Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 24 Feb 2010, 15:13

Så er det et nyt gratis spil fra PortaPlay:

Image Image
-lavet for Egmont skandinavien og bliver lanceret i DK, SE og NO i disse dage.

Smid en SMS til 1225 med teksten "AA bang" for at downloade det (i kender rutinen, ingen Iphones).
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by henrik_weide » 24 Feb 2010, 15:39

Der understøttes åbentbart ikke nogle smartphones i det hele taget. Der er ihvertfald heller ikke noget til N97 eller andre smartphones hvad jeg kan se.

/Henrik...
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 24 Feb 2010, 15:53

Nej det er rigtigt, der kan være nogle kompabilitets issues med N97, E51, E61 og E71, da det er et spil der optimeret til tween-segmentet.
-så det virker på mange af dem, men vi har ikke lavet specifik portering til dem.

Det er derfor jeg elsker det skandinaviske ungdoms segment, de er nemligt SE og Nokia -budget phone lowers hele bundtet :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by Vanulla_Ace » 24 Feb 2010, 16:45

Ak - ejheller min SonyEricsson W995 er kompatibel. :(

Nu havde jeg ellers glædet mig sådan, efter en lang dag på margarinefabrikken
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 24 Feb 2010, 17:54

Det virker faktisk på begge telefoner (har lige teste det), når jeg bluetoother det direkte, men Egmont har valgt at bruge Unwires download setup i stedet for vores. -og det sutter (benytter en positiv liste i stedet for en negativ liste / intelligent analyser af userclient info)....

Så det er fordi at Unwires system ikke kan identificere jeres telefoner, hvorfor det ikke ved hvilket build de skal have.
-og så kan det ikke finde ud af at give telefonen "default buildet" .

Jeg må lige punke dem for at fikse det.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by petervesti » 24 Feb 2010, 18:58

Hedder Anders And nu Donald paa dansk =0 ?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 24 Feb 2010, 22:25

petervesti wrote:Hedder Anders And nu Donald paa dansk =0 ?
-kun når kunden er for doven til at levere en ordentlig proof-read sprogversionering på 3 sprog og derfor laver fejl i teksten på instruktions siden :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

boab
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 112
Joined: 13 Mar 2008, 13:36

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by boab » 25 Feb 2010, 10:58

Jeg kunne ikke spille det på min gamle telefon (med drejeskive) så kedelig blogindlæg http://blogs.dr.dk/blogs/danskecomputer ... s-and.aspx
men om ikke andet lidt googlejuice.

/Bo

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by henrik_weide » 25 Feb 2010, 12:54

Hvis spillet virker på Nokia 5800XM / 5530 (billig touch telefoner), så virker den også på N97.
E71 er også en smal sag, hvis i supporter landscape QVGA.

vonknut wrote:Nej det er rigtigt, der kan være nogle kompabilitets issues med N97, E51, E61 og E71, da det er et spil der optimeret til tween-segmentet.
-så det virker på mange af dem, men vi har ikke lavet specifik portering til dem.

Det er derfor jeg elsker det skandinaviske ungdoms segment, de er nemligt SE og Nokia -budget phone lowers hele bundtet :)
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
henrik_weide
Level 55 - Quake marine
Posts: 553
Joined: 25 Mar 2008, 12:23
Location: Aalborg
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by henrik_weide » 25 Feb 2010, 12:55

Ja ok, det lyder da godtnok lidt amatør-agtigt.

vonknut wrote:Det virker faktisk på begge telefoner (har lige teste det), når jeg bluetoother det direkte, men Egmont har valgt at bruge Unwires download setup i stedet for vores. -og det sutter (benytter en positiv liste i stedet for en negativ liste / intelligent analyser af userclient info)....

Så det er fordi at Unwires system ikke kan identificere jeres telefoner, hvorfor det ikke ved hvilket build de skal have.
-og så kan det ikke finde ud af at give telefonen "default buildet" .

