeligt for vores branche, idet det er et signal om at vi som medie er totalt ligegyldig, og er noget man vedhæfter en film.. Vi bliver jo fremstillet i denne her sammenhæng på lige fod med merchandise legetøj i McD's happy meal, og det vil jeg sgu mene er lidt uheldigt!

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 21 Sep 2009, 20:15

Tabu - jeg deler fuldt ud dine betragtninger vedr. learning games. Det du beskriver er både LGs styrke og svaghed - det er jo nemlig lærerne/forældrene der er den primære målgruppe=dem det skal sælges til, og slutbrugernes ønsker er åbenbart sekundære. Jeg forstår heller ikke hvordan man man nedprioritere så spil-specifikke kvaliteter som grafik, lyd, gameplay etc på bekostning af fx tekst, der netop ellers er rigeligt i de øvrige læringsmateriale. Jeg tror heller ikke det er en holdbar forretningsmodel i længden, men Simon har jo et spreadsheet der angiveligt siger noget andet...
Mht spil+film...igen, jeg er IKKE fortaler for denne begrænsede tværmediale kobling, og vil ikke forsvare den - men det kan være én af forretningsmodellerne. Netop fordi der pt sker en større og større konvergens mlm medier, er det vigtigt at spil-udviklere tidligt kobler sig på - netop så man i længden undgår at blive taget i røven, og det helt til roden....
For så har vi nemlig reduceret os selv til underleverandører, der i fremtidens mediebillede er sæsonarbejderne der aldrig får en indflydelse på slutproduktet.
Så hvis man nu tager den konkrete udfordring op, er jeg sikker på der pt udvikles decideret film+spil projekter (igen, jeg forsvarer det ikke som den eneste saliggørende model...), hvor et hold spiludviklere kunne have gavn af at kontakte en filmproducent, således at fik gang i synergierne og eksperter på begge sider.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor det opleves så negativt at tænke spil-udvikling på tværs af medier, og der slet ingen positive indlæg har været...

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Menace » 21 Sep 2009, 20:55

Kan ikke dy mig, beklager hvis det er for off-topic. Jeg vil påstå at gameplay er vigtigere end god grafik. Se fx det originale CounterStrike som eksempel. Det er tudegrimt men det spiller bare godt og er mere populært blandt hardcore spillere end Source versionen. En flot indpakning kan lokke folk til, men den kan ikke holde på dem i længden.. (man kan så omvendt argumentere at det er meget sværere i det hele taget at sælge noget der ikke ser lækkert ud).

Carry on.
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

ClausP
Level 1 - Speck of dust
Posts: 15
Joined: 29 Sep 2008, 20:35

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by ClausP » 21 Sep 2009, 21:01

Og ja forretningsmodellerne har spillet fallit, men det er jo IKKE fordi man ikke har lavet nok ip-kobling, men fordi man har satset for stort med for få kompetencer (hvilket der er tæsket langhalm på igen og igen i diskussionerne her på sitet). Set fra mit synspunkt er der, hånden på hjertet, masser af dygtige programmører og grafikkere her i landet, men alt for få der VED NOGET OM SPIL. Det meste spildesignudvikling er (afaik) ad-hoc, og alle har en ide til deres ynglingsspil (jeg har selv været der). Man ser ikke tilstrækkeligt kritisk på sine egne fantastiske ideer og tror at det løser sig selv hen af vejen. Man undervurderer totalt processen. Det svarer i nogle tilfælde groft sagt til at de filminstruktørere vi har her i landet har lært alle deres kompetencer ved at se behind-the-scenes DVD-materiale og tro at de så kan lave film. 'Not gonna happen' (bare for at blive i din diskurs). Og ja vi skal jo alle starte et sted, men start med noget mindre for pokker! Og lær de problemstillnger der opstår undervejs. Erfaring er den grundressource vi mangler mest.
Jeg må lige gribe fat i den her, som jeg mener præcist rammer hovedet på sømmet i forhold til hvad den primære udfordring er for den danske spilbranche. Debatten herinde handler går tit på funding, og selvom det er vigtigt, så er det altså ikke den eneste udfordring. Udover funding, dygtige håndværkere og et godt koncept, så kræves der gamedesign-håndværk, produktionsteknisk knowhow ligesom der er en masse ledelsesmæssige og organisatoriske udfordringer ved at køre en mellemstor virksomhed (+20 medarbejdere).

