Unity3D Projekt

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 04 Sep 2010, 10:37

Tråden er lukket.
Last edited by Marqus on 29 Sep 2010, 15:21, edited 1 time in total.

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Neogy » 04 Sep 2010, 14:53

Jeg må være ærlig og sige at du er noget krævende ifht. at det er frivilligt
Hvis du ikke havde så mange krav var sandsynligheden for at du fandt interesserede nok større.

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Pelle K » 04 Sep 2010, 15:33

Ingen økonomi ... det er cirka ligesom at sige at man bor hos sin mor, når man er på date.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 04 Sep 2010, 18:55

Hej Pelle K.

Sådan kan du da godt fortolke det hvis du vil......det er cirka ligesom at sige, at du ikke forstår det økonomiske potentiale i projektet.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 04 Sep 2010, 19:01

Hej Neogy.

Jeg værdsætter din ærlighed og giver dig fuldkommen ret: det 'er høje krav. Men hvis man vil tjene penge må man jo arbejde for sagen, og en af måderne man kunne gøre 'det, var at gå sammen om at skabe noget, som måske er en stor udfordring, men som samtidig ville kunne give en god indtjening hvis det lykkedes.

Desuden skriver jeg "fortrinsvis" i mine krav.....de er ikke totalt faste og urokkelige.

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Pelle K » 04 Sep 2010, 19:58

Til gengæld tror jeg ikke du fatter, hvor svært det er at holde folk motiveret på grundlag af en
"mulig økonomisk gevinst" i fremtiden. Det kan være svært nok, at få folk der tager 700 i timen
til at lavere til tiden (taler af erfaring), så gratis arbejdkraft er nærved umuligt over en længere
periode. Og jeg har prøvet det samme som dig, og det er der også andre herinde der har.
Du vil i 99% af tilfældende få at vide, at den model bare ikke holder.

Tag hellere til en eller anden game-jam, hvis du har en god idé, få nogle udviklere med på at prototype
hen over weekenden, så der idet mindste er noget at vise frem.

Ellers gå i banken. Hvis du har identificeret et område hvor der kan tjenes penge, og du har
en god freetningsplan, så burde de være til at tale med ... ooog så igen ... håber ikke du har Danske Bank
(DB = pigfuckers)

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 05 Sep 2010, 08:39

Jammen altså kære Pelle, jeg er da godt klar over alle de ting du skriver der, jeg er jo ikke født i går. Men men men.......og der er mange men'er her. For det første er der 'det med motivationen: hvis man ikke brænder nok for det, men KUN kan motiveres af penge, så er det ikke mit projekt man skal være med på.
For det andet så er det her projekt et iværksætter-projekt hvor man er med fra starten og MED til at skabe de økonomiske muligheder: hvis vi for eksempel kunne gå sammen om at udvikle en prototype og sammen søge om penge til at gå videre med projektet når vi har en prototype, så ville vi stå meget stærkere og havde mange flere muligheder for at få gang i økonomien.

Jeg ser samtidig på det som en såkaldt win win situation: ligegyldigt hvad der sker så bliver vi klogere og mere erfarne ved at forsøge sådan et projekt, og hvis vi bare får udviklet lidt af det, kan det bruges til at vise frem osv.

Dertil vil jeg også lige sige, at der er en rivende udvikling i gang inden for udvikling af læringsspil, både i USA og herhjemme hvor undervisningsministeriet står og skriger efter dem. Men et af de største problemer ved at udvikle sådanne læringsspil, er vores manglende forståelse og viden omkring dem, som i høj grad skyldes vores vanetænkning og fastlåste holdninger til undervisning.

Og....hvis det skulle havde undsluppet din opmærksomhed (griner og smiler provokerende men venligt)......så lever vi i en tid med store forandringer og omvæltninger, ikke mindst på finansmarkedet, og derfor er der hårdt brug for NYTÆNKNING. Så 'den der med at sidde og fedte rundt i et 3D tegneprogram og tro at NU er man så dygtig at man skal havde en million i timen bare for at lave en tredimensionel firkant.....den holder bare ikke, for det er der nemlig en milliard andre mennesker som også kan (og mange af dem kommer fra fattige lande, hvor 700 kr. er en måneds løn).

Derfor bliver vi nødt til at konkurrere på viden. Og jeg tror personligt at det i fremtiden gælder om at havde så bred en viden som muligt og dermed at kunne spille på så mange strenge som muligt, inden for et givet område.

