Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by simonlvschal » 11 Apr 2013, 21:58

jeg igen alle sammen jeg søger en gang igen lidt hjælp.

Det jeg søger er at finde ud af hvilke sprog der er godt at starte ud med for at lave spil :D begynder niveau :D

alla noget som

#c++
Csharp
Java
Python eller hvad det hedder
HTML 5 mener jeg vist
og mange flere men, kan i give nogle gode råd? til hvor man skal starte? og om i kender nogle bøger eller gode hjemmesider? man kan tage 1-2 timer dagligt om lære om programmering ?

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by ThomasLund » 12 Apr 2013, 08:00

Det kommer meget an på hvad du mener med at lave spil - og hvilken type spil.

Man kan nok ikke helt gå fejl af at lære C# i kombo med Unity hvis du gerne vil nemt lære selve spil delen.

Hvis du er mere til at kode engines og infrastruktur, så er C/C++ vel stadig kongen.

Java bruges meget lidt - primært vel kun til Android samt server side.

/Thomas
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by simonlvschal » 12 Apr 2013, 09:06

jeg tænker sådan lidt rpg agtig games du ved med en historie og level up etc.

Peter
Level 4 - Newbie
Posts: 48
Joined: 29 May 2009, 11:14

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Peter » 12 Apr 2013, 12:17

Jeg vil også anbefale Unity og C#. Du får meget hjælp ved at bruge Unity, og der er mange gode tutorials på deres learn website.
C# er også et sprog der anvendes meget, så du får et anvendeligt sprog på dit CV.

Med lidt Google hjælp finder du hurtigt mange bøger og tutorials om C# (f.eks: http://stackoverflow.com/questions/3194 ... to-learn-c)

- Peter

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Code » 12 Apr 2013, 12:24

Jeg ville gå med C# fordi det bliver brugt med Unity og er ikke meget sværere end unityscript/javascript. Har du aldrig rodet med programmering før, så ville jeg nok råde dig til at tage nogle start tutorials inden du går igang med at lave noget andet. Jeg synes selv det er ret vigtigt at forstå de forskellige ting (variables, loops, if/else, functions etc.) før man går igang.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by simonlvschal » 12 Apr 2013, 12:51

jeg programmer dog i HTML/CSS lige nu og jeg syntes selv jeg er rimelig god til det :D

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Henrik LSP » 12 Apr 2013, 21:34

Hvis du er god til HTML, kunne JavaScript eller PHP også være oplagt. Begge dele er nemme at kombinere med HTML. Og JavaScript er nyttigt, hvis du vil prøve Unity.
Hold dig fra C++. Ikke for begyndere.

Zee
Level 22 - Imp
Posts: 229
Joined: 10 Mar 2008, 10:40

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Zee » 13 Apr 2013, 18:22

HTML & CSS har ikke noget med programmering at gøre ;)
Men ja enig i at C# nok ville være et godt valg for dig.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by ThomasLund » 13 Apr 2013, 18:59

Og det er spild af tid at bruge "javascript" / unityscript i Unity. Lær C#, da det bruges af alle de seriøse steder. På den måde er du igang med at gå ned af en vej, hvor du i sidste ende kan få et job.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Henrik LSP » 14 Apr 2013, 13:46

ThomasLund wrote:Og det er spild af tid at bruge "javascript" / unityscript i Unity. Lær C#, da det bruges af alle de seriøse steder. På den måde er du igang med at gå ned af en vej, hvor du i sidste ende kan få et job.
Jeg er ikke helt enig.
Hvis målet er at lære Unity, er JavaScript og C# lige godt understøttet. Et sted, jeg arbejdede, brugte vi begge dele.
Hvis målet er en karriere i spilbranchen, er det ikke nok at lære kun et enkelt programmeringssprog. Det vil begrænse jobmulighederne til en brøkdel af de eksisterende spilstudier. Jeg har faktisk aldrig arbejdet et sted, der kun brugte et enkelt sprog. Men hvis man kan 4-5 forskellige, er det trivielt at omstille sig til endnu et.

Men vi kan godt blive enige om, at C# er et udmærket sted at starte.

