Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Beware - lidt provokativt indlæg måske.
Jeg har for en uges tid siden postet en jobåbning for "opportunity of a lifetime" for en 3d artist at være med på Space Hulk teamet.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=8&t=2572
Nu gik jeg så i den naive tro, at det ville vælte ind med ansøgninger fra håbefulde, men måske ukvalificerede danskere, som ville spille chancen.
Men jeg har fået 0 (NUL) ansøgninger fra Danmark. Til gengæld har vi postet jobopslaget på Facebook og Polycount og det er væltet ind. Primært en masse håbløse "jeg prøver sgu selvom jeg godt ved jeg ikke kan", og så en del der er super gode freelancere der dog sidder i USA og østen.
Det er sgu alligevel lidt sørgeligt - eller alternativt, så sidder folk glade i fast arbejde derude og vil hellere lave fluffy bunny børnespil end hardcore sci-fi.
Måske er det simpelthen bare sådan, at Danmark er støvsuget for indianere til at lave grunt-work, og at dem som sidder ledige derude er game designere, animatorer og koncept tegnere.
Kan også være, at vores tilbud er ad helvede til. At der ikke er nogen der gider arbejde sammen med et par sure gamle gutter som os på et lorte Warhammer 40k IP.
Vi ender jo så op med at skulle give jobbet ud til udlandet - og i sidste ende helt undlade at lede lokalt i Danmark efter arbejdskraft. Meget sørgeligt.
Hvad er jeres bud?
Mvh
Thomas
Jeg har for en uges tid siden postet en jobåbning for "opportunity of a lifetime" for en 3d artist at være med på Space Hulk teamet.
http://www.spiludvikling.dk/viewtopic.php?f=8&t=2572
Nu gik jeg så i den naive tro, at det ville vælte ind med ansøgninger fra håbefulde, men måske ukvalificerede danskere, som ville spille chancen.
Men jeg har fået 0 (NUL) ansøgninger fra Danmark. Til gengæld har vi postet jobopslaget på Facebook og Polycount og det er væltet ind. Primært en masse håbløse "jeg prøver sgu selvom jeg godt ved jeg ikke kan", og så en del der er super gode freelancere der dog sidder i USA og østen.
Det er sgu alligevel lidt sørgeligt - eller alternativt, så sidder folk glade i fast arbejde derude og vil hellere lave fluffy bunny børnespil end hardcore sci-fi.
Måske er det simpelthen bare sådan, at Danmark er støvsuget for indianere til at lave grunt-work, og at dem som sidder ledige derude er game designere, animatorer og koncept tegnere.
Kan også være, at vores tilbud er ad helvede til. At der ikke er nogen der gider arbejde sammen med et par sure gamle gutter som os på et lorte Warhammer 40k IP.
Vi ender jo så op med at skulle give jobbet ud til udlandet - og i sidste ende helt undlade at lede lokalt i Danmark efter arbejdskraft. Meget sørgeligt.
Hvad er jeres bud?
Mvh
Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Jeg tror umildbart ikke der er nok der ser det her på forummet til at der ville komme noget ind. Har i prøvet andre steder end polycount og facebook? I har måske ikke reached nok ud :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
http://www.code.dk
Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Ja det er godt nok synd at der ikke er flere "native" inde over. Vi må lige tage et skridt fremad og gøre noget ved det.
Jeg sender dig en ansøgning snarest, så har du da en dansk ansøgning
Med venlig hilsen
Daniel
Jeg sender dig en ansøgning snarest, så har du da en dansk ansøgning
Med venlig hilsen
Daniel
Best regards / Med venlig hilsen
Daniel Recke Lauritzen
Daniel Recke Lauritzen
-
- Level 14 - Dimensional traveler
- Posts: 146
- Joined: 11 Mar 2008, 23:56
- Location: Glostrup
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Hvis jeg ikke allerede havde arbejde og ikke var skiftet fra grafiker til level design, så ville det der have været mit drømme job for et par år siden.. Det lyder da ret bizart at der ikke er nogen der er interesseret :p
held og lykke med det.
held og lykke med det.
::Søren P Andersen
::Showcase
::Showcase
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Ved ikke om det er Murphys lov, men synes tit de fede jobs kommer når man allerede er i job.
Jeg ville have elsket at smide en ansøgning afsted, for jobbeskrivelsen passer perfekt -og super fedt at i arbejder i unity.
Men lidt vildt, at i slet ikke har fået nogle ansøgninger fra DK.