Men under alle omstændigheder vil jeg gå videre med mit projekt, også selvom jeg skal gøre det alene, fordi jeg tror på det 110%.

ups101
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 31 Dec 2008, 14:40

Re: Unity3D Projekt

Unread post by ups101 » 05 Sep 2010, 10:43

Sådan kan du da godt fortolke det hvis du vil......det er cirka ligesom at sige, at du ikke forstår det økonomiske potentiale i projektet.
Og....hvis det skulle havde undsluppet din opmærksomhed (griner og smiler provokerende men venligt)
Det ville klæde dig at skrue ned for den arrogante tone, og i dine svar prøve at vise, at du kan være lydhør overfor folk der (med rette, synes jeg selv) ser problemer i dit projekt, og i øvrigt kommer med produktive alternativer - eksempelvis Pelles idé om en game-jam prototype. Det produktive i denne post, skåret ud i pap, er at der er god erfaring at lære fra herinde - og at du i øvrigt er i gang med at sælge et samarbejde såvel som et projekt.

"For det er der nemlig en milliard andre mennesker som også kan"...komme med påstande om at have geniale ideer, som er værd at kaste tid efter.

Held og lykke i jagten - og det mener jeg ikke sarkastisk.

User avatar
Pelle K
Level 6 - Apprentice
Posts: 65
Joined: 17 Mar 2008, 23:00
Location: Aarhus N
Contact:

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Pelle K » 05 Sep 2010, 11:22

(tager sig sammen for at overse den nedladende tone)

Jamen du tror tilsyneladende på projektet, så held og lykke, og det mener jeg.

Lige et par råd med på vejen

hvis du vil tages mere seriøst så:

1. Vis en forretningsplan
2. Lav et designdokument, så det hele ikke bare er intentioner. (og partnere kan godt komme med ændringer dertil senere)
3. Fortæl hvem du er og hvad dine erfaringer er. Vi kan ikke vide om du lige er trådt ud af gymnasiet ud fra hvad du skriver,
eller om det er dit første fosrøg ud i spiludvikling.
4. Lav et portfolio. Du siger du kan 3D, men det er et vidt begreb.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 05 Sep 2010, 12:31

Hej ups101.

Jeg svarede bare igen på samme nedladne måde som Pelle selv lagde op til med sit:
Ingen økonomi ... det er cirka ligesom at sige at man bor hos sin mor, når man er på date.
Og folk der som dig vælter ind midt i en diskusion og leger overdommer kan jeg slet ikke tage alvorligt. Og jeg ved ikke om du selv er klar over det, men det du selv skriver er faktisk meget nedladende og arrogant.

Men tak for at du ønsker mig held og lykke med jagten.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 05 Sep 2010, 12:37

Som man råber i skoven får man svar...men alligevel tak for dine råd Pelle og at du ønsker mig held og lykke.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Lau Korsgaard » 05 Sep 2010, 16:47

jeg synes ikke der er nogen grund til at kritisere nogen bare fordi de ønsker at starte et frivilligt projekt. Jeg har lavet mange projekter uden "økonomi" i som jeg har fået rigtig meget ud af.

Men her er lige et par tips:

Arbejd med nogen du kender. Det er langt bedre at starte sådan nogle projekter her hvis du finder folk i dit eget netværk.

Hvis ikke du kan få fat i folk du kender så bliver du virkelig nødt til at sælge dit projekt for at finde kvalificerede folk. Der er ingen grund til hjemlighedskræmmerri!
- hvad er det mere specifikt for et gameplay du forestiller dig?
- Hvad er din tilgang til læring i dit spil? hvilken læringssituation har du i tankerne?
- har du en ide om målgruppe?
- Har du nogen overvejelser om forretningsmodel? Ikke fordi at forretningsmodellen er speciel vigtig men det siger noget om hvilken type projekt du har i tankerne.
- osv.

Hvis du ærligt kan besvære sådan nogle spørgsmål og gøre det på en måde så folk bliver inspirerede og siger wauu, så tror jeg du har langt større chance for at få positiv respons.

Jeg har desværre selv hænderne fulde, men jeg kender da en del som godt kunne trænge til at få fingeren ud og arbejde med noget i stedet for at sidde og bitche over at der ikke er nogen økonomi i et projekt.

