Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 13 Mar 2013, 22:47

Hej :) jeg er ikke ligefrem den fødte 3d-modeller (eller hvad man nu siger) og heller ikke ligefrem expert når det gælder texturing. Så mit spørgsmål er bare om i tror at gameplay er det vigtigste/ historien i spillet eller skal det være kvalitet og super gode modeller for at det kan blive godt? (jeg satser på et web-browser spil eller et til Google Chrome :) )

Her er nogle screenshots af et par ting som jeg har lavet, og man kan godt se at fx. på døren er det ikke særlig seamless ivertfald i midten af den :) og sengens dyne og pude er ret firkantede (godt jeg ikke skal sove i den :P :lol: )

Der mangler selvfølgelig en masse detaljer som billeder på væggen, men det er en helt anden sag :)

Image

Image

Tak, Andreas.
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

JesperN
Level 10 - Dark arts student
Posts: 104
Joined: 07 Feb 2011, 11:28

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by JesperN » 14 Mar 2013, 08:24

Gameplay trumfer altid grafik. Det tror jeg Minecraft har bevist én gang for alle.

User avatar
hmortensen
Level 2 - Grain of sand
Posts: 27
Joined: 19 Feb 2013, 08:39
Location: Ringsted, Danmark
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by hmortensen » 14 Mar 2013, 08:30

Gameplay har altid været alfa og omega!
Kan ikke huske hvem der sagde "Grafikken skal få folk til at spille spillet, gameplayet skal få dem til at blive ved med det".

Ha' en god dag :)
Henning Mortensen - C# programmer.
Personal Blog - http://incd021.com

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by ThomasLund » 14 Mar 2013, 08:35

Lidt i samme båd som Henning.

Gameplay overgår grafik, men grafikken får folk interesseret i første omgang. Og med grafik er det nok mere "grafisk gennemført stil" jeg mener. F.eks. er Minecraft ikke grim - det har en unik grafisk stil som alle kan se "det der er minecraft". Limbo screenshots er også "Limbo" når man kigger på det med det samme. Pakken hænger sammen.

Og for at være rigtig ærlig - så er der et stykke vej til at dine modeller/textures har en "stil" - andet end sammenklistrede textures fra Google. Sorry.

Men nu skriver du også, at du elsker at programmere. Måske finde en grafisk makker er sagen?

Mvh
Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 14 Mar 2013, 09:11

Mange tak for jeres svar, det var godt året jeg fandt det her forum :-) Jeg vil lige sige at jeg selv har lavet mine textures til mine modeller ;-) Jeg må se om jeg kan finde en makker som kan hjælpe mig, hvis ikke må jeg bare øve mig på at UV-mappe i Blender :-) Men som et webbrowser spil, behøver det heller ikke at ligne GTA eller Battlefield eller hvad? :-)

Tak, Andreas
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by ThomasLund » 14 Mar 2013, 09:45

Hej Andreas - og tak for ikek at tage kritikken personlig!

Hvis det "bare" er et fritidsprojekt som du ikke skal tjene penge på. Så er alt jo godt nok.

Skal du konkurrere med professionelle om rigtige penge og lave en levevej ud af det. Så har du brug for en grafiker :-)
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 14 Mar 2013, 10:59

Hehe no problem, jeg tænker kritik som noget man skal lære af og ikke tage personligt :D

Jeg har ikke tænkt at det skulle blive et stort kendt spil eller noget, jeg tænker mere at lægge det ud på Wooglie (jeg bruger Unity) eller en anden onlinespil platform. Det kunne være sjovt at tjene lidt på det med reklamer, men ellers ikke noget kæmpebeløb hehe ;) Tror i at det kan lykkes med det som jeg kan præstere i Blender :lol: ? :D
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by Code » 14 Mar 2013, 11:42

Nah, at tjene penge på reklamer kræver en enorm mængde spillere som ser reklamerne. Selv små spil som ser rigtig gode ud tjener nødvendigvis ikke på reklamer.