Jeg ville have elsket at smide en ansøgning afsted, for jobbeskrivelsen passer perfekt -og super fedt at i arbejder i unity.
Men lidt vildt, at i slet ikke har fået nogle ansøgninger fra DK.
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Jeg overvejede det faktisk!
Hvis det var muligt at køre lidt flex med tiden. Jeg har jo mit eget projekt jeg går og nusser med jeg godt vil have realiseret.
Der er flere grafiske issues jeg godt kunne tænke mig der blev strammet op i Space Hulk af hvad jeg har set indtil videre.
Om end de næste 1-3 måneder leger jeg med nogle crazy drenge på et andet fedt projekt på dele af hinandens tid. Så det kunne være der efter.
Et problem er at der ikke hænger skide mange game artists ud på spiludvikling.dk. Jeg har en PR opgave der venter.
Og til dels en teknisk opgave for at lave sitet mere grafikervenligt på sigt. Det har jeg dog ikke tid til lige nu.
Jeg håbede at den nye forside med billeder kunne have tiltrukket lidt flere game artists.
Hvis det var muligt at køre lidt flex med tiden. Jeg har jo mit eget projekt jeg går og nusser med jeg godt vil have realiseret.
Der er flere grafiske issues jeg godt kunne tænke mig der blev strammet op i Space Hulk af hvad jeg har set indtil videre.
Om end de næste 1-3 måneder leger jeg med nogle crazy drenge på et andet fedt projekt på dele af hinandens tid. Så det kunne være der efter.
Et problem er at der ikke hænger skide mange game artists ud på spiludvikling.dk. Jeg har en PR opgave der venter.
Og til dels en teknisk opgave for at lave sitet mere grafikervenligt på sigt. Det har jeg dog ikke tid til lige nu.
Jeg håbede at den nye forside med billeder kunne have tiltrukket lidt flere game artists.
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Der er også cgforum.dk som er startet op for 3-4mdr siden. Det er nok det største danske 3d-forum lige pt.
- men jeg er vist den eneste der har posted lowpoly grafik derinde
- men jeg er vist den eneste der har posted lowpoly grafik derinde
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Ja generelt er der bare ikke rigtigt nok marked for game artists i dk. Nationen er måske for lille?
99%+ af hvad der bliver postet på 3dmaxer.dk, cgforum.dk er af 3d folk der helst vil lave egne short film, reklame, feature eller produkt/arkitektoniske visualiseringer.
Det er rigtigt svært at opnå kritisk masse på game art only.
Og så er der selvfølgelig den konstellation at de gode game artists (som Trenox osv.) allerede har faste stillinger.
Og dem der ikke var helt gode/heldige nok til at hoppe direkte ud i et af de begrænsede fast jobs. Søger væk fra spilindustrien.
99%+ af hvad der bliver postet på 3dmaxer.dk, cgforum.dk er af 3d folk der helst vil lave egne short film, reklame, feature eller produkt/arkitektoniske visualiseringer.
Det er rigtigt svært at opnå kritisk masse på game art only.
Og så er der selvfølgelig den konstellation at de gode game artists (som Trenox osv.) allerede har faste stillinger.
Og dem der ikke var helt gode/heldige nok til at hoppe direkte ud i et af de begrænsede fast jobs. Søger væk fra spilindustrien.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Det er netop det jeg syntes er lidt sørgeligt. At de gode folk simpelthen er i job eller i udlandet. Hvis vi skal have en fungerende spilindustri i DK, så skal der varme hænder til.
Lige om lidt har jeg (måske) behov for at hyre 4-6 artists ind til et nyt IP projekt som vi lige har licenseret. Og som situationen er lige nu, så tyder det på jeg skal til at starte et datterselskab i USA eller UK for at kunne køre den produktion.
Surt show.
/T
Lige om lidt har jeg (måske) behov for at hyre 4-6 artists ind til et nyt IP projekt som vi lige har licenseret. Og som situationen er lige nu, så tyder det på jeg skal til at starte et datterselskab i USA eller UK for at kunne køre den produktion.
Surt show.
/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 31 - Hitler with miniguns
- Posts: 318
- Joined: 06 Oct 2008, 14:19
- Location: Aarhus
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Det synes jeg faneme lyder nederen, Thomas.
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 21
- Joined: 04 Nov 2010, 16:51
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Tror også det er fordi at størstedelen af 3Dére osv ikke er repræsenteret herinde.
Er sikker på at hvis i spreder jeres opslag lidt mere skal der nok være nogen der tager kontakt.