/Lau

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 05 Sep 2010, 19:14

Det er virkelig godt skrevet Lau Korsgaard. Tak for det.

Der hvor du virkelig rammer plet er det med hemmelighedskræmmeriet. Og du har fuldkommen ret i det med at finde folk i mit eget netværk......det ville nok være det bedste. Men der er både fordele og ulemper ved at arbejde med ”venner”. Og det samme gør sig gældende med folk man ikke kender. Nu ville jeg bare lige prøve begge dele.

Naturligvis holder jeg kortene tæt ind til kroppen, indtil folk viser bare en smule interesse i projektet. Og jeg 'har tænkt på alle de ting du nævner og langt mere end 'det.

Og ja !.....det er lidt af et dilemma det der hemmelighedskræmmeri, fordi hvor meget skal man røbe, og hvornår, og til hvem og hvor mange osv. osv. ?
Lige nu og her, i dette forum, føler jeg ikke at jeg har lyst til at røbe noget som helst. Men hvis man er interesseret nok, kan man jo altid bruge min mail.

Endnu engang tak for dit indlæg.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity3D Projekt

Unread post by vonknut » 06 Sep 2010, 06:58

Jeg prøver lige at oversætte hvad folk siger:

Du leder efter, hvad der virker som en person der kan rigtigt meget, nærmere bestemt:
Marqus wrote:Hej alle.
De personer jeg fortrinsvis søger skal havde en bred viden, for eksempel viden om fysik og kemi, psykologi og pædagogik, samtidig med et indgående kendskab til 3D modellerings- og animationsprogrammer (eller bare et enkelt af slagsen som for eksempel Blender 3D, hvilket er det jeg selv bruger), og tegneprogrammer (som for eksempel photoshop), og naturligvis Unity3D. Men ikke nok med det......De skal også kunne programmere i javascript og/eller C# . Derudover skal De også havde et generelt godt kendskab til Webudvikling.
-dvs. en slags partner der faktisk næsten kan lave et spil selv fra bunden, i Unity.

Det giver så følgende problemstillinger:

a) sådanne profiler er der mange spilvirksomheder der også gerne vil have, hvorfor der er få af dem der er ledige.
-dvs. måske skulle du lede efter flere foreskellige, der kan lidt af hvert (f.eks ITU studerende der kan arbejde med det som fritids projekt).

b) hvis de kan lave et spil selv, hvorfor så realisere dit projekt i stedet for et af deres egne?
-dvs. der skal foretages et bedre "salg" af projektet fra din side, for at du kan få en dialog igang med de rette profiler.

c) hvis de næsten kan lave et spil selv, hvad skal du så biddrage med?
-dvs. hvad er DIN profil (relevant erfaring, uddannelse, portefolio/track-record) og er den attraktiv nok, til at folk opfatter dig som seriøs.

Du er nemlig kommet til at skrive et klassisk "jeg har en ide til et spil og jeg mener at jeg ved hvordan man designer spil, jeg mangler bare lige nogle til at udføre min vision..." -tråd.
-og mange af de folk der skriver sådanne tråde, har ikke nogen relevant erfaring, som gør dem kompetente nok til at designe i praksis - og endnu mindre at tiltrække folk og realisere et projekt.

Så med andre og konstruktive ord:

Hvem er du?
Hvad er der så fantastisk ved dit projekt?
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 06 Sep 2010, 09:09

Hej vonknut.

For at svare på det sidste først: det fantastiske ved mit projekt er at:

1. Ingen andre på markedet har udviklet et tilsvarende læringsspil.
2. Det er innovativt og utraditionelt ( eller nytænkende og nyskabende).
3. Der er en kraftigt stigende efterspørgsel på læringsspil generelt.
4. Projektet er i sin startfase (udviklingen af det 'er allerede i gang, men man kan stadig nå at være med fra starten).
5. Alle som vil være med, vil få lige stort ansvar for og andel i det, både arbejdsmæssigt og økonomisk.