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Henrik LSP » 14 Apr 2013, 14:03

simonlvschal wrote:jeg tænker sådan lidt rpg agtig games du ved med en historie og level up etc.
Tillad mig at revidere min anbefaling. Hvis du vil lave en RPG, bør du holde dig fra Unity (og andre engines) - det vil bare rode dig ud i noget, du ikke kan overskue, og som aldrig bliver færdigt. Til en RPG bør du lave det rent tekst-baseret, ellers eksploderer kompleksiteten til noget, der vil tage måneder eller år for et større spilstudie.
Til gengæld kan du bruge næsten et hvilket som helst programmeringssprog til at lave et tekst baseret RPG.

ThomasLund
Level 23 - Spider demon
Posts: 230
Joined: 16 Mar 2011, 18:28
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by ThomasLund » 14 Apr 2013, 15:46

Første spil - lav noget ULTRA simpelt. _IKKE_ et RPG eller MMO eller lignende projekt som du aldrig bliver færdig med.

Start med at lave asteroids, Pac Man eller lign. Noget som kan færdiggøres, og skyd hellere for lavt end for stort. Det bliver kompliceret nok i forvejen.
Full Control
Makers of Smack Boxing, Smack Hockey, Monster Ball, Electrocute, Touch Wars, Tactical Soldier, Frontline Tactics, Space Hulk, Jagged Alliance Flashback, Space Hulk Ascension

User avatar
Henrik LSP
Level 10 - Dark arts student
Posts: 105
Joined: 19 Apr 2011, 20:53

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Henrik LSP » 14 Apr 2013, 16:42

Enig. ULTRA simpelt er vigtigt. Man kan altid fylde mere på senere.
RPG genren kan dog godt bruges som start-projekt. Men man skal ikke tænke i retning af WoW, Elder Scrolls etc.

Snarere sådan noget her:
You enter a dark room. The stench of mildew emanates from bla bla. Bla bla bla. You are attacked by an orc.
The orc swings an axe.
You dodge.
Enter your action: 1:Swing sword, 2:Change weapon, 3:Use item, 4:View stats
>_

simonlvschal
Level 1 - Speck of dust
Posts: 12
Joined: 11 Apr 2013, 12:26

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by simonlvschal » 14 Apr 2013, 17:00

lyder fint

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Møkz » 23 Apr 2013, 11:30

Min personlige erfaring er, at hvis du bruger Unity, og har nada forstand på programmering, så er UnityScript det sprog du får nemmest ved at lære, og får hurtigst resultater frem med.

Når det så er sagt, så er der meget mere support at finde til C#, samt flere tutorials, og C# er generelt set som et mere "professionelt" sprog.
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 12:06

@ simonlvschal: Nu skrev du at du havde lavet noget med html/css før (hvilket nok ikke helt kan betegnes som programmering). Har du styr på loops, if/else sætninger, variabler og forskellige datatyper? Det er nogle meget basic ting du nok skal se på i første omgang før du slår dig løs med nogle Unity spil tutorials, ellers kan det være svært at forstå hvorfor de gør som de gør. Selvfølgelig hvis det er javascript/unityscript uden pragma strict så hedder det vel alt sammen bare "var"... tsk.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 13:12

sodandk wrote:
Henrik LSP wrote:Hold dig fra C++. Ikke for begyndere.
denne her gad jeg godt lige få forklaret ! ... at kaste sådan en sætning i grams går over min forstand...
Jeg forstod først rigtig hvordan programmering fungerede efter at have haft lektioner i C++ så jeg er enig ;)
... selvfølgelig var mange andre uenige i at C++ var ligetil på mit studie og synes det var træls, især pointers :D

Det var da et sødt sprog, jeg har aldrig haft det så sjovt med adskillige applikation crashes, underlige fejl og out of bounds data fra arrays.
Her er en strip jeg lavede omkring mine oplevelser med at access et array der er out of bounds dengang: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 5429_n.jpg
sodandk wrote:Jeg tror jeg ville anbefale at kode helt uden grafik og lyd osv., til at starte med.
Lær først at programmere, og lad dig ikke forvirre af grafik, våben, effekter osv., som du ser i spil.
Når du har skrevet 10-20 mindre programmer i forskellige sprog, så ved du en del mere om hvad det handler om, altså hvad det vil sige at lave en program fra start til slut.
Herefter kan du så vælge at afprøve forskellige frameworks til grafik, netværk, databaser eller hvad du synes er interessant og har brug for.
Præcis, det bliver måske lidt for overfladisk hvis man "bare" følger et tutorial med hvordan man gør det i Unity, i stedet for at have lært hvordan man gør det lidt dyberer nede.
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 13:33

sodandk wrote:
Code wrote:Præcis, det bliver måske lidt for overfladisk hvis man "bare" følger et tutorial med hvordan man gør det i Unity, i stedet for at have lært hvordan man gør det lidt dyberer nede.
Ja, det er bedst for hjernen at dele det op (i objekter ;-) ), så man lærer hvad det egentligt er at programmere. Når man så har det på det rene, kan man jo altid beslutte hvad man vil bruge sin viden og kunnen på.

