Bruger man Producers i Danmark?

Ilyas19
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 25 Oct 2012, 12:14

Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by Ilyas19 » 25 Oct 2012, 12:24

Bruger man producers i spil industrien i Danmark eller går det under et andet navn?
Jeg kunne godt tænke mig i fremtiden at arbejde som Producer i spil industrien, men først vil jeg prøve på at finde et firma hvor jeg måske kan få lov til at kigge deres producer over skulderen i 14 dage eller noget i den stil men jeg synes ikke at jeg kan finde nogle firmaer der har producers.


Ilyas19
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 25 Oct 2012, 12:14

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by Ilyas19 » 25 Oct 2012, 14:55

Mange tak Christen!

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by Jesper Kondrup » 25 Oct 2012, 15:19

De har også en producer hos Apex.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by ThomasLund » 25 Oct 2012, 17:07

Og vi ville gerne have en dedikeret en, men har ikke p.t. råd til en fuldtids. Endnu.

Så ja - de er der og bruges. Men man skal have en vis størrelse imho før man kan have en fuldtids

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by JesperN » 25 Oct 2012, 17:52

Jeg tror, at alle danske spilfirmaer på mere end 8-10 mand har producers.

Som jeg kender til:
- IO Interactive
- Reto-Moto
- MovieStarPlanet
- PlayDead
- PressPlay
- Apex
- Tactile
- Kiloo
- Progressive Media

Osv. Nogle af dem har mere udtalte Producer-stillinger end andre; i de mindre firmaer er Produceren måske en kombineret rolle. Men der vil altid være en eller anden, som er Producer (hvis da ikke mere end en).

DKShadow
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 25 Oct 2012, 18:07

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by DKShadow » 25 Oct 2012, 18:11

Hvordan bliver man så helt præcist kvalificeret til en sådan stilling? Hvor/hvordan får man den fornødne træning/erfaring?

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by ThomasLund » 25 Oct 2012, 19:05

Du kombinerer (i min definition) 80% projekt leder med 20% game designer - tilsat noget forståelse for HR og menneskeforståelse (især af firkantede programmører og artzy artists)

:-D

Oh - og jeg ville nok aldrig selv ansætte en grøn producer. En af de vigtigste funktioner overhovedet. Man starter vel nok bedst ud ved enten at være projektleder i almindelig udvikling og så dreje over i spil branchen efter noget tid. Eller have arbejdet som udvikler/artist i nogle år på forskellige projekter og så udvise ledelse og struktur potentiale til at overtage producer rollen.

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by JesperN » 25 Oct 2012, 21:37

Nu er Producer-rollen jo ret forskellig fra sted til sted; nogle steder er den meget projektleder-orienteret, og andre steder er den mere over i designer/creative director rollen.

Det er ikke noget, der er nemt at decideret uddanne sig til. Man kan sagtens tage en masse relevante kurser og uddannelser indenfor bl.a. projektledelse, spildesign, forretningsudvikling og den slags (en Producer skal som ofte have ret bred viden), men som Thomas hentyder til, så er erfaring ofte det vigtigste kriterium, når man kigger efter en Producer.

Mange Producere har derfor en baggrund i enten en anden kompetence, f.eks. spildesign, test, art eller programmering, eller så har de fået projekt-erfaring andetsteds, som eksempelvis projektkoordinator eller projektleder indenfor industrier, hvor disse typer rolle tør gives til "rookies". Ikke desto mindre er det altid et kæmpe plus, hvis man har erfaring som leder fra diverse fritidsprojekter.


Ilyas19
Level 0 - Null
Posts: 3
Joined: 25 Oct 2012, 12:14

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by Ilyas19 » 26 Oct 2012, 23:15

Jeg takker for de mange svar men jeg har et hurtigt spørgsmål.

Hvor stor er chancen for at et firma ville lade en person kigge deres producer over skuldrene i en 14 dages tid som en form fra praktik?

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by JesperN » 26 Oct 2012, 23:24

@Vejgaard: Fantastisk video og ganske spot on! :)

@Ilyas19: Jeg tror desværre ikke den er stor. Min erfaring siger mig, at de færreste firmaer vil have en person i praktik, som blot kigger over skuldrene. Den person, man ville følge, kan ofte føle sig tynget af det, og man føler en trang til at sætte personen igang med noget, som i det tilfælde så ville blive noget "tilfældigt" arbejde.

Praktik er som ofte fokuseret på en konkret proces, hvor man udøver en bestemt praksis indenfor reelle erhvervsrammer. Det er derfor bedre, at du fokuserer på, hvad du kan lave i din praktikperiode, rent konkret, i stedet for bare at "følge" og observere. Det vil de fleste firmaer kunne se en langt større mening med.

Finder du det rette perspektiv, vil du dog stadig kunne lære en hel del til det det vil sige at være producer. Det kommer man til at mærke næsten uanset hvad man foretager sig i et spiludviklingsmiljø; og det kan faktisk være godt at starte på "den anden side"; som den der interagerer med produceren.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by petervesti » 27 Oct 2012, 17:25

Ja sjovt som Producer-rollen bliver opfattet lidt forskelligt rundt omkring. I mit gamle firma var det naermest en 'Creative Director', mens det i mit nuvaerende firma er som Vejgaards video; en projektleder, hvis ansvarsomraade er proces og IKKE indhold. De bedste producers forstaar dette og holder god afstand til beslutninger, som vedroerer selve indholdet. Hvis man gerne vil vaere producer, mener jeg, at man primaert skal vaere interesseret i at skabe et 'hold' der fungerer optimalt. Man er, som videoen pointerer, en facilitator og ikke en 'skaber'. Derfor er det faktisk ret normalt at nogle af de bedste producers i vores industri ikke noedvendigvis har masser af aars erfaring inden for spil (eftersom de ikke er 'indholdsorienteret').

Det betyder, i foelge min teori, at hvis man har en god producer (samme gaelder animatorer og programmoerer) i spilindustrien...saa er man virkelig heldig, eftersom de kan lave 99% det samme job til hoejere loen andre steder :)

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Bruger man Producers i Danmark?

Unread post by ThomasLund » 27 Oct 2012, 19:09

Yeah - fed video

Og petervesti har en stor pointe i, at man med de skills der er behov for kan tage sig langt bedre betalt i andre brancher. Men i sidste ende er der vel de færreste af os som arbejder i spilbranchen fordi vi mener timelønnen er slidet værd. Hehe. Men det er mega mange gange sjovere at være igang med at lave spil end "endnu et bogholderisystem eller webbaseret CMS"

/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Post Reply