Jeg vil gribe muligheden og tillade mig at dele jeres job opslag på min Fb, det ser jo mega fedt ud
Er sikker på at hvis i spreder jeres opslag lidt mere skal der nok være nogen der tager kontakt.
Jeg vil gribe muligheden og tillade mig at dele jeres job opslag på min Fb, det ser jo mega fedt ud
Follow me on Twitter -> https://twitter.com/MadsPeitersen
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Du er meget velkommen.
Vi har spredt den til Facebook, på twitter, polycount, direct emails, her. Fået en masse respons - bare ikke noget fra DK.
Det er måske lidt også det der går op for mig, at der ikke rigtig findes nogen dansk "gamer artist forum/kultur". Hermed opfordring til at nogen gør noget - Jonas
/T
Vi har spredt den til Facebook, på twitter, polycount, direct emails, her. Fået en masse respons - bare ikke noget fra DK.
Det er måske lidt også det der går op for mig, at der ikke rigtig findes nogen dansk "gamer artist forum/kultur". Hermed opfordring til at nogen gør noget - Jonas
/T
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 2 - Grain of sand
- Posts: 21
- Joined: 04 Nov 2010, 16:51
- Location: Copenhagen
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Jeg er helt enig med Thomas.
Der er vist ingen tvivl om at både Spiludvikling og #Dkgame er med til at styrke kulturen herhjemme. Måske var det en ide at "hverve" endnu flere fra industrien til at deltage herinde Jonas
/Mads
Der er vist ingen tvivl om at både Spiludvikling og #Dkgame er med til at styrke kulturen herhjemme. Måske var det en ide at "hverve" endnu flere fra industrien til at deltage herinde Jonas
/Mads
Follow me on Twitter -> https://twitter.com/MadsPeitersen
-
- Level 27 - Drooling zombie
- Posts: 274
- Joined: 09 Nov 2009, 13:37
- Location: Cph
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Enig med Thomas, den her må du tage på din kappe Jonas
Portfolio: http://www.Coindrop.dk
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Tjah, som repræsentant for artist-siden må jeg vel hellere lige provokere tilbage i samme ånd: "Opportunity of a lifetime", jo goddaw. Måske hvis du er studerende eller frisk-uddannet eller bare har haft et kort, kedeligt liv.
Med dén stinker overstået - håber den bliver modtaget i samme ånd som OP er skrevet - er problemet nok, at de dygtigste er blevet snuppet. Jeg ville f.eks. ikke skrotte mit faste job for tre måneders freelance, og som landskabet ser ud i Danmark kan det være lidt svært at leve af freelance der ville give en de fornødne færdigheder.
Og så lige den her:
Og ja, fast arbejde betyder noget, men jeg ville se mig om efter et andet job, hvis ikke det jeg havde var tilfredsstillende. Selvom vi laver (gisp) børnespil en gang imellem.
Eller også har de ikke set opslaget.
Med dén stinker overstået - håber den bliver modtaget i samme ånd som OP er skrevet - er problemet nok, at de dygtigste er blevet snuppet. Jeg ville f.eks. ikke skrotte mit faste job for tre måneders freelance, og som landskabet ser ud i Danmark kan det være lidt svært at leve af freelance der ville give en de fornødne færdigheder.
Og så lige den her:
Smukt lille falsk dilemma dér. Det kunne jo være, folk hellere vil noget tredje eller fjerde? At de ikke tilfældigvis er fans af 40K-universet? At de ikke pr. automatik ser ned på spil til et ikke-hardcore publikum?ThomasLund wrote:Det er sgu alligevel lidt sørgeligt - eller alternativt, så sidder folk glade i fast arbejde derude og vil hellere lave fluffy bunny børnespil end hardcore sci-fi.
Og ja, fast arbejde betyder noget, men jeg ville se mig om efter et andet job, hvis ikke det jeg havde var tilfredsstillende. Selvom vi laver (gisp) børnespil en gang imellem.
Kan sagtens være. Jeg har kun overlevet i denne branche som lidt af en generalist, og jeg ville både - måske - skuffe jer med min mangel på spidskompetence og - måske - blive frustreret over at skulle male virtuelle vægge et helt kvartal. Det er ikke umuligt, at løsarbejderne blandt artists herhjemme hovedsageligt har været nødt til at gøre det samme, og derfor ikke har en mappe, der indeholder noget I ville tænde på.Måske er det simpelthen bare sådan, at Danmark er støvsuget for indianere til at lave grunt-work, og at dem som sidder ledige derude er game designere, animatorer og koncept tegnere.
