Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Jake Madsen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2013, 06:50

Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Jake Madsen » 02 Apr 2013, 07:00

Hej alle sammen!

Jeg kan utroligt godt tænke mig a blive spiludvikler, og for at være helt præcis. Så vil jeg gerne være level designer / level editor. Jeg er bare usikker på hvilken slags uddannelse der vil lære mig mest om dette. Jeg arbejder allerede en helt masse med forskellige game engines ( Source SDK, UDK, Cry Engine 3, World Editors for forskellige strategi spil ) Jeg har også programmer som Autodesk Maya, 3Ds max, Zbrush. Da det også ville være godt at kunne finde ud af.

Jeg er dog kun 17 år lige nu, så jeg har ikke taget nogen uddannelse ud over folkeskole. Lige nu går jeg på TEC og er ved ad uddanne mig til Frontline IT supporter, men da jeg ikke helt tror at det vil få mig de steder hen jeg vil, derfor vil jeg eventuelt stoppe for at gå på en anden skole (Det er så der jeg er i tvivl om hvad). Jeg har overvejet at bare tage kurser her og der så jeg kan selv lære det. ( Er det muligt, at stadig få arbejde hos spil firmaer, når man er selv lært? Eller ville de bare smide ens brev i skraldespanden ligeså snart de så man var selvlært. )

Jeg håber der er nogle som kan hjælpe mig lidt. -Jake ;)

Jake Madsen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2013, 06:50

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Jake Madsen » 02 Apr 2013, 07:26

Glemte også at sige, jeg har allerede lært grunden af C#.
Jeg ved også godt at det kan være svært at få arbejde som Level Designer / Editor. Men da det er min "Passion" er det jeg gerne vil. Når jeg spiller spil fx. Sidder jeg altid og går rundt undersøger alt, tænker over hvordan de forskellige ting er blevet sat op osv. :)

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Code » 02 Apr 2013, 08:01

Velkommen til :)
Allerførst kan jeg sige at uanset hvilket firma du ansøger til, så kan du regne med at de vil se dit portfolio for at se hvad du kan lave. Hvis du har lavet noget fedt i de engines du leger med, så skal du endelig vise det ;) Og super at du er så ambitiøs!

Vores hold på DADIU havde en level designer og han var vist fra noget arkitektur/design i Århus. Det virker dog lidt underligt at tage en derfra, medmindre de har en masse viden indenfor spildesign..
og så er det også godt at have lidt viden om programmering, så det er en god start du har gang i :)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Jannek
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 04 Aug 2008, 02:00
Location: København
Contact:

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Jannek » 02 Apr 2013, 12:39

Nu ved jeg ikke noget om TEC, men jeg vil anbefale dig at tage en gymnasiel uddannelse, hvis du gerne vil læse videre på uni. Helst en med matematik A og engelsk B (tog selv en HTX). I hvert fald hvis du gerne vil læse noget mere teknisk. min personlige indgangsvinkel er programmering, så det er det område jeg har mest kendskab til. På ITU er der en kandidat i spildesign, hvor jeg ved de får en del undervisning i level design også. Ellers tror jeg medialogi vil være en god uddannelse, da den er meget bred, med mulighed for at man selv kan vælge nogle fokusområder (så vidt jeg ved).

Jo en portfolio er en vigtig ting at have, uanset uddannelse! Men tag en uddannelse inden for det felt du vil arbejde med, også selvom du har en god portfolio.

Edit: En del af dem på spillinjen på ITU kommer fra medialogi.

Jake Madsen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2013, 06:50

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Jake Madsen » 02 Apr 2013, 18:36

Nu stiller jeg lige endnu et spørgsmål. Da jeg rigtig gerne vil igang direkte med at arbejde / lære omkring spil udvikling, så har jeg ikke så meget lyst til at gå på et gymnasie eller ligende. Medmindre det hra meget fokus på Spil, animation osv. (Da jeg bor i en meget fattig familie, har jeg ikke adgang til penge der kan betale for en uddannelse. Så måske er der nogle skoler som ikke tager penge for selve uddannelsen?) - Jake

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Code » 02 Apr 2013, 21:10

Hvis du har mod på det, ville jeg foreslå først at får en gymnasial uddannelse som Jannek foreslår og så vil Medialogi nok være noget for dig. På bacheloren kommer du ind på en bred vifte af ting som også kan relaterer sig lidt til spil. Især på kandidaten når man kan tage et speciale i computerspil (som jeg selv er ved at afslutte). Det vil dog tage 8 år i alt at komme igennem alt det fra Gymnasie til kandidat, så det er noget at tænke over.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
mikesk
Level 2 - Grain of sand
Posts: 21
Joined: 29 Apr 2010, 12:29
Location: Copenhagen S
Contact:

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by mikesk » 03 Apr 2013, 14:55

Spørgsmålet er også om det er det visuelle i level design som er dit hovedfokus eller om det er mere det tekniske med opsætning af levels med scripts etc, eller bare all around som du er interesseret i.

