Spilprisen 2013

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Spilprisen 2013

Unread post by Producentforeningen » 10 Apr 2013, 11:38

Ny spilpris: Producentforeningen sætter nu en ny pris i verden, som skal hylde danske spil og danske spiludviklere. Og der er fart på: Nominering, afstemning og prisuddeling inden for 10 dage.

Producentforeningen stifter nu en helt ny pris, der hylder danske computerspil og den danske spilbranche. Og det går stærkt: en stærk og kompetent jury har nomineret inden for fire kategorier, og nu skal branchen være med til at bestemme hvem der skal vinde. Prisen deles ud i fire kategorier: Årets Student Showcase, Årets Kunstneriske Bedrift, Årets Spilskaber og Årets Spil. Afstemningen er åben nu og frem til på tirsdag ved midnat, og torsdag den 18. april 2013 hylder vi vinderne med priser, præmier og bobler i forbindelse med SpilBar 14.

Priserne skal hylde talentet, kreativiteten, håndværket, passionen og ikke mindst evnen til at møde publikum, og prisuddelingen skal være med til at skabe offentlig fokus på danske computerspil og potentialet i den danske spilbranche. Producentforeningen har gennem flere år ønsket at sætte fokus på den danske branche, og nu gør vi det! Vi sætter Spilprisen 2013 i verden med kort varsel og uden de store falbelader under devisen: Hvor svært kan det være. Om halvanden måned konkurrerer de nordiske spil om Nordic Game Award, og inden da samler vi den danske branche til fest og prisuddeling.
Hvad skal du gøre?

To ting: du skal gå ind og stemme på det spil eller de(n) person(er), som du synes skal vinde i de forskellige kategorier
Og så skal du sætte et stort kryds i kalenderen den 18. april kl. 16.30. Det foregår på Kph Volume/AFUK, som ligger Enghavevej 80-82B, Kbh V

Se mere på www.pro-f.dk

Mange hilsener
Klaus Hansen
Producentforeningen

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by jonaz.dk » 10 Apr 2013, 12:58

Godt initiativ!
Og et lille service link til afstemningen. Springer lidt nemmere over de 3-4 clicks. ;)
https://docs.google.com/forms/d/1vIskr0 ... o/viewform

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by eMilk » 10 Apr 2013, 16:17

ENDELIG! En seriøs spilpris i Danmark!! :D :D
Jeg ved godt at det måske er for tidligt at erklære det en success, men jeg gør det alligevel, for jeg har sukket efter et seriøst alternativ til DGA i årevis.
TAK til Thomas, producentforeningen, og alle de andre der har været inde over det for at kunne få det til at starte op!

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Spilprisen 2013

Unread post by sbn » 10 Apr 2013, 17:42

Det er da en start, at "dødsdruk med Jøden" ikke har været nævnt endnu...

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Producentforeningen » 10 Apr 2013, 19:37

Når priserne er uddelt og champagnen drukket, vil vi i Producentforeningen samle alle kommentarer, forslag, positiv og negativ kritik. På den baggrund vil vi udvikle Spilprisen 2014 ff.

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Code » 10 Apr 2013, 20:45

Super fedt :D Så er der stemt!
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

christa
Level 6 - Apprentice
Posts: 62
Joined: 08 Jan 2010, 11:52
Location: Copenhagen

Re: Spilprisen 2013

Unread post by christa » 11 Apr 2013, 09:25

enig med eMilk, endelig noget der giver mening!

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by jonaz.dk » 19 Apr 2013, 09:37

Winners!

Image
Årets Student Showcase / Best Student Showcase
Cantrip - http://dadiu.dk/spil/spil-fra-2012/cantrip

Image
Årets Kunstneriske Bedrift / Best Artistic Achievement
Hitman: Absolution af IO Interactive

Image (Overraskelsen!)
Årets Spilskaber / Best Game Developer
BetaDwarf for FORCED. Se http://forcedthegame.com/ (AKA. BetaDvaaarf) (Tak Per! du har skabt et ny branche meme) :)

Image
Årets Spil / Game of the Year
Hitman: Absolution af IO Interactive

Og ellers! Super hygsomt arrangement. God ramme at putte det ind i SpilBar.
Som i dagens anledning var fyldt med gøglere, perler for drinks og div. spil. Det var skide godt! :)
Der var noget med en introduktion som foregik på dansk som ikke faldt i så god jord hos de mange udenlandske deltagere. Men den har i vidst hørt for allerede. ;)

**Edit
Der var også en lille ting med lyden. Lyden fra højtalerne i kombination med akustikken i lokalet blev lidt rumle rumle. Det var ikke helt klart og tydeligt.

