Gamers howto DR (was exit boab DR)

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Gamers howto DR (was exit boab DR)

Unread post by boab » 28 Dec 2009, 00:38

Min stilling som spilredaktør på DR er blevet nedlagt, og jeg stopper i den forbindelse med at arbejde på fabrikken.

Praktisk info
Da den koordinerende rolle er skrevet ud, bliver det ikke nemmere at komme ind af receptionen, men her de guidelines jeg kan komme med på nuværende situation.
(alle adresser er i (parrentes) og skal tilføjes @dr.dk)

Christina Schou (chrc)
Er redaktør på /spil og kan lægge små flash/unity3d/javaspil på hvis I har noget i vil vise frem, men har ikke budget til at betale noget for disse. ITU, DADIU og andre institutioner skal starte her.

Lars Vilhelmsen (larv)
Spil/konceptudvikler på UNG og vist det bedste bud på en person som ved hvad spil er, som har en hvis tyngde i hvem som der samarbejdes med, men pt udvikler UNG også selv spil som f.eks. Hundeparken.

Troels Møller (trom)
Spilredaktør på Troldspejlet
Hiv fat i ham for prima trodspejlet dækning!

Sonja Winckelmann Thomsen (soth)
Ikke spilperson, men sympatisk medarbejder i Fiktion som nok er den afdeling med de bedste muligheder for store (i DR øjne) spilproduktioner. Der er ikke en ”spil” ansvarlig i DR Fiktion.

Herefter kun sladder information, for egen regning, ingen vigtige informationer herunder:

Om organisationen.


Navnene jeg har nævnt kan nemt have skiftet jobs, men dette var rollerne her hvor jeg har sluppet tøjlerne.

At der ikke er en chefredaktionen (CR) ansvarlig (mig) for spil samlet betyder ikke nødvendigvis at det samlede (men lille) budget til spil er væk. At der bliver meldt ud at DR går over til en Moderne Klassisk fortolkning af Public Service betyder nødvendigvis ikke at DR dropper spil. Ikke nødvendigvis..

Omorganiseringen betyder at Chefredaktionen (CR) ikke bestemmer så meget mere i DR og at den overordnede linie bliver bestemt højere i systemet. Da jeg sad i CR har jeg derfor ingen ide om hvad den kommende linie bliver for spil.

Mit bud er at spil slet ikke er på lystavlen, og at spil nu bliver de enkelte redaktioners valg. Hvilket er skidt da de fleste redaktioner står for både TV/Radio og net, og formodentlig vil prioritere TV meget højt, men der var lovende takter i fiktion.

Jeg formoder at DR stadig vil have klassikerne: Pakkeleg (måske inhouse, det arbejdede vi meget på) og Managerspillene fra Swush. Herudover vil det nok kun være spil som er meget tæt linket op til TV og Radioprogrammer.

Om mit arbejde


Backend til dr.dk/spil
Meget gammelt projekt, et forsøg på at lave et lille community omkring spil-sitet, at tage alle (nogle) trivielle ting ud af de spil som (jeg mente) DR skulle købe, mest features som highscore api, udfordrings systemer etc.
Nu er det bare at håbe på at Lars gør noget godt ved projektet.

Køb af større Danske (flash/unity) spilrettigheder
Større spil som var gratis på dr.dk men som kunne sælges af udviklerne i udlandet.
Selv som modstander af IP restrictions (hulu.com iplayer etc.) kunne jeg se det som mulighed at DR betalte en god bid af udviklingen af spil for de Danske rettigheder til et givent spil, som udviklerne så kunne sælge i udlandet (webspil naturligvis)
Det er pt Nicolai Porsbo (npo) som beslutter om DR vil gøre dette. (hvis denne type beslutninger stadig fortages af dr.dk CR)

50k til minigame tilbud

jeg har forsøgt at holde nogle småpenge til små udviklere som gerne ville bevise hvad de kunne, og har hvert år haft mindst 50.000 kr afsat til at give (nye) udviklere en chance for at vise hvad de kunne i flash.

Aktualitets spil

enten bundne i Danske traditioner, som solbadning, pakkeleg, halloween etc, eller nyhedsrelaterede emner, som Klima, Robotter på plejehjem, dræbersnegle etc.

