Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Hej!
Nogen gode bud på, om Html 5 er vejen frem, når der skal udvikles f.eks. spil, som kan køre i browser - også på iOS platform?
Det er en udfordring at udvikle i flash, når spillene også skal kunne bruges på Apples platforme. Måske bevæger Apple sig mod at flash kan anvendes på iOS?
Nogen gode bud på, om Html 5 er vejen frem, når der skal udvikles f.eks. spil, som kan køre i browser - også på iOS platform?
Det er en udfordring at udvikle i flash, når spillene også skal kunne bruges på Apples platforme. Måske bevæger Apple sig mod at flash kan anvendes på iOS?
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Du skal ikke regne med at se ordentlig flash understøttelse på mobiler any day soon, og slet ikke på iOS. Læste lige en artikel på Gamasutra om HTML5 understøttelse til spil og det skulle være so-so med understøttelsen da standarden ikke er implementeret 100% på tværs af devices - så du slipper ikke for at teste på en ret stor andel af forskellige devices for at have en bare nogenlunde chance for at det virker rimeligt for folk. Vær også opmærksom på at HTML5's understøttelse for lyd er ekstremt svag, hvilke for visse spil også er problematisk. Så der er ingen silverbullets derude, blot et væld af trediepartsløsninger der lover at være det.
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Kik på Haxe (http://haxe.org/) og Haxe NME (http://www.haxenme.org/), med det kan du lave ting både til html5, flash og native apps. Jeg har godt nok ikke prøvet det, så ingen garantier. Du kan prøve at lave noget til HTML5 og hvis det ikke er godt nok, så er det ikke spildt, da du kan compile det ud som noget andet.
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Mange tak for gode input!
har du link til artiklen på Gamasutra?
har du link til artiklen på Gamasutra?
-
- Level 25 - John Carmack
- Posts: 253
- Joined: 25 Mar 2008, 11:33
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
http://gamasutra.com/view/feature/6587/ ... _html5.php
Der findes masser af værktøjer som kan udvikle HTML5 og eksempelvis native iOS app samtidig. Game Maker Studio er et eksempel. Kan være værd at overveje for fuld ydelse på specifikke platforme, men stadig mulighed for understøttelse i browser.
Der findes masser af værktøjer som kan udvikle HTML5 og eksempelvis native iOS app samtidig. Game Maker Studio er et eksempel. Kan være værd at overveje for fuld ydelse på specifikke platforme, men stadig mulighed for understøttelse i browser.
Uddannelseschef, HTX Ringsted
-
- Level 3 - Infant
- Posts: 34
- Joined: 21 Dec 2011, 18:47
- Contact:
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Ooh jeg kan svare! Jeg har faktisk lidt erfaring, nemlig mit gangsta spil som kører HTML5 og også er tilgængelig på iOS og Android: http://www.facebook.com/gangstagangstagame
Min erfaring er kort fortalt at platformen er klar, men man skal være meget bevidst om dens begrænsinger og designe sit spil med disse skarpt for øje. Specifikt grafisk performance, hvor man ikke må forvente sig for meget af rendering performance, og skal passe meget på med brug af grafisk hukommelse. Visse spiltyper / designs vil kunne designes indenfor disse parametre og klare sig fint, mens der er spil som simpelthen ikke vil kunne udvikles på HTML5 endnu.
Til gengæld høster man en kæmpe fordel ved at spillet er tilgængeligt både på smartphones og i desktop browsere og det er absolut ikke noget at kimse af. Det er selvfølgelig ikke meget værd hvis ens spil er fuldstændig crippled af platformen, men igen, hvis man har valgt en spiltype og et design som holder sig indenfor rammerne så kan man nå i mål.
Mht. platform support er den eneste alvorlige mangel lyd, men den er også stor nok til at dit spil ikke bare kan spilles i browseren på iOS: HTML5 lyd er totalt ubrugelig. Løsningen er at pakke webapplikationen ind i en app (med Phonegap), så spilles lyden via platformens almindelige lydafspilningsfunktioner. Lidt bøvlet, men de fleste vil nok release spillet som en app alligevel.