Mit indtryk er, at mange af de kuldsejlede danske startsups (og til dels min gamle arbejdsplads, DG) er startet med startkapital, hjerteblod, en håndfuld dygtige håndværkere og måske endda et rigtig godt koncept. Men selv hvis det var lykkedes for nogle af disse at sikre sig publisher- eller anden form for funding til AAA-konceptet, så er jeg bange for, at der var en stor risiko for, at man ville ende med et nitty-gritty ”30 seconds of fun” gameplay der ikke rigtigt løftede sig væsentligt over genrestandarden, at man var strandet på de tekniske udfordringer, der er ved alle større softwareteams eller de organisatoriske/ledelsesmæssige udfordringer, der er ved alle virksomheder over en vis størrelse (måske historien om DG i en nøddeskal).

Det er nogle udfordringer der er generelle for spilbranchen, men med mindre man er first-party udvikler eller har en franchise-cashcow, så er det de færreste uafhængige udviklere, der har råd til på ineffektiv vis at producere spil på det jævne.
Så ja, erfaring (designmæssig, produktionsteknisk, ledelsesmæssig) er den mest sparsomme ressource.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by vonknut » 22 Sep 2009, 07:51

Dumt spørgsmål:

Hvem er DG?


Og med hensyn til grafik vs. tekst diskutionen, så tror jeg at man skal tage "direktør hatten på" når man læser Simon's indslag.
Dvs. det handler ikke om hvis man skal vælge mellem tekst, på en 1:1 basis.
Det handler om hvorvidt man foretrækker 1 minuts gameplay med grafik+lyd eller 10 minutters gameplay med tekst.
-hvor meget læringsspil får man for pengene m.a.o.

Det tager ufatteligt længere tid at formidle et budskab med billeder og lyd, end med simpel tekst, hvilket også er hvorfor det er meget billigere at lave tekst nyheder, end lyd-nyheder, som igen er billigere end tv-nyheder, som igen er billigere end tv-nyheder med "on-the-spot" indslag / forklarende grafiske visualiseringer.

Så hvis folk derude havde lidt erfaring med at drive virksomheder / drive dem semi-profitabelt, så ville de kunne gennemskue forcen ved "spreadsheet tilgangen".

Men ja, et større fokus på grafik + lyd giver en meget bedre oplevelse, men det er lidt ligesom at sige, at BBC-natur-udsendelser er flottere at se på end DR-derude. -det er let nok at claim'e at man kan lave kvalitet, hvis man har en større pose penge end andre.


M.h.t. det med spildesignet:

Ja, der er ingen tvivl om at der er blevet uddannet mange spildesignere o.l. her i den seneste tid.
-nu begynder det åbenbart også at blive synligt, at kvaliteten er derefter.
Eller er problemet at man ikke hyrer dem?

Hver gang jeg har set på DADIU produktioner er det i hvert fald tydeligt, at kun ca. 2 ud af de 4-6 projekter der var, havde et godt gameplay. -men o.k. det behøver ikke altid udelukkende at skyldes gamedesigneren.