Jeg må lige punke dem for at fikse det.
Game Developer, Game/Platform Developer
CEGO, OSAO games

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 25 Feb 2010, 16:39

Unwire er rigtigt gode til det med at sende og modtage SMS'er, overtaksering, webbaserede afstemnings SMS moduler o.l.
Men decideret content eller content distribution har de aldrig været skarpe til.
-tænk bare på "Mobility projektet" (samarbejde mellem DR, Unwire og ITU), hvis nogen kan huske det, hvilket i bund og grund var en meget dyr facebook widget løsning, der kun virkede til 5% af de danek mobiltelefoner.

Og ligelegedes er deres system til at hoste, device detecte og efterfølgende build-allokering, meget teknisk avanceret. Men samtidigt er det utroligt tungt for kunder at bruge, da det er for detaljeret og 100% manuelt.

Vi laver normalt builds til x antal specifikationer, udfra et slags træ:
Telefon type (SE / Nokia etc) x telefon serier (f.eks. S40 og S60) x 2-4 opløsninger X ekstra specifikationer (JSR understøttelse, MIDP version, CLDC, special case etc). -som vi så uploader i en fil struktur.
Når vi så får en telefon "ind" i systemet, så analyserer systemet dens useragent (hvad den er for en telefon), hvorefter det tildeler telefonen den bedst passende version af programmet.
-det betyder i bund og grund at selv hvis vi ikke kan pinpointe præcist hvilken telefon det er, så får den noget der med stor sikkerhed virker (og at vi ikke skal vedligeholde en "positiv liste"=fejlkilde).

Hvis man er kund hos unwire og bruger deres system, skal man manuelt uploade en given fil, til hver enkelt telefon og man kan ikke uploade "generic builds". Så hvis man har glemt at uploade en fil til en given telefon, så får den "kan ikke understøtte telefonen". Og hvis det er en ny telefon der ikke er i systemet, får den altid en "kan ikke understøtte" / "kan ikke genkende".
-så man kan sige at hvor PP arbejder med et automatiseret system (samt en manuelt vedligeholdt negativ liste), så arbejder Unwire med en manuelt vedligeholdt positiv liste, med deraf følgende problemer.

Hvis f.eks. man bruger en ikke-default browset til at følge et link, så kan det få Unwires system til at gå i hegnet.
"Operamini_nokia_s40_N5300" -nej den useragent kender jeg virkeligt ikke, jeg kender kun en "nokia_s40_N5300" useragent og de er jo ikke identiske....


Problemet er så bare når en kunde allerede HAR betalt for et unwire system, der inkluderer hosting og download system til apps, så er det nogle gange at de prøver at presse prisen hos os, ved at sige "det der behøver i ikke, det får vi unwire til".
-det gør de så for det meste kun en gang :)
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by simonmoeller » 25 Feb 2010, 16:58

Undskyld mig, men fordi kunden ikke sender jer teksten korrekt så kommer Anders And til at hedde Donald Duck? Forstår jeg det sådan at i ikke selv bare lige retter den?

jacob@kiloo
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 25 Jan 2010, 20:23

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by jacob@kiloo » 26 Feb 2010, 07:46

Det koster så 49 kr? Tak for info.

I / Egmont får et problem med Walt Disney Internet Group i forhold til rettighederne til Donald Duck. Jeg vil blive meget overrasket hvis Egmont har ret til andet end marketing tiltag på mobilen. Der er jo heller ikke engang så meget som en copyright notice til WDIG i spillet?

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 26 Feb 2010, 09:23

simonmoeller wrote:Undskyld mig, men fordi kunden ikke sender jer teksten korrekt så kommer Anders And til at hedde Donald Duck? Forstår jeg det sådan at i ikke selv bare lige retter den?
-well, normalt ja.