Eller også har de ikke set opslaget.
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
NU STOPPER I!
Tjoo.. tænker man måske kunne kannibalisere andre forums *HOST!* >stimulere miljøet mener jeg< ved at afholde nogle game art konkurrencer jævnligt med lidt fine præmier eller noget.
Men det koster min tid. Og mange folk kan være så dovne alligevel når det handler om at lave noget. Eller bare rigtigt busy med at arbejde på hemmeligt ting på arbejdet.
Man kunne sende invites til Viborg Animwork, ITColleage, Truemax, Designskolen, ITU.. something. something. For at hive fat i det unge friske blod.
Men generelt tror jeg det bliver en stor udfordring at etablere et decideret game art miljø.
Der var dog mere aktivitet i de tidligere år på sitet. Måske er det samme folk blevet mere etablerede eller forsvundet ud på de vildevover af store internationale forums.
Eller har i bedre forslag? Eller lyst til at organisere sådanne site events?
Tjoo.. tænker man måske kunne kannibalisere andre forums *HOST!* >stimulere miljøet mener jeg< ved at afholde nogle game art konkurrencer jævnligt med lidt fine præmier eller noget.
Men det koster min tid. Og mange folk kan være så dovne alligevel når det handler om at lave noget. Eller bare rigtigt busy med at arbejde på hemmeligt ting på arbejdet.
Man kunne sende invites til Viborg Animwork, ITColleage, Truemax, Designskolen, ITU.. something. something. For at hive fat i det unge friske blod.
Men generelt tror jeg det bliver en stor udfordring at etablere et decideret game art miljø.
Der var dog mere aktivitet i de tidligere år på sitet. Måske er det samme folk blevet mere etablerede eller forsvundet ud på de vildevover af store internationale forums.
Eller har i bedre forslag? Eller lyst til at organisere sådanne site events?
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Jamen, fik ikke sagt det ovenfor fordi det som altid ligger usagt (hvilket du jo ikke kan høre): Tak for godt arbejde, Jonas. Jeg synes ikke det er i orden nonchalant at læsse mere arbejde på dig, eller give dig ansvaret for svag artist-repræsentation.
Så er der lige problemet med at få et forum op på kritisk masse. Målt både på kvantitet af posts, men også kvaliteten af diskussionen. Og måske er udviklermiljøet i Danmark bare for lille til det? M.h.t. artists og danske fora, så er det endnu sværere. Toppen af poppen bruger internationale fora i stedet, hvor de kan regne med noget kvalificeret feedback. Derfor kigger de heller ikke her.
Så er der lige problemet med at få et forum op på kritisk masse. Målt både på kvantitet af posts, men også kvaliteten af diskussionen. Og måske er udviklermiljøet i Danmark bare for lille til det? M.h.t. artists og danske fora, så er det endnu sværere. Toppen af poppen bruger internationale fora i stedet, hvor de kan regne med noget kvalificeret feedback. Derfor kigger de heller ikke her.
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Det er sgu trist, at det er svært at finde folk til sådan et projekt. Jeg har delt jeres opslag på et par itu-relaterede grupper på facebook. Håber det kan hjælpe.
-
- Level 23 - Spider demon
- Posts: 230
- Joined: 16 Mar 2011, 18:28
- Contact:
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
sbn - tak for at give lidt igen
Ja - jeg forventer ikke, at folk smider deres faste job for at nappe den her mulighed. Men med de få jobs der er i den danske spilindustri havde jeg håbet/forventet kvalificerede freelancere at hoppe på chancen for et mega industrirelevant projekt. Som forhåbentlig leder ind i en fast ansættelse.
Generelt talt, så er vi nok alle rimelig enige om, at der er noget behov for lettere at søge jobs/poste opslag/komme i dialog med artists. Og de siger garanteret det samme om os. Skal bare have enderne til at mødes så 1+1=3
Ja - jeg forventer ikke, at folk smider deres faste job for at nappe den her mulighed. Men med de få jobs der er i den danske spilindustri havde jeg håbet/forventet kvalificerede freelancere at hoppe på chancen for et mega industrirelevant projekt. Som forhåbentlig leder ind i en fast ansættelse.