Hvem er jeg så ? Og hvad kan jeg ?
Jeg er en mand på 42 år med en lang erfaring inden for IT, og jeg har en bred viden som dækker alle de områder jeg nævner i mine krav (psykologi, pædagogik, fysik&kemi, 3D design, programmering, webudvikling). Alle de krav jeg sætter for andre er krav jeg selv kan opfylde, men jeg er naturligvis ikke ekspert på alle de områder jeg nævner. Og som man sikkert kan læse mellem linjerne, så er jeg meget utraditionel, og jeg ved at det ikke altid (snare tværtimod) er dem med de længste uddannelser som ved mest.....heller ikke engang inden for deres eget fagområde. Derfor er mine krav til andre 'mere at de skal være interesseret i for eksempel psykologi og være parate til at lære om det, end at de skal være uddannede psykologer. Derfor skriver jeg også i mine krav at de skal havde ”viden” om disse fagområder.
Kort sagt: jeg er multikunstner og kaospilot og IT-nørd. Og jeg er udpræget autodidakt.

Grunden til at jeg søger folk der......som du rigtigt nok påpeger.......kan det hele selv, er at jeg ikke ønsker en situation hvor hver enkelt person sidder med sit eget lille område, og dermed kan være både en flaskehals og en stopklods for hele projektet. Hvis folk springer fra projektet midt i det hele, skal det ikke kunne ødelægge det for de andre osv. Man skal altså være parat til at arbejde inden for alle delområder i projektet, selvom man måske arbejder mest inden for 'et bestemt område.

Og lad mig lige slå fast med syvtommer søm at: jeg søger ikke folk som skal udføre min vision for mig, imens jeg selv sidder tilbagelænet og dirigere det hele. Dette projekt er et fælles projekt hvor alle kommer til at stå lige. Jeg gider ikke at være direktør alene, det skal enten gå på skift eller være en fælles sag. Det er også derfor at jeg søger folk som kan det hele selv.

For lige at runde af med et samlet overblik: jeg søger folk som kan det hele selv, og som netop ønsker at udvikle deres eget projekt, men (som mig selv) godt kan se fordelene i at være flere om projektet. Det lyder som en selvmodsigelse ja......men prøv at tænk lidt nærmere over det, i forhold til det jeg skriver om at være utraditionel og banebrydende osv..

Jeg håber at dette giver svar på dine spørgsmål.

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Gorm » 06 Sep 2010, 09:13

Lau Korsgaard wrote:jeg synes ikke der er nogen grund til at kritisere nogen bare fordi de ønsker at starte et frivilligt projekt. Jeg har lavet mange projekter uden "økonomi" i som jeg har fået rigtig meget ud af.

Men her er lige et par tips:

Arbejd med nogen du kender. Det er langt bedre at starte sådan nogle projekter her hvis du finder folk i dit eget netværk.

Hvis ikke du kan få fat i folk du kender så bliver du virkelig nødt til at sælge dit projekt for at finde kvalificerede folk. Der er ingen grund til hjemlighedskræmmerri!
- hvad er det mere specifikt for et gameplay du forestiller dig?
- Hvad er din tilgang til læring i dit spil? hvilken læringssituation har du i tankerne?
- har du en ide om målgruppe?
- Har du nogen overvejelser om forretningsmodel? Ikke fordi at forretningsmodellen er speciel vigtig men det siger noget om hvilken type projekt du har i tankerne.
- osv.

Hvis du ærligt kan besvære sådan nogle spørgsmål og gøre det på en måde så folk bliver inspirerede og siger wauu, så tror jeg du har langt større chance for at få positiv respons.

Jeg har desværre selv hænderne fulde, men jeg kender da en del som godt kunne trænge til at få fingeren ud og arbejde med noget i stedet for at sidde og bitche over at der ikke er nogen økonomi i et projekt.

/Lau
Nogen gange mangler jeg så meget en Thank You knap på det her forum.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

Neogy
Level 11 - Dark arts intermediate
Posts: 114
Joined: 19 May 2008, 09:10

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Neogy » 06 Sep 2010, 16:42

vonknut wrote:
a) sådanne profiler er der mange spilvirksomheder der også gerne vil have, hvorfor der er få af dem der er ledige.
Jeg er en af disse profiler dog uden så meget erfaring på webudviklingsområdet.
Jeg er desværre stadigvæk ledig.

Omkring dette projekt synes jeg også der mangler svar til nogle af de punkter som Lau stillede op.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity3D Projekt

Unread post by vonknut » 06 Sep 2010, 18:49

Punkt 1-3 = tomme ord / fluff
-hvis du har behov for at sige at dit produkt er innovativt, i stedet for at forklare folk hvad det gør, så har du et problem.
-stigende efterspørgsel på lærings spil er ikke = potentiale, eftersom pengene mangler, spørg selv Simon - "mr learning" - Egenfeldt, fra Serious games.