Personligt var jeg utroligt ked af ikke at kunne stemme på årets bedst Fifa spil :_(

Simon fra IOI frygtede lidt at branchen er ved at blive overtaget af hipstere. Jeg kan godt følge han. Men mon ikke vi kan finde en gensidig gavnlig effekt. Til fremtidig SpilBar kunne vi overveje en Geek <-> Hipster makeover workshop. Det er ikke så meget der skal til. Og så skal vi også flytte Spilhuset 2.0 ud på SOHO. Og så ligepludselig bliver spilbranchen til en magnet for tøserne... noget. Det er et longterm strategisk mål jeg har for spilbranchen.

Andre indtryk?

bome99
Level 2 - Grain of sand
Posts: 24
Joined: 24 Sep 2009, 10:24

Re: Spilprisen 2013

Unread post by bome99 » 19 Apr 2013, 09:43

Hahaha den frygt har holdt mig fra mange spilbarer.

Zacker
Level 53 - Syntax error
Posts: 536
Joined: 12 Mar 2008, 15:18
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Zacker » 19 Apr 2013, 09:56

Stort tillykke til alle vindere!

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Lau Korsgaard » 19 Apr 2013, 11:14

jonaz.dk wrote: Simon fra IOI frygtede lidt at branchen er ved at blive overtaget af hipstere.
Hvad bliver det næste? rockere? flippere? diskere? -Simon må smøre sideskillingen og komme ind i kampen :geek:

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Spilprisen 2013

Unread post by buchardt » 19 Apr 2013, 11:36

Hmm måske skulle man købe domænet http://www.spilskabning.dk og oprette forum om skabninger fra spil....

Hvad er der galt med spiludvikler? Kan man være "skaber" uden at være udvikler?

Tjaa hvis man outsourcede ALT andet anden idéfasen er det vel muligt...

- Peter

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Code » 19 Apr 2013, 12:06

Undrer mig ikke at cantrip vandt af de DADIU produktioner. Det var helt klart der hvor der var mest spil, ikke bare en historie.. (og bugfrit ;) )
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Producentforeningen
Level 1 - Speck of dust
Posts: 10
Joined: 07 Jun 2009, 19:08

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Producentforeningen » 19 Apr 2013, 12:07

Super tak til alle for den positive modtagelse af Spilprisen.

Nu er vi i gang med efterkritiken.

Læser jeg det korrekt, at vi burde have afviklet showet på engelsk????

User avatar
Chrono
Level 14 - Dimensional traveler
Posts: 144
Joined: 08 Mar 2008, 21:06
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Chrono » 19 Apr 2013, 12:53

Det burde I helt sikkert :-)

Men ellers et godt arrangement, og et fantastisk initiativ. Måske I kan lave flere end fire kategorier næste år? Lyddesign f.eks. - selvom 140 nok bliver svær at slå så ;-)

Jeg kan finde vores eget Voodoo Friends to steder i den officielle illustration, men hvor er Hitman? http://dk.ign.com/pictures/articles/1184/87736.jpg
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Spilprisen 2013

Unread post by buchardt » 19 Apr 2013, 15:05

Var desværre ikke til showet. Men er ret sikker på at det ville blive prætentiøst på engelsk.
Men de etablerede termer indenfor branchen/industrien/emnet burde nok blive adopteret til dette show også.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by ThomasLund » 19 Apr 2013, 15:50

Halvdelen af mine folk er "udenlandske". Så ja tak til Engelsk, da de ellers får null ud af at komme
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Spilprisen 2013

Unread post by sbn » 19 Apr 2013, 16:01

Hmm. Alt i alt fint nok. Men hvis det er meningen, at de her skal ses som udviklernes egen pris (i modsætning til distributørernes, der jo bruges til at klappe sig selv på ryggen for at importere GTA) - så dur det simpelthen ikke med åben online-afstemning. Der er for stor skalaforskel på produktionerne til at man kan regne med resultatet.

