Debat: IO Interactive og Squares fremtid

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4124
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by jonaz.dk » 08 Apr 2013, 00:57

Nu er det ikke fordi det skal være doom and gloom.
Men der er unægteligt en ret stor elefant i den danske spilbranche for tiden der går og tripper lidt afventende rundt i glasbutikken.

Image

Squares Yoichi Wada CEO trådte tilbage som resultat af ekstraordinær dårlig økonomi.
Ny mand på posten tidligere CFO (Chief Financial Officer) Yosuke Matsuda træder ind med at mandat til at få styr på butikken.
Tiltræder i Juni 2013.

New Square Enix president to "fundamentally review" company
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... ew-company

De første job cuts har ramt LA.
http://www.develop-online.net/news/4373 ... re-Enix-LA

Hvis vi ser lidt på det..

IO Interactive
Hitman IP'et! Absolution kunne desværre ikke leve op til salgsforventningerne. Kommer måske ikke som den største overraskelse efter så mange år i produktion. Har jeg tidligere været inde på.
Glacier 2 - Egenudviklet teknologi. Har været en dyr omgang. Jeg har altid syntes det var lidt fjolle fjolle at give sig i kast med at udvikle egen teknologi fra bunden man ikke har intentionen/evnen til at sælge. De skulle bare have nappet en Unreal licens dengang. Men sådan er der så meget.
Hitman 6? (something) produktionen er flyttet til Canada.
Mini Ninjas.. har vidst klaret sig ok som en slow burner. TV-Serie på vej. Kunne MEGET nemt betyde at der var flere spil på vej.
http://kidscreen.com/2013/02/04/tf1-tak ... mes-to-tv/
Kane & Lynch IP - Tror ikke der kommer flere spil i den serie. Sjovt nok tror jeg filmen (en veludført af slagsen) kunne være bedre end spillet. Dog ikke den der mærkelige Hollywood ting der på et tidspunkt var under opsejling.
Freedom Fighters - nok dødt IP. Men har stadig lidt fans.
Dyrt kontor på kalvebod brygge.
150+ (nærmere 200?) ansatte til sikkert ret fornuftige lønninger.

Hapti.co
GameGlobe - Det nye skud ud i Free To Play verden. Deal med tyske Free to Play giganten BigPoint.
CoreOnline - Et nyt skud på stammen i en Free To Play retning med reklame pauser/eller betal for spillet portal.
Fine kontoradresser... flyver generelt på Janos-Class.
20?? stykker.. ansatte.
Jeg ved intet om deres økonomi. Men jeg gætter på at de på nuværende tidspunkt ikke er flyvende på egne vinger.
Sikkert en masse nye spænende ting på vej. Gætter på alt peger mod Free to Play. Og måske stadig fokus på at kode i engine/tools alt mere eller mindre selv?

Reto-Moto
Ikke direkte berørt men har indgået en publishing deal med Square for noget tid siden. Historiske stærke bånd til IOI.
http://www.develop-online.net/news/4373 ... re-Enix-LA

Jeg har unægteligt rigtigt mange gode venner og bekendte i alle de nævnte virksomheder. Talentfulde og dejlige mennesker. Og det ville være bedrøveligt hvis de måtte se den skarpe katana falde og choppen et halvt eller helt hoved af deres pågældende firma. :/
Hvis det skulle gå ud over store antal ansatte bliver det et blodigt år hvor mange må sige farvel til spilbranchen. For en tid eller permanent. Eller rejse ud.
Men det vil naturligvis også betyde en håndfuld startups og kompetencer til alle de mindre og større virksomheder på markedet.
Unity ville nok kunne aftage er par cool tech dudes eller to.

Så hvad tror i der sker?
Lever de alle i bedste velgående om et år.. hvad er jeres vurdering?

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4124
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by jonaz.dk » 08 Apr 2013, 07:57

Virksomheder kan naturligvis også blive solgt fra. Det er den mindre blodige version på kort bane. Det er også en mulighed.
Men af strategiske årsager er det set før at studier bare bliver lukket ned så konkurrenter ikke får del i godterne. Det er ikke lige til at vide hvad der tænkes.

