Page 1 of 1

Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 24 Nov 2009, 11:40
by jonaz.dk
To universitetsuddannede spiludviklere bruger deres speciale som afsæt for nyt iværksætter-firma, der vil lokke computernørder væk fra skærmen og ud i virkeligheden. Midlet er sociale spil på mobiltelefonen, som kun kan gennemføres ved at have kontakt med rigtige levende mennesker.

- Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man. Så vi vil lave et alternativ, hvor det går ud på at kommunikere og interagere med andre mennesker i virkeligheden, fortæller den ene halvdel af makkerparret bag spilfirmaet Ncouraged, 30-årige Michael Henning Juul Petersen.

Både han og den 26-årige kompagnon Daniel John Kold kender situationen fra deres egen og venners hverdag. Pludselig er der gået en hel aften eller det meste af en weekend, uden at det er blevet til så meget andet end at sidde alene hjemme for nedrullede gardiner, så dagslys og andre distraktioner fra virkeligheden ikke forstyrrer spillet på computeren.

- Spillene er blevet større og flottere, men de har alle det til fælles, at man skal sidde derhjemme i sofaen og spille det på sin konsol eller på computeren. Spil over nettet kan skabe en overfladisk kontakt med andre, men der har ikke været nogen mulighed for at spille i en mere social sammenhæng. Vi vil skabe kontakten ude i det virkelige liv, for du opfører dig på en anden måde, når du kan se de andre i øjnene frem for bare at se på en skærm, forklarer han.
Mobilen den oplagte platform De to iværksætteres egen spilfascination blev grundlagt fra barnsben og vedligeholdt op gennem ungdomsårene og studietiden. Selv om nostalgien står på spring, når de udveksler minder om datidens Commodore og Amiga maskiner, værdsætter de i høj grad de moderne mobilteknologiske muligheder, som er hele grundlaget for deres forretningsidé.

- Det er en drengedrøm at udvikle spil, og det er en fantastisk verden at være i netop nu. De mobile platforme er i rivende udvikling, og dette års mobiltelefoner kan sindssygt meget mere end dem, der kom ud i fjor. Samtidig udfordrer det os, der vil lave spil til mobiltelefoner, fordi vi skal følge med og prøve at udnytte den hardware, der bliver introduceret, jubler Michael Henning Juul Petersen. I deres afsluttende universitetsspeciale valgte de to at udvikle et forholdsvis simpelt spil til Apples iPhone. Spillerne skulle samle brikker til et puslespil, og de kunne kun få fat på dem ved at tage kontakt til andre gæster på den café i Aalborg, hvor spillet blev afprøvet. Ncourageds første kommercielle spil bliver anderledes ambitiøst og omfangsrigt med spillerne i forskellige roller og med udvalgte dele af byen som kulisse.

- Spillet foregår i den virkelige verden, og det tager udgangspunkt i virkelige ting, steder og personer. Mobiltelefonen bliver bare brugt som medie til at kæde det hele sammen og til at registrere, at spillerne kontakter hinanden og løser opgaverne, så det hele tiden udvikler sig, siger Michael Henning Juul Petersen. Test afslører udfordringer De grundige testforløb med den simple prototype i Aalborgs cafémiljø afslørede imidlertid, at det sociale element ikke kommer af sig selv. I de første versioner kunne spillerne selv vælge, om de ville tage kontakt til andre for at få hjælp. Og så valgte hovedparten af dem bare at lade være.

- Vi blev nødt til at lave en version, hvor de simpelthen ikke kunne komme videre i spillet, medmindre de gik over og snakkede med de andre på caféen, som spillede samme spil. Men vi fik mange kommentarer fra brugerne om, at det var grænseoverskridende, siger Daniel John Kold.

- Heldigvis sagde de også, at de godt kunne lide det alligevel. Så snart forbindelsen var skabt, kunne de sagtens gå over til både den ene og den anden. Det svære var at tage det første skridt, for de var bange for at forstyrre de andre, tilføjer Michael Henning Juul Petersen.
Makkerparrets helt store udfordring bliver derfor at skabe en spiloplevelse, som er så attraktiv, at brugerne vil sætte sig ud over gængse danske normer for omgang med fremmede.

- Så vi har beskæftiget os meget med, hvordan vi kan skabe den nødvendige lyst til at snakke med hinanden. Hvis man ikke får nok ud af det i spillet, er det svært at motivere sig selv til at gøre det. Specielt her i Norden, hvor folk er så reserverede, mener Daniel John Kold. Hvis det lykkes, tror de to udviklere til gengæld på, at de kan give spillerne en aha-oplevelse som belønning.