Det betyder enten hemmelig og lukket jury, eller at stemmeret gives til (kvalificerede) medlemmer af et eller andet. Selv dér er det så op ad bakke for mindre hold end for større, men det jævner måske ud.

Eller er jeg den eneste, der ser online-afstemning som en "hvem-har-flest-venner"-konkurrence, som man ikke kan bruge til ret meget?

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Spilprisen 2013

Unread post by sbn » 19 Apr 2013, 16:17

... Og med dén stinker overstået -

Hvis jury er vejen frem, kunne man evt. bytte / blande jurymedlemmer med sådan noget som Swedish Game Awards. For at undgå, at juryen skal sidde og bedømme spil, de selv har lavet.

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Spilprisen 2013

Unread post by buchardt » 19 Apr 2013, 16:52

Hvis det foregår på engelsk, skal alle der siger noget bare helst have engelsk som første sprog... i så fald god idé(stadig lidt prætentiøst dog) men jo hvis vi vil signalerer noget som helst ud over vores egen grænser er det nok fint med engelsk...

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by eMilk » 19 Apr 2013, 20:39

Sprog -- Engelsk, yes please. :) Der var en del som ikke snakkede dansk, men som alligevel bidrager stort til den danske spilbranche, en skam at de ikke kunne følge med.

Musik og lyd under awardshowet -- fint med en jingle, men juster lydniveauet så de forreste rækker ikke får tinnitus ;)

Slideshow/præsentation af nominerede -- gik aaaalt for hurtigt, men det så i sikkert også selv. Vis gerne noget video og/eller lyd/musik fra spillet der bliver nomineret, så folk kan få et feel for spillet. Lån evt. lidt inspiration fra andre awardshows.

Underholdning fra AFUK -- Det var sjovt nok de første to gange, men 3. og 4. gang der var gøglere på og de gik ind og skubbede folk væk fra frotteur, og krævede alle folks opmærksomhed fordi de havde travlt med at genskabe Kraftwerk+Nerfgun skud-kavalkade, med vildt høj musik, blev det hele lidt for meget. Synes det blev for forceret "anderledes"/hipster, og endte med at være ret akavet. Der var tidspunkter hvor jeg kom til at tænke at det var omtrent lige så random som fodboldjongleringen fra DGA. Men kan godt være jeg var den eneste der havde det sådan. :D

Spilcaféen -- super (!) cool med alle de forskellige spil, og små konkurrencer i hvem der var bedst til Frotteur / Spin The Bottle / Laza Knitez / Punch the Custard var enormt relevant, og gav en god undskyldning for at mingle. Mere af det!

Perle-currency -- sjovt og skørt, fungerede fint! Dog var perle-pigerne noget nærige med perlerne.

Kobling med SpilBar -- rigtig godt, især fordi det gjorde det "nemmere" at tage beslutningen om at det var turen værd når man kommer lidt længere væk fra.

Det hele var gratis -- awesome! :)

Online afstemning -- føles 'rart' at alle med en eller anden form for tilknytning til branchen må være med, men måske skulle man bare have én kategori hvor alle kunne stemme (Developers Choice Award), og de øvrige priser var dommere/jury i det setup som sbn har nævnt tidligere. En anden løsning for at undgå at holdstørrelserne kan blive et "problem" kunne være at der blev udvalgt en stor-jury, med både nationale og internationale medlemmer, som alle skulle stemme og vurdere spillene, i stil med IGFs setup. Så kunne alle også indsende deres spilprojekter til juryen, som så, i bedste hive-mind stil, ville kunne udvælge de bedste kandidater blandt de indsendte projekter. Så slipper I som arrangører også for at skulle være gatekeepers og kurere listen over hvem der blev nomineret i første omgang, og kan i stedet fokusere på at gennemgå og vurdere spillene én af gangen. I kan jo evt. overtale Tim/Julie til at åbne op for en lukket udgave af Unicorn7 (Unicorn8?) til at indsende sine spil til dommer/jury vurdering i forskellige kategorier.


