Animal Captain

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Animal Captain

Unread post by Thomas Ryder » 18 Oct 2012, 09:52

Hej spiludviklere!

Camilla Pedersen og jeg har for nylig fået projektstøtte fra DFI til Animal Captain, et puzzle-baseret iPad-spil til børn på 4-6 år. Gameplayet er simpelt: En færge sejler mellem forskellige øer med forskellige dyr som passagerer. Der er kun et begrænset antal kahytter til rådighed, så dyrene er for det meste nødt til at dele kahyt. De fleste dyr har det fint med at rejse sammen, som for eksempel et får og en zebra, men en gang imellem er der en tiger eller en slange med om bord! Det er din opgave at flytte dyrene rundt mellem de forskellige kahytter så slangen for eksempel ikke kommer i samme rum som fåret. Færgen sejler først når alle dyr er glade.

Den grafiske stil er supernaiv minimalisme, inspireret af Hans Scherfig's dyremotiver og Per Arnoldi's plakater fra halvfjerserne. Spillet lægger op til eksperimenter og leg med sammensætninger af dyr, og spillets historie er enkel og i øjenhøjde med børnene. Og ja, dyrene prutter.

Vi planlægger at gå i gang med spillet i februar 2013.

Thomas & Camilla

http://www.camillaapps.dk

http://thomasryder.wordpress.com/



Image

Image

Image

Image

Image

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Animal Captain

Unread post by JesperN » 18 Oct 2012, 13:55

FANTASTISK grafik Thomas! :D

Viser virkeligt, at simplicity kan være en kunst udi det storartede.

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Animal Captain

Unread post by timgarbos » 18 Oct 2012, 14:07

Det er alt for fedt! Glaeder mig til at spille med!

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Animal Captain

Unread post by Thomas Ryder » 15 Feb 2013, 13:46

Vi er nu for alvor gået i gang med Animal Captain. Vi har arbejdet på projektet siden 1. februar, og regner med at være færdig med første milestone til april. Her er lidt work in progress screenshots:

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
Scurvy Lobster
Level 25 - John Carmack
Posts: 253
Joined: 25 Mar 2008, 11:33

Re: Animal Captain

Unread post by Scurvy Lobster » 15 Feb 2013, 14:37

Ser bare super lækkert ud! Min datter på 1½ er næppe gammel nok til det endnu dog. Hvornår håber I på release?
Uddannelseschef, HTX Ringsted

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Animal Captain

Unread post by Code » 15 Feb 2013, 15:01

Det ser super godt ud. Mega sødt og ser ud til at være simpelt at tilgå. Det skal nok blive et hit.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Animal Captain

Unread post by Jesper Kondrup » 15 Feb 2013, 16:09

Great stuff!

BigBiteGames
Level 0 - Null
Posts: 8
Joined: 16 May 2011, 16:39

Re: Animal Captain

Unread post by BigBiteGames » 15 Feb 2013, 18:25

Du er for sej Thomas - det ser rigtig godt ud! :)

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Animal Captain

Unread post by Thomas Ryder » 17 Feb 2013, 12:43

Tak skal I ha'. Vi synes selv det er et supersjovt projekt at arbejde med. Vi har ikke planlagt en endelig release date, men regner med at være færdige til efteråret.

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Animal Captain

Unread post by eMilk » 17 Feb 2013, 21:17

Stilen er for lækker! Elsker at I har skruet helt op for de vilde farver!
#edit: I burde lave en børnebog eller minifigurer for at køre transmedia vinklen. Er sikker på at de pang farver og søde dyr ville gå rent ind hos små børn!
Last edited by eMilk on 17 Feb 2013, 22:18, edited 1 time in total.

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3907
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Animal Captain

Unread post by jonaz.dk » 17 Feb 2013, 21:34

Jeg har en lille prut næææsten i målgruppen. Du siger bare til når der skal testes. :)

Tænker lidt på at grafikken måske er for cute hvis målgruppen er 4-6?
Hos min som 2 årig var det Shrek og Cars 1+2 der rykker (Cars 2 er ren børne actionfilm. miniguns, missiler og eksplosioner). Han er lige begyndt på noget Spiderman fascination efter at være startet i børnehaven og rundet de 3 år.
Han kan DOG også godt det mere baby/toddler-orienterede stadig. Heldigvis lidt endnu.