Jeg har selv været en del af to salg i min tid.
Da ITE blev solgt til NDS Denmark.. endte i hat og briller. Folk trissede løbende fra og endgyldigt blev der lukket ned for NDS Denmark.
Da Massive Entertainment blev solgt fra Activision/Blizzard til Ubisoft. Det var en meget positiv oplevelse. Og har været super godt for Massive. Arbejdet på UPlay, Assassins Creed: Revelations og FarCry 3. Om end man altid kan gå og spekulere på om Massive kan klare sig i længden med de nye ting der ligger i ovnen. Der skal leveres!

simonmoeller
Level 31 - Hitler with miniguns
Posts: 318
Joined: 06 Oct 2008, 14:19
Location: Aarhus
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by simonmoeller » 08 Apr 2013, 09:47

Det føles ikke super at en CFO bliver CEO for at rydde fundamentalt op. CFO's har meget stort fokus på omkostninger.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Code » 08 Apr 2013, 10:36

Jeg synes det er så ærgeligt med IO. Hitman 5 blev ikke som jeg håbede og kan kun være enig i at det var fjollet at lave sin egen engine til det. Jeg synes de har spillet for meget på at de fik success med hitman. Jeg håber dog at en muligvis 6'er af hitman kan blive mindre splintercell og mere hitman som jeg husker det. Så er spørgsmålet jo bare om de kommer med et nyt indenfor de næste par år, eller om de skal til at lave en ny engine igen ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by eMilk » 08 Apr 2013, 11:40

Har længe været pessimistisk i forhold til IO og chancerne for videre overlevelse, især efter Hapti.co kom ud som et spin-off studie.
Dét så jeg som et klart tegn på at Square Enix var ved at se på mulighederne for at downsize i projekt- og holdstørrelse.

Har dog en stille drøm om at IO ligger inde med en ny stærk IP, som kan bane vejen for flere gode år i fremtiden for studiet.
Tror ikke selv på Kane & Lynch gør comeback, og Freedom Fighters er nok for lille en nostalgisk fanbase til at kunne være til at slå en masse på.

Jeg håber virkelig at IO klarer sig, men med Yosuke ved roret tror jeg også de skal have et solidt es i ærmet for at undgå nedskæringer eller lukning.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Lau Korsgaard » 08 Apr 2013, 18:46

Her er min spådom:

1 IO lukker ned
2 en gruppe af gamle udviklere får rettighederne til freedom fighters
3 de laver en enorm successfuld kickstarter

men desværre...

4 projektet målrettes ipad og facebook
5 de sidste fans giver op da f2p mekanikker bliver introduceret

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4124
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by jonaz.dk » 08 Apr 2013, 19:06

haha Lau! XD

6 de rebooter projektet som en one button endless gunner med F2P mechanics og tjener en fantasilliard!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Code » 08 Apr 2013, 19:43

..og sådan endte håbet for den danske spilindustri ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

sunstar
Level 9 - Conjurer
Posts: 98
Joined: 12 Mar 2008, 07:01
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by sunstar » 22 Apr 2013, 13:19

.. Hvorefter IP'en ligger dødt hen i mange år, for så igen 10-15 år senere at blive købt af hvad der tilsyneladende er en lille (10-20 man) flok nørder der ikke har noget liv... Men de (formenligt fordi de ligesom mig heller ikke har et liv) præstere at lave noget TOTAL AWSOM!

Og sådan genopstår håbet for den danske spilindustri :-)

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Code » 22 Apr 2013, 13:23

sunstar wrote:.. Hvorefter IP'en ligger dødt hen i mange år, for så igen 10-15 år senere at blive købt af hvad der tilsyneladende er en lille (10-20 man) flok nørder der ikke har noget liv... Men de (formenligt fordi de ligesom mig heller ikke har et liv) præstere at lave noget TOTAL AWSOM!

Og sådan genopstår håbet for den danske spilindustri :-)
Håber nu at der sker lidt mere med den Danske spilindustri end at vi skal vente 10-15 år på the new hope :P
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by sbn » 22 Apr 2013, 13:58

Lau Korsgaard wrote:... en gruppe af gamle udviklere får rettighederne til freedom fighters ...
Måske de kunne reboote til den originale tanke, hvor et totalitært regime i USA er modstanderen i stedet for en flok tegneserie-skurke i skikkelse af "kommunisterne"?