- Der er ikke tvivl om, at det giver en anderledes og mere intens oplevelse end at sidde derhjemme foran skærmen. Om man så kan lide det eller ej, afhænger helt af personen. Vi havde flere brugere med i testen, som betragtede sig selv som meget indadvendte og dårlige til at møde nye mennesker. De sagde selv, at det her kunne være et værktøj til at komme lidt mere ud og møde nogle nye mennesker. En af dem sammenlignede det med rygere, som har cigaretterne at samles op. Det her spil kan også være noget, man samles om socialt, siger Michael Henning Juul Petersen. Starthjælp haves

– investorer søges Selv om Ncourageds fokus er spil, er udviklerne ikke blinde for, at deres kontaktskabende idéer kan bruges på andre områder. Oprindelig havde de en plan om at udvikle et værktøj til teambuilding i firmaer.
- I første omgang går vi efter at udvikle det store sociale mobilspil, så vi har travlt med at færdiggøre en forretningsplan og præsentation til interesserede investorer. Så må vi på sigt se, om vi kan overføre noget af det til andre kategorier. Vi har snakket om, at der kan være muligheder på arbejdspladser og i skoler, og vi har også været inde over turisme, fordi turister vil være ekstra motiverede for at opsøge hinanden for at få råd og hjælp, siger Daniel John Kold.
Drømmen om at basere en virksomhed på idéerne fra deres speciale blev realiseret med hjælp fra universitetets inkubatorordning i SEA (Supporting Entrepreneurship at Aalborg University), som er en
afdeling af AAU Innovation. Desuden er de nu kommet med i Institut for Datalogis særlige iværksættersatsning ”greenHauz, som tilbyder it-iværksættere faglig og forretningsmæssig rådgivning til udvikling af nye forretningsidéer.

- Det er vigtigt for os, at vi har fået mulighed for at bruge al vores tid på projektet, så vi kan se, om det kan bære som virksomhed. De første visioner er, at vi inden for et år til halvandet skal kunne leve af det. Så er vores lykke gjort, og derefter vil det bare handle om at gøre virksomheden større. Det her kan sagtens være vores livsprojekt, siger Daniel John Kold. Makkeren Michael Henning Juul Petersen nikker:
- Vi håber virkelig på, at vi lykkes med det, for vi brænder for projektet og for idéen om at være herre i eget hus. Det fede ved spillet er også, at det kan skaleres, og hvis vi kan få det til at virke i Danmark, kan det virke alle steder. Hvis vi så oven i købet kan tjene penge på det, giver det os mulighed for at lave det næste gode spil. Yderligere oplysninger og kontakt:

• Læs mere om http://www.ncouraged.com

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 07:34
by vonknut
Lyder som en god ide på overfladen (for journalister i det mindste), men:

Meget snæver målgruppe = sværere at få en økonomisk rentabel model op og køre.

Et underholdnings produkt der koster og samtidigt kræver at man gør ting der ikke er rare/man er dårlig til?
=hæmmer købelysten hos den i forvejen smalle målgruppe

Computerspilsnørder og Iphone?
-virker meget som om det er rimeligt socialiserede og integrerede folk der har Iphone.
-hvis man skal gå efter nørderne, så hedder det Android :)


Og endelig:
Pickup-line fra en nørd med sociale problemer "hej, kan du ikke hjælpe mig med et computerspil?" - yeah right, den skal nok virke :)


Bare lige for at være negativ og morgensur her fra morgenstunden...

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 10:14
by asbjoern.com
Overordnet enig med vonknut, jeg kan ikke se en businesscase/målgruppe i dette. Det virker ikke som om målgruppen er til stede. Jeg tror grundlæggende at denne misforståelse bunder i nedenstående citat som jeg ikke mener er validt.
jonaz.dk wrote:
- Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man.
Jeg vil gerne se denne dokumentation - så vidt jeg ved er der også undersøgelæser der underbygger at folk der spiller meget eksempelvis MMO's udvikler nye sociale kompetencer.

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 11:30
by petervesti
asbjoern.com wrote:Overordnet enig med vonknut, jeg kan ikke se en businesscase/målgruppe i dette. Det virker ikke som om målgruppen er til stede. Jeg tror grundlæggende at denne misforståelse bunder i nedenstående citat som jeg ikke mener er validt.
jonaz.dk wrote:
- Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man.
Jeg vil gerne se denne dokumentation - så vidt jeg ved er der også undersøgelæser der underbygger at folk der spiller meget eksempelvis MMO's udvikler nye sociale kompetencer.
Yea den er vist lidt langt ude og giver ikke den store mening. De er altsaa ude paa at give folk der gerne vil spille spil paa en 'social' maade mere social angst?? =)

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 12:31
by boab
Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man
troede lidt at det var omvendt, at computerspil (hos børn) var hovedsageligt en social ting.

