Page 1 of 1
Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 12 Nov 2009, 14:10
by ZeroHero
Emnet har nok vaeret oppe at vende foer men jeg spekulerede paa hvilket 3D modellering/animation software der bliver anvendt i spilindustrien. Jeg ved at 3D Studio Max, Maya og SoftImage er meget udbredt men hvorfor er de egenlig saa populaere naar der findes saa mange andre langt billigere 3D software paa markedet. Jeg har set lidt paa Cinema 4D og Carrara 3D der begge ser ud til at kunne det samme som de foernaevnte software men til en vaesentlig billgere pris. Er det brugervenlighed, features, popularitet eller prisen der afgoerende naar I vaelger software?
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 12 Nov 2009, 14:49
by Tabu
Jeg har i min tid som studerende været forbi en del forskellige applikationer, og dette er formlen jeg kører efter for tiden:
"Luxologys Modo" til modelering, der findes simpelthen ikke noget værktøj som er bedre til modelering. Der er ikke noget animationsværktøj af betydning i Modo, men det er egentlig ok, da en del a Luxologys ide, var at skabe et værktøj der kan integreres med andre software pakker!
"Autodesk Maya" til Animation, jeg er ikke animator, men rigger og skinner ofte. Med Maya går man ikke galt i byen når det handler om animation og de værktøjer der hører til. Overgangen fra Modo til Maya syntes jeg er smertefri, og jeg benytter mig oftest af FBX som exportformat.
"Newtek Lightwave" Har en lidt anderledes opbygning end de fleste andre programmer, men kan egentlig godt lide den måde at gøre det på. Der er en modeleringsdel og en layout del som tager sig af animation, og renderinger osv. Det er et godt program, men er ret svagt når det kommer til animation. (Med mindre de har gjort noget ved det her de sidste par år?)
"Autodesk 3DSMax" Jeg har brugt det en del, både til modelering og rigging af karakterer. I forhold til de andre pakker vil jeg mene at det på alle områder er de andre programmer underlegent.. det er stort og klosset. Programmet er fyldt af ligegyldige funktioner, som ligger i en stor pærevelling, og det tager lang tid at finde ud af hvordan man får specifikke ting til at fungere som man ønsker det. For dem der har brugt det i mange år, er det ok, de kender jo alle de små finurlige genveje... men uanset hvad, så er det tungt og langsomt, og ikke særligt godt at modelere i (det er dog bedre til modelering end maya, men svagere når det kommer til animation.. på trods af deres biped system)
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 21 Sep 2010, 16:20
by sunstar
Jeg har brugt Softimage (Jeg er software ingeniør, og bruger det derfor "kun" til hobby projekter) ..
Det har den fordel at det er let at lære, og nemt at finde de features i GUI'en som man ønsker, så selv om at der er langt imellem gangene jeg åbner og laver modelering og animering, så kan jeg altid finde de funktioner jeg skal bruge ....
Sådan til komerciel brug holder firmaer sig vist til de store produkter for at sikre langtids sigtede udvikling (Tænkt hvis nu produktet stopper med at blive suporteret .. )
Men når vi snakker "small scale" hoby projekter så tror jeg bare man skal holde sig til noget billigt og let ... (Hvis man altså ikke som mig er udlært i et af de dyre)
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 13 Apr 2011, 19:49
by bormeth
Jeg bruger Maya/Zbrush
Som primær 3D programmer..
Realflow, Massive Jet, RenderMan osv. til at lege med diverse 3D ting.
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 13 Apr 2011, 19:50
by bormeth
Glemte lige link
http://usa.autodesk.com/maya/trial/ <-- Kan du prøve Maya gratis..
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 14 Apr 2011, 18:39
by BubbleWrapBoy
Jeg er animator og har stort set altid brugt 3D max. Har aldrig rigtig fundet glæden ved Maya.
Til gengæld har jeg prøvet Cinema 4D, hvilket var overraskende godt at animere i. Problemet var mere med riggingen (Som ikke var mig). Det var utrolig svært at finde hjælp, når tingene gik galt med den, for dem der bruger det, bruger det mest til modelering. Desuden har det osse et problem med Gimbal lock:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal_lock
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 16 Apr 2011, 22:31
by TomBombadil
Helt klart Cinema 4D. (til spil produktion)
Billig
Kan det som alle andre kan.
Vi har både max og C4D på job, og jeg har endu ikke haft en feature som C4D ikke kunne løse og mange gange på en bedre og mere lige til måde.
Jeg ville ønske jeg var C4D mand og ikke en Maxer
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 16 Apr 2011, 23:10
by spa
Max er industri-standarden og det eneste komplette 3d app jeg har haft brug for at kunne - hate it or love it
Hvis du vælger en anden løsning end max kommer du højest sandsynligt til at skulle lære flere apps og du ender nok med max i sidste ende alligevel
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 02 May 2011, 10:45
by sunstar
Max er industri-standarden
Host host... :o
Hvornår er Max blevet en standart ? jeg kender massere af firmaer (både store og små) der bruger Maya og Softimage..
Så inden du kalder Max for en standart syntes jeg lige du skal finde nogle links til salgs statestikker der underbygger din påstand ...
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 02 May 2011, 21:20
by Tabu
Jeg studsede sgu' også lige over den kommentar!
Og selvom det var standard, så er det det mest klodsede, ubrugervenlige 3d program der ikke har ændret sig stort siden starten af 90'erne.. der så kom det ud... mit indædte had til mastodonten, og "the man" blev luftet offentligt.. mage til "coder secret" program skal man lede længe efter.. hvis man vender dig til Max, så får man svært ved at bruge andre programmer.. ikke fordi man bliver dummere af det.. nej, men den mængde tid man bruger på at lære max og alle dens "special rules" (Ja, hvis du laver en box, og derefter "reset x-form" så kan det måske være at det virker) gør at ens nidkære ære lider et knæk hvis man finder ud af at der findes modelerings programmer der rent faktisk er lavet til at modelere i, og som bare virker.. og er nemme! Derfor hænger mange max brugere ved, de tør ikke prøve andet af frygt for hvad de finder ud af! Er jeg for grov?!? Måske
Jeg gemmer min "mac" svada til senere!
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 02 May 2011, 23:21
by Jesper Kondrup
Så er 3d software debatten på banen igen :?
Herligt når dygtige folk, med lang '3d-erfaring' roser 3ds max - det varmer mit unge maxer hjerte.
Man kan sige mange ting om max, stort, kompliceret, langsomt, uigennemskueligt osv. osv., men fatter man at bruge det,
med de rigtige genveje sat op, så kan man arbejde sindssygt hurtigt i det. Dem der siger anderledes har aldrig lært at bruge det
Re: Hvilket 3D software bruger I?
Posted: 05 Dec 2011, 19:30
by Javira
Jeg ser flere Maya filer end Max filer idag, men det er næsten 50/50. Heldigvis har vi quasimodo formatet FBX til at hjælpe os, baahh!
Jeg har lige set på Blender, som slet ikke kan måle sig med de store. Men det er dejlig trimmet, gratis og derfor nemt og komme igang med. Så var jeg noob, ville jeg starte der.
Der er meget få der er lige gode i både maya, max og softimage og har betalt for alle tre pakker. Så at bede dem om at sammenligne, er ret nytteløst.
Jeg er max fan, gæt selv hvorfor? duh!
/Tue