For at svare på dit første spørgsmål, så er gameplay vigtigs. Hvorfor? Se, dengang PS3, XBOX360 kom ud, der var de fleste spil kun fokuserede på hvor god grafikken kunne være. Gameplay var der ikke meget af, men her trumfede WII igennem selvom grafikken måske ikke var "HD". Men man skal ikke tro at fordi det er høj kvalitets virkelighedstro textures at det er "kvalitet". Æstetik/stil har alt at sige, om så textures er fucking grimme, så bliver det pænt hvis det hænger sammen med verdenen.

Som resten her siger, grafikken kan få folk interessede, men gameplay det er det der holder i længden.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 14 Mar 2013, 14:09

Tak for dit svar Code, jeg har downloadet din app "Dannevirke" og jeg synes den er helt vildt godt lavet :D Gid jeg havde råd til at kunne publishe til Android, men det kommer nok :D
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by Code » 14 Mar 2013, 15:39

AndreasX12 wrote:Tak for dit svar Code, jeg har downloadet din app "Dannevirke" og jeg synes den er helt vildt godt lavet :D Gid jeg havde råd til at kunne publishe til Android, men det kommer nok :D
Haha, åh ja.. Dannevirke kunne jeg lave så meget bedre i dag (og meget pænere) nu hvor jeg har lært meget mere om at programmere med 2D i unity :P
Unity havde i april 2012 gratis non-pro licenser til android og iOS til 3.5 og så med de 100 kr det koster at publish til android, så skulle jeg da prøve at ligge noget op ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 14 Mar 2013, 15:52

Jeg downloadede faktisk unity med den gratis Android licens, men så kom Unity 4 og så kunne man desværre ikke overføre den hehe, laver du selv grafikken og koden eller er i flere om det? Bare for nysgerrighedens skyld :3
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by Code » 14 Mar 2013, 17:45

Du kan bare lave det i unity 3.5 så, medmindre du virkelig har brug for unity4's ting. Du kan hente unity 3.5 på deres hjemmeside, se older downloads.
Jeg har selv lavet det hele ja, men koden er elendig, kunne gøre det så meget bedre nu... også grafikken, har lært efterfølgende hvordan man får 2d til at se bedre ud ved at sætte den til point sample i textures :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 14 Mar 2013, 22:25

Er der iøvrigt nogen der ved hvordan jeg kan undgå at min texture bliver som billedet nedenunder i Blender? Det er en tileable/seamless texture, men hvis jeg flytter cameraet eller zoomer ind bliver det helt anderledes.. :-)

Image

Tak, Andreas :-)
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by sunstar » 15 Mar 2013, 12:42

Det er jo nok lidt en gentagelse af mantraet "Grafikken skal få folk til at spille spillet, gameplayet skal få dem til at blive ved med det" men jeg vil nu lige tilføje lidt alligevel ...

Det vigtigste i et spil er at der er et gennemført koncept! Lad mig sige ordet et par gange til så min mening står sole klart: Koncept, koncept, koncept!

Grafikken i et spil kan ikke stå alene, hvis du har mega nice grafik og sucky gameplay ( Eg. N-Vidia demo projekter ) så vil det fremstå som en "se hvad jeg kan" og ikke som et spil .... Ergo Grafikken er IKKE det vigtigste ...
Men på samme måde kan jeg sige om gameplay: Hvis du har MEGA nice gameplay og Crappy Pixel grafik, så mister man interessen for spillet da alt focus kommer til at ligge på hvor stor en fejl grafikken er .... Ergo Gameplay kan heller ikke stå alene!..
Dog er der vist ikke nogle tvivl om at "GamePlay Vs Grafik => 100% GAMEPLAY RULES" !!!

Men tilbage til min punekte: Det der gør et spil godt, er hverken Grafik eller Gameplay, Nope! Det er samspillet mellem grafik og gameplay (Det jeg vælger, i mangel på bedre ord, at kalde Koncept ) ...