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 16:17
by Pelding
Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man

Jeg vil gerne se denne dokumentation - så vidt jeg ved er der også undersøgelæser der underbygger at folk der spiller meget eksempelvis MMO's udvikler nye sociale kompetencer.
Det ene udelukker ikke det andet

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 25 Nov 2009, 19:37
by jan
asbjoern.com wrote:Overordnet enig med vonknut, jeg kan ikke se en businesscase/målgruppe i dette. Det virker ikke som om målgruppen er til stede. Jeg tror grundlæggende at denne misforståelse bunder i nedenstående citat som jeg ikke mener er validt.
jonaz.dk wrote:
- Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man.
Jeg vil gerne se denne dokumentation - så vidt jeg ved er der også undersøgelæser der underbygger at folk der spiller meget eksempelvis MMO's udvikler nye sociale kompetencer.
Jeg kiggede i deres speciale, hvor påstanden nævnes. Der er angivet følgende artikel som reference: http://www.liebertonline.com/doi/abs/10 ... .2005.8.15

Jeg har adgang til den fulde artikel, men jeg vil ikke smide den op her (send en PM, hvis du er interesseret).

Det relevante afsnit fra artiklens diskussion er dette:

The results from our statistical analyses also showed that social anxiety increased with greater usage of online games. Although online games may temporarily assuage feelings of social anxiety, they do nothing to improve real-world social relationships. The brief sense of satisfaction that comes from playing an online game encourages overindulgence in virtual social relationships at the expense of real world friendships. Many players enter a cycle of experiencing social anxiety due to poor interpersonal relationships, which leads to increased time spent online, causing further deterioration of real-world interpersonal relationships.

Det er umiddelbart svært at være uenig i, men der er garanteret andre undersøgelser med lidt andre parametre, som kommer frem til noget andet. Om det så er solidt nok til at basere et forretningsgrundlag på, er en anden snak.

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 26 Nov 2009, 21:46
by zigzag29
Hej Allesammen

Fedt at se at der er respons på hvad vi går og laver, og at folk også forholder sig kritisk til det. :)

Jeg vil her prøve at svare på noget af kritikken:
Det er vigtigt at skelne mellem virkelige/online sociale færdigheder. Ja, man kan have masser af social omgang når man spiller online spil, det er bare ikke den samme som hvis man interagerer på et interpersonel plan (face-to-face). En persons sociale færdigheder er som alle andre færdigheder opbygget af træning og erfaring. Socialiserer man meget online bliver man god til dét, men mister altså lidt færdigheder i den virkelige verden.
Det vi som spiludviklere gerne vil, er at lave et alternativ til online spil; et spil hvor du skal bruge dine "virkelige" sociale færdigheder. Derfor er det IKKE kun et spil for "nørder" (som jeg i øvrigt også betegner mig selv som), men et spil for alle og enhver.

Håber det kastede lidt mere lys over hvad vi prøver at opnå, ellers er I velkomne til at skrive til os eller at komme forbi Bretteville, Aalborg den 10. december, hvor vi vil åbne lidt mere op for, hvad spillet handler om. (www.dreamgames.dk)

P.S. Det kommer også til Android ;)

Mvh. Michael - ncouraged

Re: Nyt fra Aalborg Universitet: Mobilspil skal hjælpe nørder ud

Posted: 28 Nov 2009, 22:09
by vonknut
At lave et spil der opfordrer til social interaktion i det fysiske rum er en rigtig fin ide. -en svær ide at realisere, men en fin ide hvis det lykkedes.

Men som en der har været igennem et par opstartsprocesser, så ved jeg bare hvor vigtigt
målgruppe analyse + behovs analyse+ køb-motivation
-er og hvor ofte det bliver overset / undervurderet/ fejlestimeret / fejlanalyseret. -hvilket jeg frygter kan være tilfældet her.


Som partner i et multiplayer-mobilspils firma har jeg derudover et meget, meget vigtigt råd til jer:
HUSK SINGLEPLAYER!
(andre multiplayer hoveder vil sikker kunne sige det samme).

Hvis ikke der er nogen singleplayer del / solo-play-værdi, så får i aldrig "den første spiller " til at starte med at spille det i det hele taget
= vedkommende begynder heller ikke at spille det med andre.
-at "man skal spille det med andre før det er sjovt" opfattes tit som en styrke, hvilket det ikke er. Det er en svaghed som evt. kan opvejes hvis multiplayer dynamikken / gameplayer er god nok. Men det er og bliver en svaghed.

-så nej, det må ikke sættes i kategorien "strengths" i SWOT analysen :)