Punkt 4-5 = Kæmpe bonus, hvis der allerede er lavet noget og det ikke kun er på papir planet.


Dig selv = fantastisk, der fik du lige mange flere interesserede i dit projekt, i og med at du kan en masse af det nødvendige håndværk selv + ikke lyder som en fantast (selvom kaospilot jo lugter lidt af gøgler :) ). Så mangler der bare et par praktisk eksempler på steder du har været ansat / portefolio, så skal der nok komme nogle mails til dig fra folk der er friske.


M.a.o. så er du øjensynligt ikke bare "en med en god ide, som så bare lige mangler nogle til at lave den i praksis".
Hvilket er vigtigt at det fremgår, da folk ellers bare afskriver det som "endnu en fra gaden med gode ideer, der tror at det er noget værd i sig selv".
-dem får vi nemligt en del af herinde....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 07 Sep 2010, 08:44

Sandt nok vonknut, med hensyn til punkt 1-3 mangler der noget mere kød på.

Det læringsspil jeg er ved at udvikle, vil gøre indlæring/uddannelse til en leg. Det vil sætte nye standarder for computerbaseret undervisning. Det vil gøre op med de etablerede og forældede uddannelsessystemer og fremme selvstudierne. Og sidst men vigtigst: det vil drastisk forkorte den tid som uddannelser normalt tager. Dette er de store linjer i projektet.

Bevæger vi os længere ned i detaljen, vil jeg udvikle et spil som på en naturlig, og frem for alt underholdende måde, indfører spilleren i videnskabens verden, nærmere bestemt fysik og kemi.
Jeg har brugt mange år på at studere kvantefysikken, og jeg ved at den er grundlaget for al nyere videnskab og teknologi (det er opdagelserne inden for kvantefysikken som gør at vi kan sidde her på Internettet i dag). Og jeg har et brændende ønske om at udbrede denne viden, på en let forståelig og tilgængelig måde.

Uden at gå for meget i detaljen går læringsspillet ud på følgende:
Læringsspillet tager udgangspunkt i universet og går ud på at bruge viden i kampen om solsystemerne. Man skal opbygge en starbase midt i et solsystem, indsamle grundstoffer (ifølge det periodiske system) og producere forskellige ting, for eksempel droner til at udføre arbejdet. Man skal løse forskellige gåder (naturligvis videnskabeligt baserede gåder) og udforske planeter og andre solsystemer (for eksempel med detektorer der operere på forskellige dele af det elektromagnetiske spektrum). Og man skal bekæmpe nogle væsner som består af mørkt stof osv.
Nej !.....det er ikke for små børn der skal lære ABC.

Med hensyn til punkt 4-5: ja der er allerede lavet noget, både på papir og i Unity. Det er ikke meget, da jeg som sagt kun er i opstartsfasen, men nok til en god start.

Kaospilot betyder for mig: en person som er fleksibel og har mange strenge at spille på, og som kan navigere midt i kaos uden at komme helt ud af kurs.

Jeg har været med lige siden de første PC'er kom frem og jeg startede med at undervise i det der dengang kaldtes EDB, på teknologi&informatik centeret i Ravnsborggade (Nørrebro) da jeg var 18 år.
Jeg forsøgte for mange år siden ( da jeg var cirka 25) at starte et firma på iværksætterydelse, som netop skulle udvikle læringsspil. Det gik ikke så godt fordi regeringen pludselig midt i det hele, droppede iværksætterordningen. Siden da har jeg levet et turbulent liv med forskellige jobs inden for webudvikling/programmering, generel IT support, netværk osv. Lige i øjeblikket er jeg på dagpenge og i et løntilskudsjob som pædagogmedhjælper, på en specialskole for socialt utilpassede unge drenge (hvor jeg også tager mig af al deres IT). Mine erfaringer og min viden er omfangsrig, ikke kun inden for IT.


Jeg har selv fulgt lidt med i dette forum fra sidelinjen et stykke tid og ved godt at der kommer alle mulige urealistiske typer ind med fantastiske ide'er, som de bare ikke selv kan fører ud i livet osv.
Så jeg forstår udmærket godt folks holdning til sådanne personer.