Tilbage til det med støtteordningerne:

Ja, hvis det er deres penge, så er det deres krav. Det er bare ikke deres penge, det er vores penge, som i "de danske og europæiske skatteydere". Film- og kultur branchen får det, og personligt har jeg hørt om og set alt for mange latterlige film- og kunstprojekter, som fik støtte igennem tiden. Så enten skal hele systemet nedlægges, eller også kan vi lige så godt forsøge at få en del af kagen.
Og hvis vi ønsker det, så er det mindste vel at kræve, at "kultur-støtte" bliver uddelt på en måde, hvor det giver mening ift. målet: at få en succesfuld branche....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Tabu » 22 Sep 2009, 09:21

freedomwriter wrote:Jeg forstår stadig ikke hvorfor det opleves så negativt at tænke spil-udvikling på tværs af medier, og der slet ingen positive indlæg har været...
Jeg tror sgu vi snakker forbi hinanden her... på mig virker det som om at alle er enige om at spiludvikling på tværs af medier.. og film/spil koblingen er fantastisk, og ikke noget folk tager afstand fra.. det der bliver taget afstand fra, er at den "ordnig" som er oppe, hvor vi som spiludviklere kun kan få støtte er hvis vi underkaster os film IP... det kan godt være at man kan få et projekt op at køre hvor film/spil fungerer på lige fod.. men med den udformning som det der stykke teks har, så betyder det at VI skal underkaste os film.. og ikke omvendt.. dvs. vi er ikke på lige fod.. det syntes jeg er VIRKELIG forkert.. og jeg mener at det sender et forkert signal... om tværmedialt udvikling er godt?.. ja for satan.. om diskriminering af spilmediet er godt?.. nej for helgoland!
Menace wrote:Kan ikke dy mig, beklager hvis det er for off-topic. Jeg vil påstå at gameplay er vigtigere end god grafik. Se fx det originale CounterStrike som eksempel. Det er tudegrimt men det spiller bare godt og er mere populært blandt hardcore spillere end Source versionen. En flot indpakning kan lokke folk til, men den kan ikke holde på dem i længden.. (man kan så omvendt argumentere at det er meget sværere i det hele taget at sælge noget der ikke ser lækkert ud).
Du tager fejl, og det er tydeligt at du ikke ved hvad god grafik er :P En lille del af "god" grafik er at det ser godt ud... men en anden del af det er at det "virker" godt.. lad os bare tage Tetris f.eks: fatastisk grafik, det passer i konteksten, det giver spilleren en oplevelse og forståelse for gameplayet, og så så det faktisk godt ud i den periode hvor det blev lavet.. så kommer jeg lige med et eksperiment.. find det spil du syntes har det fedeste gameplay, tag bind for øjene mens du spiller det, og fortæl mig igen at det dejlige gameplay er så godt at det kan undvære grafikken..jeg vil vædde med at din konklution vil være at det ene fungerer dårligt uden det andet!

God grafik er andet end mange polygoner og lækre shadere!

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Lau Korsgaard » 22 Sep 2009, 09:41

Yes tilbage on topic (selvom at jeg gerne ville diskutere læringsspil, manglen på gode spildesignere, DADIU or Mr. "Freedom"writer som person)

Det hele handler vel i bund og grund om hvorfor vi overhoved har støtte ordninger til spilindustrien.

The big three (NDS, NGP og Media+) er som det ser ud nu tre grundlæggende forskellige tilgange til støtteordninger:

NDS prioriterer innovation og design som noget af det højeste og har særlig fokus på talentudvikling ved at: stimulere nye generationer af spiludviklere til at afsøge grænser og skabe nye oplevelser for publikum. NDS siger også meget eksplicit at det konventionelle ikke vil blive prioriteret.

NGP prioriterer projekternes kunstneriske ambitioner lavest! -og inovativt potentiale kun lige over det. Derimod prioriterer de dokumenteret erfaring som jo direkte er det modsatte af at prioritere talentudvikling. (well vi ved alle at NGP i praksis vælger ud fra terningslag og te-grums, men lad nu det ligge)

Media+ har nu lagt sig på en tredje vej: Det er ikke et spørgsmål om at opdyrke talent eller belønne erfaring men om at styre en branche en bestemt retning. EU har åbenbart set i sol, måne og Mr. "Freedom"writers ansøgning at mediekonvergens er det nyeste nye og de ønsker så at lede de blinde spiludviklere til den ende af regnbuen som de har set.

Husk på at alle de her ordninger er skatteyder betalte kultur-støtteordninger, det er ikke VC'er der for private penge søger maksimal profitoptimering. I det lys mener jeg at NDS tilgangen er den eneste der giver mening. Jeg synes det er helt sort hvis offentlige penge skal gå til a bunch of pro's looking at a market and acting! Hvis de såkaldte pro's har så skide en god ide så gå da ud og få den financieret på markedsvilkår. Hvis der derimod er projekter som vil give helt nye, inovative og vigtige spiloplevelser som måske ikke kan realiseres på markedsvilkår, så mener jeg at det giver mening at smide offentlige midler efter det.

Jeg har ikke noget imod at Media+ prøver at øremærke deres spilpulje. Problemet er at når de gør det på baggrund af pro's looking at a market så bliver det nødvendigvis yesterdays news. De tendenser der lige netop er i tiden i øjeblikket med at små udviklere, succesfuldt, selv kan udgive originale IP'er af høj kvalitet, bliver jo direkte modarbejdet af Media+s tiltag.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Pelding » 22 Sep 2009, 10:31

Du tager fejl, og det er tydeligt at du ikke ved hvad god grafik er :P En lille del af "god" grafik er at det ser godt ud... men en anden del af det er at det "virker" godt.. lad os bare tage Tetris f.eks: fatastisk grafik, det passer i konteksten, det giver spilleren en oplevelse og forståelse for gameplayet, og så så det faktisk godt ud i den periode hvor det blev lavet.. så kommer jeg lige med et eksperiment.. find det spil du syntes har det fedeste gameplay, tag bind for øjene mens du spiller det, og fortæl mig igen at det dejlige gameplay er så godt at det kan undvære grafikken..jeg vil vædde med at din konklution vil være at det ene fungerer dårligt uden det andet!

God grafik er andet end mange polygoner og lækre shadere!
Din definition på "God Grafik" er (god) funktionel grafik, det er bare ikke det de fleste normalt tænker på når man diskutere "God grafik".
Funktionaliteten i grafikken ER jo gameplayet.
Tror ellers i mener det samme, der findes gode spil med godt gameplay og grim grafik, men der findes ikke gode spil med dårlig gameplay og flot grafik.
Last edited by Pelding on 22 Sep 2009, 10:43, edited 1 time in total.

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Pelding » 22 Sep 2009, 10:41

...og ang. learning games og tekst debatten er jeg 100% enig i Tabu's betragtninger.
- MEN man kunne dog indvende at hvis køberen er ligeglad med grafik/lyd i produktet (og måske endda prioritere tekst højest) og det samtidig er det billigste at producere, så er det jo en god ide forretningsmæssigt set. (men enig i at det ikke giver de bedste/mest effektive undervisningspil)

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Anders Højsted » 22 Sep 2009, 11:09

DG = Deadline Games.

Claus var QA Lead på Deadline, hvor jeg havde fornøjelse af at arbejde "under" ham :)

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 22 Sep 2009, 11:23

vonknut: Dolce & Gabbana...? Eller mon Deadline Games...?
Claus - rammer det præcist, og siger det på den pæne måde, som jeg godt kan høre er mere konstruktiv. I min optik bliver de pæne formuleringer desværre ofte omsat til en kattelem, der hedder "orv, jeg har altid spillet en masse spil, ku være fedt at lave et spil selv...hvorfor kan det ikke ligesågodt være mig der laver det næste fede spil? Det er bare jantelov, hvis de siger jeg ikke kan, for jeg tror virkelig på det...jeg kommer ihvertfald helt sikkert ikke til at lave de samme fejl som alle andre!"