Men hvis kunden har bedt om lavere priser, bl.a. med argumentet om at de vil stå for oversættelse + proof-reading af all tekst, så bliver man jo nødt til at holde sig tilbage nogle gange. Hvis man bliver bedt om at sænke prisen, mod tilgengæld ikke at stå for en opgave, hvorefter man så alligevel tager ansvar for opgaven, så har man lige givet kunden en permanent rabat (og skudt sig selv i foden).

Så vi pointerer nogle problemstillinger overfor dem (f.eks. det med setuppet af Unwire systemet), men hvis vi selv "tager affære" så har vi jo sagt god for at de i fremtiden ikke behøver at betale os for alt hvad vi laver. -det gør selvfølgeligt lidt ondt i den professionelle stolthed, men sådan er livet jo...
Vores typiske approach er derfor at pointere sådanne ting, hvorefter kunden for det meste lader os om det de næste gange. Hvilket er bedre for både vores stolthed, pengenpung, kundens tid og anseelse. Spørgsmålet er om det ville ske, hvis ikke vi havde ladet dem "lære lektien"?

Mht. til de 49 DKK, så koster det normalt ikke noget, når man sender en SMS til 1225 med teksten "aa bang", men der var vist noget med at de også ville lægge spillet på en Egmont store e.l. -ved ikke lige om de har sat nogen pris på....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by simonmoeller » 26 Feb 2010, 09:41

Han hedder Anders And i Danmark. End of story. Alt andet er bare at levere dårlig kvalitet der distancerer brugerne fra produktet. Det burde i have rettet.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 26 Feb 2010, 10:57

simonmoeller wrote:Han hedder Anders And i Danmark. End of story. Alt andet er bare at levere dårlig kvalitet der distancerer brugerne fra produktet.
-hvilket du har fuldstændigt ret i.
simonmoeller wrote:Det burde i have rettet.
-hvilket er en holdning der harmonerer fint med at jeres mobilspils budgettet er 3-20 gange højere end vores (=facts, ikke overdrivelse)...

Vi har også en kvalitets sans, der nogle gange smerter, men indtil vi er store nok til at få adgang til at lave "stor-budget-spil" (læs: har eksisteret længere og opbygget kunde portefolio og track record), så er pragmatikken desværre nødvendig. -og ift. mange andre adver-game firmaer, ligger vores kvalitet stadigt i den absolut bedre ende.
Er det så en "hønen og ægget" problemstilling, hvor de store kunder/budgetter først kommer, når spillene når en grad af polish selv på lav-budgets plan?
-nej desværre, markedet er ikke det samme som det var, da Kiloo startede...

Det er også en klassisk "kvalitet vs. økonomi" -spiludvikling.dk traver. 100% fokus på kvalitet og vision er afgørende for et godt spil, men uden øje for bundlinjen, er der hurtigt ikke noget firma til at lave det gode spil.


P.s.
Vi rettede faktisk allerede det enkelte "donald" der havde sneget sig ind langt nede i "instruktionsteksten", så snart Peter Vesti havde påpeget den og den ville have været uploaded 5 minutter efter hvis det kørte i vores eget system. Men eftersom det er kunden selv der står for upload af versionerne, er det ikke til at vide hvornår det går "live". Jeg undlod dog at skrive det, da det her er en principiel diskussion omkring bestilte lav-budget spil, kunsten at prisfastsætte og arbejdet med at "oplære" kunder.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by simonmoeller » 26 Feb 2010, 12:22

Man kommer ALTID længst med at overlevere. På denne måde at forsøge at opdrage kunderne ved at straffe dem for ikke at lægge store nok budgetter gør hverken kunden eller jer selv nogen tjenester. Uagtet budget.

madswibroe
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 17 Apr 2009, 14:57

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by madswibroe » 26 Feb 2010, 16:39

Ja, det er jeg da godt nok enig med Simon i.

