Merc - hjælp til udvikling

cyberghost
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2009, 18:36

Merc - hjælp til udvikling

Unread post by cyberghost » 14 Oct 2009, 18:44

Jeg er helt grøn inden for spiludvikling, men jeg har en ide som jeg synes er god. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at spille spillet.
Hvordan kommer jeg videre, hvem vil være med, hvad er næse skridt osv.

Min spille ide lyder:

Spille koncept:
Spillet tager udgangspunkt i at man er en lejesoldat. Man har så mulighed for at tage opgaver for forskellige forbrydersyndikater. Der er så mulighed for at tjene penge og standing hos de forskellige grupper.
Det er så penge og standing man kan bruge på bedre udstyr og bedre opgaver.

Merc verden: Merc verden tager udgangspunkt i den tid vi lever i nu. Det betyder man kan integrerer helt præcise steder og handlinger og begivenheder til spillet som afspiller hvad der netop forgår i den virkelige verden.

Merc verdenen er en meget komplex verden med meget stor grad af påvirkelighed. Der er en meget stor gruppe af statiske opgaver men kan lave for at tjene penge og standing. Der er en player styret Blackmarket. Der er playerstyret celler som kan kæmpe om overtaget af dem kriminelle underverden. Der er en delvis playerstyret udvikling af udstyr og teknologi.

Når man er i kriminel er der jo altid nogle som er efter en. Der er politiet, CIA, FBI, NAS andre playergrupper, private sikkerhedsfirmaer, militæret.

I begyndelsen handler det om at udføre et bestemt taktisk løsning på et problem. Denne taktiske planlægning og udførelse bliver mere og mere kompliceret i takt med at spillet udvikler sig.
Man kan kun bærer en bestemt mængde udstyr pga vægt og muskler. Hvilke tøj skal man have på. Skal man hente information i et firma fra deres server skal man nok ikke troppe op i kampuniform og rygsæk. Man skal altså vælge hvilke udstyr man får brug for. Skal man have andre spiller til at hjælpe en. Der er mulighed for at lave sin egen celle og så andre spillere med sig, hvilket vil blive nødvendigt til meget svære opgave. Men der er også mulighed for at hyre computerstyret medspillere her vil det dog være lidt mere begrænset hvor meget de kan styres. Men det giver mulighed for at man ikke er afhængig ad andre spiller i den virkelige verden.

I merc starter man med en singelplayer del (PvC) og udvikler sig over i en PvP -PvC del.

Typer af opgaver:
Følg efter en person uden at blive opdaget.
Overvåg en person eller installation uden du bliver opdaget.
Lav et bank røveri.
Lav et overfald på en person.
Nedkæmp et narko kartel
Stjæl nogle biler.
Bryd ind i en computer (giver mulighed for en hakker del til spillet som ikke er set før. Jeg tænker måske noget i lig med hakker delen i rollespillet cyberpunk i 90érne)
Skaf nogle informationer
Udvikle noget militært udstyr.
Fragt noget udstyr/person/information til et andet sted.
Bryd ind i area 51, finde en ufo og flyve den (bare en vild ide, hvem har ikke lyst til at prøve det.)



De statiske opgave/missioner:
De statiske opgave skal tilpasses efter en sværdhedsgrad. Det kan jo ikke undgås at man kommer til at spille den samme PvC mission flere gange. Her tænker jeg det er vigtigt at samme mission aldrig bliver den samme. Der er andre spil hvor samme mission altid er den samme. fjenderne står samme sted mm. I Merc tænker jeg at samme mission aldrig på være den samme. Ny fjender, forskellige taktikker hver gang. altså skabt med hjælp fra en tilfældigheds generator mm.

En styrke ved Merc vil være muligheden for at en anden player kan skabe missioner. f.eks bestille et lejemord på en anden. Stjæl noget bestemt, skaf noget information.

PvP delen.
Når man har gennemført singelplayer delen, kan man begynde på den egentlige spil. Her spiller man udelukket online men andre spiller fra hele verden. Her er der mulighed for at fortsætte PvC delen med at fortsætte med at lave missioner for at tjene penge og standing. Men der er også mulighed for at lave sin egen celle og begynde med at overtage dele af den kriminelle underverden. Vil man ikke selv starte en celle så kan men blive optaget i en anden celle som er startet af andre spillere.