Udover samarbejde med ITU om newsgames (som holdt en kort pause, pga barsel på begge sider) og samarbejde med DADIU som tegner(ede?) meget lovende, da disse skulle udvikles i Unity og skulle kunne afvikles i en browser. Forsøgte jeg at få niveauet på flash spil op, og få introduceret Unity3d. Disse spil er spil jeg har haft en afgørende finger med i:


Storenørd spillet (pressplay)
Leg med fysik spil
http://www.dr.dk/DR1/Noerd/Spil/spil.htm

Hjernegnaskeren (pressplay)
Første (og eneste pt) Unity3D spil på dr
http://www.dr.dk/spil/Hjernegnasker/#platform

Livvagterne (pressplay)
hidtil mest ambitiøse spil, en variant af towerdefence, med lidt 3d flash
http://www.dr.dk/spil/livvagterne/#strategi

Dukkekrigen (pressplay)
stemning med zombiedukker fra DRs arkiv, Worms klon
http://www.dr.dk/spil/dukkekrigen/#skydespil

OL udfordringen (pressplay):
OL spil med fine twists, og andres spillere som skygger
http://www.dr.dk/spil/ol_udfordringen/#sport

Finanskrisespillet (Tactile Entertainment http://www.tactileent.blogspot.com/)
hoppe på faldne aktier joke på finanskrisen
http://www.dr.dk/spil/finanskrisespillet/

De sorte spejdere (kathart)
papervision 3d advanceret podcastplayer GTA ish.
http://www.dr.dk/spil/sortespejder/#arcade

CO2 svin (kathart) (også til Nintendo Wii’s browser)
skyde(skive) spil, som passede fint til Wii (synd de ændrede mulighed for at bruge trikkerfinger i Wii browseren)
http://www.dr.dk/spil/co2svin/#skydespil

Dash n crash (kathart)
kommentar til DASH flyverne, skulle være et hit hos SAS
http://www.dr.dk/spil/dashncrash/#simulator

Yallerup Streetfightter (styret af UNG udviklet af Onesto Mong og Pixelministeriet. )
super integreret i sitet, god lyd
http://www.dr.dk/spil/yallahrup_streetfighter/#action

ITU’s newsgames:
Hurtige aktuelle spil, som tager en aktuel debat og krydder med et lille hurtigt udviklet spil, som regl ikke mere end14 dages udviklings tid.

Kanonkongens dræber snegle spil
http://www.dr.dk/spil/draebersneglspillet/#strategi
Plejer er død
http://www.dr.dk/spil/plejer/#action
OL i Fakelflugt
http://www.dr.dk/spil/ol_faklen/#platform (virker på en bestemte mobile)
Bræk i Garnet
http://www.dr.dk/spil/braekigarnet/#action

Sidst og mindst har jeg forsøgt at holde øje med den Danske Spilbranche og har i den forbindelse haft denne blog:
http://blogs.dr.dk/blogs/danskecomputer ... fault.aspx

Som jeg vil forsøge at holde liv i så længe jeg ikke bliver for bidt af noget andet.

Det samme vil ske for min twitter account twitter.com/boab hvor jeg også forsøge at vedligeholde twitterlister over danske spilfolk som også twitter http://twitter.com/boab/dk-gaming
(sig til hvis jeg mangler nogen eller hvis andre har bedre liste)
Last edited by boab on 22 Feb 2010, 10:26, edited 1 time in total.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 823
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Exit boab fra DR

Unread post by vonknut » 29 Dec 2009, 14:07

Hej Bo, det var da ærgeligt at høre!

Jeg tror at jeg taler for "os alle" når jeg siger tak for indsatsen i løbet af de sidste par år, for at få sat spil på DR's dagsorden.
-og derudover tak for info-update om sagernes nuværende og fremtidige tilstand.

Fra PortaPlay's side kan vi kun tilslutte os dine anbefalinger af f.eks. Troels møller og Sonja Wickerman ift. at brænde for at få "mere spil i DR".
-vi har f.eks. haft et rigtigt godt samarbejde med Sonja, i forbindelse med at vi stod for produktionen af mobilspillet "Nisse Detektor" til årets børne/ungdoms julekalender (Pagten).

Held og lykke med din videre færd i den kommende tid og tillykke med at du nu har fået lidt mere tid til den lille :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

asbjoern.com
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 128
Joined: 10 Mar 2008, 11:48

Re: Exit boab fra DR

Unread post by asbjoern.com » 29 Dec 2009, 23:38

Hmm, kedeligt at høre Bo. Det var super at der var nogen på DR som systematisk kæmpede for en samlet strategi på spil delen.

Derudover mange tak for info'en, jeg synes personligt at selve ideen med at købe rettigheder til det danske marked er super god. Det er netop muligheder som denne der ville kunne være med til at hjælpe de små spilstudier frem.

Godt nytår
/asbjoern

Post Reply