Generelt talt, så er vi nok alle rimelig enige om, at der er noget behov for lettere at søge jobs/poste opslag/komme i dialog med artists. Og de siger garanteret det samme om os. Skal bare have enderne til at mødes så 1+1=3
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension
-
- Level 8 - Summoner
- Posts: 81
- Joined: 26 Nov 2010, 12:44
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Tja, nu jeg 3D animator og ledig. Men da jeg læste opslaget, skreg det ikke ligefrem animator nogen steder??? Søger i sådan én?
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
1: Hvis man er arbejdsløs dansker og gerne vil have job indenfor spilindustrien i Danmark er man vel "nok med på beatet" til at tjekke spiludvikling.dk?
2: Vi oplever vist cirka samme tendes hos Playdead på de forskellige stillinger vi har haft oppe den seneste tid. Dog ikke 0 danskere, men skræmmende få.
3: IMO er Danmark for lille, selv for vores mini branche...
2: Vi oplever vist cirka samme tendes hos Playdead på de forskellige stillinger vi har haft oppe den seneste tid. Dog ikke 0 danskere, men skræmmende få.
3: IMO er Danmark for lille, selv for vores mini branche...
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Det er super ærgeligt - især hvis det her er et tilbagevendende problem som flere nikker genkendende til.
Hvis I mangler artists til projekter er I ALTID velkomne til at sende mig en mail, ringe eller prikke til mig her - jeg vil utrolig gerne hjælpe med at finde de rigtige folk til jeres projekter fra The Animation Workshop (and friends).
Kommer I i nærheden af Viborg giver jeg kaffe (øl om fredagen!) og en rundvisning på skolen + en eksklusiv DVD med afgangsfilmene med jer hjem!
Der er mange afgangselever der kunne være interesserede i at freelance på spilprojekter - og af og til har vi også studerende der er klar på at være interns i firmaer hvis det har været et godt fit. De studerende fra The Animation Workshop har været i praktik ved alt fra Pixar og Betadwarf til Doublefine og Ghost VFX.
I løbet af det sidste års tid er der skruet gevaldigt op for fokus på spil i Viborg, og derfor er der også ved at være flere af afgangseleverne og de studerende fra TAW der får øjnene op for mulighederne. (og så skader det selvfølgelig ikke at det går godt for Sylvester og Bodie med SYBO)
Derudover sendes der løbende updates ud med artist job-oversigter til de studerende, afgangselever og de selvstændige virksomheder. Jeg er også begyndt at fokusere mere på afgangseleverne i forhold til konkrete jobmuligheder - så forhåbentlig kan det være med til at ændre billede her en smule fremadrettet.
TLDR; Hiv fat i mig, jeg kan måske hjælpe
Hvis I mangler artists til projekter er I ALTID velkomne til at sende mig en mail, ringe eller prikke til mig her - jeg vil utrolig gerne hjælpe med at finde de rigtige folk til jeres projekter fra The Animation Workshop (and friends).
Kommer I i nærheden af Viborg giver jeg kaffe (øl om fredagen!) og en rundvisning på skolen + en eksklusiv DVD med afgangsfilmene med jer hjem!
Der er mange afgangselever der kunne være interesserede i at freelance på spilprojekter - og af og til har vi også studerende der er klar på at være interns i firmaer hvis det har været et godt fit. De studerende fra The Animation Workshop har været i praktik ved alt fra Pixar og Betadwarf til Doublefine og Ghost VFX.
I løbet af det sidste års tid er der skruet gevaldigt op for fokus på spil i Viborg, og derfor er der også ved at være flere af afgangseleverne og de studerende fra TAW der får øjnene op for mulighederne. (og så skader det selvfølgelig ikke at det går godt for Sylvester og Bodie med SYBO)
Derudover sendes der løbende updates ud med artist job-oversigter til de studerende, afgangselever og de selvstændige virksomheder. Jeg er også begyndt at fokusere mere på afgangseleverne i forhold til konkrete jobmuligheder - så forhåbentlig kan det være med til at ændre billede her en smule fremadrettet.
TLDR; Hiv fat i mig, jeg kan måske hjælpe
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Lige over! Da jeg så indlægget tænkte jeg, fedt at der endelig sker noget herinde. Og fedt at vi kan formulere os lidt skarpt uden at blive uvenner. Jeg sidder jo to etager oppe fra jer, bl.a. på kontor med en dygtig autodidakt 3D artist, som (lige som jeg) får lov til at all-rounde lidt.ThomasLund wrote:sbn - tak for at give lidt igen
Det jeg sagde var en lille smule på spidsen. Jeg har tænkt over det siden, og hvem jeg skulle anbefale at søge - og kan kun komme i tanker om et par stykker som så vidt jeg ved er i gode, spændende job allerede. Det skal siges, at jeg er fra designskolen, og de fleste af mine studiekammerater er ikke spidskompetente game artists (Gix er vist undtagelsen). Men manglede du nogen til at designe og art directe noget, der ligner en million for et mindre budget, kan jeg komme i tanker om nogle stykker. Det er så typisk mere limited og ikke AAA. (Et rigtig godt dansk eksempel på idealet ville være Subway Surfers. Det har et klart, smukt og skarpt visuelt design uden at være AAA - det er så også godt game-art håndværk samtidigt. Men ikke AAA.)