Bare en tanke.. er ikke ekspert i børnebranding.
Men det er godt at holde sig orienteret om hvor ufatteligt hurtigt det går med deres smag og udvikling.
Og overveje om jeres gameplay er for avanceret i relation til jeres visuelle målgruppe? Det kunne være et potentielt misforhold. Nu kan jeg kun gisne.
Videoen indikerer nu ellers at det er ret simpelt. Men det er kun en lille slice. Måske er den reelle målgruppe 0-3? something..
Og den ser i ud til at ramme meget godt bedømt på sparsom information. :)

Og det ser rigtigt fint ud. :)

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Animal Captain

Unread post by eMilk » 18 Feb 2013, 13:58

Kan i ikke lige lægge et par high-res udgaver ud? Jeg mangler noget artwork til kontoret ;)

User avatar
Thomas Ryder
Level 7 - Spellcaster
Posts: 77
Joined: 31 Oct 2011, 17:25

Re: Animal Captain

Unread post by Thomas Ryder » 18 Feb 2013, 23:20

@Emil: Vi overvejer at få lavet plakater med grafikken, men vi mangler lidt en grund til at gøre det. Hi-res versioner? Jeg er smigret. Jeg skal se hvad jeg kan gøre.
@Jonas: Superskarp observation omkring kompleksitet i forhold til visuel stil. Vores oprindelige målgruppe var 3-5-årige, men efter en hel del testing fandt vi ud af at 4-6-årige ganske enkelt tændte mere på gameplayet. Alder har selvfølgelig en væsentlig betydning for oplevelsen af spillet, men vores tests har også vist at der er en lang række andre faktorer der spiller ind. Nogle børn lærer superhurtigt, nogle børn fatter ingenting og nogle børn lever sig 100% ind i spillet og begynder at digte deres egne historier om dyrene. Den visuelle stil har vi valgt ud fra hvad vi selv synes er fedt og sjovt, og ikke ud fra segmentanalyser. Vi tror på at lave ting med hjertet hvis man samtidig tænker sig godt om, og vi oplever at både de mindre og de lidt større børn tænder på både gameplayet og den visuelle stil. Vi har selv diskuteret en del frem og tilbage omkring kompleksitet vs. visuel stil, og har fundet frem til at vi hellere vil teste os frem og lade børnenes reaktioner afgøre om vi gør det rigtigt.

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Animal Captain

Unread post by vonknut » 19 Feb 2013, 01:30

Vi sidder selv lige og lægger sidste hånd på vores ib børnespil (3-6 år), så kan komme med lidt erfaringer:

Indtil de er 3 år, fanger de ikke egentlige puzzles.
-de piller bare ved tingene og ser hvad det sker.

Selv de 3-4 årige har svært ved abstraktioner, som kræver at de tænker "steps frem".
De kan f.eks. godt gå et sted hen, alle trækker en pølse hen til hovedpersonen, så han spiser den.
Men at kombinere 2 ting (f.eks. sætte 2 dyr sammen), for at op nå en tredje (narrativ payoff / unlocke area / komme videre), er svært for dem.
-ikke så meget at gøre, men at forstå at de skal gøre - selv med en del formidling.

Så jeres gameplay er nok korrekt sigtet på 4-6 årige (måske helt op til 8 år) og grafikken skal laves derefter.
Men hvis i putte lidt prutte humor ind, så tror jeg også at jeres grafik går til den målgruppe.


I må lige sige til hvis i skal have nogle gode råd om det, både ift. sværhedsgrad men også teknisk setup.
-vi har f.eks. haft stor succes med at bruge Playmaker til visuel scripting af simple puzzles, 1:1 reaktioner, ting der bevæger sig i scene som feedback eller lir etc.


p.s. i mangler en abe, der kaster med poo....
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Post Reply