Mht learning games - synes det er indlysende at det er en kombination af ting - grafik, lyd, historie, gameplay etc - der gør et spil "godt". Man kan sublimere spiloplevelsen på mange måder ved at spille forskelligt på de tangenter, og total-indtrykket hænger i sidste ende sammen med det leverede håndværk. Netop ved learning games tror jeg det er en langsigtet fejl at tro de ikke fungerer på markedsvilkår, og at man kan abstrahere fra kvaliteter man finder i andre produkter, fordi der er en akademisk/pædagogisk tilgang til emnet. A spoonful of sugar makes the medicine go down...
Lau - du kan da bare fyre den af, hvis du synes min "person" skal være central i diskussionen. Vi kan godt diskutere min måde at levere argumenter på, og om jeg går over stregen. Jeg er ikke sart - igen, jeg sigter efter projekters lødighed, det er ikke personangreb jeg er ude i, selvom der indrømmet ryger finker af panden, og det plejer jeg at beklage...
Quote: Hvis de såkaldte pro's har så skide en god ide så gå da ud og få den financieret på markedsvilkår. Hvis der derimod er projekter som vil give helt nye, inovative og vigtige spiloplevelser som måske ikke kan realiseres på markedsvilkår, så mener jeg at det giver mening at smide offentlige midler efter det. Unquote
Can you please point me in the general direction of such an example lately...? Støttekroner ER en del af markedsvilkårene for ALLE, når de nu er der - selv IOI har søgt dem.

Lige for at slå en meget vigtig ting fast - "markedsvilkår" for selv etablerede medie-producenter i DK er at der er støttekroner - radio, aviser, film, TV får alle støtte. Støtten bliver selvsagt en del af selve financieringsgrundlaget, og særligt etablerede virksomheder er ekstremt følsomme overfor om de får støtte eller ej. Jeg har siddet i et filmproduktionsselskab der producerede det argeste milliondyre lort, som allerhøjst ville blive vist på en børnefilmfestival i Letland og ingen andre steder....men det blev lavet, alene fordi der var støttekroner at hente, ikke fordi det var et "godt" produkt.

Mens vi retter skytset mod diverse støtteanordninger, vil jeg igen hamre min pointe fast med syvtommer-søm: Den er fanme gal med både givere og modtagere, og der skal ske radikale ændringer i begge lejre, før spilbranchen er på sikker kurs igen.

Så enten gør vi totalt op med den støtte-kultur medier fungerer i kraft af i DK, og afskaffer dem over en kam - eller osse prøver vi at banke overordnet branche-ansvarlighed ind i skallen på både dem der uddeler støttemidler og dem der påstår de kan levere en markedsorienteret vare for modtagne midler. Jeg er tilhænger af den sidste model - men det kræver et bastant opgør med amatørismen der trives og endda gødes fra højeste plan. Screening, peer review, skrappere professionelle krav til alle led...man skulle fanme sende en Gordon Ramsay-agtig erfaren spiludvikler ud til alle spil-iværksættere, men branchen herhjemme vil jo hellere ha en pop-sang end en opsang....

Eller, den pæne version - når nu Spilproducentforeningen har fået milioner til de her indsats-områder: Man skulle gøre det til et ufravigeligt krav, at alle spiludviklere der ønsker støtte først har arbejdet i en årrække i industrien, slags mester-lære el. praktikant-ordning. Den skulle så financieres via Spilproducentforeningens indsatspuljer - der er ingen der skal fortælle mig at et sådant tiltag ikke ville løse en kæmpestor del af de nuværende problemer, der eksisterer på flere planer samtidigt. Der er jo lissom en årsag til, at man efter endt jura-studie skal være fuldmægtig i tre år i et i forvejen veletableret advokatfirma førend man får sin bestalling, eller efter endt medicinstudium skal cand. med.'er i langvarig turnus, førend man får sin jus practicandi. Det er jo netop for at pille det akademiske af, og give folk en praktisk tilgang til emnet, og den nødvendige hands-on erfaring - og det savner vi i den danske spilbranche, det er kernen i problemet.

