Konsulent

User avatar
Vorgmechen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 28 Dec 2013, 22:28

Konsulent

Unread post by Vorgmechen » 09 Jul 2019, 14:32

Til jer der har brug for hjælp til jeres design, metaforik, symbolik og idéer,

Jeg ser desværre ofte produktioner der tydeligt bærer præg af, at computerspil i høj grad er mere end kode. Programmører har ofte nok at se til. Det er forståeligt at personer der mestrer objekt orienteret programmering med alle de teknologier der skal til for at organisere en softwareproduktion og optimere kørsel og meget andet, at de ikke også kender til begreber som horror vacui, dasein eller dispositif – begreber fra filosofien. Ikke desto mindre er det idéhistorien der driver enhver original tanke i design. Alt springer herfra. Fra Grækenland og Rom over Persien til Frankrig og videre ind i Europa. En tidlig idé er idéen om ”det sfæriske” i betydningen ”det skønne” eller ”komplette”. Denne diskurs, altså denne talen om det skønne, er mere end to tusind år gammel, så ja, programmører har ofte nok at se til. Mange spil halter derfor i design og grundidé betydeligt og arbejdet lagt i produktionen, bliver i princippet glemt idet spillet ikke formår at opfylde almene kvalitetskrav. En god lydside, psykologisk spænding som vi kender det fra Hitchcock’s univers, historisk dybde i betydningen "skrivning af troværdige karakterer" og meget andet, er strengt nødvendige elementer i computerspil. Et studio derfor, vil aldrig kunne lave et godt spil uden indsigt i mennesker - uden indsigt i Europa og alle de diskussioner vi mennesker har forfinet siden Antikken.

Jeg forstå godt, at det kan lyde intimiderende, ja endda provokerende, men computerspil er tidens primære kunstproduktion og som sådan, er computerspillet placeret i kunsthistorien og må derfor respektere den europæiske idéhistorie og lægge sig i forlængelse af hvad der har været. Computerspil for at være aktuelle og mere end pengemaskiner, må have en vis dybde og omtanke og denne kan jeg hjælpe med. Jeg kan hjælpe med rådgivning på jeres projekt og kikke på alt det som ikke har med kode at gøre for at forbedre kvaliteten og sikre, at I ikke ender med et virvar af klichéer, forkerte metaforer eller symbolikker og grafiske grænseflader uden dybde eller reference.

Jeg tilbyder i første omgang en samtale for at se om der er grobund for et samarbejde. Hvis dette er tilfældet, kan en aftale indgås efter behov.

Kontaktoplysninger:
Telefon: 41 40 12 73
Email: kreaturen@gmail.com

Post Reply