En af mine tidligere venner fra MTG (Media Teknologi & games) studiet på ITU (som er en kandidat uddannelse) havde en bachelor i noget med arkitekt. Vi tog begge et valgfag i 3D studio max, og man kunne se at han havde en fordel med opbygning af mere realistiske 3D omgivelser på grund af sin bachelor. Han har også senere fået arbejde hos IO Interactive som level designer og har arbejdet på nogle levels til det seneste Hitman.

Hvis det mere er en teknisk tilgang som interessere dig med opbygning af scripts mm. i forhold til level design, så kan en bachelor i noget som softwarekonstruktion være en ide.

Jake Madsen
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 02 Apr 2013, 06:50

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Jake Madsen » 03 Apr 2013, 15:52

Jeg kan rigtig godt lide at gøre det hele i forhold til level designet. Da det er fedt at lave alle tingene selv, sådan at man har styr på det hele.

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Har brug for lidt hjælp. (omkring valg uddannelse)

Unread post by Zidora » 03 Apr 2013, 20:47

Hej Jake,

Fedt at du vil være level designer - det er et sjovt job :). (arbejder selv som sådan én)

Level design kan rumme en del forskellige elementer, ligefra at være god til korttegning, scripting/programmering, spildesign, historiefortælling, at lave visuelt flotte landskaber og meget mere, så derfor er der også mange måder at blive en god leveldesigner på. Derfor er det også svært at give ét svar på hvordan man uddanner sig til det. Andre i tråden har allerede givet nogle gode bud på videregående uddannelser på universitetet, der kunne være gode. Jeg har selv læst spil på IT-universitetet, men læste før det en bachelor i teaterhistorie (dramaturgi) og er generelt interesseret i at få formidlet en sjov eller god historie sideløbende med godt gameplay i mine levels, så det viser bare at mange forskellige baggrunde kan føre til at blive level designer.
Som andre siger vil jeg også anbefale en gymnasiel uddannelse uanset hvad. Så er du rustet til at læse videre bagefter hvis du vil, men du har også en god almen basisviden. Det ser ud til at teknisk gymnasium/HTX kunne være oplagt? Jeg har fornemmelsen af at de udbyder flere tekniske fag og måske også er lidt mere it-mindede end det almene gymnasium, men det er nok noget, du skal undersøge nærmere.
Jeg har arbejdet sammen med et par stykker, der ikke har en videregående uddannelse, men kom direkte fra gymnasiet. De var begge superdygtige og gode leveldesignere, så det kan sagtens lade sig gøre at være selvlært. Jeg er selv glad for at have en videreudgående uddannelse i ryggen, både fordi jeg lærte en masse, fik lavet en del projekter til portfoliet og ikke midnst lærte en masse fede mennesker at kende, som jeg stadig har kontakt til i dag og som er en vigtig del af mit netværk, så jeg kan kun anbefale at læse videre, men hvis man hellere vil ud at arbejde og er god nok til at friste et firma, så er der ikke noget, der skal forhindre én i et springe uddannelsen over.

Det lyder som om du er godt igang allerede med at bruge forskellige editors og tænke over levels i de spil, du spiller, og jeg tror at det måske er noget af det bedste du kan gøre for at blive en bedre level designer. Derudover ville mine råd, udover uddannelse være noget i retningen af
- byg baner , så mange du gider, og hvis du kan få folk til at spille dem, mens du ser på, så er det en kæmpe bonus. Man lærer rigtig meget af at se folk spille ens ting.
- Læg planer for levels. Tegn skitser og få overblik over dine ideer. Det er lettere at bygge et godt level, hvis man har tænkt sine ideer igennem et par gange.
- Træk inspiration fra andre områder end spil. Hvis du fx. skal bygge et level, der foregår i en kloak, så brug google og find billeder af og info om kloakker. Det behøver ikke tage timevis. Ti minutters googling giver ofte de ekstra fede ideer, som man ikke ville have fået ellers.

God vind med det!

Post Reply