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Menace » 22 Sep 2009, 12:41

Tabu wrote:
Menace wrote:Jeg vil påstå at gameplay er vigtigere end god grafik..
Du tager fejl, bla bla bla
Pelding wrote:Din definition på "God Grafik" er (god) funktionel grafik, det er bare ikke det de fleste normalt tænker på når man diskutere "God grafik".
Funktionaliteten i grafikken ER jo gameplayet. Tror ellers i mener det samme, der findes gode spil med godt gameplay og grim grafik, men der findes ikke gode spil med dårlig gameplay og flot grafik.
Jep - Pelding fattede min pointe. :roll:
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

User avatar
Tabu
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 28 Nov 2008, 12:13

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Tabu » 22 Sep 2009, 13:22

Jeg fattede den skam også.. men mener stadigt at du tager fejl, men tror måske diskutionen hører til et andet sted?

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Menace » 22 Sep 2009, 14:13

Tabu wrote:Jeg fattede den skam også.. men mener stadigt at du tager fejl, men tror måske diskutionen hører til et andet sted?
Jeg tror til gengæld ikke du fatter hvad min pointe er - jvf dit forslag om at spille et spil med bind for øjnene. Flot eksperiment du der fandt på. Hvad med om man forsøgte at løbe med brækkede ben? Det er ca. lige så godt et eksperiment, men det er også ligegyldigt i forhold til det jeg skrev. Du har dog ret i at denne diskussion ikke hører til her.
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Pelding » 22 Sep 2009, 14:57

Jeg fattede den skam også.. men mener stadigt at du tager fejl, men tror måske diskutionen hører til et andet sted?
Det er ihvertfald en interessant diskussion, vil gerne høre dine argumenter i en ny tråd evt.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3955
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by jonaz.dk » 22 Sep 2009, 15:24

Freedomwriter wrote:
.man skulle fanme sende en Gordon Ramsay-agtig erfaren spiludvikler ud til alle spil-iværksættere, men branchen herhjemme vil jo hellere ha en pop-sang end en opsang....
Ja sjovt du naevner det. Og helt enig. Jeg var indkaldt til et moede hvor jeg blev introduceret for Jan Neiiendam. Hvor jeg foreslog at hvis der skulle goeres noget for spilbranchen med forholdvist smaa midler. Saa ville det vaere en rigtig god ide at ansaette en form for mentor der kan gaa ud og tage konstruktivt og kritisk fat i forskellige firmaer. Og give dem et ordenligt indspark.. og forhaabenligt tage en masse katastrofer under opsejling.
Jeg forestiller mig mentoren (den danske inkvisition) ;) som maaske ikke bare en enkeltperson der umuligt kan indeholde alle kompetencer. Med et mindre hold bestaaene af super erfarne branchefolk der kan give yderst konkrekt og brugbar kritik (saftige oerefigner om noedtvendigt). Paa alt fra det grafiske, holdsammensaetning, engine, ledelsesstruktur, forretningmodel, introducere networking i venturekredse osv. osv.
Og ikke bare en gruppe/person der sidder paa haenderne. Men gaar saerdeles proaktivt ud og hiver fat i folk og giver dem raat for usoedet feedback. Som man kan gaa til og selvfoelgelig foelger op paa den seneste udvikling.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 22 Sep 2009, 16:04

Da jeg i et tidligere liv (!) sad med en anden hat på, havde vi netop en sådan erfaren kapacitet med til vores ugentlige produktionsmøder, og ellers gik han rundt og snusede i organisationen med jævne mellemrum. Vi fik virkelig mange prygl undervejs, og særligt undertegnede måtte ofte sidde med røde ører, da ting jeg havde ansvar for simpelthen ikke var iorden - til gengæld blev der meget præcist forklaret, hvordan problemet erfaringsmæssigt kunne løses. I stedet for at servere løsningerne på et fad, gav han os redskaberne til at løse dem selv fremover. Han var i mange tilfælde hovedårsagen til at niveauet røg op, og at der kom ekstrem fokus på production values og unique selling points. En meget, meget dygtig og erfaren herre, som vi savnede helt ekstremt da "arvefjenden" (haaark-ptui...!) shanghajede ham med en stor pose penge og masser af frihed i jobbet. Jeg mener ikke han laver den slags konsulent-arbejde mere - men der er andre af hans kaliber...
Skulle der en dag blive anledning til at fejre branchens "usynlige" bagmænd, der har medvirket til at skabe gode solide spilprodukter/videreformidlet best practises, står han øverst på min liste over værdige nominerede.
Ikke mit indtryk han bryder sig synderligt om utidig opmærksomhed, derfor er han ikke nævnt ved navns nævnelse - han er sikkert genkendt af dem der har haft fornøjelsen af hans input, anyway...