Et alternativ er som andre nævner at skrive sit spil med et værktøj som Haxe som kan kompilere til HTML5 til web og til apps til brug på smartphones. Det er cool nok men man er jo begrænset til de features værktøjet understøtter, hvilket måske er tilstrækkeligt måske ikke, selv foretrækker jeg fleksibiliteten i at targette platformen direkte.
Unity er vist også ved at være godt på vej til at være brugbar til apps + web? Kunne være man skulle kigge lidt på det også.
Min erfaring er kort fortalt at platformen er klar, men man skal være meget bevidst om dens begrænsinger og designe sit spil med disse skarpt for øje. Specifikt grafisk performance, hvor man ikke må forvente sig for meget af rendering performance, og skal passe meget på med brug af grafisk hukommelse. Visse spiltyper / designs vil kunne designes indenfor disse parametre og klare sig fint, mens der er spil som simpelthen ikke vil kunne udvikles på HTML5 endnu.
Til gengæld høster man en kæmpe fordel ved at spillet er tilgængeligt både på smartphones og i desktop browsere og det er absolut ikke noget at kimse af. Det er selvfølgelig ikke meget værd hvis ens spil er fuldstændig crippled af platformen, men igen, hvis man har valgt en spiltype og et design som holder sig indenfor rammerne så kan man nå i mål.
Mht. platform support er den eneste alvorlige mangel lyd, men den er også stor nok til at dit spil ikke bare kan spilles i browseren på iOS: HTML5 lyd er totalt ubrugelig. Løsningen er at pakke webapplikationen ind i en app (med Phonegap), så spilles lyden via platformens almindelige lydafspilningsfunktioner. Lidt bøvlet, men de fleste vil nok release spillet som en app alligevel.
Et alternativ er som andre nævner at skrive sit spil med et værktøj som Haxe som kan kompilere til HTML5 til web og til apps til brug på smartphones. Det er cool nok men man er jo begrænset til de features værktøjet understøtter, hvilket måske er tilstrækkeligt måske ikke, selv foretrækker jeg fleksibiliteten i at targette platformen direkte.
Unity er vist også ved at være godt på vej til at være brugbar til apps + web? Kunne være man skulle kigge lidt på det også.
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Unity er naturligvis en option til cross-platform. Men det er jo ikke HTML5, og kan heller ikke eksportere til det. Kun til flash eller deres eget native web-plugin - ingen af dem virker på mobiler. Der skal man bruge deres native eksport til den enkelte platform. Og så skal man være opmærksom på at det nok mindre end HTML5 er write-once-rune-everywhere. De gør et rigtigt godt stykke arbejde, men i min erfaring er der stadig en masse ting man skal være opmærksom på ved den enkelte platform. Derved sagt så kan det meget mere end HTML5, især når man snakker spil i 3D - men er selvfølgelig også mere kompliceret at arbejde med.
En del af svaret ligger derfor også i hvad det er for en type spil du vil lave og hvad din erfaring er, som mark også er inde på.
En del af svaret ligger derfor også i hvad det er for en type spil du vil lave og hvad din erfaring er, som mark også er inde på.
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 144
- Joined: 08 Mar 2008, 21:06
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
Hvis du ikke har de store krav til grafisk lir, så er HTML5 helt fint. Hos CEGO har vi udgivet Voodoo Friends på både vores egne portaler, Chrome Webstore og AppStore - alt kører på præcist samme HTML5 kode. Det er en slow paced 2D puzzle platformer, og til den genre er HTML5 i al fald glimrende. Vi er gået all-in på HTML5 og udvikler slet ikke i andet længere.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
HTML5 er godt, hvis du vil lave noget hurtigt, og ikke har meget erfaring i Java eller C++. Derimod, hvis du forventer at kunne pynte dit spil med alt muligt fint 3D grafik, skal du nok kigge på at kompilere hardware accelererede application med Google's NDK.
Re: Er Html5 vejen frem, når der skal udvikles til iOS?
HTML5 er fint, da det også er let at gøre cross platform, hvilket er ret essentielt
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk