Spilprogrammør

Kevin Petersen
Level 3 - Infant

Spilprogrammør

Unread post by Kevin Petersen » 08 Sep 2012, 20:08

Hey!

Jeg er lige pt. i gang med Hovedforløbet som Web-integrator på Roskilde Tekniske Skole. Derefter tænker jeg at tage Datamatiker med Speciale i spil udvikling (Spildatamatiker)- uddannelsen bagefter. Derfor spørg jeg nu her på forummet om der er nogle som har erfaring med uddannelsen eller Datamatiker generelt, og om den ville være god at tage, hvis man gerne vil være Spilprogrammør i spilbranchen.

Håber der er nogle derude! :D
Kevin Petersen
Game Designer & Programmer. Currently unemployed.
kevinjp@outlook.com
http://kevinjp.dk/

Kevin Petersen
Level 3 - Infant

Re: Spilprogrammør

Unread post by Kevin Petersen » 20 Sep 2012, 08:34

Kan det virkelig være rigtigt, at der er ingen som har erfaring med Datamatiker uddannelse eller spildatamatiker?
Kevin Petersen
kevinjp@outlook.com

Christen
Level 13 - Portal opener

Unread post by Christen » 20 Sep 2012, 14:45

Jeg ved kun lidt om datamatikkeren min bror har taget den, samt jeg kender et par stykker der har taget den.

Det er vist lidt i stil med multimedie designeren, bortset fra den er mere teknisk og mindre kreativ. Det er nok hvad man kan kalde software light uddannelse. Man får en god bred viden inden for programmering, netværk osv. Det tager vist 2 år og så har du ikke så meget på papiret. Jeg vil mene at du får den viden du skal bruge med datamatiker til at starte hvis du har flair og passion for at programmere og lave spil, men en batchler giver dig lidt mere fluff, samt gode muligheder til at studere videre en anden gang. Jeg vil anbefale at du finder et andet studie hvor du kan få en batchler på 3 år. (Datalog?, medialog, itu-noget?)

Kevin Petersen
Level 3 - Infant

Unread post by Kevin Petersen » 20 Sep 2012, 19:21

Hej Christian,

Jeg tror nok, at en Bachlor uddannelse er noget, som jeg aldrig ville kunne tage. Grundet at det eneste fag jeg har på B-niveau, er Matematik. Dansk og Engelsk har jeg dårligt nok fra 9. klasses eksamen. Såå..

Det var derfor jeg tænkte på spildatamatiker uddannelsen, da den specialere sig i Spiludvikling samt en masse programmering.

Nogle andre foreslag? Når jeg jo nu har fortalt, at jeg ikke kan tage en bachlor. Altså, det kan jeg vel nok en dag, men hvis jeg skal lave Dansk og Engelsk på A-niveau. Så er jeg først færdigt og klar til at ansøge om mange mange år.
Kevin Petersen
kevinjp@outlook.com

Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student

Unread post by Henrik LSP » 20 Sep 2012, 21:55

Kevin Petersen wrote: Jeg tror nok, at en Bachlor uddannelse er noget, som jeg aldrig ville kunne tage. Grundet at det eneste fag jeg har på B-niveau, er Matematik.
Jeg kan varmt anbefale matematik A-niveau. Som spilprogrammør er det svært at komme uden om geometri, rumgeometri, vektorregning, ligninger og andre matematiske emner. Uanset om det er et krav til din uddannelse, vil du næppe fortryde, hvis du tager et matematik A-niveau kursus.

Kevin Petersen
Level 3 - Infant

Unread post by Kevin Petersen » 20 Sep 2012, 22:44

Hey Henrik,

Ja det har jeg også overvejet mange gange, men har bare ikke haft tid til det. Men det helt klart noget som jeg skal få bragt iorden.
Kevin Petersen
kevinjp@outlook.com

ZeroHero
Level 36 - Tron

Unread post by ZeroHero » 23 Sep 2012, 22:47

Da jeg startede med at programmere 3D i min lille lejelighed anede jeg ikke ret meget om vektorer og matrikser osv. Det stoppede mig nu ikke med at fortsaette! I begyndelsen lod jeg grafikkortet klare alt det som jeg ikke anede, hvordan man gjorde saa som multiplikation af to matrikser osv. Faktisk vidste jeg slet ikke, hvorfor det var vigtigt at arbejde med matrikser. Jeg koebte derfor et par boeger der omhandlede det grundlaeggene omkring implementering af 3D grafik. Efter at ha gaet igennem stort set alle eksemplerne i bogen blev jeg meget bedre rustet og jeg begyndte at blive nysgerrig efter at vide mere. Jeg eksperimenterede derefter med mere avancerede emner saa som skinning og rigging osv. Det blev mit springbraet til at transformere min nysgerrighed til en passion. Jeg afsluttede min Bachlor uddannelse i Games Programming nogle aar siden. Det var dog foerst da jeg havde faet undervisning i vektor beregning at jeg endelig forstod, hvad jeg havde eksperimenteret med foer jeg startede paa universitet. I mit foerste aar havde jeg mange aha-oplevelser i mine matematik timer. Pointen med dette er at fortaelle at man kan komme utrolig langt med vilje indenfor spilprogrammering, men selvfoelgelig er en grundlaeggene forstaelse alfa-omega, hvis du vil goer dig i haab om at komme til at arbejde med spilprogrammering eller grafisk programmering i industrien. Du kan se, hvor langt jeg er kommet, ved at tage en hurtig kig paa min hjemmeside: http://www.Pixie3D.com Et rendering/modellering/animations software som jeg altid havde oensket at jeg en dag ville kunne skabe fra foerste gang jeg saa computerskabt 3D grafik. Detsvaerre ved jeg ikke saa meget om spilprogrammering i Danmark eller hvordan man kommer igang. Jeg tog min uddannelse i England fordi dengang jeg gerne ville igang fandtes der ikke nogen uddannelse i Danmark. Jeg valgte at tage en uddannelse der specifikt omhandlede det jeg braendte for mest. Jeg havde ogsaa overvejet datamatiker uddannelsen men blev fraraadet af nogle venner da de sagde at man ikke rigtigt kom til at arbejde med noget af det som jeg gerne ville - men igen... dette er ved at vaere nogle aar siden saa jeg ved ikke hvordan uddannelsen tilbyder idag. Jeg vidste med mig selv at jeg ikke kunne gennemfoere en uddannelse med mindre jeg braendte 100% for det. Men uanset hvad du vaelger saa held og lykke og lad endelig ikke en smule matematik skraemme dig - det er meget lettere end du tror.

Post Reply