Det skal osse nævnes, at Janos Flösser back in the day måske var hoved-årsagen til Hitmans og Freedom Fighters store succes, da han flere gange trak i håndbremsen og sendte folk tilbage til deres workstations, selv efter at milestones i prinicipet var overholdt - men.det.var.bare.ikke.godt.nok.... Det er der ingen der pt har hverken overskud, erfaring, nosser eller tilstrækkelig gennemslagskraft til at gøre i langt de fleste igangværende spilprojekter, og det kommer til at koste i sidste ende.
Thomas Howalt har osse i egenskab af IOI's Business Developer være ude og strø om sig med guldkorn i diverse spilprojekter, og til stor glæde for mange, har jeg indtryk af - min opfattelse er bare at hans bamse-stil er for venlig og sympatisk (surpriiiise...!) og hans kritik for generel, og derved utilsigtet skabte en forventning hos mange om at de var på rette vej...

Ja, det er dyrt og omstændeligt og gør ondt, av...per aspera ad astra, guys....hvis det var så nemt som alt for mange stadig tror, så var der nok osse flere spil-successer herhjemme, res ipsa loquitur...

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Anders Højsted » 22 Sep 2009, 19:10

freedomwriter wrote:Ikke mit indtryk han bryder sig synderligt om utidig opmærksomhed, derfor er han ikke nævnt ved navns nævnelse - han er sikkert genkendt af dem der har haft fornøjelsen af hans input, anyway...
Der var vist også noget med en Nordic Game pris for et par år siden, som nogen fik læstelige prygl for at lade ham få...

A.

freedomwriter
Level 18 - Zelda
Posts: 183
Joined: 11 Mar 2008, 18:27

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by freedomwriter » 22 Sep 2009, 19:40

Det er da osse rigtigt...var ikke klar over efterspillet, hvad gik det ud på...?

Apropos mit ovenstående indlæg, så ku' noget tyde på Janos ikke helt har holdt den oprindelige skarpe stil på det seneste (og vores headhuntede ven har åbenbart haft for meget frihed...?) - først Kane and Lynch, og nu Mini Ninjas - uh-oh, next Hitman better be changing that course, or Square Enix will send real samurais to clean house at Kalvebod Brygge...

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/s ... 225601.ece
http://www.metacritic.com/search/proces ... ton=search

Goddamn...bring back the magic, enough with the shamwow peddling...

http://www.youtube.com/watch?v=38yBYqEDOpE

Anders Højsted
Level 19 - Wario
Posts: 195
Joined: 12 Mar 2008, 17:52

Re: Producentforeningen: Jan Neiiendam projektchef... mm.

Unread post by Anders Højsted » 22 Sep 2009, 20:28

freedomwriter wrote:Det er da osse rigtigt...var ikke klar over efterspillet, hvad gik det ud på...?
Den kan vi tage over en øl på et tidspunkt.
Apropos mit ovenstående indlæg, så ku' noget tyde på Janos ikke helt har holdt den oprindelige skarpe stil på det seneste (og vores headhuntede ven har åbenbart haft for meget frihed...?) - først Kane and Lynch, og nu Mini Ninjas - uh-oh, next Hitman better be changing that course, or Square Enix will send real samurais to clean house at Kalvebod Brygge...

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/s ... 225601.ece
http://www.metacritic.com/search/proces ... ton=search

Goddamn...bring back the magic, enough with the shamwow peddling...

http://www.youtube.com/watch?v=38yBYqEDOpE
Janos er ikke CEO hos IO længere; jobbet er overtaget af Niels Jørgensen. Og hele Reto-Moto-crewet har forladt IOI.

A.

Post Reply