... er der forresten lavet større AAA actionspil i Unity? virker mere som mindre spil eller 'langsomme' spil med få elementer...
Der er de her:

Cartoon Network Universe: FusionFall
Tiger Woods PGA Tour Online
GooBall
Global Conflicts: Palestine
Off-Road Velociraptor Safari
WolfQuest
Dead Frontier
Battlestar Galactica Online

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines.
Har før været overrasket over at et MMO er blevet lavet med Unity :P
Men actionspil? Mjaa... naah.. well...

Edit: okay nogen af de spil ser ikke AAA agtige ud, regnede bare lidt med det siden de stod på wikipedia :D
Der er selvfølgelig også den her: http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-list
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

User avatar
Code
Level 39 - Hitman
Posts: 394
Joined: 13 Feb 2013, 14:56
Location: Aalborg
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Code » 23 Apr 2013, 14:39

sodandk wrote: "forstå din computer, før du fortæller den hvad den skal gøre".
Hah, det var nærmest det jeg sagde til alle nye studerende jeg var tutor for engang. "Hvis i vil lære programmering er i nød til at forstå hvordan computeren fungerer/tænker". Og når man gør det så føler man da nærmest også at man er i stand til at programmere alt :geek:
Spiludvikling og undervisning i Unity3D
http://www.code.dk

Danmarksmesterskabet i spiludvikling.
http://www.dmspil.dk

Jannek
Level 0 - Null
Posts: 7
Joined: 04 Aug 2008, 02:00
Location: København
Contact:

Re: Hvilke sprog er nemt at starte med at lære

Unread post by Jannek » 24 Apr 2013, 12:20

Uden at have læst alle kommentarene helt i gennem, vil jeg lige komme med mit input.

Hvis du gerne vil ind i spilbranchen som programmør, vil jeg IKKE anbefale dig at starte med Unity. Selvom du måske hurtigere kan få noget grafisk op at køre i Unity, og hurtigere kan få lyd og fysik til at fungere, mener jeg ikke at det bør være dit primære formål lige nu. Som Code skriver, er det vigtigere at du lærer de grundliggende koncepter i programmering, inden du går i kast med at lave et stort spil.

Jeg synes i stedet du skal begynde med at lave det tekst rpg Henrik LSP foreslår. Om du vælger at kode det i Java, C# eller C++ kan egentligt komme ud på et, da alle har mange af de samme komponenter. Jeg vil ikke foreslå Python, da det kan være lidt sværere at skifte væk fra, da det har en lidt anden struktur end de nævnte sprog. Jeg vil heller ikke PÅ NOGEN MÅDE anbefale JavaScript, da "var" efter min mening ikke har andet formål i læringssammenhænge end at skabe underlig kode for både programmøren og den dejlige auto completion. JavaScript er et meget fint sprog, men jeg synes vejen til grim kode er alt for kort, hvis man ikke i forvejen er en erfaren koder.

Så vælg et sprog og lav et tekst rpg :)

Med hensyn til Java, så nej der er ingen AAA spil skrevet med det, men der er mange store/mellemstore spil skrevet med det, og et hav af online guides og libraries til at komme i gang med det. Startede selv med lidt C++, men blev først rigtig god til at kode, da jeg skiftede til Java. Jeg arbejder til daglig med C# i Unity ved siden af studiet, så du skal ikke tænke for meget over hvor du starter, bare du starter simpelt (og helst objektorienteret (og helst i et typestærkt sprog)) :)

Edit: Min kommentar omkring JavaScript stammer fra Game Development Camp, hvor vi underviser gymnasieelever i at lave spil i Unity. Vi startede med JavaScript, men er siden skiftet over til C#, og koden blev meget lettere at læse, hvilket betød at vi lettere kunne hjælpe dem med deres problemer. Vi mærkede ikke nogen negative effekter af den lidt mere strengente syntaks.

Post Reply