Vil lige slutte af med at sige tak for dine positive indlæg og din konstruktive kritik.

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 07 Sep 2010, 08:56

Neogy.

Hvis det kun er erfaring inden for webudvikling du mangler, så mangler du jo ikke så meget set i forhold til mit projekt. Webudviklingsdelen er bestemt ikke den vigtigste lige nu, da det er forholdsvis nemt at udgive et færdiglavet webspil med Unity3D. Og hvis du er parat til at lære nyt, er det slet ikke noget problem.

Håber du har fået svar i mit indlæg til vonknut, på de punkter som du syntes der manglede svar på.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Lau Korsgaard » 07 Sep 2010, 09:29

Marqus wrote: Læringsspillet tager udgangspunkt i universet og går ud på at bruge viden i kampen om solsystemerne. Man skal opbygge en starbase midt i et solsystem, indsamle grundstoffer (ifølge det periodiske system) og producere forskellige ting, for eksempel droner til at udføre arbejdet. Man skal løse forskellige gåder (naturligvis videnskabeligt baserede gåder) og udforske planeter og andre solsystemer (for eksempel med detektorer der operere på forskellige dele af det elektromagnetiske spektrum). Og man skal bekæmpe nogle væsner som består af mørkt stof osv.
Nice :geek:

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Unity3D Projekt

Unread post by vonknut » 07 Sep 2010, 09:42

+1
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Scurvy Lobster » 07 Sep 2010, 11:06

Som gymnasielærer bliver jeg nødt til at spørge hvilken type læring/undervisning der sigtes mod? Moderne undervisning i DK handler om at opbygge kompetencer, gerne tænkt i taksonomiske niveauer. Viden er i denne forstand i lav kurs. Dette er skrevet ind i alle nye bekendtgørelser de sidste 6-8 år. Du skriver dit produkt er et opgør med forældede uddannelsessystemer, men i praksis er det flere år siden skolen blev reformeret til helt nye standarder (måske er det disse du kalder forældede, men i så fald savner jeg dokumentation).

Jeg skriver blot dette, så det ikke kommer som et chok for dig senere. Du risikerer at blive grint ud af lokalet, hvis du fremstiller dit produkt som revolutionerende, men reelt slet ikke kan konkurrere med målsætningerne i moderne undervisning.
Uddannelseschef, HTX Ringsted

Marqus
Level 10 - Dark arts student
Posts: 108
Joined: 04 Sep 2010, 08:51

Re: Unity3D Projekt

Unread post by Marqus » 07 Sep 2010, 12:23

Hej Curvy Lobster.

Når jeg siger at undervisningssystemet er forældet, er det ikke så meget det faglige indhold, og heller ikke måden hvorpå det deles op i forskellige taksonomier, jeg sigter efter, men nærmere undervisningsformen. Jeg tror at der i fremtiden vil blive vendt op og ned på den form for undervisning som hersker i dag. Specielt i forbindelse med IT-baserede læringsprogrammer/spil.
Samtidig tror og håber jeg at vi i fremtiden vil være meget mere selvstændige, selvudviklende og selvstuderende end vi er i dag.

Jeg fandt lige dette om taksonomien på Wikipedia:
Citat:
Diskussion omkring taksonomiens status:
Transcendentalfilosofien (se fx Immanuel Kant) mener, at den menneskelige bevidsthed har en helt naturlig tendens til at organisere oplevelser i sådanne systemer af viden. Dette sker af sig selv, og vi kunne slet ikke have perceptioner uden en sådan naturlig taksonomi. Videnskabsmænd som Linné sprogliggør således blot disse naturlige inddelingsprincipper.
I modsætning til denne universale og objektive forståelse af taksonomien finder vi berømte antropologer som Emile Durkheim og Claude Levi-Strauss, der forfægter taksonomien som et produkt af lokale kulturelle systemer og sociale funktioner. Denne form for relativ taksonomi er blevet døbt 'folksonomi' eller endda 'fauxonomi' af dens kritikere.
Citat slut.

Meget tankevækkende synes jeg selv.

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: Unity3D Projekt

Unread post by christa » 07 Sep 2010, 13:02

Hvilket fagligt niveau sigter du efter? Folkeskole, Gymnasie, universitet?

Der vil kunne spares MANGE penge på fx. universitetet ved at erstatte dele af de basale laboratorieforsøg med et digitalt produkt...

Post Reply