Alt i alt synes jeg I har gjort et kanon stykke arbejde for at etablere et ordentligt awardshow i Danmark, og i har fået lagt et godt fundament med bare 3 ugers arbejde for noget der kan vokse over de næste mange år.

Kudos for det stykke arbejde I har lagt i det, alle involverede -- rart med et awardshow hvor FIFA og sælgere fra Gamestop ikke render med alt opmærksomheden! ;)

High five!

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Code » 19 Apr 2013, 22:08

sbn wrote:Hmm. Alt i alt fint nok. Men hvis det er meningen, at de her skal ses som udviklernes egen pris (i modsætning til distributørernes, der jo bruges til at klappe sig selv på ryggen for at importere GTA) - så dur det simpelthen ikke med åben online-afstemning. Der er for stor skalaforskel på produktionerne til at man kan regne med resultatet.

Det betyder enten hemmelig og lukket jury, eller at stemmeret gives til (kvalificerede) medlemmer af et eller andet. Selv dér er det så op ad bakke for mindre hold end for større, men det jævner måske ud.

Eller er jeg den eneste, der ser online-afstemning som en "hvem-har-flest-venner"-konkurrence, som man ikke kan bruge til ret meget?
Nu var det selvfølgelig max 5 per firma, men hvordan bliver firmaerne lige tjekket op bagefter? Der er vel en del små nye (som I vores) som også har stemt, hvordan ved de lige vi også laver spil når vi ikke er kommet med så meget officielt endnu ? ;)
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
DuskoD
Level 0 - Null
Posts: 4
Joined: 21 Apr 2013, 20:47

Re: Spilprisen 2013

Unread post by DuskoD » 21 Apr 2013, 23:06

jonaz.dk wrote: Simon fra IOI frygtede lidt at branchen er ved at blive overtaget af hipstere.
Sorry! det var måske min skyld :oops: Første gang til SpilBar

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: Spilprisen 2013

Unread post by fallspace » 22 Apr 2013, 09:23

Tak for et godt arrangement. Tak Jonas for at lytte til mig :)
jonaz.dk wrote:Simon fra IOI frygtede lidt at branchen er ved at blive overtaget af hipstere.
Men det jeg i virkeligheden sagde var, at jeg (og mange andre) i flere år har set et muligt kommende skift i spilindustrien. Vi kommer forhåbentlig snart til at gå fra at være et teknologi- og ingeniør-drevet medie til en varieret kunstform. Nogen eller noget skal sætte den transformation i gang, og det bliver ikke underholdningsindustrien (repræsenteret ved mig, som Lau skriver, i stiv, hvid skjorte). Det lykkedes filmbranchen at komme ud af den "jammerdal" hvor det primære udtryk var i omrejsende tivolier at vise film af tog som kører ind på en station. Tegneserier har også fået vristet sig fri fra farvetillægene i søndagsavisen. Min pointe til SpilBar var blot, at det måske bliver hipstere som hjælper os til at blive meget mere end vi er i dag. Jaja, jeg ved godt at der er blevet lavet adskillige værdifuldt kunstfærdige spil i flere år, men det er i den grad nicheprodukter. Jeg håber at det kommer til at eksplodere nu hvor næsten alle mennesker i alle aldre har adgang til en platform til at spille computerspil på. Det er op til jer! (Og mig).

Der er masser af tegn på at det er ved at ske. Det faktum at der findes spilfestivaler som w00t. GDC var eftersigende i år et sted hvor det føltes som om at teknologien var i vejen for det at lave spil. Man har i mange år kunnet lavet spil som enkeltperson uden at være uddannet programmør. Næsten alle mennesker spiller efterhånden spil selvom de ikke nødvendigvis er klar over det. Alle har en spillekonsol i lommen. User Generated Content er old news. Og folk som ikke traditionelt ville falde i kategorien "fedtede, ranglede nørder" laver computerspil. Det var den sidste pointe som var så åbenlys til SpilBar i torsdags.

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Lau Korsgaard » 22 Apr 2013, 11:56

:)

Post Reply