Valg af uddannelse

Epistola
Level 0 - Null
Posts: 1
Joined: 12 Jun 2013, 02:36

Valg af uddannelse

Unread post by Epistola » 12 Jun 2013, 02:56

Hej :)

Jeg skal snart til at have fundet mig en uddannelse som jeg kan starte på efter sommerferien.

Jeg har taget en STX med engelsk A, samfundsfag A og matematik B.

Jeg ved at mange IT uddannelser kræver Mat A og det er lidt ærgeligt, dog har jeg fundet ihvertfald 1 uden.

Jeg har kigget på Medialogi på AAU CPH (http://www.studieguide.aau.dk/uddannels ... lor/32612/). Jeg vil enormt gerne være spiludvikler da jeg altid har haft en generel interesse for IT og spil. Tror i at Medialogi er et godt valg? Eller har i andre forslag? Desværre er supplerings fag udelukket da jeg vil igang her efter sommeren.


På forhånd tak :)

Jesper Kondrup
Level 27 - Drooling zombie
Posts: 274
Joined: 09 Nov 2009, 13:37
Location: Cph
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Jesper Kondrup » 12 Jun 2013, 08:30

Der er stor forskel på hvor du tager Medialogi uddannelsen henne. Jeg tog den selv i Esbjerg og der var der mest fokus på programmering, men i København er der vist mere fokus på grafik -men nu er det også 5 år siden, så meget kan være ændret.

I Esbjerg var det nogenlunde sådan opdelt:

- 1/4 programmering i forskellige sprog (Java, Python, C og OpenGL)
- 1/4 Matematik (alt fra matricer og vektors til noget ingeniør matematik omkring fjedre og damping)
- 1/4 Blandet (lyd, sensorer, tracking, analyser, hvordan man laver tests, Teori omkring CGI og så lige 4 dage med 3d grafik de 3 år jeg gik der).
- 1/4 Gruppearbejde

Hvis du ikke ved præcist hvad du vil indenfor spilbranchen, så kan uddannelsen måske være ok, da man når rimelig vidt omkring.
Eller hvis du godt kan lide at programmere og lave større tekniske installationer (tænk camera tracking og kinect) er uddannelsen også fin.
Vil du lave grafik til spil, kan jeg ikke anbefale uddannelsen.

Althia
Level 2 - Grain of sand
Posts: 27
Joined: 02 Sep 2009, 18:15
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Althia » 12 Jun 2013, 09:52

Medialogi kender jeg ikke til, men hvis du gerne vil have en bachelor i software og programmering, så har DTU flere uddannelse.
Og ja de kræver matA, men de har også et 6-ugers intensivt suppleringskursus i sommerferien. Så det er muligt, hvis det er den vej du gerne vil.

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Valg af uddannelse

Unread post by timgarbos » 12 Jun 2013, 10:42

Jeg tror bestemt at Medialogi er udmærket, men hvis du har planer om at programmere spil så får du uden tvivl brug for mere matematik.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Wikzo » 12 Jun 2013, 11:10

Hej, jeg går på Medialogi i Aalborg på 4. semester. Medialogi er en bred uddannelse, hvor du leger både med 3D, programmering, lyd, statistik, matematik, elektronik og meget andet. Man er meget frit stillet til at lave projekter, som man har lyst, hvilket er rigtig fedt.

Eksempelvis har vi i min gruppe udviklet:
- Førstehjælps-spil til Android i stil med WarioWare mini games
- Kinect-baseret Unity-spil til at forebygge ordblindhed
- Motion-tracking installation på et offentligt bibliotek
- Tablet-app der skal hjælpe dig med at forstå, hvordan lydeffekter og -filtre fungerer

Du kan eventuelt læse lidt mere om mine erfaringer med uddannelsen på min blog :)

User avatar
eMilk
Level 22 - Imp
Posts: 220
Joined: 16 Aug 2009, 22:21
Location: Aalborg
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by eMilk » 12 Jun 2013, 12:33

Det vigtigste spørgsmål at stille dig selv er hvilken rolle du ser dig selv i, før du skal vælge uddannelse.
Har du været til gamejams/prøvet at lave et spil før, eller ved du allerede med dig selv om det er grafiker/programmør/spildesign du brænder mest for?

neckelmann
Level 0 - Null
Posts: 6
Joined: 15 Apr 2010, 01:49
Location: Malmö

Re: Valg af uddannelse

Unread post by neckelmann » 12 Jun 2013, 18:01

Hvis du har tænkt dig at blive programmør, så er det vigtigste at du bruger en stor del af din fritid på at spytte kode ud, hvilket selvfølgelig betyder at du virkelig skal brænde for det. Hvis dette er tilfældet, så betyder det ikke specielt meget hvilket uddannelse du vælger...

