Spilprisen 2013

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by jonaz.dk » 29 Apr 2013, 16:41

The movie!
qkQg7g7UmlQ

User avatar
buchardt
Level 17 - Jade Raymond
Posts: 174
Joined: 09 Apr 2010, 11:25

Re: Spilprisen 2013

Unread post by buchardt » 29 Apr 2013, 22:26

Episk at få indsigt i stemning m.m. nu hvor man ikke var der... Damn det er noget af en kontrast til SHOW de har smidt det seneste år kaldet DGA...

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Spilprisen 2013

Unread post by petervesti » 30 Apr 2013, 04:54

Mange artister!

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Spilprisen 2013

Unread post by vonknut » 30 Apr 2013, 06:25

Fallspace din logik er Flawed.

Det er netop "toget kører ind på stationen" der har gjort film til en rentabel forretning.
-eksemplificeret i Twilight-serien, Michael Bay produktioner, Marvel samlebånds tyggegummi osv.

Det eneste hipsters i Film branchen i DK har gjort, er at opdrage en branche til stastlig understøttet ego-onani, som man så kalder "Kunst".
-når man set bort fra enkelte undtagelser (men der er altså kun plads til så mange Triere og Allen'er).

Så spil som underholdning, er netop den rigtige vej at gå.
Hvilket også netop er det der giver små kunst-indie-enere plads til at ramme markedet med noget helt specielt, som så hitter.
Men man skal ikke fremdyrke indie-kunst-enerne, da en fokus på dem, får alt andet end guldet til at stige op til overfladen.
-hvis de er dygtige nok og branchen rundt om dem er overlevelesesdygtig nok (læs: underholdnings fokuseret), så skal de nok komme frem.

Fokus på at skabe kunst, har aldrigt skabt kunst.
Det er lige som at flyve, man kan ikke forcere det, man skal tænke på noget andet, falde og så ramme forbi jorden, for at det lykkedes...

Edit:
Men ellers er jeg enig i a "stjerne systemet" (som kendt gra appstore) er meget bedre end "antal stemmer", når det er en åben og ikke kontrolleret afstemning.
-det er også det de fleste gaming sites er gået over til, når de kårer deres "årets x".
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

Lau Korsgaard
Level 22 - Imp
Posts: 227
Joined: 25 Mar 2008, 21:57

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Lau Korsgaard » 30 Apr 2013, 14:06

Jeg tror at Vonknut opsætter en falsk modsætning

- og så tror jeg vi alle er enige om at den danske branche har godt af at blive associeret med noget andet end Dødsdruk med Jødens røv når den fejrer sig selv. Super arrangement.

petervesti
Level 22 - Imp
Posts: 223
Joined: 07 Apr 2008, 18:53

Re: Spilprisen 2013

Unread post by petervesti » 30 Apr 2013, 17:28

Hvad har folk imod Hefty, Joeden og Doedsdruk :) ? Den spilbranche jeg kender, har sgu mere at goere med den slags end med hipsters...men nu laver jeg jo heller ikke indie-spil! Anyway er meget enig med vonknut. Det er fint nok at vaere lidt hipster/hippie, men man skal nok ikke satse alle sine hashklumper paa, at det kommer til at aendre verden. Ligesom at tage til Peru for at hjaelpe nogle gadeboern efter gymnasiet :)

User avatar
jonaz.dk
Site Admin
Posts: 3905
Joined: 04 Mar 2008, 22:24
Location: DK
Contact:

Re: Spilprisen 2013

Unread post by jonaz.dk » 30 Apr 2013, 20:05

Jeg ville godt lige sige undskyld til Simon hvis min lille humoristisk anlagte kommentar har bragt dig så meget i fokus. Det var ikke hensigten.
Det var bare en sød lille anekdote fra dagen jeg tog frem. Forventede ikke at den ville trykke på så mange nerver rundt omkring. :oops:

Men det er nu en interessant diskussion at tage op anyhow.

Super fint med strømninger ude fra og kunstneriske ambitioner. Men det skal være STJERNE godt eksekveret hvis det skal blive til en forretning.
Det bedste man kan håbe på er at blive undtagelsen der stikker ud.
Det er lidt op til personligt lune om man tør sætte alle sine brikker på et skræmmende lille gevinstfelt. Nogle gør det og det bliver fantastisk. Lige pludselig fik vi en Limbo!
Men uden hardcore fokus på gameplay og mechanics var den ikke gået. Ej heller uden jernvilje og evner i særdeleshed!

Resten må stille sig i køen til Akassen eller finde andre indtægskilder i fx. work for hire eller lignende.

På den anden side hvis man satser for lavt kan man hurtigt ende i et grind af overlevelse og købmandskab. Hvis man overlever så langt som til det. Det er en kunst i sig selv. Nogle føler sig hjemme her og det er også super fint.
Men stjerne er svære at nå hvis man står på en lav taburet eller bare på en god solid bordflade. Der skal sættes en stige op før der sker mere. Men hvis man har et godt bord er der selvfølgelig noget at arbejde med. Det er en udbredt og virkende formel med et godt solidt bord til at bygge videre fra.

Og underordnet hvilken tilgang man nu vælger kræver det sin helt egen særligt fintunede værktøjskasse at bryde igennem til stjernerne. Eller bare holde maskinen velsmurt og godt med brændstof.

---
Jeg kan huske en gammel tråd i en LinkedIn diskussion der også kommer lidt ind på de her emner hvor bølgerne gik lidt højt. Den var SÅ gennemsyret af knytningen mellem ledelsens personlighed i relation til virksomheds overlevelsesstrategi og risikovillighed. Det var et ret interessant psykologisk indblik. :)

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: Spilprisen 2013

Unread post by fallspace » 01 May 2013, 09:23

Der er intet behov for undskyldninger.

