Air Play SDK vs. Unity

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Air Play SDK vs. Unity

Unread post by simonmoeller » 18 Jan 2010, 17:49

http://www.airplaysdk.com/

Hvad siger du til den, David?

davidhelgason
Level 8 - Summoner
Posts: 86
Joined: 12 Mar 2008, 13:49

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by davidhelgason » 18 Jan 2010, 21:52

Det er et meget cool low-level porting framework. Kender fyrene der står bag, og de har et meget fint team der laver spil for forskellige publishere også.

Hvis man har et stærkt teknisk team og vil lave spil til en masse featurephones tror jeg det er et ret godt valg.

d.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by henrik_weide » 21 Jan 2010, 14:20

2010 bliver året hvor man som developer/publisher er nødt til at gå multi(smartphone)platform, hvis man vil overleve. Apple er ikke nok længere - for lille marked og for crowded.

Her har Airplay gutterne (Ideaworks) fat i, ihvertfald, een af de lange ender.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by Gorm » 21 Jan 2010, 23:52

henrik_weide wrote:2010 bliver året hvor man som developer/publisher er nødt til at gå multi(smartphone)platform, hvis man vil overleve. Apple er ikke nok længere - for lille marked og for crowded
Vil det være muligt at få dig til at uddybe den kommentar, Henrik? Er det fordi jeres budgetter i Progressive Media generelt er vokset, eller er det fordi at man nu skal levere bedre kvalitet og mere marketing for at kunne forvente de samme salgstal som før? Hvilket så betyder at man behøver en cost-effektiv måde at komme ud på flere platforme, eller hvordan?
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by henrik_weide » 22 Jan 2010, 11:22

Gorm wrote: Vil det være muligt at få dig til at uddybe den kommentar, Henrik?
Jeg skal gøre et forsøg :-)
Gorm wrote: Er det fordi jeres budgetter i Progressive Media generelt er vokset,
Ja, lidt.
Gorm wrote: eller er det fordi at man nu skal levere bedre kvalitet og mere marketing for at kunne forvente de samme salgstal som før?
Ja, også det.
Gorm wrote: Hvilket så betyder at man behøver en cost-effektiv måde at komme ud på flere platforme, eller hvordan?
Lige præcis rigtigt.
Man skal være i stand til, i mere eller mindre grad, at kunne arbejde udfra single asset og source og være istand til at kunne deploy'e på flere platforme uden de store armbevægelser. Heriblandt f.eks. iPhone, Symbian, PSP, DS og Android.

Selvfølgelig kan man ikke tale om universielle løsninger der er det rigtige for alle, men kun at satse på een platform i 2010 bliver noget vanskeligere end det har været før ihvertfald. Det er helt sikkert.

Seneste Metrics opgørelse viser f.eks. at Apple faktisk har 25% af mobile gaming markedet, Nokia har de øvrige 25% (!) og resten er fordelt ud på flere aktører, og det forventes _ikke_ at dette ændrer sig markant, snarere kan der blive tale om heftigere platform konkurrence. Flere af Apple's konkurrenter er ved at blive pænt aggressive.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by simonmoeller » 22 Jan 2010, 12:02

Apple har et lead på gaming og jeg forventer ikke at Android kommer til at tage en væsentlig bid af den kage før deres billing er iorden og deres refund system forsvinder.

Nexus One har skuffende salgstal iøvrigt. Men det er en anden historie.

Når det er sagt er jeg helt enig - portering er det nye sort. Specielt når det kan gøres relativt billigt i udlandet.

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by henrik_weide » 22 Jan 2010, 12:50

Hej Simon.

Helt enig. Android store som det er nu, er slet ikke godt. Google's håndtering af fragmentering er også total FAIL.

Nokia har overhalet Google på store området nu (og det siger meget, når man har følt smerten med Ovi Store's første versioner).

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
JeppeKM
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 28 May 2008, 09:46
Location: Copenhagen, Denmark
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by JeppeKM » 22 Jan 2010, 14:51

Hvor nemt er det som udvikler at arbejde med Ovi store kontra Apple store?
Jeppe Kilberg Møller,
on Twitter

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Air Play SDK vs. Unity

Unread post by henrik_weide » 22 Jan 2010, 15:45

Udover Nokia's lidt sporadiske support og småfejl hist og her, er det egentlig ikke så galt.
Man bestemmer selv hvilke devices man vil upload'e binaries til, man behøver ikke supporte alle og man kan lave rullende releases efterhånden som man får sine ting til at virke på flere devices, hvis det skulle have interesse. F.eks. er det som regel kun relevant at support'e S40 6th edition devices og opefter, samt S60 3rd Edition og 5th Edition (touch) og opefter - for god release. Touch devices (S60 5th) står for 90% af salget.
Der er support for både Native (kun S60), J2ME og Flash apps.

Se evt. https://publish.ovi.com/info/

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

Post Reply