... Men desværre, IP'er sidder ofte for godt fast i bureaukratiet, specielt når selskaber og datterselskaber er blevet købt og solgt et par gange. System Shock f.eks., er delvist ejet af et eller andet forsikringsselskab og rettighederne var ikke til at udrede selv for 2Ks advokathær. Men hvad, så lavede de Bioshock i stedet. "Spiritual successors" FTW!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Code » 22 Apr 2013, 14:22

sbn wrote:
Lau Korsgaard wrote:... en gruppe af gamle udviklere får rettighederne til freedom fighters ...
Måske de kunne reboote til den originale tanke, hvor et totalitært regime i USA er modstanderen i stedet for en flok tegneserie-skurke i skikkelse af "kommunisterne"?

... Men desværre, IP'er sidder ofte for godt fast i bureaukratiet, specielt når selskaber og datterselskaber er blevet købt og solgt et par gange. System Shock f.eks., er delvist ejet af et eller andet forsikringsselskab og rettighederne var ikke til at udrede selv for 2Ks advokathær. Men hvad, så lavede de Bioshock i stedet. "Spiritual successors" FTW!

Mellemøsten!
Anyway, et reboot kunne være nice. Jeg kan huske dengang hvor jeg spillede FF igennem, hvordan jeg blev overrasket over hvor langt spillet var. Jeg blev et par gange snydt til at tro at nu var slutningen nået og så fortsatte man alligevel. Gad jeg godt se i en ny version ^^
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4124
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by jonaz.dk » 27 May 2013, 17:45

Captain Niels Jørgensen Jumping ship! Til LEGO.
Image

Også Thomas Løfgren smutter
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=568337

Hapti.co har desuden også 'right sizet' i besætningen for lidt tid siden. Sikkert for at undgå den helt skarpe katana. Som nok er en hård men smart overlevelses strategi efter mit bedste bud.

Vanulla_Ace
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 120
Joined: 19 Oct 2009, 18:48

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Vanulla_Ace » 29 May 2013, 14:13

Det ser ud som om, at det bliver Executive Producer Hannes Seifert, der kommer til at styre IO lige det næste stykke tid.

http://www.gameplay-online.dk/2013/05/o ... teractive/
*** Doing stuff for myself, for others, and for Interactive Denmark
My FB page about Danish Game Development (in Danish)
Mostly active on Twitter as @vanulla_ace

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 4124
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by jonaz.dk » 17 Jun 2013, 18:57

Ooog Bom.. :(
Forventet move desværre.
Alt held og lykke der ude til de berørte.

Hitman developer cuts half of staff, refocuses on series
IO Interactive lays off employees and cancels other development projects

Hitman: Absolution developer IO Interactive has announced cuts totaling nearly half of its current staff, as the studio refocuses on the Hitman series. A Square Enix Europe spokesperson told GamesIndustry International that all other projects in development at IO have been canceled to begin work on another Hitman title. Production director Hannes Seifert has also been named as the new studio head.

"We are making significant changes at IO Interactive as we align our business against a changing and challenging market. Hannes Seifert, formerly Production Director for 3 years at the studio, will take over the position of Studio Head at IO," said the spokesperson in a statement.

"The studio will focus resolutely on the future vision for the Hitman franchise and is in pre-production on a new AAA Hitman project. However we have taken the difficult decision to cancel other studio projects and initiatives at IO and reduce the workforce in this studio, which will impact almost half of the employees currently at IO, as we make internal adjustments to face the challenges of today's market."

"For those affected, we are extremely grateful for the hard work which they have contributed, and where it's possible and appropriate to relocate staff to open positions at other studios within the group, we will try to do so," the statement continued. "We are also reaching out to other companies for outplacement opportunities. We sincerely wish them well in their future careers. If you are part of a company that is looking for additional development talent, please contact us directly at info@ioi.dk"

GamesIndustry International hopes those affected by the layoffs find new employment soon.
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... -on-series

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by ThomasLund » 17 Jun 2013, 19:09

Best wishes to all out there
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Jesper Kondrup » 17 Jun 2013, 21:39

Hold da op, håber sgu at de klarer den. Men skal man se på det positive, holder de i det mindste fat i Hitman serien.