Lad os tage et par eksempler:
1: Hvis dit gameplay køre på at man skal bevæge sig gennem en by og springe bygninger i luften, så dur det ikke at grafikken består af crappy armatør arbejde ... Så vil man droppe spille lige så hurtigt man har prøvet det ... Forestil dig GTA hvor du fjerner alt tekstur og effekter: Hvor lang tid vil du spille det ? 5-10 min ...
2: Hvis dit gameplay køre på at du skal administrære resourcer og enheder optimalt ... Så er focus flyttet væk fra grafikken og over på gameplay og så kan man slippe afsted med crappy grafik ... F.eks. Så holder Civilization 1 fint den dag i dag (Men da der jo er kommet 4 efterfølgere med bedre grafik spiller man jo self. dem)...
3: MineCraft mener jeg er et klasse eksempel af Koncept. Deres gameplay koncept tillader den simple grafik ...


Konklussion: Vær meget opmærksom på hvor focus ligger i spillet... Ligger focus på grafikken, så gå max amok med grafikkere... Ligger focus mere på historie og gameplay, så spar på grafikkere og sats på lidt flere levels, og detaljeret historie ...

User avatar
AndreasX12
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 10 Mar 2013, 18:34
Location: Århus

Re: Hvad er vigtigst - kvalitet eller "gameplay"?

Unread post by AndreasX12 » 15 Mar 2013, 15:36

sunstar wrote:Det er jo nok lidt en gentagelse af mantraet "Grafikken skal få folk til at spille spillet, gameplayet skal få dem til at blive ved med det" men jeg vil nu lige tilføje lidt alligevel ...

Det vigtigste i et spil er at der er et gennemført koncept! Lad mig sige ordet et par gange til så min mening står sole klart: Koncept, koncept, koncept!

Grafikken i et spil kan ikke stå alene, hvis du har mega nice grafik og sucky gameplay ( Eg. N-Vidia demo projekter ) så vil det fremstå som en "se hvad jeg kan" og ikke som et spil .... Ergo Grafikken er IKKE det vigtigste ...
Men på samme måde kan jeg sige om gameplay: Hvis du har MEGA nice gameplay og Crappy Pixel grafik, så mister man interessen for spillet da alt focus kommer til at ligge på hvor stor en fejl grafikken er .... Ergo Gameplay kan heller ikke stå alene!..
Dog er der vist ikke nogle tvivl om at "GamePlay Vs Grafik => 100% GAMEPLAY RULES" !!!

Men tilbage til min punekte: Det der gør et spil godt, er hverken Grafik eller Gameplay, Nope! Det er samspillet mellem grafik og gameplay (Det jeg vælger, i mangel på bedre ord, at kalde Koncept ) ...

Lad os tage et par eksempler:
1: Hvis dit gameplay køre på at man skal bevæge sig gennem en by og springe bygninger i luften, så dur det ikke at grafikken består af crappy armatør arbejde ... Så vil man droppe spille lige så hurtigt man har prøvet det ... Forestil dig GTA hvor du fjerner alt tekstur og effekter: Hvor lang tid vil du spille det ? 5-10 min ...
2: Hvis dit gameplay køre på at du skal administrære resourcer og enheder optimalt ... Så er focus flyttet væk fra grafikken og over på gameplay og så kan man slippe afsted med crappy grafik ... F.eks. Så holder Civilization 1 fint den dag i dag (Men da der jo er kommet 4 efterfølgere med bedre grafik spiller man jo self. dem)...
3: MineCraft mener jeg er et klasse eksempel af Koncept. Deres gameplay koncept tillader den simple grafik ...


Konklussion: Vær meget opmærksom på hvor focus ligger i spillet... Ligger focus på grafikken, så gå max amok med grafikkere... Ligger focus mere på historie og gameplay, så spar på grafikkere og sats på lidt flere levels, og detaljeret historie ...
Tak for dit svar, dejlig nemt at forstå :-) Jeg tror du har helt ret i at man skal finde en balance mellem graffikken og gameplayet, så det må vi jo håbe jeg kan :D

Tak, Andreas :-)
Jet CombatGoogle Play og App Store

Battleship OperatorGoogle Play

Deep Space ProtectorsGoogle Play

Post Reply