Inden der går for meget meta diskussion og definitions knepperi i den, så vil jeg tillade mig at komme med lidt konkret, og forhåbentligvis, konstruktiv kritik.
1) Fedt at i vil prøve noget nyt, det giver jer mulighed for at promovere jer (som i ved), ligesom det vil give jer mulighed for at lære en masse på den hårde måde.
-det mange postere antyder her, er at i måske ikke helt har overblik over omfanget af den "can of worms" som i åbner
2) At påstå at det er det første 100% bruger genererede spil, er en lodret løgn. Men det jeg faktisk hører jer sige, er at det er det første 100% "åbent community genererede spil", hvilket sådan set er rigtigt nok (der er i hvert fald ikke nogen der er blevet færdige, som man har hørt om dem). Mange af de brugere genererede spil der er lavet, er en fast eller løs gruppe, med klar gatekeeping og central styring i en eller anden form. Counterstrike fyrene (og andre mod-udviklingshold) var 2 hovedguys + x antal folk (under 10 tror jeg), som lavede nogle fast definerede ting.
Så forskellen her er at i vil lade alle contribute, hvorefter i vil udvælge det content der holder.
Det er nyt, men hvis i vil undgå meta-diskussioner, så få jeres definitioner på plads.
-og det der med at Counterstrike ikke er et bruger genereret spil, da det ikke har en dramatisk arc, vil i visse fora (f.eks. dette) blot afsløre jeres niveau i viden om hvad der definerer et spil (m.a.o. det er ikke et krav, hvorfor jeres definition er forkert).
3) At ville lave et spil udfra den åbne community tanke, er en ny og interessant ide - om det er en god ide er så en anden snak.
Der er rigtigt mange der har forsøgt sig med at lave spil i lukkede communities, med varierende antal contributers. Fælles for de fleste af dem er, at de enten er strandede grundet manglende central styring, uenig om retning og indhold eller blot endt i en gang rodet spaghetti af blandede elementer, som ikke passede sammen.
Prøv at forestille jer at man sætter 100 amatør tegnere, til hver at skære og tegne en brik i et puslespil, uden at se de andres brikker. Selvom man får at vide hvor ens brik er og hvad billedet ca. skal forestille, så vil det være et under hvis ens brik overhovedet kan sættes sammen med de rundt-om-liggende, endsige passe i motivet, endsige have samme stil, endsige tilsammen lave et pænt billede.
-men hvis man gerne vil have et puslespil der ligner noget som er tegnet af en skizofren spastisk lammet, ja så er det måske meget interessant...
4) At ville lave noget med bruger genereret indhold er ikke nyt. Det er der mange der har forsøgt og mange har fundet ud af at:
-ca. 1-10% af de faste brugere contributer faktisk med noget
-ca 1% af det er af god kvalitet
Hvis i ønsker at lave et spil, hvor brugerne faktisk laver alt content, betyder det altså at i enten skal have 1.000-10.000 brugere, før i et får et stykke godt content ELLER at i har en fast og meget dedikeret brugerskare på 5-30 folk, som alle laver en høj kvalitet content.
-og hvis det bliver det sidste, så er i "bare endnu et counterstrike hold".
Hvis i finder en eller anden middelvej, så vil i uværgeligt støde ind i at lave en masse udvælgelse / curatering / feedback om tilpasning af lavet content.
Det betyder m.a.o. at i vil blive mere projekt ledere / reviewere, end i vil blive artists.
-hvis det er det i godt kunne tænke jer at lave, så FINT. Men det virker lidt som om i hellere vil lave spil, så.....
5) Hvis vi nu leger at det hele kører, i får en masse brugere, i får en masse content osv, så vil i støde ind i problemer med divergerende stil i både grafik, lyd, gameplay og tekst. Jeg synes at jeres art og stil på siden er rimeligt konsistent, men kan andre finde ud af at følge den? Og kan den destinkte streg der er, også tegnes af alle andre contributere?
I kan vælge at lade det være en force, altså at se det at spillet virker "skizofrent" som en artistisk styrke.
-jeg tror at det vil være underligt for spilleren, men man kan selvfølgeligt altid brande spillet som et fooking "artistic indie game" (skide kunstnerbøsser
).
Man kan også lade alle folk contribute med "placeholder art", hvor man bevidst beder folk om kun at contribute skitse-assets (grafiske elementer, lyde, tekst). Det vil gøre at i får mere gameplay og narrativt indhold hurtigt, hvorved i hurtigere kan udvælge det gode og sammenstykke spillet.
Når i så har en skitse til et spil der er godt (gameplay og forløb, men manglende det pæne look, den gode lyd og den skarpe tekst-writing), så kan i sammensætte en fast gruppe fra jeres community, som tilsammen kan lave noget konsistent.
Hvorom alting er, så tror jeg at i har undervurderet hvor meget projektstyring der er i jeres projekt (don't we all).
I skal tænke over om i vil være koncept magere (altså folk der stopper efter konceptet er skrevet), spil magere eller community / spil managere.
-hvis i ikke synes det er sjovt at være manager, hvorfor så lave et projekt, hvor i bliver netop dette, i stedet for at bruge jeres energi på at lave jeres eget content....
Men hvis i synes directing / managing / curating delen er sjov, well så er det bare at fyre den af....