Blackmarket delen:
Der skal være mulighed for at købe en hel bunke af udstyr. Så man kan skaffe lige det som man har brug for til bestemte opgaver. Der er noget basisudstyr som altid koster det samme. Men største delen af udstyr skal sælges og købes fra andre spillere. Der skal være mulighed for gennem "forskning" at modificere udstyret for at gøre det bedre inden for forskellige aspekter.



Grafik.
Grafik delen skal være meget vigtig. Så god grafik så muligt. Gerne tæt på fotorealisme. Man kan virkelig have følelsen af at man er et sted. Man skal næsten kunne føle vinden fra rotoren af en helikopter. Jeg tænker tekstur med rigtig fotos de steder man kan få det til at virke. Jeg vil bare ikke havne i endnu et spil der bliver kasseret fordi grafikken er dårlig. Super grafik og super lydside.
Det skal virkelig føles og se og høres som om man sætter sig ind i en bugatti veyron, eller en traktor for den sags skyld.


Udstyr:
Udstyr er en helt central del af Merc. Valgmulighederne for forskellige typer af udstyr. Tilpasning af udstyr inden for områder som: præcision, skade, magasin, vægt, rækkevidde, holdbarhed.
Man skal kunne interargere helt med den verden man lever i.

Interaktivitet: Jeg tænker at der skal være en stor mulighed for interaktivitet med den verden man lever i. Det vil sige at næsten alt skal kunne påvirkes af end handlinger. Det betyder man kan skyde på alt og det bliver påvirket af det. Man skal kunne bruge "alt". Altså man skal kunne sætte sig på en hvilken som helt stol eller bænk, taget et hvilket som helst køretøj. Samle en avis op og læse den og smide den en i skraldespand eller lægge den på en bord.


Safegame: Det skal ikke være muligt at gemme sit spil. Kun imellem forskellige opgaver man har påtaget sig.

Figuren. Den man spiller skal først laves. Så skal den udvikle sig i takt med at man bliver bedre og løser forskellige opgaver. man kan blive bedre til at bruge forskellige våben, køretøjer, kan bære mere udstyr.

multiplayer delen.
Jeg tænker spillet skal begynde på sin computer hjemme og udvikle sig til at foregå online. altså først en singelplayer del PvC. Der udvikler sig til en online PvC/PvP del.

Indtjeningsmuligheder:
Jeg tænker man skal købe en dvd med selv grundspillet, eller måske bare dl den. Den giver dig alt grafikker samt PvC delen af spillet. den giver også mulighed for adgang til multiplayer delen som er det egentlige del. Her betaler man per måned for at spille online. Det gør man komme ud over problemet med at spillet bliver craket.

I mange træk er der mange paralleller til spillet eve-online. Bare med et andet spille koncept. erfaringer viser fra eve-online og WoW at spillet skal være online og have en stor multiplayer del samt et stor grad af interaktivietet og styring fra player siden for at tjene store penge på et computer spil.


mvh
Henrik Halle

Pelding
Level 13 - Portal opener
Posts: 137
Joined: 23 May 2008, 09:55

Re: Merc - hjælp til udvikling

Unread post by Pelding » 14 Oct 2009, 20:08

Jeg er helt grøn inden for spiludvikling, men jeg har en ide som jeg synes er god. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at spille spillet.
Hvordan kommer jeg videre, hvem vil være med, hvad er næse skridt osv.
Har du eller kan du skaffe 10-20 millioner kr som startkapital?

Ja: Lav et jobopslag efter en erfaren producer e.lign der kan hjælpe med at skaffe folk, lokaler etc.

Nej: Lav dit spil som bræt/rollespil og nyd at det faktisk bliver virkelighed

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Merc - hjælp til udvikling

Unread post by Scurvy Lobster » 14 Oct 2009, 23:23

Pelding har ret, og skulle man være hård, så ville 10-20 mio. kr. nok endda være alt for lidt til at føre konceptet ud i livet samt at holde det kørende med opdateringer.