Fordele ved at have en formel uddannelse:
- Nogle HR folk/recruiters har det med at forhåndsfrasortere ansøgninger hvor der ikke står "M.Sc." eller "B.Sc." på.
- Det er nok meget godt at have en ikke-spilrelateret uddannelse at falde tilbage på, hvis (eller når) du bliver træt af at lave spil.
- Hvis du læser datalogi (eller lignende) lærer du noget teori du sandsynligvis aldrig støder på hvis du bare sidder og koder hjemme i din garage (eller i den virkelige verden)... Men det kan stadig være en fordel at have det i baghovedet.
- At være studerende er en fantastisk tid! :)

User avatar
mattsson
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 11 Apr 2013, 13:11
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by mattsson » 13 Jun 2013, 09:30

timgarbos wrote:Jeg tror bestemt at Medialogi er udmærket, men hvis du har planer om at programmere spil så får du uden tvivl brug for mere matematik.
Hvilken type spilprogrammering, som man som udvikler vil sidde med til daglig, kræver mere avanceret matematik, end den man får på medialogi?
Software and web dude at gearworks.dk, blog at marcusm.dk

User avatar
kspr
Level 0 - Null
Posts: 9
Joined: 21 May 2013, 11:22

Re: Valg af uddannelse

Unread post by kspr » 18 Jun 2013, 10:38

mattsson wrote:Hvilken type spilprogrammering, som man som udvikler vil sidde med til daglig, kræver mere avanceret matematik, end den man får på medialogi?
Lærer man om trigonometri og de bagvedliggende mekanismer for hvordan 3D-objekter manipuleres i et plan på Medialogi?

Der er mange, som påpeger, i forbindelse med uddannelser, at meget af det man lærer på de videregående uddannelser ikke er noget man bruger i praksis.

Mange gange glemmer man, at det ikke er de enkelte fag det handler om, men det store billede af din lærdom. At du har lært om finite-state-machines og NP-problemer som Softwareingeniør er ikke nødvendigvis noget du kommer til at arbejde med direkte.

Men at du har evnet at forstå og reflektere over komplekst stof som udgør grundsten af IT-discipliner vil gavne dig når du mindst venter det i din karriere. Ikke mindst som fordelen ved at have overblikket over et problem du står overfor, fordi du har den dybere forståelse, og ikke bare den overfladiske.

User avatar
timgarbos
Level 23 - Spider demon
Posts: 239
Joined: 27 Feb 2009, 03:07
Location: Copenhagen

Re: Valg af uddannelse

Unread post by timgarbos » 18 Jun 2013, 16:07

Mattson: Dårlig formulering fra min side. Mente mere matematik end han har. Fx ville det være godt at supplere med Mat A, da han helt sikkert kommer til at bruge det hvis han vil være spilprogrammer. Det var dog ikke klart om det var programmørdelen der var interesse for i den første post.

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Wikzo » 18 Jun 2013, 23:01

Den matematik-undervisning, vi fik på Medialogi (Aalborg) for et år siden var nærmest umulig at bruge i praksis. Det var mest "lær formler for at lære formler" og ikke særlig brugbart i forhold til computerspil og 3D, hvilket ærgrede mig meget.

User avatar
mattsson
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 11 Apr 2013, 13:11
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by mattsson » 24 Jun 2013, 09:34

kspr wrote:
mattsson wrote:Hvilken type spilprogrammering, som man som udvikler vil sidde med til daglig, kræver mere avanceret matematik, end den man får på medialogi?
Lærer man om trigonometri og de bagvedliggende mekanismer for hvordan 3D-objekter manipuleres i et plan på Medialogi?
Ja, det gør man, trigonometri, vektorer, euler-vinkler, tranformationsmatricer, quaternions, etc.
timgarbos wrote:Mattson: Dårlig formulering fra min side. Mente mere matematik end han har. Fx ville det være godt at supplere med Mat A, da han helt sikkert kommer til at bruge det hvis han vil være spilprogrammer. Det var dog ikke klart om det var programmørdelen der var interesse for i den første post.
Ah, kan godt se, hvad du mente nu.
Wikzo wrote:Den matematik-undervisning, vi fik på Medialogi (Aalborg) for et år siden var nærmest umulig at bruge i praksis. Det var mest "lær formler for at lære formler" og ikke særlig brugbart i forhold til computerspil og 3D, hvilket ærgrede mig meget.
Jeg er enig, omend forståelsen for fx vektorer, matricer og quaternions har været en hjælp ifm. mine Unity-projekter. Det er dog fjollet, at matematikken ikke er lavet mere med henblik på praktisk brug.
Software and web dude at gearworks.dk, blog at marcusm.dk