Men Hans, det lyder ikke som om det samlede kvalitative niveau af spillet er noget du er ret stolt af. Er dette forum så ikke et lidt risikabelt sted at annoncere det? Jeg har selv været med til at lave rigtig meget skidt gennem tiden og haft stor glæde af, at lade være med at publicere det her. Det kan jeg klart anbefale.

Men nu til noget andet og meget mere alvorligt: skal vi ikke lade være med at dizze kunderne i dette offentlige forum? Det kan helt sikkert kun skade os. Og der er da en vis risiko for at der er nogen hos Egmont som har en google alert kørende på "anders and" ...

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by vonknut » 26 Feb 2010, 19:28

Jamen jeg har intet at skamme mig over ift. kvaliteten i dette spil, jeg synes at det er et rigtigt fint lille spil til pengene.

Jeg siger bare at med nogle projekter og nogle budgetter, så vil der være mangler mht. polish og QA og der synes jeg ikke man skal skamme sig over. Jeg vil 10 gange hellere se noget hæderligt, der rent faktisk bliver færdigt og "gets out there" end jeg vil se noget genialt som aldrig bliver færdigt.

Jeg ved godt at Kiloo har lavet masser af færdige projekter, med en høj grad af polish, men nu er de også nogle af "de store i skolegården" (og de har også en forhistorie med mindre spil....). -og jeg mener ikke at man skal lade være med at vise noget på spiludvikling.dk, bare fordi at det er "smørrebrøds arbejde".

Jeg tror nemlig ikke at flertallet herinde er sådan nogle "kunstner bøsser" som vi tidligere har snakket om :) - de fleste spil-firmaer i DK er jo smørrebrøds firmaer, som ikke kan tillade sig at rende rundt og "krukke". Så hvis det kun bliver et forum for "hej, det er 2 år siden jeg postede herinde, fordi at det kun er 100% genialiteter som jeg tør vise frem, men nu er der endeligt noget", så synes jeg personligt at det er lidt syndt.
-så skal man kunne tage kritikken, hvilket jeg også gør, men det er måske min casual måde at tage en på, der støder nogle for brystet?

Så jeg kan med åben pande sige, at ligesom med 2 tidligere spil i samme kaliber, Snickers Peanut Power Race og 39Clues, så har vi lavet et lille og sjovt spil, som spillerne vil bruge megen tid på (i skulle se gennemsnitlig playthrough time for de 2 andre, det er crazy stuff) og hvor kunden har fået rigtigt meget game for pengene.
Det er noget at være stolt over og andre mindre firmaer i DK skal ikke holde sig tilbage for at finde glæde og kreativ stolthed i at lave sådanne.
Jeg vil gå så langt som at sige, at et firma der kan lave noget sjovt for 30-150k som "gets out there", er modigere end et firma der kræver 250k+ før de gider røre ved det. -og hvis det lykkedes har jeg bare endnu højere respekt.

Så kan man komme med sin danske mentalitet og sige "ja bum, produktionen kunne godt have brugt mere polish, der er nogle bugs når man gør det og det og den der grafik ville være rart at have få udskiftet". -det gør vi meget i PortaPlay og der er masser aspekter jeg ville have forbedret i AA spillet, hvis det var muligt. Men det ændrer ikke det faktum at spil-produktion på indie / casual games stadiet er det muliges kunst...


Mht. til kunde-bashing, så har du i princippet ret i din pointe.
-jeg har dog ikke sagt noget grovere herinde end jeg allerede har sagt til både Egmont og Unwire, nemligt:
At Unwire er gode til infrastruktur og knap så gode til content.
og
At det er fjollet af Egmont at spare de steder, hvor de har sparet med denne produktion og følgerne bliver bøvl og skønhedsfejl.
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Nyt gratis Anders And mobilspil fra PortaPlay

Unread post by Zacker » 27 Feb 2010, 14:20

Slightly offtopic her, men jeg holder meget af at se, hvad folk får bakset sammen rundt omkring, stort som småt! Bliv endelig ved med det, selvom det ikke er 100% perfekt :)

Post Reply