Derudover er Hans og jeg vist ikke uenige (jeg var nok lidt upræcis, og så ved jeg at han kender mere til filmhistorie end jeg gør). Kunst og forretning hænger sammen - man skal ikke skamme sig over at tjene penge på sin kunst. Omvendt er en dårlig forretning ikke lig med dårlig kunst.

Min kommentar omkring hipstere var mest baseret på observationer omkring nye(?) spiludviklere over de sidste par år. Til SpilBar 14 var det meget tydeligt, fordi det på flere måder ikke mindede om andre spilbranchearrangementer (og tak for det). Det jeg håber vil ske, er at branchen og især dens produkter vil modnes. Meget. Vi/branchen/industrien sidder fast i den teknologifokuserede og kunstforskrækkede pubertet, og nogen eller noget skal hjælpe os videre. Mit bud er at de der nu begynder at interessere sig for spil som udtryksform (=hipstere) kan være det der skal til. "De" skal lære om forretning. "Vi" skal lære om at spil kan være andet end menneskelige kødbjerge og verdens undergang.

Det er mit håb. :)


Edit: Jeg vil gerne lige præcisere at jeg slet ikke bryder mig om at dele branchen op i "os" og "dem". Jeg bruger kun udtrykket "de" og "vi" når jeg taler om stereotypiske spiludviklere, ikke faktiske mennesker.

sbn
Level 3 - Infant
Posts: 35
Joined: 30 Mar 2012, 15:30

Re: Spilprisen 2013

Unread post by sbn » 01 May 2013, 13:05

Jamen applaus til fallspace. Du lyder da ualmindelig fornuftig!

(Og her havde min mor ellers advaret mig mod AAA-udviklere ;) )

Jeg læste lige tråden igen, og ser, at jeg selv kan læses som meget tør og lidt gnaven. Jeg skal skynde mig at tilføje kæmpe skulderklap til organisatorerne af Spiprisen - det er sgu godt gået, ikke mindst på den begrænsede tid, og tiltrængt med noget fokus på danske udviklere og ikke kun distributører.

User avatar
Zidora
Level 5 - Youngling
Posts: 50
Joined: 12 Mar 2008, 17:10
Location: København, Danmark

Re: Spilprisen 2013

Unread post by Zidora » 01 May 2013, 13:28

Tak for initiativet med den nye spilpris. Det var en god start for en forhåbentlig lang og gloriøs tilstedeværelse i den danske spilbranche.

Og hehe, Fallspace, til trods for at du ikke helt sagde det som det blev videregivet, så er det jo en spændende diskussion der blev startet.
Jeg har lige læst en rigtig god dev blog post om emnet AAA vs indies, som netop understreger at det ikke handler om os og dem (som du jo også siger), men om respekt for folk, der laver noget fedt, uanset AAA- eller indie-kontekst. Og som bloggeren, en garvet AAA'er skriver, så har han aldrig mødt nogen form for arrogance fra AAA-verdenens side overfor indies. tværtimod. Han lægger op til at det forhåbentlig gælder begge veje, så hverken AAA'ere opfatter indies som håbløse kunstnere ude af stand til at lave rigtige spil eller den anden vej at indies opfatter AAA'ere som ensrettede droner uden kunstnerisk frihed.
Kan kun tilskrive mig dette håb og Fallspace's modvilje mod os/dem :)

Blogposten - http://devfodder.blogspot.dk/2013/04/th ... l?spref=fb
(og eftersom jeg er ved at være lidt gammel og senil må jeg hellere for god ordens skyld skrive at jeg ikke kan huske, hvor jeg først fandt linket til pågældende blog, så hvis det er blevet postet herinde og jeg har glemt det, beklager jeg på forhånd :S)

User avatar
vonknut
Level 78 - Basher of noobs
Posts: 822
Joined: 14 Mar 2008, 16:34
Location: CPH

Re: Spilprisen 2013

Unread post by vonknut » 01 May 2013, 21:15

fallspace wrote: Derudover er Hans og jeg vist ikke uenige (jeg var nok lidt upræcis, og så ved jeg at han kender mere til filmhistorie end jeg gør). Kunst og forretning hænger sammen - man skal ikke skamme sig over at tjene penge på sin kunst. Omvendt er en dårlig forretning ikke lig med dårlig kunst.[/i]
You have me at an disadvantage, jeg ved ikke lige hvem der er bag navnet, men du har sikkert ret - desværre :)
Det var også mere rettet mod filmbranche-hipster-style, end indie udviklere, som jeg har stor respekt for.

Så det var udsagn som det her:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2 ... pean-daily
-som jeg blev angst for var det der blev advokeret for.

Edit:
Pointen er at jeg bliver vred over arrogancen for one-hit-wonder filmmand, der siden kun har lavet kitch og dårlige tegneserie filmatiseringer, som derefter udtaler sig om andres behov for at blive directet af dygtigere folk som ham.
-læs: han er en has-been i film og forsøger derfor at møve sig ind som stjerne i spilbranchen...
Hans von Knut Skovfoged - Creative Dir.
PortaPlay - Interactive Entertainment and Learning

User avatar
fallspace
Level 4 - Newbie
Posts: 45
Joined: 12 Mar 2008, 16:29
Location: Copenhagen

Re: Spilprisen 2013

Unread post by fallspace » 03 May 2013, 08:43

(Hej Hans, det er Simon fra TV Heads! :)

Post Reply