User avatar
Wikzo
Level 19 - Wario
Posts: 196
Joined: 25 Oct 2008, 14:17
Location: Aalborg
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Wikzo » 24 Jun 2013, 12:01

Det kommer selvfølgelig meget an på, hvor man læser henne (Aalborg vs. København vs. Esbjerg), hvem man har som underviser (vores var en "standard" matematikunderviser, som ikke vidste, hvad Medialogi var) og éns motivation og arbejdsindsats. Alligevel vil jeg mene, at en (alt for) stor del af vores matematik fløj hen over hovedet på os mht. at kunne bruge det rent praktisk i 3D-spil og lignende. Her på fjerde semester havde vi også om digital signalbehandling (lyd), hvor det tydeligvis har været tiltænkt, at vi skulle kunne bruge den matematik, vi lærte på andet semester, men igen var problemet, at linket mellem de to fag var nærmest ikke-eksisterende, hvilket var superærgerligt.

Møkz
Level 3 - Infant
Posts: 33
Joined: 11 Sep 2012, 20:24

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Møkz » 11 Jul 2013, 19:46

Jeg starter til sommer på 3. semester på Medialogi i Esbjerg.
Jeg vil bare sige, at hvis du gerne vil være spiludvikler, så er det bestemt en legitim vej
at tage. Mine personlige planer er at færdiggøre min Bachelor i Medialogi, og derefter tage
på ITU og læse Game Design.

Var til åbent hus på ITU her i 2013, og fandt ud af, at Medialogi faktisk lægger rigtigt godt
op til Game Design uddannelsen.

Du skal bare være opmærksom på, at arbejdsmetoden på AAU og ITU fordet første ikke er
den samme, og Medialogi-uddannelsen drejer sig på ingen mulig måde om stiludvikling, med
mindre du selv skræddersyr den til dette.

Held og lykke!
Kind regards / Mvh.
Anders Møker
MSc. Medialogy / Cand. Scient Medialogi

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Pegepinden » 18 Jul 2013, 00:13

Har taget en bachelor i Medialogi, og vil sige at matematikken er den del jeg har brugt mest derfra som spil programmør.

Det jeg har lært mest af er dog alle de projekter jeg har arbejdet på i min fritid. Læs nogle programmerings bøger, tag nogle tutorials og leg med nogle game engines så kommer du hurtigt langt.
I code stuff, it is true!

User avatar
mattsson
Level 1 - Speck of dust
Posts: 13
Joined: 11 Apr 2013, 13:11
Location: Copenhagen
Contact:

Re: Valg af uddannelse

Unread post by mattsson » 18 Jul 2013, 16:46

Pegepinden wrote:Har taget en bachelor i Medialogi, og vil sige at matematikken er den del jeg har brugt mest derfra som spil programmør.

Det jeg har lært mest af er dog alle de projekter jeg har arbejdet på i min fritid. Læs nogle programmerings bøger, tag nogle tutorials og leg med nogle game engines så kommer du hurtigt langt.
Fordi du havde den programmeringsviden, de underviser i?
Software and web dude at gearworks.dk, blog at marcusm.dk

User avatar
Pegepinden
Level 16 - Hellghast
Posts: 164
Joined: 17 Jul 2013, 22:51

Re: Valg af uddannelse

Unread post by Pegepinden » 18 Jul 2013, 22:08

mattsson wrote:
Pegepinden wrote:Har taget en bachelor i Medialogi, og vil sige at matematikken er den del jeg har brugt mest derfra som spil programmør.

Det jeg har lært mest af er dog alle de projekter jeg har arbejdet på i min fritid. Læs nogle programmerings bøger, tag nogle tutorials og leg med nogle game engines så kommer du hurtigt langt.
Fordi du havde den programmeringsviden, de underviser i?
Utrolig basis programmering man lærer på Medialogi. Og da jeg via udannelsen fandt ud af at jeg godt kunne lide at programmer, så var jeg altid et par lektioner foran. Så føler ikke jeg har lært så meget fra lektionerne, mere fra bøger jeg har læst mens jeg var på studiet.

Skal dog siges at undervisningen for de fleste sikkert vil være utrolig brugbar! Jeg er bare utålmoddig af natur :D
I code stuff, it is true!

Post Reply