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by eMilk » 18 Jun 2013, 07:41

Damn, this is some shitty news to wake up to..
Best of luck to everyone affected by this.

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Peter » 18 Jun 2013, 08:24

øv øv øv..... Held og lykke til alle jer berørte derude. Håber Massive, andre danske spil firmaer eller andre firmaer i gruppen kan absorbere en del. Men skulle nogle være interesserede i programmer jobs der ikke er helt spil relateret har vi også et par åbne stillinger hos 3Shape.

- Peter

User avatar
Gryphon
Level 12 - Master of the dark arts
Posts: 124
Joined: 31 Jul 2008, 12:07
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Gryphon » 18 Jun 2013, 10:09

All have been said. Men det er sgu ikke en sjov omgang - Og ikke den første for mange af de berørte.

Held og lykke med jobjagten, gutter!
Christian Damm,
Sr. Concept Art Director
The LEGO Group

http://www.ConceptArtist.dk - http://www.LinkedIn.com/in/ChristianDamm - http://www.LEGO.com

User avatar
BubbleWrapBoy
Level 8 - Summoner
Posts: 81
Joined: 26 Nov 2010, 12:44

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by BubbleWrapBoy » 18 Jun 2013, 14:57

Må indrømme, at jeg har mistet al respekt for Nils Jørgensen. Kaptajnen var den første der hoppede fra borde? Hvem sagde M/S Costa Concordia?
Det jo tydeligt at han vidste det og besluttede et "karriere-skifte" i "rette" tid...Tsk tsk tsk.

Så derfor vil det ikke undre, hvis det er alle de forkerte, der bliver fyret. Alle de dygtige grafikere, programører, animatorer etc, mens alle de albue-savende, højt-snakkende røv-slikkere, får lov at blive. Jeg frygter endnu mere for IO's fremtid nu.

Nå, skulle lige have det ud...

perlohmann
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 13 Mar 2008, 11:06
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by perlohmann » 18 Jun 2013, 15:08

Rimelig tragisk uanset hvordan det vendes og drejes.
Jeg kan sgu godt forstå at der er nogen der er pissed. Har også selv været i den situation.

User avatar
TorbenLarsen
Level 5 - Youngling
Posts: 56
Joined: 17 Jul 2011, 14:40
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by TorbenLarsen » 18 Jun 2013, 16:00

Alt imens nogle lande oplever nedgang i antal spil-projekter, kan man vist ikke ligefrem sige, at det er tilfældet i broderlandet sverige. Har man ikke langt dertil, kunne det måske være stedet for ledige spiludviklere at søge hen. :|

Computer games: “Sweden’s biggest cultural export since ABBA”

http://www.sweden.se/eng/Home/Lifestyle ... l-export-/
website: Cope-Com ..."Active since 1985 - The famed Danish video game pioneers"

Gorm
Level 24 - Cyber demon
Posts: 243
Joined: 10 Mar 2008, 00:11
Location: London, UK
Contact:

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by Gorm » 19 Jun 2013, 10:08

På den positive side, så er der jo andre dele af den Danske spilbranche som det går ret godt for; Kiloo, Full Control, Man with a hat kickstarteren og mere.. Så forhåbenligt er der nogen lokale steder for folk at søge hen.
Gorm - Senior Creative Technologist
Blog
Twitter
Global Game Jam

neckelmann
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 15 Apr 2010, 01:49
Location: Malmö

Re: Debat: IO Interactive og Squares fremtid

Unread post by neckelmann » 19 Jun 2013, 11:57

TorbenLarsen wrote:Alt imens nogle lande oplever nedgang i antal spil-projekter, kan man vist ikke ligefrem sige, at det er tilfældet i broderlandet sverige. Har man ikke langt dertil, kunne det måske være stedet for ledige spiludviklere at søge hen. :|
Her i Malmö (Massive) går det i hvert fald super godt. :)

Herligt sted at arbejde, plus man kan pendle fra København.

http://www.massive.se/available-positions/

Post Reply