Jeg mener der er et "hemmelig agent" MMO på vej til PS3. Måske kan det bruges som substitut.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Merc - hjælp til udvikling

Unread post by Zee » 15 Oct 2009, 09:47

Din idé kan vist kategoriseres som en drøm du har om et spil du synes kunne være virkelig fedt, men som de andre er inde på så er det altså ikke en idé du kommer videre med (realistisk set).
Med dit ambitionsniveau for spillet synes jeg det lugter af 60-70 fuldtidsudviklere der i 2-3 års tid skal arbejde på det. Og et budget på omkring 100 millioner kroner. Så det er altså ikke noget der har gode udsigter til at blive realiseret. Og historikken om at mennesker kommer "ind fra gaden" og får solgt deres spil-idé til en spiludvikler/publisher er meget dårlig.
Men det virker da som en rimelig god og gennemtænkt idé, spilindustrien er desværre bare ikke skruet sammen så den slags idéer har de store chancer for at blive til at reelt produkt.
Da jeg læste din beskrivelse kom jeg til at tænke på mange andre spil som indeholder mange af elementerne, f.eks. GTA, Hitman, Saints Row og Just Cause. Hvis man forestillede sig at man havde muligheden for at føre idéen videre, så ville det nok være vigtigt at have nogle stærke elementer i spillet der adskillede sig fra de eksisterende og veletablerede serier/spil fra de store spillere på markedet.
Hvis du virkelig gerne vil være med til at få et spil på markedet, så er det mere realistisk at tænke i retning af et mindre spil til Iphone, Android eller Windows Mobile. Her har man (selv med et lille hold) mulighed for at lave noget der er finpudset, og hvis man er opfindsom presser grænserne for hvad andre har lavet på den ene eller den anden måde på den platform.

cyberghost
Level 0 - Null
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2009, 18:36

Re: Merc - hjælp til udvikling

Unread post by cyberghost » 15 Oct 2009, 11:02

Nåå så skal jeg nok til at spare lidt sammen først :)
Tak for tilbagemeldningerne.

User avatar
Menace
Level 6 - Apprentice
Posts: 69
Joined: 08 Mar 2008, 19:36
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Merc - hjælp til udvikling

Unread post by Menace » 15 Oct 2009, 13:25

Zee wrote:Da jeg læste din beskrivelse kom jeg til at tænke på mange andre spil som indeholder mange af elementerne, f.eks. GTA, Hitman, Saints Row og Just Cause. Hvis man forestillede sig at man havde muligheden for at føre idéen videre, så ville det nok være vigtigt at have nogle stærke elementer i spillet der adskillede sig fra de eksisterende og veletablerede serier/spil fra de store spillere på markedet.
Her jeg faktisk uenig, forudsat at du på en eller anden måde kan få tingene til at virke bedre end originalerne - især hvis man ovenikøbet kan kombinere nogen kendte mekanismer. Hvis man ser på WoW fx, så er der ikke meget originalt i det, det er 'bare' super gennemført og lettilgængeligt. Men det er uhyggeligt svært bare at få een ting til at spille godt, og lige så snart man kombinerer ting bliver det ofte helt umuligt at få skabt en sammenhæng.

Jeg synes du skal klø på med at få kogt dine ideer sammen og skrive videre på det hvis du har lyst - bare fordi ting er svære eller usandsynlige lige i øjeblikket betyder det ikke at det ikke kan lade sig gøre en dag. Hvis du kan finde nogen at dele opgaven med så kan I måske få lavet en simpel prototype og tage det videre derfra. En anden ting som desværre er lige så vigtig som at spillet er sjovt og godt er forretningssiden - der er masser af diskussioner igang her på stedet om det så læs alt hvad du kan om denne side af spilindustrien og lær af andres fejl - og successer! =)
multiplayer delen.
Jeg tænker spillet skal begynde på sin computer hjemme og udvikle sig til at foregå online. altså først en singelplayer del PvC. Der udvikler sig til en online PvC/PvP del.
Du siger ikke ordret at du vil lave et singleplayer spil om til et multiplayer spil, men det lyder meget 'farligt' - Du skal helt klart tænke online delen af spillet helt ind i spillets arkitektur helt fra start..
Dennis Hansen
Graphic Artist/Game Designer

Post Reply