Jeg kan godt være bange for, at de danske unge, der bare pinedød vil det nok til at blive en god, højt specialiseret environment-artist i AAA-klassen, de er smuttet til Canada.
Emil, kudos for lige at løfte en hel region. Det er altså sejt, at du er så aktiv med at skabe kontakter.eMilk wrote:TLDR; Hiv fat i mig, jeg kan måske hjælpe
Umiddelbart ser AW lidt film- og TV-rettet ud. Hvor meget motivation for game art er der blandt de studerende? (ETA: Altså når de bliver optaget - er der tendenser den ene eller anden vej?)
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Traditionelt set giver jeg dig ret - der har været stor fokus på feature films og de lidt mere traditionelle medier, og det bærer den daglige undervisning også præg af. De undervisere der kommer ind kommer typisk fra Pixar eller lign., så på den måde er den daglige undervisning ikke nødvendigvis skarpt rettet mod spilgrafik. (i stedet er der mere fokus på at de skal kunne indgå i projekter der spænder bredt - og at de ikke bliver låst fast til kun at kunne lave features, spil eller TV, men i stedet er fleksible nok når de kommer ud til at finde deres egen vej)
That being said så er der en del af de studerende der ser spil som et mål i sig selv, og specialiserer sig ved siden af, eller retter endda deres bachelor ind mod det bevidst. Machine Island er et bachelor afgangsprojekt fra skolen, hvor en gruppe studerende nåede frem til at de hellere ville fortælle deres historie med et spil, fremfor en short.
Det skader så heller ikke at de fleste af vores animatorer også ryger en gang eller to gennem DADIU møllen - det er også en mulighed for dem til at afprøve om spil reelt er noget for dem.
Men det er en gradvis process at vise at spilbranchen kan være mindst lige så spændende som det måtte være at arbejde på features, og det er bestemt ikke alle der læser på TAW for at arbejde med spil. Men jeg tror at vi som skole kan være med til at vise mulighederne i den retning gennem en masse fede arrangementer med fokus på netop spil.
Lidt hurtig info:
That being said så er der en del af de studerende der ser spil som et mål i sig selv, og specialiserer sig ved siden af, eller retter endda deres bachelor ind mod det bevidst. Machine Island er et bachelor afgangsprojekt fra skolen, hvor en gruppe studerende nåede frem til at de hellere ville fortælle deres historie med et spil, fremfor en short.
Det skader så heller ikke at de fleste af vores animatorer også ryger en gang eller to gennem DADIU møllen - det er også en mulighed for dem til at afprøve om spil reelt er noget for dem.
Men det er en gradvis process at vise at spilbranchen kan være mindst lige så spændende som det måtte være at arbejde på features, og det er bestemt ikke alle der læser på TAW for at arbejde med spil. Men jeg tror at vi som skole kan være med til at vise mulighederne i den retning gennem en masse fede arrangementer med fokus på netop spil.
Lidt hurtig info:
- I går røg der 7 spilordnings-ansøgninger afsted fra vores inkubationsmiljøer i Viborg.
- Der var godt 15 grafikere der tog med bus til Nordic Game Jam fra TAW.
- Når der er en stor SC2 turnering er der en hård gruppe på 15-20 menensker der sidder og følger med.
- Holdet bag The Reward har helt selv udviklet et arkade-inspireret fighting game til at promovere deres film.
- Vi har en spil-inkubator! (som jeg kan fortælle meget mere om, men vil ikke hijacke tråden mere end højst nødvendigt)
- Hver gang der bliver afholdt et gamejam, SpilBar, eller lign. vokser tilslutningen mærkbart hos de studerende.
Re: Rant: Sørgeligt antal danske jobansøgninger
Som Jonas nævner, så er Truemax - på papiret - et rimelig kompetent sted med masser af gode undervisere. Er der virkelig ingen, der har henvendt sig derfra?